Legea nr. 72 din 28 martie 2013 privind masurile pentru
combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante transpune Directiva 2011/7/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale si a abrogat partial art. 1017 din noul Cod de procedura civila care stabilea termenul de scadenta pentru creante.
Domeniu de aplicare
Aceasta lege este aplicabila doar creantelor care rezulta din contractele incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante si sunt exceptate contractele incheiate intre profesionisti si consumatori sau intre neprofesionisti.
De asemenea, nu se aplica pentru creantele inscrise la masa credala in cadrul unei proceduri de insolventa si creantele ce fac obiectul unui mandat ad-hoc, concordat preventiv ori al unei intelegeri incheiate ca urmare a unei negocieri extrajudiciare de restructurare a datoriilor unei societati.
Contractele pot avea ca obiect furnizarea de bunuri sau prestarea de servicii.
Inainte de intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 119/2007 definea autoritatea contractanta. Legiuitorul a preluat aproximativ aceleasi definitii si in Legea nr. 72 din 28 martie 2013. Astfel, autoritatea contractanta este definita ca fiind :
a) orice autoritate publica a statului roman, care actioneaza la nivel central, regional sau local;
b) orice organism de drept public, altul decat cel prevazut la lit. a), cu personalitate juridica, care a fost infiintat pentru a satisface nevoi de interes general, fara scop lucrativ, si care se afla in cel putin una dintre urmatoarele situatii:
(i) este finantat, in majoritate, de catre o autoritate contractanta, astfel cum este definita la lit. a), sau de catre alt organism de drept public;
(ii) se afla in subordinea sau este supus controlului unei autoritati contractante, astfel cum este definita la lit. a), sau unui alt organism de drept public;
(iii) in componenta consiliului de administratie ori, dupa caz, a consiliului de supraveghere si directoratului, mai mult de jumatate din numarul membrilor sunt numiti de catre o autoritate contractanta, astfel cum este definita la lit. a), sau de catre alt organism de drept public;
c) orice asociere formata de una sau mai multe autoritati contractante dintre cele prevazute la lit. a) sau b).
Legea instituie termene maximale de plata pentru creantele rezultand din aceste contracte si s-a sustinut ca prin obligativitatea acestor termene impuse se incalca principiul libertatii de vointa a partilor. Este discutabila aceasta ingerinta a legiuitorului, dar nu se poate respinge complet faptul ca acesta ar fi fost scopul normei legale, desi explicatia era protectia micilor intreprinzatori si instituirea unei discipline contractuale mai ferme.
Fara discutie, sunt protejati profesionistii care au conventii incheiate cu statul si care nu vor trebui sa mai astepte foarte mult pentru a-si incasa creantele rezultate din contracte.
De asemenea, este impus cuantumul dobanzii si scadenta creantelor, prevederi de la care partile nu pot deroga prea mult prin conventie.
Legea contine reglementari diferite pentru contractele dintre profesionisti si pentru cele dintre profesionisti si autoritati contractante.
Autor: cons. jur. Ana-Maria Borz