Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Plasticele de unica folosinta, interzise de UE

Uniunea Europeana da tonul in privinta protejarii mediului inconjurator si a oceanelor prin adoptarea unei noi directive de catre Consiliul Uniunii Europene care interzice plasticele de unica folosinta.

"UE isi consolideaza masurile de combatere a poluarii cu materiale plastice. Consiliul a adoptat astazi o directiva care introduce noi restrictii pentru anumite materiale plastice de unica folosinta. Adoptarea formala a noilor norme de catre Consiliu astazi reprezinta etapa finala a procedurii", se arata in comunicatul Consiliului UE.

Directiva privind materialele plastice de unica folosinta se bazeaza pe legislatia existenta a UE in materie de deseuri, dar o depaseste prin faptul ca stabileste norme mai stricte pentru acele tipuri de produse si de ambalaje care se afla printre primele zece articole poluante ca frecventa a aparitiei pe plajele europene. Noile norme interzic utilizarea anumitor produse din plastic de unica folosinta pentru care exista alternative. In plus, sunt introduse masuri specifice de reducere a utilizarii produselor din plastic care sunt aruncate cel mai des in mod necorespunzator.

Produsele din plastic de unica folosinta sunt fabricate integral sau partial din materiale plastice si, de regula, sunt destinate a fi utilizate doar o data sau pentru o perioada scurta inainte sa fie aruncate. Unul dintre principalele obiective ale acestei directive este reducerea cantitatii de deseuri de plastic pe care le generam. Conform noilor norme, pana in 2021 vor fi interzise, printre produsele din plastic de unica folosinta, farfuriile, tacamurile, paiele, betele pentru baloane si betisoarele pentru urechi.

DIRECTIVA A PARLAMENTULUI EUROPEAN SI A CONSILIULUI privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului 

Articolul 1
Obiective
Obiectivele prezentei directive sunt de a preveni si a reduce impactul anumitor produse din plastic asupra mediului, in special asupra mediului acvatic, si asupra sanatatii umane, precum si de a promova tranzitia la o economie circulara cu modele de afaceri, produse si materiale inovatoare si durabile, contribuind astfel la functionarea eficienta a pietei interne.

Articolul 2
Domeniu de aplicare
(1) Prezenta directiva se aplica produselor din plastic de unica folosinta enumerate in anexa, produselor fabricate din materiale plastice oxodegradabile si echipamentelor de pescuit care contin plastic.
(2) In cazul in care prezenta directiva prevede norme care intra in conflict cu normele din Directiva 94/62/CE sau 2008/98/CE, prezenta directiva prevaleaza.

Articolul 3
Definitii
In sensul prezentei directive, se aplica urmatoarele definitii:
1. „plastic” inseamna un material constand dintr-un polimer, astfel cum este definit la articolul 3 punctul 5 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, la care este posibil sa fi fost adaugati aditivi sau alte substante si care poate functiona ca o componenta structurala principala a produselor finale, cu exceptia polimerilor naturali care nu au fost modificati chimic;
2. „produs din plastic de unica folosinta” inseamna un produs care este fabricat in intregime sau partial din plastic si care nu este conceput, proiectat sau introdus pe piata pentru a realiza, in cadrul ciclului sau de viata, mai multe cicluri sau rotatii prin returnare la producator pentru a fi reumplut sau reutilizat in acelasi scop in care a fost conceput;
3. „materiale plastice oxodegradabile” inseamna materiale din plastic care contin aditivi care, prin oxidare, duc la fragmentarea materialelor plastice in microfragmente sau la descompunerea chimica;
4. „echipamente de pescuit” inseamna orice articole sau unelte care sunt utilizate in activitatea de pescuit sau in acvacultura pentru a viza, a captura sau a creste resurse biologice marine, sau care plutesc la suprafata marii si care sunt utilizate cu scopul de a atrage si de a captura sau de a creste astfel de resurse biologice marine;
5. „deseuri de echipamente de pescuit” inseamna orice echipament de pescuit care intra sub incidenta definitiei deseurilor de la articolul 3 punctul 1 din Directiva 2008/98/CE, inclusiv toate componentele separate, substantele sau materialele care au facut parte din aceste echipamente de pescuit sau au fost atasate acestora atunci cand acestea au fost aruncate in mare, inclusiv atunci cand au fost abandonate sau pierdute;
6. „introducere pe piata” inseamna prima punere la dispozitie a unui produs pe piata unui stat membru;
7. „a face disponibil pe piata” inseamna orice tip de furnizare a unui produs spre distribuire, consum sau utilizare pe piata unui stat membru in cursul unei activitati comerciale, fie in schimbul unei plati, fie gratuit;
8. „standard armonizat” inseamna un standard armonizat astfel cum este definit la articolul 2 punctul 1 litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1025/2012;
9. „deseuri” inseamna orice deseuri astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 1 din Directiva 2008/98/CE;
10. „schema de raspundere extinsa a producatorilor” inseamna o schema de raspundere extinsa a producatorilor astfel cum este definita la articolul 3 punctul 21 din Directiva 2008/98/CE;
11. „producator” inseamna:
(a) orice persoana fizica sau juridica stabilita intr-un stat membru care, fabrica, umple, vinde sau exporta in regim profesionist, indiferent de tehnica de vanzare utilizata, inclusiv prin contracte la distanta astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 7 din Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European si a Consiliului, si introduce pe piata statului membru respectiv produse din plastic de unica folosinta, produse de unica folosinta umplute sau echipamente de pescuit care contin plastic, cu exceptia persoanelor care desfasoara activitati de pescuit astfel cum sunt definite la articolul 4 punctul 28 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013 al Parlamentului European si al Consiliului; sau
(b) orice persoana fizica sau juridica stabilita intr-un stat membru sau intr-o tara terta care vinde in regim profesionist, intr-un alt stat membru, direct catre gospodarii private, sau catre utilizatori care nu sunt gospodarii private, prin intermediul unor contracte la distanta, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 7 din Directiva 2011/83/UE, produse din plastic de unica folosinta, produse din plastic de unica folosinta umplute sau echipamente de pescuit care contin plastic, cu exceptia persoanelor care desfasoara activitati de pescuit astfel cum sunt definite la articolul 4 punctul 28 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013;
12. „colectare” inseamna colectare astfel cum este definita la articolul 3 punctul 10 din Directiva 2008/98/CE;
13. „colectare separata” inseamna colectare separata astfel cum este definita la articolul 3 punctul 11 din Directiva 2008/98/CE;
14. „tratare” inseamna tratare astfel cum este definita la articolul 3 punctul 14 din Directiva 2008/98/CE;
15. „ambalaj” inseamna ambalaje astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 1 din Directiva 94/62/CE;
16. „material plastic biodegradabil” inseamna un material plastic care poate face obiectul descompunerii fizice, biologice, astfel incat sa se descompuna in final in dioxid de carbon (CO2), biomasa si apa, si este, in conformitate cu standardele europene pentru ambalaje, recuperabil prin compostare si digestie anaeroba;
17. „instalatii portuare de preluare” inseamna instalatii portuare de preluare astfel cum sunt definite la articolul 2 litera (e) din Directiva 2000/59/CE.
18. „produse din tutun” inseamna produse din tutun astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 4 din Directiva 2014/40/UE.

Articolul 4
Reducerea consumului
(1) Statele membre adopta masurile necesare pentru a realiza o reducere ambitioasa si sustinuta a consumului de produse din plastic de unica folosinta enumerate in partea A din anexa, in conformitate cu obiectivele generale ale politicii Uniunii in materie de deseuri, in special de prevenire a generarii de deseuri, care sa conduca la o inversare semnificativa a tendintelor de crestere a consumului. Aceste masuri conduc la o reducere cantitativa masurabila a consumului de produse din plastic de unica folosinta enumerate in partea A din anexa pe teritoriul statului membru pana in 2026 in comparatie cu 2022. Pana la … [doi ani de la data intrarii in vigoare a prezentei directive], statele membre pregatesc o descriere a masurilor pe care le-au adoptat in temeiul primului paragraf, comunica descrierea Comisiei si o pun la dispozitia publicului. Statele membre integreaza masurile prevazute in descriere in planurile sau programele mentionate la articolul 11 cu ocazia primei actualizari ulterioare a respectivelor planuri sau programe, in conformitate cu actele legislative relevante ale Uniunii care reglementeaza respectivele planuri sau programe, sau in orice alte programe elaborate special in acest scop.
Masurile pot include obiective nationale de reducere a consumului, masuri care sa asigure ca la punctul de vanzare catre consumatorul final sunt puse la dispozitie alternative reutilizabile la produsele din plastic de unica folosinta enumerate in partea A din anexa, instrumente economice precum instrumente prin care sa se asigure ca produsele din plastic de unica folosinta nu sunt furnizate gratuit la punctul de vanzare catre consumatorul final si acordurile mentionate la articolul 17 alineatul (3). Statele membre pot impune restrictii de comercializare, prin derogare de la articolul 18 din Directiva 94/62/CE, in scopul prevenirii generarii de deseuri din astfel de produse pentru a se asigura ca acestea sunt inlocuite cu alternative care sunt reutilizabile sau nu contin plastic. Masurile respective pot varia in functie de impactul asupra mediului al produselor din plastic de unica folosinta pe durata ciclului de viata al acestora, inclusiv atunci cand devin deseuri.
Masurile adoptate in conformitate cu prezentul alineat sunt proportionale si nediscriminatorii. Statele membre transmit Comisiei o notificare privind respectivele masuri in conformitate cu Directiva (UE) 2015/1535 a Parlamentului European si a Consiliului in cazurile in care directiva mentionata impune o astfel de obligatie.
Pentru a fi in conformitate cu primul paragraf din prezentul alineat, fiecare stat membru monitorizeaza produsele din plastic de unica folosinta enumerate in partea A din anexa introduse pe piata, precum si masurile de reducere luate si prezinta Comisiei un raport privind progresele inregistrate, in conformitate cu punctul 2 din prezentul articol si cu articolul 13 alineatul (1) in vederea stabilirii de obiective cantitative obligatorii la nivelul
Uniunii pentru reducerea consumului.
(2) Pana la... [18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei directive], Comisia adopta un act de punere in aplicare care stabileste metodologia pentru calcularea si verificarea reducerii ambitioase si sustinute a consumului de produse din plastic de unica folosinta enumerate in partea A din anexa. Respectivul act de punere in aplicare se adopta in conformitate cu procedura de examinare mentionata la articolul 16 alineatul (2).

Articolul 5
Restrictii privind introducerea pe piata
Statele membre interzic introducerea pe piata a produselor din plastic de unica folosinta enumerate in partea B din anexa si a produselor fabricate din materiale plastice oxodegradabile.

Articolul 6
Cerinte legate de produs
(1) Statele membre se asigura ca produsele din plastic de unica folosinta enumerate in partea C din anexa, ale caror dopuri si capace sunt facute din plastic pot fi introduse pe piata numai daca dopurile si capacele raman atasate de recipiente in timpul etapei de utilizare preconizata a produselor.
(2) In sensul prezentului articol dopurile sau capacele metalice cu garnituri din plastic nu se considera ca fiind fabricate din plastic.
(3) Pana la ... [trei luni de la data intrarii in vigoare a prezentei directive], Comisia solicita organizatiilor de standardizare europene sa elaboreze standarde armonizate referitoare la cerinta mentionata la alineatul (1). Respectivele standarde iau in considerare mai ales necesitatea de a asigura un nivel corespunzator de rezistenta, fiabilitate si siguranta a dispozitivelor de inchidere a recipientelor pentru bauturi, inclusiv pentru bauturile carbogazoase.
(4) De la data publicarii trimiterilor la standardele armonizate mentionate la alineatul (3) in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, produsele din plastic de unica folosinta mentionate la alineatul (1) care sunt in conformitate cu respectivele standarde sau parti ale acestora sunt considerate a fi in conformitate cu cerinta prevazuta la alineatul (1).
(5) Cu privire la sticlele pentru bauturi enumerate in partea F din anexa, fiecare stat membru se asigura ca:
(a) incepand cu 2025, sticlele pentru bauturi enumerate in partea F din anexa, avand drept componenta principala polietilentereftalatul („sticle PET”), contin plastic reciclat in proportie de cel putin 25 %, calculat ca medie pentru toate sticlele PET introduse pe piata pe teritoriul statului membru respectiv; si
(b) incepand cu 2030, sticlele pentru bauturi enumerate in partea F din anexa contin plastic reciclat in proportie de cel putin 30 %, calculat ca medie pentru toate astfel de sticle introduse pe piata pe teritoriul statului membru respectiv.

Pana la 1 ianuarie 2022, Comisia adopta acte de punere in aplicare de stabilire a normelor de calculare si verificare a obiectivelor stabilite la primul paragraf al prezentului alineat.
Respectivele acte de punere in aplicare se adopta in conformitate cu procedura de examinare mentionata la articolul 16 alineatul (2).

Articolul 7
Cerinte de marcare
(1) Statele membre se asigura ca fiecare produs din plastic de unica folosinta enumerat in partea D din anexa care este introdus pe piata poarta un marcaj clar, lizibil si indelebil, plasat pe ambalajul acestuia sau direct pe produs, care informeaza consumatorii cu privire la urmatoarele aspecte:
(a) optiunile adecvate de gestionare a deseurilor pentru produs sau mijloacele de eliminare a deseurilor care trebuie sa fie evitate pentru produsul respectiv, in conformitate cu ierarhia deseurilor; si
(b) prezenta materialelor plastice in componenta produsului si impactul negativ asupra mediului rezultat din aruncarea produsului sau din alte mijloace necorespunzatoare de eliminare a produsului.
Specificatiile armonizate pentru marcaj sunt stabilite de catre Comisie, in conformitate cu
alineatul (2).
(2) Pana la … [12 luni dupa data intrarii in vigoare a prezentei directive], Comisia adopta un act de punere in aplicare care stabileste specificatiile armonizate pentru marcajul mentionat la alineatul (1) si care:
(a) prevede ca marcajul produselor din plastic de unica folosinta enumerate la punctele 1, 2 si 3 din partea D din anexa este plasat pe ambalajul pentru vanzare si pe ambalajul grupat al produselor respective. In cazul in care mai multe unitati comercializabile sunt grupate la punctul de cumparare, fiecare unitate comercializabila poarta marcajul pe ambalajul propriu. Marcajul nu trebuie sa fie obligatoriu in cazul ambalajelor cu o suprafata mai mica de 10 cm²;
(b) prevede ca marcajul produselor din plastic de unica folosinta enumerate la punctul 4 al partii D din anexa este plasat direct pe produs; si
(c) ia in considerare abordari voluntare sectoriale existente si acorda o atentie speciala necesitatii de a evita informatiile care induc in eroare consumatorii.
Respectivul act de punere in aplicare se adopta in conformitate cu procedura de examinare mentionata la articolul 16 alineatul (2).
(3) Dispozitiile prezentului articol referitoare la produsele din tutun le completeaza pe cele prevazute in Directiva 2014/40/UE.

Articolul 8
Raspunderea extinsa a producatorilor
(1) Statele membre se asigura ca sunt stabilite scheme de raspundere extinsa a producatorilor pentru toate produsele din plastic de unica folosinta enumerate in partea E din anexa care sunt introduse pe piata statului membru, in conformitate cu dispozitiile articolului 8 si ale articolului 8a din Directiva 2008/98/CE.
(2) Statele membre se asigura ca producatorii de produse din plastic de unica folosinta enumerate la sectiunea I a partii E din anexa la prezenta directiva acopera costurile aferente aplicarii dispozitiilor referitoare la raspunderea extinsa a producatorilor din Directivele 2008/98/CE si 94/62/CE si, in masura in care nu sunt deja acoperite, acopera urmatoarele costuri:
(a) costurile legate de masurile de sensibilizare mentionate la articolul 10 din prezenta directiva cu privire la produsele respective;
(b) costurile de colectare a deseurilor aferente produselor care sunt aruncate in sistemele publice de colectare, inclusiv infrastructura si functionarea acesteia, precum si ale transportului si tratarii ulterioare a deseurilor respective; si
(c) costurile de curatare a deseurilor rezultate din respectivele produse, precum si ale transportului si tratarii ulterioare a respectivelor deseuri.
(3) Statele membre se asigura ca producatorii de produse din plastic de unica folosinta enumerate la sectiunile II si III ale partii E din anexa acopera cel putin urmatoarele costuri:
(a) costurile legate de masurile de sensibilizare mentionate la articolul 10 cu privire la produsele respective;
(b) costurile de curatare a deseurilor rezultate din aceste produse, precum si ale transportului si tratarii ulterioare a respectivelor deseuri; si
(c) costurile colectarii si raportarii datelor in conformitate cu articolul 8a alineatul (1) litera (c) din Directiva 2008/98/CE.
In ceea ce priveste produsele din plastic de unica folosinta enumerate la sectiunea III a partii E din anexa la prezenta directiva, statele membre se asigura ca producatorii acopera, in plus, costurile de colectare a deseurilor pentru acele produse care sunt aruncate in sistemele publice de colectare, inclusiv infrastructura si functionarea acesteia, precum si ale transportului si tratarii ulterioare a respectivelor deseuri. Costurile pot include crearea unei infrastructuri specifice pentru colectarea deseurilor aferente acestor produse, cum ar fi
recipientele adecvate pentru deseuri in zonele in care se arunca multe deseuri.
(4) Aceste costuri care ar trebui acoperite, mentionate la alineatele (2) si (3), nu ar trebui sa depaseasca costurile necesare prestarii serviciilor mentionate la respectivele alineate intrun mod eficient din punctul de vedere al costurilor si sunt convenite in mod transparent intre actorii vizati. Costurile de curatare a deseurilor se limiteaza la activitatile intreprinse de autoritatile publice sau in numele acestora. Metodologia de calcul este elaborata in asa fel incat sa permita stabilirea intr-un mod proportionat a costurilor de curatare a deseurilor.
Pentru a reduce la minimum costurile administrative, statele membre pot stabili contributii financiare pentru curatarea deseurilor prin stabilirea unor sume fixe multianuale.
Comisia publica orientari pentru criterii, in consultare cu statele membre, cu privire la costurile de curatare a deseurilor mentionate la punctele 2 si 3.
(5) Statele membre definesc in mod clar rolurile si responsabilitatile tuturor actorilor relevanti implicati.
In ceea ce priveste ambalarea, respectivele roluri si responsabilitati sunt definite in conformitate cu Directiva 94/62/CE.
(6) Fiecare stat membru permite producatorilor stabiliti intr-un alt stat membru, care introduc produse pe piata din statul respectiv, sa desemneze o persoana fizica sau juridica stabilita pe teritoriul sau drept reprezentant autorizat in scopul indeplinirii obligatiilor care ii revin producatorului pe teritoriul sau in temeiul schemelor de raspundere extinsa a producatorilor.
(7) Fiecare stat membru se asigura ca un producator care este stabilit pe teritoriul sau, care vinde produse din plastic de unica folosinta enumerate in partea E din anexa si echipamente de pescuit care contin plastic intr-un alt stat membru in care nu este stabilit, desemneaza un reprezentant autorizat in acel stat membru. Reprezentantul autorizat este persoana responsabila de indeplinirea obligatiilor producatorului respectiv, in temeiul prezentei directive, pe teritoriul acelui stat membru.
(8) Statele membre se asigura ca sunt stabilite scheme de raspundere extinsa a producatorilor pentru toate echipamentele de pescuit care contin plastic introduse pe piata statului membru, in conformitate cu dispozitiile articolului 8 si ale articolului 8a din Directiva 2008/98/CE.
Statele membre care au ape marine astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 1 din Directiva 2008/56/CE, stabilesc o cota nationala anuala minima de colectare a echipamentelor de pescuit abandonate care contin plastic, in vederea reciclarii.
Statele membre monitorizeaza echipamentele de pescuit care contin materiale plastice introduse pe piata statului membru, precum si echipamentele de pescuit care contin plastic abandonate si colectate, si raporteaza Comisiei in conformitate cu articolul 13 alineatul (1) din prezenta directiva in vederea stabilirii de obiective cantitative obligatorii de colectare la nivelul Uniunii.
(9) In ceea ce priveste schemele de raspundere extinsa a producatorilor instituite in conformitate cu alineatul (8) de la prezentul articol, statele membre se asigura ca producatorii de echipamente de pescuit care contin plastic acopera costurile de colectare separata a deseurilor provenite de la echipamentele de pescuit care contin plastic care au fost descarcate in instalatiile portuare de preluare adecvate in conformitate cu Directiva (EU) 2019/…+ sau in alte sisteme de colectare care nu intra in domeniul de aplicare al respectivei directive, precum si costul transportului si al tratarii ulterioare a acestora.
Producatorii acopera, de asemenea, costurile aferente masurilor de sensibilizare mentionate la articolul 10 in ceea ce priveste echipamentele de pescuit care contin plastic. Cerintele stabilite la prezentul alineat completeaza cerintele aplicabile deseurilor provenite de la navele de pescuit din dreptul Uniunii privind instalatiile portuare de preluare.
Fara a aduce atingere masurilor tehnice prevazute de Regulamentul (CE) nr. 850/98 al Consiliului, Comisia solicita organizatiilor europene de standardizare sa elaboreze standarde armonizate privind proiectarea uneltelor de pescuit conform principiilor economiei circulare, pentru a incuraja pregatirea lor in vederea reutilizarii si pentru a facilita reciclarea lor la sfarsitul ciclului de viata.

Articolul 9
Colectarea separata
(1) Statele membre iau masurile necesare pentru a asigura colectarea separata in vederea reciclarii:
(a) pana in 2025, a unei cantitati de produse din plastic de unica folosinta enumerate in partea F din anexa egala cu 77 %, ca greutate din produsele de plastic de unica folosinta introduse pe piata intr-un anumit an;
(b) pana in 2029, a unei cantitati de produse din plastic de unica folosinta enumerate in partea F din anexa egala cu 90 %, ca greutate din produsele de plastic de unica folosinta introduse pe piata intr-un anumit an.
Produsele din plastic de unica folosinta enumerate in partea F din anexa introduse pe piata intr-un stat membru pot fi considerate ca fiind egale cu cantitatea de deseuri generate de produsele respective, inclusiv sub forma de deseuri, in acelasi an in statul membru respectiv.
Pentru a realiza acest obiectiv, statele membre pot, printre altele:
(a) sa instituie scheme de returnare a garantiei;
(b) sa stabileasca obiective de colectare separata pentru schemele relevante de raspundere extinsa a producatorilor.
Primul paragraf se aplica fara a aduce atingere articolului 10 alineatul (3) litera (a) din Directiva 2008/98/CE.
(2) Comisia faciliteaza schimbul de informatii si de bune practici intre statele membre privind masurile adecvate pentru indeplinirea obiectivelor prevazute la alineatul (1), printre altele cu privire la sistemele de returnare a garantiei. Comisia pune la dispozitia publicului rezultatele acestui schimb de informatii si de bune practici:
(3) Pana la … [12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei directive] Comisia adopta un act de punere in aplicare care stabileste metodologia pentru calculul si verificarea obiectivelor de colectare separata prevazute la alineatul (1) al prezentului articol.
Respectivul act de punere in aplicare se adopta in conformitate cu procedura de examinare mentionata la articolul 16 alineatul (2).

Articolul 10
Masuri de sensibilizare
Statele membre adopta masuri pentru a informa consumatorii si pentru a stimula comportamentul responsabil al consumatorilor, in vederea reducerii deseurilor provenite de la produsele care fac obiectul prezentei directive, si adopta masuri pentru a informa consumatorii de produse din plastic de unica folosinta enumerate in partea G din anexa si utilizatorii de echipamente de pescuit care contin plastic cu privire la urmatoarele aspecte:
(a) disponibilitatea alternativelor reutilizabile, a sistemelor de reutilizare si a optiunilor de gestionare a deseurilor disponibile pentru respectivele produse din plastic de unica folosinta si pentru echipamentele de pescuit care contin plastic, precum si cele mai bune practici in ceea ce priveste buna gestionare a deseurilor efectuata in conformitate cu articolul 13 din Directiva 2008/98/CE;
(b) impactul asupra mediului al aruncarii si al altor mijloace necorespunzatoare de eliminare a deseurilor provenite din respectivele produse din plastic de unica folosinta si a echipamentelor de pescuit care contin plastic, in special asupra mediului marin; si
(c) impactul asupra retelei de canalizare al mijloacelor necorespunzatoare de eliminare a deseurilor provenite din respectivele produse din plastic de unica folosinta.

Articolul 11
Coordonarea masurilor
Fara a aduce atingere primului paragraf de la alineatul (1) al articolului 4 din prezenta directiva, fiecare stat membru se asigura ca masurile luate pentru a transpune si a pune in aplicare prezenta directiva fac parte integranta si sunt in concordanta cu programele sale de masuri stabilite in conformitate cu articolul 13 din Directiva 2008/56/CE pentru statele membre care au ape marine, programele de masuri stabilite in conformitate cu articolul 11 din Directiva 2000/60/CE, planurile de gestionare a deseurilor si programele de prevenire a generarii deseurilor stabilite in conformitate cu articolele 28 si 29 din Directiva 2008/98/CE si planurile de preluare si gestionare a deseurilor stabilite in temeiul Directivei (UE) 2019/...
Masurile pe care statele membre le adopta pentru a transpune si a pune in aplicare articolele 4-9 din prezenta directiva sunt conforme cu dreptul Uniunii in domeniul alimentelor pentru a asigura respectarea igienei alimentare si a sigurantei alimentare. In cazul materialelor destinate sa vina in contact cu produsele alimentare, statele membre incurajeaza utilizarea, atunci cand este posibil, a unor alternative durabile la materialele plastice de unica folosinta.

Articolul 12
Specificatii si orientari privind produsele din plastic de unica folosinta 
La stabilirea daca un recipient alimentar este considerat a fi un produs din plastic de unica folosinta in sensul prezentei directive, pe langa criteriile mentionate in anexa in ceea ce priveste recipientele pentru alimente, joaca un rol decisiv tendinta ca acesta sa devina deseu datorita volumului sau dimensiunii sale, in special in ceea ce priveste portiile pentru o singura persoana.
Pana la... [un an de la data intrarii in vigoare a prezentei directive] Comisia publica orientari, in consultare cu statele membre, inclusiv exemple a ceea ce trebuie considerat un produs din plastic de unica folosinta in sensul prezentei directive, dupa caz.

Articolul 13
Sistemele de informatii si raportarea
(1) Pentru fiecare an calendaristic, statele membre transmit Comisiei un raport continand
urmatoarele:
(a) date privind produsele din plastic de unica folosinta enumerate in partea A din anexa, care au fost introduse pe piata statului membru in fiecare an, pentru a demonstra reducerea consumului in conformitate cu articolul 4 alineatul (1);
(b) informatii privind masurile luate de statul membru in sensul articolului 4 alineatul (1).
(c) date privind produsele din plastic de unica folosinta enumerate in partea F din anexa, care au fost colectate separat in statul membru in fiecare an, pentru a demonstra atingerea obiectivelor de colectare separata in conformitate cu articolul 9 alineatul (1);
(d) date privind echipamentele de pescuit care contin plastic introduse pe piata si privind deseurile de echipamente de pescuit colectate in statul membru in fiecare an;
(e) informatii privind continutul de material reciclat in sticlele pentru bauturi, enumerate in partea F din anexa, pentru a demonstra atingerea obiectivelor prevazute la articolul 6 alineatul (5);
(f) date privind deseurile produse dupa consum ale produselor din plastic de unica folosinta enumerate la sectiunea III a partii E din anexa care au fost colectate in conformitate cu articolul 8 alineatul (3).
Statele membre raporteaza datele si informatiile pe cale electronica, in termen de 18 luni de la sfarsitul anului de raportare pentru care acestea au fost colectate. Datele si informatiile se raporteaza in formatul stabilit de Comisie in conformitate cu alineatul (4) din prezentul articol.
Prima perioada de raportare este anul calendaristic 2022, cu exceptia literelor (e) si (f) de la primul paragraf, pentru care prima perioada de raportare este anul calendaristic 2023. 
(2) Datele si informatiile raportate de statele membre in conformitate cu prezentul articol sunt insotite de un raport privind verificarea calitatii. Datele si informatiile se raporteaza in formatul stabilit de Comisie in conformitate cu alineatul (4).
(3) Comisia analizeaza datele si informatiile raportate in conformitate cu prezentul articol si publica un raport cu privire la rezultatele analizei respective. Raportul evalueaza modul de organizare a colectarii datelor si informatiilor, sursele datelor si informatiilor si metodologia utilizata in statele membre, precum si caracterul complet, fiabilitatea, actualitatea si consecventa datelor si informatiilor respective. Evaluarea poate include
recomandari specifice de imbunatatire. Raportul este elaborat dupa prima raportare a datelor si informatiilor de catre statele membre si ulterior la intervalele prevazute in articolul 12 alineatul (3c) din Directiva 94/62/CE.
(4) Pana la... [18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei directive], Comisia adopta acte de punere in aplicare de stabilire a formatului pentru raportarea datelor si informatiilor in conformitate cu alineatul (1) literele (a) si (b) si cu alineatul (2) din prezentul articol.
Pana la... [12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei directive], Comisia adopta acte de punere in aplicare de stabilire a formatului pentru raportarea datelor in conformitate cu alineatul (1) literele (c) si (d) si cu alineatul (2) din prezentul articol.
Pana la 1 ianuarie 2022, Comisia adopta acte de punere in aplicare de stabilire a formatului pentru raportarea datelor si informatiilor in conformitate cu alineatul (1) literele (e) si (f) si cu alineatul (2) din prezentul articol.
Respectivele acte de punere in aplicare se adopta in conformitate cu procedura de examinare mentionata la articolul 16 alineatul (2). Se ia in considerare formatul elaborat in conformitate cu articolul 12 din Directiva 94/62/CE.

Articolul 14
Sanctiuni
Statele membre stabilesc regulile privind sanctiunile care se aplica in cazul incalcarii dispozitiilor nationale adoptate in temeiul prezentei directive si iau toate masurile necesare pentru a se asigura ca acestea sunt puse in aplicare. Sanctiunile prevazute trebuie sa fie efective, proportionale si disuasive. Statele membre informeaza Comisia, pana la … [2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei directive], cu privire la regulile respective si la masurile adoptate, precum si cu privire la orice modificare ulterioara care afecteaza regulile si masurile in cauza.

Articolul 15
Evaluarea si revizuirea
(1) Comisia realizeaza o evaluare a prezentei directive pana la … [opt ani de la data intrarii in vigoare a prezentei directive]. Evaluarea se bazeaza pe informatiile disponibile in conformitate cu articolul 13. Statele membre furnizeaza Comisiei orice informatii suplimentare necesare pentru evaluare si pentru pregatirea raportului mentionat la alineatul (2) de la prezentul articol.
(2) Comisia prezinta Parlamentului European, Consiliului si Comitetului Economic si Social European un raport privind principalele constatari ale evaluarii efectuate in conformitate cu alineatul (1). Raportul este insotit de o propunere legislativa, daca este cazul. Respectiva propunere stabileste, dupa caz, obiective cantitative obligatorii de reducere a consumului si rate obligatorii de colectare pentru deseurile de echipamente de pescuit.
(3) Raportul include:
(a) o evaluare a necesitatii de a revizui anexa care enumera produsele din plastic de unica folosinta, inclusiv in ceea ce priveste dopurile si capacele din plastic care sunt utilizate pentru recipientele din sticla si metal pentru bauturi;
(b) un studiu privind fezabilitatea stabilirii unor rate cantitative obligatorii de colectare pentru deseurile de echipamente de pescuit si a unor obiective cantitative obligatorii la nivelul Uniunii privind reducerea consumului, in special, in cazul produselor din plastic de unica folosinta enumerate in partea A din anexa, tinand seama de nivelurile de consum din statele membre si de reducerile deja realizate de acestea;
(c) o evaluare a schimbarii materialelor utilizate in produsele din plastic de unica folosinta care fac obiectul prezentei directive, precum si a unor noi modele de consum si de afaceri bazate pe solutii alternative reutilizabile; aceasta include, ori de cate ori este posibil, o analiza a ciclului de viata general pentru a evalua impactul asupra mediului al acestor produse si al alternativelor la ele; precum si 
(d) o evaluare a progreselor stiintifice si tehnice privind criteriile sau un standard de biodegradabilitate in mediul marin aplicabil produselor din plastic de unica folosinta reglementate de prezenta directiva si inlocuitorilor de unica folosinta ai acestora, care asigura descompunerea completa in dioxid de carbon (CO2), biomasa si apa intr-o perioada de timp suficient de scurta pentru ca acestea sa nu fie daunatoare pentru viata marina si sa nu conduca la o acumulare de materiale plastice in mediu.

(4) Ca parte a evaluarii efectuate in temeiul alineatului (1), Comisia revizuieste masurile adoptate in temeiul prezentei directive cu privire la produsele din plastic de unica folosinta enumerate in lista de la sectiunea III a partii E din anexa si prezinta un raport privind principalele constatari. Raportul analizeaza, de asemenea, optiunile pentru masurile obligatorii pentru deseurile produse dupa consum ale produselor din plastic de unica
folosinta enumerate in lista de la sectiunea III a partii E din anexa, inclusiv posibilitatea de a stabili rate obligatorii de colectare a deseurilor produse dupa consumul respectiv.
Raportul este insotit, daca este cazul, de o propunere legislativa.

Articolul 16
Procedura comitetului
(1) Comisia este asistata de comitetul instituit in temeiul articolului 39 din Directiva 2008/98/CE. Comitetul respectiv este un comitet in intelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2) Atunci cand se face trimitere la prezentul alineat, se aplica articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
In cazul in care comitetul nu emite un aviz, Comisia nu adopta proiectul de act de punere in aplicare si se aplica articolul 5 alineatul (4) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.

Articolul 17
Transpunere
(1) Statele membre asigura intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive pana la … [2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei directive]. Statele membre comunica de indata Comisiei textul actelor respective.
Cu toate acestea, statele membre aplica actele necesare pentru a se conforma:
– articolului 5 de la … [2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei directive],
– articolului 6 alineatul (1) de la ...[5 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei
directive],
– articolului 7 alineatul (1) de la … [2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei
directive],
– articolului 8 pana la 31 decembrie 2024, insa in ceea ce priveste schemele de raspundere extinsa a producatorilor instituite inainte de 4 iulie 2018 si in legatura cu produsele din plastic de unica folosinta enumerate in lista de la sectiunea III a partii E din anexa, pana la 5 ianuarie 2023:
Atunci cand statele membre adopta actele mentionate la prezentul alineat, acestea contin o trimitere la prezenta directiva sau sunt insotite de o asemenea trimitere la data publicarii lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a unei astfel de trimiteri.
(2) Statele membre comunica Comisiei textul principalelor dispozitii de drept intern pe care le adopta in domeniul reglementat de prezenta directiva.
(3) In cazul in care obiectivele privind gestionarea deseurilor si obiectivele prevazute la articolele 4 si 8 sunt atinse, statele membre pot transpune dispozitiile articolului 4 alineatul (1) si ale articolului 8 alineatele (1) si (8), cu exceptia celor referitoare la produsele de plastic de unica folosinta enumerate in lista de la sectiunea III a partii E din anexa, prin intermediul unor acorduri incheiate intre autoritatile competente si sectoarele economice in cauza.
Aceste acorduri indeplinesc urmatoarele cerinte:
(a) acordurile sunt executorii;
(b) acordurile trebuie sa specifice obiectivele si termenele aferente;
(c) acordurile se publica in jurnalul oficial al statului membru in cauza sau intr-un document oficial la fel de accesibil publicului si se transmit Comisiei;
(d) rezultatele obtinute pe baza unui acord sunt monitorizate periodic, sunt raportate autoritatilor competente si Comisiei si puse la dispozitia publicului in conformitate cu conditiile stabilite in acord;
(e) autoritatile competente iau masurile necesare examinarii progresului inregistrat pe baza unui acord; si
(f) in cazul nerespectarii unui acord, statele membre pun in aplicare dispozitiile relevante ale prezentei directive prin acte cu putere de lege sau acte administrative.

Articolul 18
Intrarea in vigoare
Prezenta directiva intra in vigoare in a douazecea zi de la data publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Articolul 19
Destinatari
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.

Anexele in care sunt cuprinse produsele din plastic sau cu un anumit continut de plastic ce urmeaza a fi interzise sau regulate drastic poate fi descarcata in format .PDF dand click AICI!

de

Data aparitiei: 22 Mai 2019
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Plasticele de unica folosinta, interzise de UE":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016