Parlamentul European si-a dat acordul final, miercuri, privind o directiva care va imbunatati etichetarea produselor si va interzice utilizarea declaratiilor de mediu inselatoare.
Directiva, adoptata cu 593 voturi pentru, 21 impotriva si 14 abtineri, urmareste sa protejeze consumatorii de practicile de marketing inselatoare si sa ii ajute sa faca alegeri mai bune atunci cand cumpara diverse bunuri, informeaza un comunicat al legislativului comunitar, citat de
Agerpres.
In acest scop, lista UE cu practicile comerciale interzise va fi completata cu mai multe obiceiuri de marketing problematice legate de dezinformarea ecologica (cunoscuta si ca "greenwashing") si de uzura prematura a bunurilor.
Noile norme urmaresc, in principal, sa imbunatateasca fiabilitatea si claritatea etichetelor produselor prin interzicerea utilizarii unor declaratii de mediu inselatoare, cum ar fi "ecologic", "natural", "biodegradabil", "neutru din punct de vedere climatic" sau "eco", atunci cand nu sunt insotite de dovezi.
Folosirea etichetelor de sustenabilitate va fi si ea reglementata, avand in vedere confuzia cauzata de proliferarea lor si faptul ca nu folosesc date comparative. In viitor, in UE vor fi autorizate doar etichetele de sustenabilitate bazate pe sisteme oficiale de certificare sau stabilite de autoritatile publice.
In plus, directiva va interzice afirmatiile bazate pe schemele de compensare a emisiilor potrivit carora un produs ar avea un impact neutru, redus sau pozitiv asupra mediului.
Un alt obiectiv important al noii legi este ca producatorii si consumatorii sa se concentreze mai mult asupra durabilitatii produselor. In viitor, informatiile privind garantia produselor vor trebui sa fie mai vizibile. Se va crea, de asemenea, o eticheta armonizata, care va conferi mai multa vizibilitate produselor cu o garantie extinsa.
Noile reguli vor interzice si afirmatiile nefondate privind durabilitatea, cum ar fi, de exemplu, afirmatia potrivit careia o masina de spalat va rezista la 5.000 de cicluri de spalare, daca acest lucru nu este adevarat in conditii normale, indemnurile la inlocuirea consumabilelor mai devreme decat este strict necesar si prezentarea bunurilor ca fiind reparabile atunci cand nu este cazul.
"Aceasta lege va schimba viata de zi cu zi a tuturor europenilor. Ne vom indeparta de obiceiul de a arunca foarte repede produsele, vom face marketingul mai transparent si vom combate obsolescenta prematura a bunurilor. Oamenii vor putea alege produse mai durabile, reparabile si sustenabile datorita etichetelor si reclamelor fiabile", a declarat raportoarea croata Biljana Borzan, din grupul S&D.
"Cel mai important, companiile nu mai pot pacali oamenii spunand ca sticlele de plastic sunt bune pentru ca au plantat copaci undeva sau nu vor mai putea afirma ca un produs este sustenabil fara a aduce dovezi. Aceasta este o mare victorie pentru noi toti!", a adaugat ea.
Directiva mai trebuie acum sa primeasca aprobarea finala din partea Consiliului, dupa care va fi publicata in Jurnalul Oficial al UE, iar statele membre vor avea la dispozitie 24 de luni pentru a o transpune in legislatia nationala.