Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2025 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce este contractul de franciza - conditii, obligatii si model

Ce este contractul de franciza - conditii, obligatii si model
Franciza nu inseamna doar un logo cunoscut pe firma, inseamna un parteneriat solid, construit pe un contract clar. Prin contractul de franciza, francizorul transmite mai mult decat un nume: ofera un model de afacere testat, know-how si sprijin continuu, iar francizatul aduce implicare, investitie si respectarea standardelor. Este cheia unei colaborari profitabile pentru ambele parti.

Ce este contractul de franciza

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce este contractul de franciza
Contractul de franciza este un acord prin care o parte, numita francizor, acorda unei alte parti, numita francizat, dreptul de a folosi un anumit sistem de afaceri, marca, know-how si alte drepturi de proprietate intelectuala, in schimbul unei taxe si/sau redevente. Francizatul opereaza afacerea conform instructiunilor francizorului, beneficiind de recunoasterea marcii si de suportul acestuia, dar si asumandu-si riscurile si responsabilitatile afacerii.

"Franciza reprezinta un sistem de comercializare a produselor si/sau al serviciilor si/sau al tehnologiilor, bazat pe o colaborare continua intre persoanele fizice sau juridice independente din punct de vedere juridic si financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda altei persoane, denumita francizat, dreptul si impune obligatia de a exploata o afacere, in conformitate cu conceptul francizorului. Acest drept autorizeaza si obliga pe francizat, in schimbul unei contributii financiare directe sau indirecte, sa utilizeze marcile de produse si/sau de servicii, alte drepturi de proprietate intelectuala sau industriala protejate, know-how-ul, drepturile de autor, precum si insemne ale comerciantilor, beneficiind de un aport continuu de asistenta comerciala si/sau tehnica din partea francizorului, in cadrul si pe durata contractului de franciza incheiat intre parti in acest scop", conform art.1 din Legea nr. 179/2019.

Conditii pentru francizor si francizat

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Conditii pentru francizor si francizat
Francizorul si francizatul trebuie sa fie profesionisti, adica persoane care exploateaza o intreprindere (SRL sau PFA), insemnand ca desfasoara o activitate comerciala inregistrata la Registrul Comertului. Francizatul actioneaza in nume propriu, adica nu este un reprezentant al francizorului si nici un angajat al acestuia. Francizorul trebuie sa detina o afacere solida, cu un model de afaceri dovedit, sa aiba o marca inregistrata si sa fie capabil sa ofere sprijin si know-how francizatului.

Va recomandam
Literatura romana. Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII


Peste 100 de rezumate din programa scolara V-VIII, elaborate de profesori de limba romana, asigura acum pregatirea perfecta a copilului dvs.! Va prezentam acum lucrarea Literatura romana. Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII - material auxiliar in pregatirea copiilor la limba romana. Fie pentru orele de clasa, teme sau...


Francizorul este un comerciant care:
– este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate; drepturile trebuie sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza;
– confera dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
– asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate;
– utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului.

Beneficiarul este un comerciant, persoana fizica sau juridica, selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza, asa cum este ea definita de catre francizori.

Tipuri de contract de franciza

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Tipuri de contract de franciza

Clasificarea francizelor in functie de modul de organizare al retelei:

 
  • Franciza principala (master franchise):
Este un tip de acord in care detinatorul marcii (francizorul) acorda unei alte entitati (francizatul principal) dreptul exclusiv de a dezvolta si administra reteaua de franciza pe un teritoriu extins (de obicei, o tara). Francizatul principal are responsabilitatea de a adapta sistemul de franciza la piata locala si poate, la randul sau, sa semneze contracte de franciza cu terti. Acest model necesita o colaborare stransa intre francizorul initial si francizatul principal, incluzand adaptari ale produselor, preturilor sau chiar ale imaginii de brand, in functie de specificul cultural si economic al regiunii.
 
  • Franciza de stand (corner franchise):
Acest model functioneaza in spatii comerciale de mari dimensiuni (malluri, aeroporturi etc.), unde francizatul opereaza intr-un spatiu limitat, fara a respecta in totalitate structura organizationala a francizorului. Totusi, produsele sau serviciile sunt vandute conform standardelor francizorului. Este des intalnit in domenii precum cosmetice, imbracaminte sau servicii precum inchirieri auto.
 
  • Franciza mixta (exploatare mixta):
Francizorul isi dezvolta reteaua atat prin magazine proprii (dezvoltare directa), cat si prin parteneri (francizati). Aceasta combinatie poate crea concurenta intre francizor si francizati in aceeasi zona geografica. Desi francizorul este interesat ca si francizatii sa aiba succes, el poate obtine venituri mai mari prin operarea directa a propriilor unitati.
 
  • Franciza financiara:
In acest caz, francizatul investeste financiar, dar afacerea este operata de francizor, de obicei printr-un contract de mandat. Practic, francizorul administreaza afacerea in numele francizatului si ii ofera o remuneratie. Acest model este intalnit mai ales in industria hoteliera sau in restaurante.
 
 

Clasificarea francizelor in functie de obiectul de activitate:

 
  • Franciza de distributie:
Este cel mai raspandit tip de franciza si presupune vanzarea produselor francizorului catre consumatori finali, prin magazine ce poarta marca acestuia. Nu include etapa de productie, ci doar comercializarea produselor. 
 
  • Franciza de servicii:
Francizatul ofera servicii sub marca francizorului, respectand standardele si metodele acestuia. Este important transferul de know-how, nu doar legat de calitatea serviciilor, ci si de modul in care acestea sunt oferite. Se aplica in domenii precum fast-food, inchirieri auto.
 
  • Franciza industriala (sau de productie):
Francizatul primeste dreptul de a fabrica produse sub marca francizorului, urmand instructiunile acestuia, si apoi sa le vanda. Necesita transfer complet de know-how si asistenta tehnica. Exemple relevante sunt in industria bauturilor racoritoare.
 
  • Franciza mixta de distributie si servicii:
Combina vanzarea de produse cu prestarea unor servicii complementare. Este frecvent intalnita in reprezentantele auto, unde se vand masini si se ofera servicii post-vanzare.

Etapele incheierii contractului

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Etapele incheierii contractului
Contractul de franciza presupune cateva norme privind relatiile dintre parti (relatiile precontractuale, contractuale si postcontractuale), pe care le redam mai jos din capitolul 2, din Ordonanta nr. 52 din 1997


Articolul 2
(1) Faza precontractuala are ca scop sa permita fiecarei parti sa-si confirme decizia de a colabora.

(2) Francizorul furnizeaza viitorului beneficiar informatii care ii permit acestuia sa participe, in deplina cunostinta de cauza, la derularea contractului de franciza.

(3) Francizorul se obliga sa furnizeze beneficiarului informatii despre:
– experienta dobandita si transferabila;
– conditiile financiare ale contractului, respectiv redeventa initiala sau taxa de intrare in retea, redeventele periodice, redeventele din publicitate, determinate tarifelor privind prestarile de servicii si tarifele privind produsele, serviciile si tehnologiile, in cazul clauzei obligatiilor contractuale de cumparare;
– elementele care permit beneficiarului sa faca calculul rezultatului previzionat si sa-si intocmeasca planul financiar;
– obiectivele si aria exclusivitatii acordate;
– durata contractului, conditiile reinnoirii, rezilierii, cesiunii.

Articolul 3
Contractul de franciza trebuie sa reflecte interesele membrilor retelei de franciza, protejand drepturile de proprietate industriala sau intelectuala ale francizorului, prin mentinerea identitatii comune si a reputatiei retelei de franciza.

Articolul 4
(1) Contractul de franciza trebuie sa defineasca, fara ambiguitate, obligatiile si responsabilitatile fiecarei parti, precum si orice alte clauze ale colaborarii.

(2) Francizorul trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) sa detina si sa exploateze o activitate comerciala, pe o anumita perioada, anterior lansarii retelei de franciza;
b) sa fie titularul drepturilor de proprietate intelectuala si/sau industriala;
c) sa asigure beneficiarilor sai o pregatire initiala, precum si asistenta comerciala si/sau tehnica permanenta, pe toata durata existentei drepturilor contractuale.

(3) Beneficiarul trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) sa dezvolte reteaua de franciza si sa mentina identitatea sa comuna, precum si reputatia acesteia;
b) sa furnizeze francizorului orice informatie de natura a facilita cunoasterea si analiza performantelor si a situatiei reale financiare, pentru a asigura o gestiune eficienta in legatura cu franciza;
c) sa nu divulge la terte persoane know-how-ul furnizat de catre francizor, atat pe toata durata contractului de franciza, cat si ulterior.

Articolul 5
Contractul de franciza trebuie sa cuprinda urmatoarele clauze:
– obiectul contractului;
– drepturile si obligatiile partilor;
– conditiile financiare;
– durata contractului;
– conditiile de modificare, prelungire si reziliere.

Articolul 6
(1) Contractul de franciza va respecta urmatoarele principii:
– termenul va fi fixat astfel incat sa permita beneficiarului amortizarea investitiilor specifice francizei;
– francizorul va instiinta pe beneficiar cu un preaviz suficient de mare asupra intentiei de a nu reinnoi contractul la data expirarii sau de a nu semna un nou contract;
– in cadrul clauzelor de reziliere, se vor stabili in mod clar circumstantele care pot sa determine o reziliere fara preaviz;
– conditiile in care va putea sa opereze cesiunea drepturilor decurgand din contract vor fi cu claritate precizate, in special conditiile de desemnare a unui succesor;
– dreptul de preemptiune va fi prevazut, daca interesul mentinerii sau dezvoltarii retelei de franciza necesita recunoasterea acestui drept;
– clauzele de nonconcurenta vor fi cuprinse in contract, pentru protejarea know-how-ului;
– obligatiile financiare ale beneficiarului vor fi cu claritate precizate si vor fi determinate astfel incat sa favorizeze atingerea obiectivelor comune.

(2) Prin contractul de franciza, francizorul controleaza respectarea tuturor elementelor constitutive ale imaginii marcii. Marca francizorului, simbol al identitatii si al renumelui retelei de franciza, constituie garantia calitatii produsului/serviciului/tehnologiei furnizate consumatorului. Aceasta garantie este asigurata prin transmiterea si prin controlul respectarii know-how-ului, furnizarea unei game omogene de produse si/sau servicii si/sau tehnologii. Francizorul se asigura ca beneficiarul, printr-o publicitate adecvata, face cunoscut ca este o persoana independenta din punct de vedere financiar in raport cu francizorul sau cu alte persoane.

(3) Dreptul care se transfera obliga beneficiarul la plata unei redevente si il autorizeaza sa utilizeze marca produselor si/sau serviciilor si/sau tehnologiilor, know-how-ul ori o alta experienta deosebita de franciza, precum si orice alte drepturi de proprietate intelectuala sau industriala, dupa caz, sustinut permanent de asistenta comerciala si/sau tehnica a francizorului, pe toata durata de valabilitate a contractului de franciza.

Articolul 7
Francizorul va notifica in scris beneficiarului orice incalcare a obligatiilor contractuale si ii va acorda un termen rezonabil de remediere.

Articolul 8
(1) La incetarea relatiilor contractuale, relatiile postcontractuale se vor baza pe regulile unei concurente loiale.

(2) Francizorul poate sa impuna obligatii ferme fostului beneficiar, asigurand astfel protejarea caracterului confidential al afacerii si, in special, neutilizarea know-how-ului de catre o retea concurenta.

Obligatiile partilor in contractul de franciza

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Obligatiile partilor in contractul de franciza
Ca orice contract, prin natura lui, contractul de franciza presupune cateva drepturi si obligatii care pun ordine in procesul complex al exploatarii unei afaceri. Iata cateva dintre obligatiile partilor in contractul de franciza:

Obligatiile francizorului

a) sa puna la dispozitia beneficiarului, in mod gratuit, design-ul, instructiunile necesare privitoare la mobilier si decorare pentru spatiile de fabricatie/desfacere/servicii, spatii pe care, in prealabil le-a avizat;

b) sa confere beneficiarului dreptul de exploatare a produselor, marca de fabrica, de comert sau de serviciu, al caror titular este;

c) sa asigure beneficiarului produsele in regim de continuitate, in contingentele cantitative/valorice prevazute in anexa, conform Regulilor „INCOTERMS“ in vigoare;
 

Obligatiile francizatului 

a) sa fabrice si sa comercializeze produsele sau sa presteze serviciile care fac obiectul prezentului contract, cu respectarea stricta a licentelor francizorului, a tehnologiei, procedeelor si metodelor tehnice ale acestuia;

b) sa vanda produsele/serviciile numai in zona determinata de prezentul contract;

c) sa efectueze investitii pentru a pune in aplicare formula de productie a francizorului, sa doteze si sa decoreze punctele de desfacere sau de servicii, conform designului si instructiunilor francizorului;


Lista completa de obligatii din contractul de franciza o puteti gasi in acest articol dedicat.

Sanctiuni si contraventii

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Sanctiuni si contraventii
"Contractul de franciza se perfecteaz? în conformitate cu reglement?rile legale privind protec?ia propriet??ii intelectuale ?i industriale. Sanc?iunile pentru nerespectarea contractului de franciza vor fi reglementate cu ocazia încheierii fiec?rui contract ?i sunt adaptate specificului sau.", conform art. 18 din Ordonanta 52 din 1997.

Potrivit aceleiasi legi, in orice situatii pe care le intampina cele doua parti, ele isi vor solutiona litigiile pe cale amiabila, comunicand sau negociind direct, ori pe cale arbitrala sau la instantele judecatoresti

Toate contractele de franciza vor fi intocmite cu respectarea codului deontologic aprobat de Asociatia Romana de Franciza

MODEL contract de franciza

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: MODEL contract de franciza
Contract de franciza
(franchising)

Incheiat astazi .........................
la .............................................

I. PARTILE CONTRACTANTE
1.1. S.C. ............................................, cu sediul in .................................................., str. ....................
(denumirea si forma societatii) (localitatea)
nr. ............., tara ....................................., inregistrata in ............................................................... sub
(entitatea corespunzatoare tarii respective)
nr. ......... din ............, avand contul nr. ........................ deschis la ...................., telefon .....................,
fax ........................, reprezentata prin ..............................................., cu functia de ......................., in
(numele si prenumele)
calitate de francizor si

1.2. S.C. ...................................................................... S.N.C./S.C.S./S.A./S.C.A./S.R.L. cu sediul social in ......................................, str. .......................................... nr. ......, bloc ......, scara ....., etaj ....,
(localitatea)
apartament ......, judetul/sectorul ......................, avand codul unic de inregistrare nr. ......, atribut fiscal ................................ si numar de ordine in registrul comertului ............./.........../........., contul nr. ............................ deschis la .................., telefon ................, fax ............, reprezentata prin .......................... cu functia de ................., in calitate de beneficiar

sau

1.2. Asociatia familiala ..................., cu sediul in ...................................., str. .......................... nr. ......,
(localitatea)
bloc ......, scara ......, etaj ......, apartament ......, judetul/sectorul ..........................., posesoarea autorizatiei nr. .............. din .........................., eliberata de ..................................., avand contul nr. ......................... deschis la .............................., reprezentata de ............................, cu functia de ................., in calitate de beneficiar

sau

1.2. ................................................, cu domiciliul in ..................................., str. ................................
(numele si prenumele) (localitatea)
nr. ......, bloc ......, scara ......, etaj ......, apartament ......, judetul/sectorul............, posesorul (posesoarea) autorizatiei nr. ............... din ..................., eliberata de ......................., persoana fizica care desfasoara activitate economica in mod independent in calitate de beneficiar au convenit sa incheie prezentul contract de franciza (franchising), cu respectarea urmatoarelor clauze:

II. OBIECTUL CONTRACTULUI
2.1. Obiectul prezentului contract il constituie transmiterea de catre francizor beneficiarului a dreptului de a exploata produsele/tehnologia/serviciile sale sub denumirea si asistenta sa.

2.2. Produsele/tehnologia/serviciile francizorului care poarta marca ........................., pentru care se transmite beneficiarului dreptul de a exploata, sunt prevazute in anexa.

2.3. Beneficiarul va comercializa produsele/tehnologia/serviciile purtand marca francizorului prin reteaua de magazine care functioneaza in teritoriul ........................., in conformitate cu practica de afaceri a francizorului.

2.4. Produsele/tehnologia/serviciile francizorului vor fi livrate la preturile prevazute in anexa. Ele includ/nu includ ..................................................................................................... .

2.5. Beneficiarul va plati pretul produselor/tehnologiei/serviciilor in termen de ............. zile de la data livrarii lor.

2.6. Preturile pot fi modificate numai prin acordul scris al partilor, dupa o prealabila instiintare cu cel putin ......... zile inainte de data aplicarii noilor preturi.


Modelul complet de contract de franciza il puteti descarca din link-urile de mai jos. 


Download PDF

Download Word

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Newsletter Infojuridic
Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

NOUTATI si MODIFICARI aparute in LEGISLATIE

Noutati importante in Codul Civil aparute in 2025 - legislatia a fost modificata. Puteti vedea detalii despre Proprietatea Privata si Moștenire + explicatiile privind Partajul, Contractul de Vanzare sau Prescriptia. Detalii despre CE, CAND si CUM se aplica in lege.

Vezi AICI lista completa a modificarilor <<
Data aparitiei: 11 August 2025
Votati articolul "Ce este contractul de franciza - conditii, obligatii si model":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2025 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016