Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Firmele, obligate sa incheie asigurari de raspundere profesionala

Firmele vor fi obligate, printre altele, sa incheie anual asigurari de raspundere profesionala pentru insolventa, dizolvare, lichidare si radiere judiciara. 
 
Ministerul Justitiei a initiat un proces de reforma a registrului comertului in doi pasi, la finalul acestuia urmand ca atributiile judecatorului delegat sa fie exercitate de un registrator.
 
Prima  etapa a  reformei registrului comertului s-a finalizat prin adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 116 din 29 decembrie 2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de inregistrare in registrul comertului, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 84/2018, modificata si completata prin O.U.G. nr. 85/2010.
 
Obiectivele actului normativ adoptat au fost:
  • reducerea implicarii judecatorului in controlul prealabil al inregistrarii operatorilor economici; 
  • pregatirea cadrului legislativ si institutional pentru transferul tuturor competentelor de control prealabil inregistrarii, ce apartineau judecatorului delegat de control preventiv, catre o functie publica integrata O.N.R.C., registratorul de registrul comertului.
 
In Planul de actiuni pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 282/2016, a fost prevazut ca obiectiv specific, Proiectul de lege privind  registrul comertului, ca parte a obiectivului strategic privind Consolidarea capacitatii administrative a Ministerului Justitiei si institutiilor din subordinea si din coordonarea sa.
 
Prin aprobarea acestui proiect de lege se finalizeaza, din perspectiva legislativa, reforma Registrului Comertului, demarata in decembrie 2009 prin restrangerea rolului judecatorului delegat.
 
Intregul proces de reforma legislativa al activitatii ONRC este gandit pentru a veni in sprijinul mediului de afaceri si a raspunde nevoilor acestuia de simplificare a formalitatilor administrative birocratice legate de initierea si derularea unei afaceri in Romania.
 
Noua initiativa legislativa are meritul de a codifica dispozitiile legale privitoare la operatiunile de inregistrare ale tuturor categoriilor de operatori economici.
 
Prin prezentul proiect, se reglementeaza statutul registratorului de registru
 
Pe termen mediu, proiectul prevede inlocuirea publicitatii prin Monitorul Oficial a actelor profesionistilor inregistrati in registrul comertului cu publicitatea prin Buletinul electronic al Registrului Comertului, o platforma informatizata, usor accesibila publicului larg, fara costuri.
 
In acest cadru, efectuarea publicitatii legale prin platforma electronica centrala ar corespunde, pe langa uniformizarea acestui demers, unor cerinte de celeritate a efectuarii procedurilor legale de inregistrare, precum si a informarii, in timp util, asupra stadiului solutionarii unor cereri. 
 
Noua reglementare va largi accesul la informatiile inregistrate in Registrul Comertului, inclusiv prin crearea premiselor unei comunicari transfrontaliere a informatiilor intre Registrele Comertului din statele membre UE. De asemenea, proiectul preia solutii ale legislatiei comunitare de reducere si/sau simplificare a formalitatilor de publicitate si raportare impuse societatilor comerciale, prin implementarea Directivei (UE) 2017/1132 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 iunie 2017 privind anumite aspecte ale dreptului societatilor comerciale (codificare) si ale Directivei (UE) 2015/849 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului si de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului si a Directivei 2006/70/CE a Comisiei, precum si a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
 
Printre principalele aspecte care se preconizeaza a fi reglementate si reformate prin proiectul de lege, in scopul eficientizarii activitatii de inregistrare in registrul comertului, mentionam: 
  • Unificarea prevederilor care reglementeaza activitatea de inregistrare in registrul comertului a persoanelor fizice si juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, a actelor, faptelor si mentiunilor care se inregistreaza in registrul comertului;
  • Stabilirea elementelor cererii de inregistrare, a sanctiunilor pentru neindeplinirea obligatiei de inregistrare, a procedurii de inregistrare in registrul comertului;
  • Stabilirea unei noi modalitati de efectuare a publicitatii obligatorii, prin infiintarea Buletinului electronic al registrului comertului;
  • Reglementarea statutului registratorului de registru, crearea unui compartiment care sa asigure coordonarea si indrumarea metodologica a registratorilor, pentru a se asigura caracterul unitar al practicii si a unei structuri responsabile cu pregatirea profesionala a registratorilor si a celorlalte categorii de personal din cadrul O.N.R.C.;
  • Stabilirea regimului juridic al drepturilor si obligatiilor personalului ONRC;
  • Simplificarea formalitatilor administrative, prin reducerea numarului de documente solicitate pentru inregistrarea in registrul comertului;
  • Asigurarea unei mai bune identificari si stabiliri a sediului social, precum si a identificarii solicitantului;
  • Transferul competentei de solutionare a actiunilor de dizolvare judiciara de la instantele judecatoresti la ONRC, precum si a solutionarii mentiunilor avand ca obiect fuziunea si divizarea, ceea ce implica reducerea timpului necesar efectuarii acestor operatiuni;
  • Infiintarea Registrului Beneficiarilor Reali.
  • Obligarea societatilor la incheierea anuala a asigurarii de raspundere profesionala pentru insolventa, dizolvare, lichidare si radiere judiciara;
  • Instituirea unor parghii care sa conduca la reducerea evaziunii fiscale, precum si la cresterea gradului de colectare a veniturilor bugetare, prin prezentarea certificatului de atestare fiscala privind datoriile la bugetul de stat sau local, in cazul mentiunilor avand ca obiect transmiterea partilor sociale la societatile cu raspundere limitata.
  • Stabilirea, in sarcina Ministerului Finantelor Publice, a obligatiei de a solicita dizolvarea societatilor mentionate la art. 15324 din Legea societatilor nr. 31/1990, in situatia scaderii activului net la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris;
  • Posibilitatea depunerii cererii de inregistrare, precum si a documentelor din sustinerea acesteia, la oricare dintre oficiile registrului comertului ori, dupa caz, la ONRC;
  • Inregistrarea in registrul comertului a actelor si a faptelor prevazute de lege in termen de 48 ore de la inregistrarea cererii;
  • Introducerea, in declaratiile pe proprie raspundere date de fondatori, primii administratori si, dupa caz, primii directori, respectiv primii membri ai directoratului si ai consiliului de supraveghere si, daca este cazul, de imputernicitii sucursalelor a mentiunii ca au absolvit invatamantul general obligatoriu;
  • Obligativitatea inregistrarii in registrul comertului a sediului social/profesional/secundar, precum si a oricaror modificari ale acestora in baza extrasului de Carte Funciara;
  • Inregistrarea in Cartea Funciara a sediilor profesionistilor conduce la realizarea opozabilitatii fata de terti a existentei inscrierii/notarii sediului social/profesional/secundar, in cazul transferului de proprietate;
  • Introducerea posibilitatii depunerii, prin mijloace electronice, a cererilor de inregistrare si a inscrisurilor care o insotesc, de catre notari publici, de catre avocati sau de catre executori judecatoresti;
 
Pentru implementarea modificarilor preconizate, s-a prevazut un termen de intrare in vigoare a legii de 9 luni de la publicarea legii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, termen motivat de necesitatea modificarii sistemului informatic integrat al ONRC la nivel national, a instructiunilor si a procedurilor operationale de lucru, a fluxului operational, al formularisticii utilizate in activitatea ONRC, precum si a legislatiei subsecvente (ordin al ministrului justitiei pentru aprobarea normelor metodologice de tinere a registrelor prevazute de lege, de efectuare a inregistrarilor si de furnizare a informatiilor, hotarare de Guvern pentru aprobarea modelelor de cerere de inregistrare, declaratie privind autorizarea functionarii, certificat de inregistrare, pentru suplimentarea de personal s.a.).
 
Initiativa de a forta firmele sa incheie polite de asigurare este criticata de catre Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR). 
 
"Nu este clar care va fi costul acestei asigurari care sa acopere cel putin cheltuielile de derulare a procedurilor de insolventa, dizolvare, lichidare si radiere judiciara, intreprinzatorii fiind obligati sa achite costuri pe care nu le pot controla, ele tinand de vointa altor companii private", scrie CNIPMMR intr-un comunicat.
 
Mediul de afaceri critica neaplicarea testului IMM (critica recurenta, de altfel, in contextul multiplelor modificari intempestive si importante care vizeaza business-ul din Romania).
 
Pe de alta parte, CNIPMMR propune cresterea fondului de lichidare prin majorarea de la 2% la 4% a sumelor recuperate in cadrul procedurilor de insolventa, inclusiv din fondurile obtinute din vanzarea bunurilor din averea debitorului, in situatia in care sumele necesare nu sunt suficiente pentru fondul de lichidare, iar bugetul de stat nu are capacitatea de sustinere a acestuia.
 
Proiectul de lege privind registrul comertului poate fi descarcat in format .PDF dand click AICI!

Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Firmele, obligate sa incheie asigurari de raspundere profesionala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016