ANSPDCP au transmis o notificare catre jurnalistii RISE Project prin care le cere divulgarea surselor din cazul #TeleormanLeaks si le arata ca risca o amenda de 20.000.000 de euro. Iata, insa, de ce nu poate fi aplicat aici Regulamentul GDPR.
Jurnalistii RISE Project au primit o valiza cu documente, poze si terminale electronice in care existau mai multe date privind activitatea TelDrum si legatura acestei companii cu Liviu Dragnea, liderul PSD. Au fost descoperite mai multe lucruri interesante si au fost facute conexiuni pe care pana acum DNA nu a reusit sa le dovedeasca.
La doua zile dupa publicarea rezultatelor, ANSPDCP trimite catre redactia RISE o notificare prin care li se cere divulgarea surselor din cazul #TeleormanLeaks si informatii despre toate datele pe care acestia le detin sustinand ca risca si o amenda de 20.000.000 de dolari in cazul in care nu va furniza acces inspectorilor institutiei la sistemele informatice ale RISE Project. Bineinteles, Legea GDPR a fost invocata.
Puteti citi notificarea transmisa de catre ANSPDCP mai jos.
Institutia care realizeaza aceste notificari si controale este condusa de Ancuta Opre, urmarita penal de DNA pentru abuz in serviciu. Ea a fost acuzata de DNA pentru ca ar fi supraevaluat proprietati pe cand lucra pentru ANRP. Notificarea ANSPDC transmisa RISE Project este semnata de George Balaiti, fost coleg al Ancutei Opre si fost angajat al serviciului de comunicare al PSD.
Prevederile Regulamentului GDPR nu se aplica in cazul #TeleormanLeaks
Cu toate ca ANSPDCP invoca art. 57 si 58 din Regulamentul 679/2016 al PE si al Consiliului privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si arata ca lipsa unui raspuns la aceasta solicitare ar putea fi amendata cu 20.000.000 de euro, jurnalistii nu au niciun motiv sa se ingrijoreze.
Regulamentul GDPR care stabileste amenzi atat de mari cuprinde si alte prevederi dintre care amintim:
- Articolul 6, alin. 1, lit. (e) - prelucrarea este necesara pentru indeplinirea unei sarcini care serveste unui interes public sau care rezulta din exercitarea autoritatii publice cu care este investit operatorul;
- Articolul 9, alin. 2, lit. (g) - prelucrarea este necesara din motive de interes public major, in baza dreptului Uniunii sau a dreptului intern, care este proportional cu obiectivul urmarit (...);
- Articolul 18, alin. 2 - In cazul in care prelucrarea a fost restrictionata in temeiul alineatului (1), astfel de date cu caracter personal pot, cu exceptia stocarii, sa fie prelucrate numai cu consimtamantul persoanei vizate sau pentru constatarea, exercitarea sau apararea unui drept in instanta sau pentru protectia drepturilor unei alte persoane fizice sau juridice sau din motive de interes public important al Uniunii sau al unui stat membru.
- Articolul 21, alin. 6 - In cazul in care datele cu caracter personal sunt prelucrate in scopuri de cercetare stiintifica sau istorica sau in scopuri statistice in conformitate cu articolul 89 alineatul (1), persoana vizata, din motive legate de situatia sa particulara, are dreptul de a se opune prelucrarii datelor cu caracter personal care o privesc, cu exceptia cazului in care prelucrarea este necesara pentru indeplinirea unei sarcini din motive de interes public.
- Articolul 49, alin. 1, lit. (d) - transferul este necesar din considerente importante de interes public.
- Articolul 85, alin. 2 - Pentru prelucrarea efectuata in scopuri jurnalistice sau in scopul exprimarii academice, artistice sau literare, statele membre prevad exonerari sau derogari de la dispozitiile capitolului II (principii), ale capitolului III (drepturile persoanei vizate), ale capitolului IV (operatorul si persoana imputernicita de operator), ale capitolului V (transferul datelor cu caracter personal catre tari terte sau organizatii internationale), ale capitolului VI (autoritati de supraveghere independente), ale capitolului VII (cooperare si coerenta) si ale capitolului IX (situatii specifice de prelucrare a datelor) in cazul in care acestea sunt necesare pentru a asigura un echilibru intre dreptul la protectia datelor cu caracter personal si libertatea de exprimare si de informare.
In plus, Legea nr. 190/2018 prevede ea insasi unele derogari la:
- Articolul 7 - Prelucrarea datelor cu caracter personal in scopuri jurnalistice sau in scopul exprimarii academice, artistice sau literare
- In vederea asigurarii unui echilibru intre dreptul la protectia datelor cu caracter personal, libertatea de exprimare si dreptul la informatie, prelucrarea in scopuri jurnalistice sau in scopul exprimarii academice, artistice sau literare poate fi efectuata, daca aceasta priveste date cu caracter personal care au fost facute publice in mod manifest de catre persoana vizata sau care sunt strans legate de calitatea de persoana publica a persoanei vizate ori de caracterul public al faptelor in care este implicata, prin derogare de la urmatoarele capitole din Regulamentul general privind protectia datelor:
- a)capitolul II - Principii;
- b)capitolul III - Drepturile persoanei vizate;
- c)capitolul IV - Operatorul si persoana imputernicita de operator;
- d)capitolul V - Transferurile de date cu caracter personal catre tari terte sau organizatii internationale;
- e)capitolul VI - Autoritati de supraveghere independente;
- f)capitolul VII - Cooperare si coerenta;
- g)capitolul IX - Dispozitii referitoare la situatii specifice de prelucrare.”
In plus, procesatorul de date personale TelDrum va trebui amendat de ANSPDCP pentru ca nu a reusit sa pastreze in siguranta datele personale ale angajatilor si partenerilor de afaceri, permitand astfel o scurgere de date.
Finalmente, presedintele PSD a mai amintit si in 2017 de faptul ca o investigatie jurnalistica in care era implicat ar fi incalcat Regulamentul GDPR.
Presa nu are niciun motiv pentru care sa ii fie frica. Jurnalistii trebuie sa stie ca sunt protejati de legislatia in vigoare!
Protejati-va si dumneavoastra de astfel de posibile abuzuri folosind ghidul nostru complet si practic pentru implementarea corecta a GDPR! Pentru a-l obtine dati CLICK AICI!
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Urmeaza sa incadram in munca o persoana pentru functia de sef de schimb. Acesta va avea atat functie de conducere cat si de executie. Contractul de munca este facut pe perioada nedeterminata. In situatia data perioada de proba este de 90 zile sau 120 zile. Dar perioada de preaviz?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ce obligatii legale suplimentare are un angajator cu peste 50 de angajati dpdv al dep. HR? Suntem aproape de a depasi acest numar si am dori sa fim pregatiti.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In conditiile in care avem un candidat pentru ocuparea unui post vacant de Tehnician cu cazier judiciar inscris cu urmatoarele date: Stabileste un an inchisoare cf art. 83, 84 NCP dispune amanarea aplicarii pedepsei - termen de incercare 2 ani pt savarsirea faptei prevazute de art. 336 alin. 2 NCP, obligatia sa frecventeze unul sau mai multe programe de reintegrare sociala si sa presteze o munca neremunerata in folosul comunitatii pe o perioada de 60 de zile, dispusa prin SP nr. ... din 06....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<