Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) considera ca nu este necesara modificarea legislativa care prevede ca informatiile din dosarele penale aflate in faza de urmarire penala sau de judecata sa nu fie facute publice decat dupa o sentinta definitiva, precum si sanctionarea ca abatere disciplinara a faptei conducatorului unitatii care divulga informatii.
Plenului CSM si-a insusit, in sedinta de joi, punctul de vedere al Directiei Legislatie privind propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public formulata de deputatul Mihail Boldea.
In 5 aprilie, Ministerul Justitiei a solicitat punctul de vedere al CSM cu privire la aceasta propunere legislativa care vizeaza introducerea a doua noi texte in cuprinsul Legii 544/2001, in sensul ca informatiile din dosarele penale aflate in baza de urmarire penala sau de judecata nu fac parte din categoria informatiilor de interes public si nu pot fi facute publice decat dupa o sentinta definitiva, respectiv sanctionarea ca abatere disciplinara a faptei conducatorului unitatii care divulga sau furnizeaza informatii calificate de legiuitor ca nefiind de interes public.
In ce priveste primul aspect, Directia legislatie mentioneaza, in nota postata joi pe site-ul CSM, ca exista un text similar (art. 12 lit. f) care excepteaza informatiile privind procedurile judiciare de la accesul liber al cetatenilor, exceptie insa nuantata de conditia ca publicitatea sa aduca atingere asigurarii unui proces echitabil ori interesului legitim al oricareia din partile implicate in proces.
In ce priveste faza de urmarire penala, in nota se arata ca sunt exceptate potrivit art. 12 lit. e) informatiile privind procedura in timpul anchetei penale sau disciplinare, daca se pericliteaza rezultatul anchetei, se dezvaluie surse confidentiale ori se pun in pericol viata, integritatea corporala, sanatatea unei persoane in urma anchetei efectuate sau in curs de desfasurare.
Portal Codul Muncii
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
Fise distractive pentru gradinita
'Potrivit art. 16 alin. (2) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, in cazul existentei unor paralelisme, acestea vor fi inlaturate fie prin abrogare, fie prin concentrarea materiei in reglementari unice - dispozitie fata de care apreciem ca nu este necesara completarea art. 12 care realizeaza in prezent echilibrul intre asigurarea transparentei si interesul public al infaptuirii justitiei', se subliniaza in punctul de vedere al CSM.
Sursa citata mai sustine ca un alt aspect care trebuie avut in vedere este acela ca din momentul sesizarii instantei de judecata, dosarul penal dobandeste caracterul public specific fazei de judecata, astfel ca din acest punct de vedere modificarea propusa este superflua.
'Nu apreciem ca oportuna reglementarea unei abateri disciplinare avand ca subiect calificat pe conducatorul unitatii care divulga sau furnizeaza anumite informatii si care ar fi pus astfel sa raspunda in mod discriminatoriu pentru fapte ce ar putea fi, comise, practic, de orice persoana din cadrul unitatii', se mai arata in nota.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE