Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legile justitiei 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum contribuie expertiza tehnica judiciara la solutionarea cazurilor

Cum contribuie expertiza tehnica judiciara la solutionarea cazurilor
Ministerul Justitiei coordoneaza activitatea de expertiza tehnica judiciara, din punct de vedere administrativ si metodologic. Expertiza tehnica judiciara reprezinta un instrument esential pentru aflarea adevarului si pentru infaptuirea justitiei. 

Ce presupune expertiza tehnica judiciara?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce presupune expertiza tehnica judiciara?
Expertiza tehnica judiciara reprezinta o procedura procesuala prin care un specialist cu pregatire tehnica ofera o opinie fundamentata stiintific. Aceasta este necesara solutionarii unor aspecte tehnice ale unei cauze aflate in fata instantei. 

Aceasta poate fi dispusa in procese civile, penale sau administrative, atunci cand instanta are nevoie de cunostinte de specialitate pentru a clarifica fapte, probe sau prejudicii. Expertul trebuie sa fie autorizat si impartial, iar concluziile sale au valoare probatorie in dosar.

Cu alte cuvinte, expertiza tehnica judiciara consta intr-un proces complex de analiza si evaluare realizat de specialisti autorizati. Acestia pun la dispozitia instantei concluzii obiective privind aspecte tehnice sau stiintifice ce depasesc competentele juridice ale magistratilor.

Pentru mai multe detalii, puteti consulta Ghidul specializarilor expertizei tehnice judiciare disponibil AICI


Reglementarea si rolul experizei tehnice juridice


In momentul in care instanta considera necesar sa cunoasca parerea unor specialisti, va numi, la cererea partilor ori din oficiu, unul sau trei experti, conform art. 330 alin (1) teza I din Capitolul de procedura civila.

De asemenea, expertiza se poate face pentru constatarea, clarificarea sau evaluarea unor fapte. In acest sens, in aflarea adevarului in cauza este necesara opinia unui expert.

Potrivit dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activitatii de expertiza tehnica judiciara si extrajudiciara, cu modificarile si completarile ulterioare, expertiza tehnica efectuata din dispozitia organelor de urmarire penala, a instantelor judecatoresti sau a altor organe cu atributii jurisdictionale, de catre expertul sau specialistul numit de acestea, in vederea lamuririi unor fapte sau imprejurari ale cauzei, constituie expertiza tehnica judiciara.

Cine poate fi expert tehnic judiciar?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cine poate fi expert tehnic judiciar?
Pentru a dobandi calitatea de expert tehnic judiciar trebuie indeplinite criteriile prevazute de art. 10 alin (1) lit a) - f) in Ordonanta Guvernului nr. 2/200, cu modificarile si completarile ulterioare.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
250 Modele Fise de Post


250 modele de fise de post redactate impecabil care elimina riscul oricaror nereguli

Oferta Speciala
valabila 48h


De asemenea, examenul si interviul pentru atribuirea calitatii de expert tehnic judiciar se organizeaza de catre Ministerul Justitiei. La acest interviu poate participa:
  • persoana care a dobandit de la alte ministere sau institutii publice de specialitate autorizarea de a realiza lucrari in specializarea pentru care sustine interviul
  • persoana care a dobandit calitatea ceruta pentru desfasurarea activitatii in acea specializare, prevazuta in nomenclatorul specializarilor expertizei tehnice judiciare, in conditiile legii speciale ce reglementeaza organizarea si desfasurarea unei activitati sau profesii si modul de acces in aceasta
  • persoana care are titlul de academician, profesor universitar sau conferentiar universitar, doctor docent ori doctor in specializarea respectiva

Articolul 10

(1) Dobandeste calitatea de expert tehnic judiciar persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman, cetatean al unui stat membru al Uniunii Europene, apartinand Spatiului Economic European ori cetatean al Confederatiei Elvetiene;
(la 02-02-2010, Litera a) a alin. (1) al art. 10 a fost modificata de pct. 1 al art. III din ORDONANTA nr. 13 din 29 ianuarie 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 30 ianuarie 2010. )
a^1) cunoaste limba romana;
(la 27-03-2009, Litera a^1) a alin. (1) al art. 10 a fost introdusa de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 37 din 13 martie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 182 din 24 martie 2009. )
b) are capacitate de exercitiu deplina;
c) a absolvit studii superioare in specialitatea pentru care se prezinta la examenul de expert, dovedite cu diploma;
d) are un stagiu de cel putin 3 ani in specialitatea in care a obtinut diploma;
(la 23-05-2009, Litera d) a alin. (1) al art. 10 a fost modificata de pct. 2 al articolul unic din LEGEA nr. 178 din 13 mai 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 335 din 20 mai 2009. )
e) este apt din punct de vedere medical pentru indeplinirea activitatii de expert;
f) nu are antecedente penale si se bucura de o buna reputatie profesionala si sociala;
g) a fost declarat reusit la examenul organizat in acest scop.

(2) Abrogat.
(la 02-02-2010, Alin. (2) al art. 10 a fost abrogat de pct. 2 al art. III din ORDONANTA nr. 13 din 29 ianuarie 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 30 ianuarie 2010. )

Articolul 10^1

(1) Cetateanul unui alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European si cetateanul roman care au obtinut calificarea profesionala necesara intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European pot dobandi calitatea de expert tehnic judiciar in Romania, potrivit prezentei ordonante, in aceleasi conditii ca si cetatenii romani.

(2) Recunoasterea diplomelor si a calificarilor profesionale obtinute intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, necesare dobandirii in Romania a calitatii de expert tehnic judiciar, va fi efectuata potrivit Legii nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Cetateanul unui alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European si cetateanul roman care au dobandit calitatea de expert tehnic judiciar intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, calitate certificata de organismele profesionale recunoscute in acele state, se pot inscrie in Tabelul nominal cuprinzand expertii tehnici judiciari, intocmit pe specialitati si pe judete de compartimentul de specialitate din Ministerul Justitiei care indeplineste atributiile acestei institutii privind expertii tehnici judiciari, in vederea exercitarii profesiei in Romania, in conditiile legii, fiind exceptati de la procedura de examinare prevazuta la art. 7.
(la 06-11-2023, sintagma: Biroul central pentru expertize tehnice judiciare din cadrul Ministerului Justitiei a fost inlocuita de Alineatul (2), Articolul II din LEGEA nr. 304 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1001 din 3 noiembrie 2023 )

(4) In baza cererii formulate de solicitantul prevazut la alin. (3), Ministerul Justitiei recunoaste automat titlul de calificare emis de autoritatea competenta din statul membru de origine si il inscrie in Tabelul nominal cuprinzand expertii tehnici judiciari. In vederea inscrierii, expertul solicitant depune la Ministerul Justitiei, odata cu cererea, copia documentului ce atesta dobandirea calificarii profesionale de expert tehnic judiciar in statul de origine, precum si copia documentelor care certifica indeplinirea conditiilor prevazute la art. 10 alin. (1) lit. a), b), e) si f), care pot fi emise sau eliberate de autoritatile competente romane ori de cele din statul de origine.
(la 06-11-2023, Alineatul (4), Articolul 10^1, Capitolul II a fost modificat de Punctul 2., Articolul I din LEGEA nr. 304 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1001 din 3 noiembrie 2023 )

(5) Cetateanul unui alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European si cetateanul roman care au dobandit calitatea de expert tehnic judiciar intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European si exercita profesia cu titlu permanent in unul dintre aceste state pot profesa in Romania si in mod temporar sau ocazional. In aceasta situatie, expertul tehnic judiciar este exceptat de la procedura de inscriere in Tabelul nominal cuprinzand expertii tehnici judiciari.

(6) In cazul in care, in vederea exercitarii temporare sau ocazionale a profesiei de expert tehnic judiciar, solicitantul prevazut la alin. (5) se afla la prima aplicatie in Romania ori daca intervine o modificare substantiala a situatiei sale, acesta va inainta Ministerului Justitiei o declaratie privind serviciile pe care le va presta, insotita de urmatoarele documente:
a) dovada cetateniei unuia dintre statele membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European;
b) abrogata;
(la 06-11-2023, Litera b), Alineatul (6), Articolul 10^1, Capitolul II a fost abrogata de Punctul 3., Articolul I din LEGEA nr. 304 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1001 din 3 noiembrie 2023 )
c) dovada calificarii profesionale;
d) atestatul care sa confirme faptul ca solicitantul este legal stabilit intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European in scopul desfasurarii de astfel de activitati si ca nu ii este interzis sa practice profesia, chiar si cu caracter temporar, la momentul eliberarii atestatului;
e) dovada ca a desfasurat o activitate specifica pentru calificarea profesionala de expert tehnic judiciar timp de cel putin un an in decursul ultimilor 10 ani, pentru cazul in care profesia nu este reglementata in statul de stabilire.
(la 06-11-2023, Litera e), Alineatul (6), Articolul 10^1, Capitolul II a fost modificata de Punctul 4., Articolul I din LEGEA nr. 304 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1001 din 3 noiembrie 2023 )

(7) Declaratia prevazuta la alin. (6) poate fi depusa prin orice mijloace, inclusiv prin Punctul de contact unic electronic, infiintat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si libertatea de a furniza servicii in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 68/2010, cu modificarile ulterioare, si se reinnoieste anual, daca solicitantul intentioneaza sa exercite, in mod temporar sau ocazional, in decursul anului respectiv, activitatea de expert tehnic judiciar in Romania.
(la 06-11-2023, Alineatul (7), Articolul 10^1, Capitolul II a fost modificat de Punctul 5., Articolul I din LEGEA nr. 304 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1001 din 3 noiembrie 2023 )

(8) In cazul unor indoieli justificate, Ministerul Justitiei poate solicita autoritatilor competente ale unui stat membru o confirmare a autenticitatii certificatelor si a titlurilor de calificare eliberate in acest alt stat membru, prin intermediul Sistemului de informare al pietei interne (IMI), in conditiile legii.
(la 06-11-2023, Alineatul (8), Articolul 10^1, Capitolul II a fost modificat de Punctul 5., Articolul I din LEGEA nr. 304 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1001 din 3 noiembrie 2023 )

(9) Inscrierea expertului tehnic judiciar prevazut la alin. (3) in Tabelul nominal cuprinzand expertii tehnici judiciari, respectiv luarea in evidenta a expertului tehnic judiciar prevazut la alin. (5) se realizeaza de catre compartimentul de specialitate din Ministerul Justitiei, in temeiul ordinului ministrului justitiei, in cel mult 3 luni de la data prezentarii de catre solicitant a tuturor documentelor care fac dovada indeplinirii conditiilor prevazute de lege.
(la 06-11-2023, Alineatul (9), Articolul 10^1, Capitolul II a fost modificat de Punctul 5., Articolul I din LEGEA nr. 304 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1001 din 3 noiembrie 2023 )

(10) Termenul prevazut la alin. (9) poate fi prelungit o singura data, pentru o perioada de cel mult o luna. Valabilitatea documentelor depuse initial nu este afectata de aceasta prelungire. Prelungirea termenului de autorizare, precum si durata acestei prelungiri trebuie motivate in mod corespunzator si notificate solicitantului inainte de expirarea termenului initial.
(la 06-11-2023, Alineatul (10), Articolul 10^1, Capitolul II a fost modificat de Punctul 5., Articolul I din LEGEA nr. 304 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1001 din 3 noiembrie 2023 )

(11) Dispozitiile prezentului articol sunt aplicabile si cetatenilor apartinand Confederatiei Elvetiene.
(la 02-02-2010, Alin. (11) al art. 10^1 a fost introdus de pct. 3 al art. III din ORDONANTA nr. 13 din 29 ianuarie 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 30 ianuarie 2010. )

(12) Cererea prevazuta la alin. (4), impreuna cu documentele care o insotesc, poate fi transmisa si prin Punctul de contact unic electronic.
(la 06-11-2023, Articolul 10^1, Capitolul II a fost completat de Punctul 6., Articolul I din LEGEA nr. 304 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1001 din 3 noiembrie 2023 )
(la 27-03-2009, Art. 10^1 a fost introdus de pct. 3 al art. I din LEGEA nr. 37 din 13 martie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 182 din 24 martie 2009. )

Articolul 10^2

(1) In cazul in care solicitantul nu indeplineste conditiile prevazute de lege sau cererea formulata de acesta nu este insotita de actele doveditoare, Ministerul Justitiei comunica persoanei interesate refuzul motivat de autorizare sau, dupa caz, necesitatea completarii dovezilor impuse de lege.

(2) Decizia de refuz, respectiv de retragere a autorizatiei de expert tehnic judiciar poate fi atacata la instanta judecatoreasca competenta, potrivit legii.
(la 02-02-2010, Art. 10^2 a fost introdus de pct. 4 al art. III din ORDONANTA nr. 13 din 29 ianuarie 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 30 ianuarie 2010. )

Procedura de desemnare a expertului

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Procedura de desemnare a expertului
Expertiza tehnica judiciara este o procedura oficiala prin care un specialist ajuta instanta sa inteleaga aspecte tehnice ale unui caz. Organul care o dispune stabileste in scris ce se cere expertului, termenul de predare, costurile estimate si notifica biroul local responsabil cu expertizele.

Expertiza tehnica judiciara poate fi solicitata in cadrul unui proces civil, penal, contraventional sau administrativ, de catre:
  • Instanta de judecata, din oficiu, atunci cand considera necesar un punct de vedere specializat asupra unor aspecte tehnice
  • Partile implicate in proces, prin cerere formulata in scris, justificand necesitatea expertizei pentru solutionarea cauzei
  • Organul de urmarire penala, in faza de ancheta, pentru clarificarea unor fapte sau imprejurari relevante cauzei

Exista mai multe modalitati prin care se poate desemna un expert tehnic judiciar:
  • Numirea de catre instanta - cel mai frecvent, instanta desemneaza un expert din lista oficiala a expertilor autorizati, in functie de specializarea necesara si de domiciliul partilor
  • Alegerea de comun acord intre parti - in procesele civile, legea permite ca partile sa convina asupra numelui expertului. Daca instanta accepta propunerea, acesta va fi desemnat
  • Numirea unui consiliu de experti - in cauzele complexe, se poate desemna o comisie formata din mai multi experti (ex. in cazuri de mare dificultate tehnica)
  • Numirea unui expert strain - in lipsa unui expert autorizat in Romania pentru un domeniu foarte specializat, instanta poate aproba desemnarea unui expert din afara tarii

Partea care a cerut expertiza poate propune si un alt expert, dar pe cheltuiala proprie. Expertul are dreptul la decontarea transportului, cazarii si diurnei, daca trebuie sa se deplaseze. Costurile estimate se achita intr-un cont special in 5 zile de la numirea expertului.

Raportul de expertiza trebuie sa includa detalii despre cine, cand si de ce a cerut expertiza; cum s-a facut analiza, ce au spus partile; concluziile si raspunsurile la intrebari.

Expertul depune raportul impreuna cu bonurile de cheltuieli si propunerea de onorariu. Onorariul final se stabileste in functie de complexitatea cazului si nivelul de pregatire al expertului.

Ministerul Justitiei, prin Directia pentru profesii juridice conexe, autorizeaza, supravegheaza si actualizeaza lista expertilor tehnici judiciari la nivel national. De asemenea, stabileste conditiile de acces la profesie si organizeaza examenele pentru dobandirea calitatii de expert judiciar.

Pentru mai multe detalii, puteti consulta Ghidul specializarilor expertizei tehnice judiciare disponibil AICI

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Newsletter Infojuridic
Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 13 Mai 2025
Votati articolul "Cum contribuie expertiza tehnica judiciara la solutionarea cazurilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2025 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI