Legea care prevede eliminarea "taxei de raft" din supermarketuri, alaturi de multe alte restrictii si sanctiuni pentru comercianti, in scopul prevenirii practicilor comerciale neloiale, a fost promulgata de presedintele Klaus Iohannis.
Actul normativ, lansat anul trecut in dezbatere publica, are ca obiect de reglementare transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2019/633 a Parlamentului European si a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar, transmite Administratia Prezidentiala.
Concret, legea prevede reglementarea termenelor de plata, a competentelor si atributiilor autoritatii de concurenta, desemnata pentru a asigura aplicarea la nivel national a prevederilor directivei, precum si a sanctiunilor aplicabile autorului incalcarii.
In cele ce urmeaza va prezentam un extras din Legea privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar.
ARTICOLUL 3: Interzicerea practicilor comerciale neloiale
Cumparatorului (cu sensul: orice persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprindere individuala, intreprindere familiala sau persoana juridica, indiferent de locul de stabilire al persoanei respective, care cumpara produse agricole si/sau alimentare; termenul de cumparator poate include un grup de astfel de persoane fizice si juridice) ii sunt interzise urmatoarele:
1. sa depaseasca termenul de plata astfel:
a) cu mai mult de 14 zile calendaristice de la scadenta stabilita prin contract in cazul produselor prevazute la art. 2 lit. m);
b) cu mai mult de 30 zile calendaristice de la scadenta stabilita prin contract in cazul produselor prevazute la art. 2 lit. l);
2. sa stabileasca un termen de preaviz:
a) mai mic de 30 de
zile lucratoare pentru anularea comenzilor de produse agricole si/sau alimentare prevazute la art. 2 lit. l) si m), pentru a nu pune furnizorul in imposibilitatea de a comercializa sau de a utiliza produsele respective;
b) mai mic de 60 de zile pentru delistarea unui produs marca privata a unui producator pentru categoriile de produse care includ comercializarea unei marci proprii a magazinului;
3. sa modifice in mod unilateral clauzele unui contract comercial pentru produse agricole si/sau alimentare care se refera la frecventa, metoda, locul, calendarul sau volumul furnizarii sau livrarii produselor agricole si alimentare, standardele de calitate, conditiile de plata, preturile sau in ceea ce priveste furnizarea de servicii;
4. sa solicite facturarea si/sau refacturarea si sa incaseze de la furnizor orice alte costuri decat cele convenite in contractul comercial; costurile aferente extinderii retelei de distributie a cumparatorului, amenajarii spatiilor de vanzare ale comerciantului si evenimentelor de promovare a activitatii si imaginii cumparatorului nu pot fi puse in sarcina furnizorului;
5. sa utilizeze autofacturarea pentru produsele agricole si/sau alimentare, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 320 in Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
6. sa aplice reduceri financiare si comerciale sub forma de rabaturi, cu exceptia remizelor si risturnelor, a caror reduceri cumulate sa nu fie mai mari de 20%, aplicate in functie de valoarea facturata intre cumparator si furnizor, pentru produse agricole si/sau alimentare, prin derogare de la prevederile Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
7. sa solicite furnizorului plati pentru deteriorarea sau pierderea de produse agricole si/sau alimentare, survenite in spatiile cumparatorului dupa receptie, atunci cand o astfel de deteriorare sau pierdere nu a avut loc din neglijenta sau culpa furnizorului; fac exceptie viciile ascunse pentru produsele agricole si alimentare pentru care furnizorul va trebui sa suporte contravaloarea sau inlocuirea acestora;
8. sa refuze sa confirme in scris clauzele unui contract intre cumparator si furnizor in legatura cu care furnizorul a solicitat o confirmare scrisa; nu este inclusa situatia in care contractul se refera la produse care urmeaza sa fie livrate de un membru al unei organizatii de producatori, inclusiv o cooperativa, organizatiei de producatori al carei membru este furnizorul, daca statutul respectivei organizatii de producatori sau daca normele si deciziile prevazute in respectivul statut ori derivate din acesta contin dispozitii cu efecte similare clauzelor contractului;
9. sa dobandeasca, sa utilizeze sau sa divulge in mod ilegal secrete comerciale ale furnizorului, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2019 privind protectia know-how-ului si a informatiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale impotriva dobandirii, utilizarii si divulgarii ilegale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
10. sa divulge termenii si conditiile contractului comercial pentru achizitia de produse agricole si/sau alimentare, cu exceptia cazului in care aceasta este necesara pentru indeplinirea obligatiilor asumate fata de respectivul furnizor sau respectarea unor prevederi legale; prezenta prevedere se aplica si furnizorului;
11. sa ameninte cu efectuarea sau sa efectueze represalii comerciale impotriva furnizorului, in cazul in care furnizorul isi exercita drepturile legale sau contractuale, inclusiv prin depunerea unei sesizari la autoritatile de implementare a legii sau prin cooperarea cu autoritatile de aplicare a legii in timpul unei cercetari aprofundate;
12. sa solicite furnizorului compensarea costurilor aferente examinarii plangerilor clientilor referitoare la vanzarea produselor furnizorului, in absenta unei conduite neglijente sau a unei culpe din partea furnizorului;
13. sa returneze furnizorului produsele agricole si/sau alimentare nevandute;
14. sa intarzie receptionarea si intocmirea documentelor de receptie a produselor agricole si alimentare;
15. sa factureze valoarea serviciilor prestate, prevazute la art. 4 alin. (2) lit. a), b), e) si f), peste cuantumul de maximum 5% din valoarea incasata de furnizor in baza contractului incheiat intre parti;
16. sa achizitioneze si sa comercializeze produse alimentare fara verificarea trasabilitatii acestora in cazul in care pretul de achizitie este mai mic decat costul de productie mediu practicat pe piata relevanta in perioada achizitiei, conform statisticilor oficiale la nivelul Uniunii Europene;
17. sa impuna furnizorului o plata pentru listarea produselor sale agricole si alimentare, precum si pentru expunerea spre vanzare a acestora;
18. sa impuna produse si servicii furnizorului, direct sau indirect, sa cumpere sau sa vanda de la un tert;
19. sa solicite furnizorului taxe, indiferent de forma si denumirea acestora, care il obliga pe furnizor sa mareasca artificial pretul de facturare al produsului;
20. sa delisteze, sa ameninte cu delistarea sau sa retraga de la expunere unul sau mai multe produse agricole si/sau alimentare, in scopul de a pune presiune sau de a exercita represalii comerciale impotriva furnizorului, pentru acceptarea unor clauze contractuale defavorabile acestuia;
21. sa listeze si sa afiseze la raft doar marca proprie a cumparatorului, astfel incat oferta sa includa cel putin o marca privata a unui producator concurent, pe categoria de produse respectiva;
22. sa aplice conditii comerciale diferite pentru produsele marca privata ale producatorilor fata de produsele marca proprie ale comerciantului, pentru listarea/afisarea la raft;
23. sa refuze listarea unui produs agricol si/sau alimentar inregistrat pe scheme de calitate nationale si/sau europene, ofertat de catre un furnizor pe motivul lipsei volumelor si a sezonalitatii acestuia;
24. sa ofere sau sa vanda produse agricole si/sau alimentare in pierdere, cu exceptia cazurilor prevazute de legislatia in vigoare;
25. sa preia conditiile comerciale agreate cu furnizorul pentru achizitia de produse aferente canalului de vanzare cu amanuntul si sa le aplice cu privire la achizitiile de produse de la furnizor aferente canalului de vanzare en-gros.
ARTICOLUL 5: Exceptii de la practicile comerciale neloiale
(1) Interdictiile prevazute la art. 3 pct. 1 nu se aplica in cazul:
a) consecintelor intarzierilor in efectuarea platilor si cailor de atac prevazute in Legea nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, prin derogare de la termenele de plata stabilite in lege;
b) optiunii unui cumparator si a unui furnizor de a conveni asupra unei clauze de repartizare a valorii in intelesul articolului 172a din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentul European si al Consiliul din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizari comune a pietelor produselor agricole si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 si (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului;
c) platilor efectuate de catre un cumparator unui furnizor atunci cand acestea sunt realizate in cadrul programului pentru scoli in temeiul prevederilor articolului 23 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;
d) institutiilor publice din domeniul sanatatii si entitatilor publice care furnizeaza servicii medicale de sanatate conform prevederilor art. 6 alin. (4) din Legea nr. 72/2013.
(2) Interdictiile prevazute la art. 3 pct. 1 nu se aplica in cazul acordurilor de furnizare incheiate intre furnizorii de struguri sau must pentru productia de vin si cumparatorii lor directi, in situatia in care:
a) conditiile concrete de plata pentru tranzactiile de vanzare sa fie prevazute in contractele standard carora statul membru le-a conferit, inainte de data de 1 ianuarie 2019, caracter obligatoriu in temeiul articolului 164 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 si ca aceasta extindere a aplicarii contractelor standard sa fie reinnoita de statele membre cu incepere de la data respectiva fara nicio modificare semnificativa a conditiilor de plata in dezavantajul furnizorilor de struguri sau must; si
b) contractele incheiate intre furnizorii de struguri sau must pentru productia de vin si cumparatorii lor directi sa fie multianuale sau sa devina multianuale.
ARTICOLUL 10: Sanctiuni
(1) Contraventiile prevazute in prezenta lege se constata si se sanctioneaza de catre autoritatea de aplicare a prezentei legi.
(2) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni, urmatoarele fapte savarsite de cumparator si furnizor, cu exceptia autoritatilor publice:
a) savarsirea practicilor comerciale neloiale prevazute la art. 3 pct. 1, 2, 7, 8, 10, 12, 14 – 19;
b) savarsirea practicilor comerciale neloiale prevazute la art. 3 pct. 3 – 6, 9, 11, 13, 20 – 25 si art. 4;
c) furnizarea de informatii inexacte, incomplete sau care induc in eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate conform prevederilor art. 8 alin. (1);
d) refuzul nejustificat al intreprinderilor de a se supune unei inspectii desfasurate potrivit prevederilor art. 8 alin.(3);
e) nerespectarea masurilor impuse de catre autoritatea de aplicare a prezentei legi potrivit prevederilor art. 9 alin. (3);
f) savarsirea in mod repetat a practicilor comerciale neloiale, prevazute la art. 3 si 4.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, contraventiile prevazute la alin. (2) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 250.000 lei la 500.000 lei, faptele prevazute la lit. a), c) si e);
b) cu amenda de la 500.000 lei la 600.000 lei, faptele prevazute la lit. b) si d);
c) cu amenda de 1% din cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior, faptele prevazute la lit. f).
(4) Autoritatea de aplicare a prezentei legi poate obliga, prin decizie, persoanele definite la art. 2 la plata unor sanctiuni contraventionale complementare, in cuantum de 1% din amenda principala aplicata pentru fiecare zi de intarziere, calculata de la data stabilita prin decizie, pentru a le determina:
a) sa inceteze practicile prevazute la art. 3 si 4;
b) sa respecte obligatiile impuse prin decizia Consiliului Concurentei;
c) sa furnizeze in mod complet si corect informatiile si documentele care le-au fost solicitate, conform prevederilor lit.b);
d) sa se supuna inspectiei prevazuta la art. 8 alin. (3).
(5) In situatia in care in urma savarsirii practicii comerciale neloiale s-a produs un prejudiciu furnizorului, cumparatorul este obligat la plata de 3 ori a valorii acestui prejudiciu.
(6) Individualizarea sanctiunii in cazul savarsirii uneia dintre contraventiile prevazute in prezenta lege se face tinandu-se seama de gravitatea faptei, de durata, precum si de existenta altor sanctiuni contraventionale pentru incalcarea prevederilor prezentei legi, aplicate in ultimii 3 ani anteriori savarsirii contraventiei.
(7) Prin derogare de la prevederile art.13 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicarea sanctiunilor contraventionale prevazute la alin. (3) se prescrie la 3 ani de la data savarsirii faptei.
(8) In exercitarea competentelor prevazute de prezenta lege, autoritatea de aplicare a legii asigura respectarea dreptului la aparare, prin informarea cu privire la dreptul de a face obiectii asupra continutului actelor de constatare si sanctionare, precum si asupra dreptului de a se adresa pe cale separata instantelor de judecata.
(9) In cazul contraventiilor prevazute la alin. (2) lit. a) si b), daca intreprinderea recunoaste, in mod expres, odata cu transmiterea punctului de vedere, savarsirea practicii comerciale neloiale si propune masuri care duc la inlaturarea cauzelor incalcarii, Consiliul Concurentei poate aplica o reducere a amenzii cu un procent intre 1% si 25% din amenda finala. In cazul acordarii reducerii pentru recunoasterea faptei, nivelul amenzii va fi diminuat inclusiv cand acesta este stabilit la minimul prevazut.
(10) Reducerea cuantumului amenzii potrivit prevederilor alin. (9) este posibila doar pe baza unei solicitari exprese formulate de intreprinderea interesata. Solicitarea contine recunoasterea clara si neechivoca a raspunderii pentru incalcare. In situatia in care Consiliul Concurentei nu accepta termenii solicitarii adresate de intreprindere, nu acorda o reducere a amenzii si recunoasterea formulata nu va fi utilizata ca element probatoriu. In situatia in care, inainte de decizia luata de Consiliul Concurentei intreprinderea transmite o propunere privind formularea unei recunoasteri, Consiliul Concurentei poate aplica o procedura simplificata, conform instructiunilor adoptate de autoritatea de aplicare a prezentei legi.
(11) Exercitarea de catre intreprindere a actiunii in anulare a deciziei Consiliului Concurentei, in privinta aspectelor care fac obiectul recunoasterii, atrage pierderea beneficiului prevazut referitor la reducerea cuantumului amenzii.
(12) Consiliul Concurentei stabileste prin instructiuni procedura specifica privind cadrul pentru acordarea unui tratament favorabil intreprinderilor care recunosc savarsirea unei practici comerciale neloiale in sensul art. 3 si 4.
CUI si CAND se aplica legea
(1) Legea se aplica lucratorilor in cadrul lantului de aprovizionare, cu privire la practicile comerciale neloiale savarsite in legatura cu vanzarea de produse agricole si/sau alimentare, dupa cum urmeaza:
a) vanzarile cand sunt realizate pe teritoriul Romaniei, precum si cele realizate in afara teritoriului tarii, atunci cand produc efecte pe teritoriul Romaniei;
b) serviciile prestate de cumparator furnizorului, in masura in care acestea vizeaza practicile comerciale neloiale prevazute la art. 3 si 4;
c) nu se aplica acordurilor dintre furnizori si consumatori.
(2) Prezenta lege se aplica anumitor practici comerciale neloiale savarsite in legatura cu vanzarea de produse agricole si/sau alimentare de catre:
a) furnizori a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste 2 000 000 EUR catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 2 000 000 EUR;
b) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 2 000 000 EUR, dar este de maximum 10 000 000 EUR, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 10 000 000 EUR;
c) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 10 000 000 EUR, dar este de maximum 50 000 000 EUR, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 50 000 000 EUR;
d) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 50 000 000 EUR, dar este de maximum 150 000 000 EUR, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 150 000 000 EUR;
e) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 150 000 000 EUR, dar este de maximum 350 000 000 EUR, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 350 000 000 EUR.
(3) Calcularea echivalentului in lei a cifrelor de afaceri prevazute la alin. (2) lit. a) – e) se va face in conformitate cu rata de schimb oficiala a Bancii Nationale a Romaniei din ultima zi a exercitiului financiar anterior constatarii savarsirii practicilor comerciale neloiale.
(4) Cifra de afaceri anuala a furnizorilor si a cumparatorilor prevazuta la alin. (2) lit. a) – e) se interpreteaza in conformitate cu partile relevante din anexa la Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei si in special art. 3, 4 si 6 din aceasta, inclusiv definitiile privind „intreprinderea autonoma”, „intreprinderea partenera” si „intreprinderea asociata”, si alte chestiuni privind cifra de afaceri anuala.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), prezenta lege se aplica vanzarilor de produse agricole si/sau alimentare de catre furnizori a caror cifra de afaceri anuala este de maximum 350 000 000 EUR catre toti cumparatorii care sunt autoritati publice”, mai indica legea promulgata de catre seful statului.
Cu o experienta de aproape 12 ani in presa scrisa, Ana Maria Ghiarasim aduce in fata cititorilor E-juridic cele mai importante noutati legate de legislatia in domeniu, explicate si comentate in detaliu. Stiri, legi si informatii la zi.