Curtea Constitutionala a decis, miercuri, ca Legea privind infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii este neconstitutionala, acceptand astfel sesizarile formulate de catre presedintele Klaus Iohannis, precum si de catre parlamentarii PNL, USR si PMP. Atat seful statului, cat si partidele din opozitie sustin ca infiintarea Fondului intra in atributiile autoritatilor publice centrale, nu ale Parlamentului, fiind astfel incalcata separatia puterilor in stat.
CCR a judecat obiectia de neconstitutionalitate a Legii privind infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii S.A., precum si pentru modificarea unor acte normative, formulata de 51 de deputati ai Uniunii Salvati Romania, ai Partidului Miscarea Populara si de deputati neafiliati, obiectia de neconstitutionalitate formulata de 66 de deputati PNL, precum si sesizarea formulata de presedintele Klaus Iohannis.
In 4 iulie, presedintele Iohannis a sesizat Curtea Constitutionala asupra legii privind infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii S.A., aratand ca o astfel de decizie trebuie sa se regaseasca intr-un act al administratiei centrale, nu intr-o lege adoptata de Parlament.
"Din faptul ca statul are calitatea de unic actionar pe toata durata existentei FSDI, iar scopul infiintarii FSDI este acela de a dezvolta si finanta din fonduri proprii si din fonduri atrase proiecte de investitii rentabile si sustenabile rezulta ca FSDI este o societate ce va desfasura o activitate comerciala, persoana juridica de drept public in sensul art. 191 alin. (2) din Codul civil. Prin urmare, infiintarea unei societati pe actiuni trebuia realizata printr-un act al autoritatilor administratiei publice centrale, iar nu prin lege", arata presedintele Klaus Iohannis in sesizarea trimisa CCR.
Seful statului mai spune ca legea este neclara, neexistand mentiuni referitoare la monitorizarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii de catre orice alta autoritate, inclusiv de catre Eurostat pe perioada existentei acestuia, iar in conturarea regimului juridic al FSDI nu se regasesc trimiteri referitoare la normele europene incidente si obligatorii pentru desfasurarea activitatii unui astfel de fond.
Presedintele invoca si lipsa de claritate a reglementarilor privind stabilirea componentie Consiliului de Supraveghere a FSDI si faptul ca termenii de alegere a componentei Consiliului de Supraveghere sunt generice, iar reglementarile referitoare la aceste aspecte sunt impredictibile.
Legea a fost atacata la CCR si de catre PNL, USR si PMP.
Liberalii arata, in sesizare, ca forma adoptata de Senat este diferita de cea adoptata de Camera Deputatilor, iar infiintarea Fondului intra in atributiile autoritatilor publice centrale sau locale, nu ale Parlamentului, fiind astfel incalcata separatia puterilor in stat. Liberalii au acuzat PSD si ALDE ca ”au dat cea mai puternica lovitura economiei nationale".
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
La randul lor, reprezentantii USR afirmau ca prin adoptarea acestei legi "s-a decis ca avutia Romaniei, cat mai exista si e profitabila, sa treaca intr-o administrare privata si sa devina resurse personale pentru domnii Tariceanu si Dragnea".
Legea privind infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii - initiata de PSD-ALDE - a fost adoptata de Parlament in 6 iunie, iar potrivit acesteia din Fondul Suveran vor face parte 33 de companii de stat, printre care Engie Romania S.A., Societatea de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice – Elecrtica S.A., E.ON Energie Romania S.A., OMV Petrom S.A, Telekom Romania Communication S.A., Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti S.A., Societatea Nationala de Gaze Naturale Romgaz S.A. Chimcomplex S.A., Antibiotice S.A., Compania Nationala pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor de Ridiciat si Recipientelor sub Presiune S.A., Compania Nationala Loteria Romana S.A., IAR S.A. si Compania Nationala Unifarm S.A. Actionarul fondului va fi statul roman, in timp ce capitalul social se va ridica la 9 miliarde de lei, arata News.ro.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE