Inspectia Muncii a trimis o informare catre toate ITM-urile prin care a anuntat ca a actualizat regulile de munca pe timp de canicula. Iata la ce trebuie sa fie atente obligatoriu companiile si institutiile si ce drepturi noi au angajatii.
In perioadele cu temperaturi caniculare, angajatorii au o serie de obligatii pentru prevenirea imbolnavirilor profesionale si mentinerea starii de sanatate a salariatilor conform prevederilor O.U.G. nr.99/2000. Actul este disponibil la finalul articolului.
In sensul acestei OUG, temperaturile extreme sunt temperaturi monitorizate si certificate de Administratia Nationala de Meteorologie.
In perioadele cu temperaturi ridicate extreme, angajatorul va lua, in primul rand, masuri pentru adaptarea conditiilor de munca:
In al doilea rand, angajatorul va dispune masuri pentru mentinerea starii de sanatate a lucratorilor:
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
250 Modele Fise de Post
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
Evaluarea Nationala - Teste rezolvate de matematica pentru clasa a VIII-a
Masurile de protectie se stabilesc de catre angajator impreuna cu reprezentantii sindicatelor sau reprezentantii alesi ai angajatilor.
Pentru prevenirea unor imbolnaviri determinate de munca in conditii de temperaturi extreme conform art. 8 din acelasi act normativ se vor lua urmatoarele masuri:
In cadrul controalelor, inspectorii de munca vor verifica masurile aplicate de angajatori in perioadele cu temperaturi caniculare pentru protectia salariatilor. Controalele vizeaza in special sectoarele economice in care se lucreaza in spatii deschise si se desfasoara activitati care necesita efort fizic deosebit.
Informarea actualizata a fost semnata de Luminita Elena Nemes, inspector sef al ITM Salaj.
Toate ITM-urile din tara recomanda angajatorilor sa ia aceste masuri de prevenire si protectie a angajatilor si in perioadele in care nu este canicula certificata de A.N.M. dar este foarte cald, "pentru ca sanatatea salariatilor este cea mai importanta".
Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) a publicat un set care cuprinde regulile de munca pe timp de canicula. Angajatorii risca amenzi destul de mari, daca nu le respecta.
--
Informatii initiale,
publicate in 22.06.2021
Ca urmare a avertizarilor emise de Administratia Nationala de Meteorologie referitoare la temperaturile ce vor fi atinse in zilele urmatoare, in care disconfortul termic va fi accentuat, iar indicele temperatura-umezeala (ITU) va depasi pragul critic de 80 de unitati in cea mai mare parte a tarii, Inspectia Muncii, prin intermediul inspectoratelor teritoriale de munca, va controla respectarea masurilor ce pot fi aplicate in perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia persoanelor incadrate in munca.
Angajatorii sunt obligati sa asigure conditii minime pentru mentinerea starii de sanatate a salariatilor: reducerea intensitatii si ritmului activitatilor fizice, asigurarea ventilatiei la locurile de munca, alternarea efortului dinamic cu cel static, alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus in locuri umbrite, asigurarea apei minerale, cate 2-4 litri de persoana pe schimb, asigurarea echipamentului individual de protectie, asigurarea de dusuri.
Angajatorii care nu pot asigura aceste conditii, trebuie sa stabilieasca de comun acord cu reprezentantii sindicatelor sau cu reprezentantii alesi ai salariatilor alte masuri cum ar fi: reducerea programului de lucru sau esalonarea pe doua perioade a zilei de lucru.
Nerespectarea prevederilor Ordonantei nr. 99/2000 se sanctioneaza cu amenda de la 1500 – 2500 lei!
CAP. I
Dispozitii generale
ART. 1
Prezenta ordonantã stabileste principiile generale privind desfãsurarea activitãtii comerciale si urmãreste dezvoltarea retelei de distributie a produselor si serviciilor de piatã, cu respectarea principiilor liberei concurente, protectiei vietii, sãnãtãtii, securitãtii si intereselor economice ale consumatorilor, precum si a mediului.
ART. 2
Prevederile ordonantei au in vedere realizarea urmãtoarelor obiective:
a) stimularea dezvoltãrii activitãtii de comercializare a produselor si serviciilor de piatã;
b) incurajarea liberei initiative, asigurarea concurentei loiale si a liberei circulatii a produselor si serviciilor de piatã;
c) informarea corectã si protejarea intereselor consumatorilor, precum si posibilitatea asigurãrii produselor si serviciilor de piatã in zonele de vecinãtate ale acestora;
d) modernizarea si dezvoltarea formelor de distributie;
e) promovarea diverselor tipuri de retele de distributie si forme de vanzare;
f) stimularea dezvoltãrii intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate de comercializare a produselor si serviciilor de piatã;
g) sustinerea si ocrotirea activitãtii comerciale si de prestãri de servicii de piatã in zonele defavorizate.
ART. 3
(1) Prezenta ordonantã reglementeazã activitãtile din sectorul comercial si al serviciilor de piatã privind cerintele necesare desfãsurãrii acestor activitãti, structurile de vanzare, practicile comerciale si regulile generale de comercializare, precum si sanctiunile in caz de nerespectare a prevederilor acesteia.
(2) Activitatea comercialã, in sensul prezentei ordonante, se exercitã cu referire la produsele alimentare, nealimentare si la serviciile de piatã prevãzute in anexa la prezenta ordonantã.
(3) Sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonante activitãtile de comercializare avand ca obiect:
a) produsele medicamentoase, dispozitivele medicale;
b) produsele agricole si agroalimentare vandute de producãtorii agricoli individuali in baza certificatului de producãtor;
c) combustibilii pentru uzul mijloacelor de transport, inclusiv cei comercializati prin statii de distributie;
d) bunurile din productia proprie a mestesugarilor individuali vandute la locurile de productie;
e) lucrãrile, brevetele si inventiile, precum si publicatiile de naturã stiintificã sau informativã realizate de titularii acestora;
f) tipãriturile, pliantele, brosurile si albumele, realizate in scopul prezentãrii patrimoniului cultural detinut de muzee, centre de culturã, teatre sau alte institutii similare acestora, ori bunurile culturale sau cu caracter promotional specifice activitãtii institutiilor culturale, si comercializate prin fondul propriu al fiecãrei institutii culturale sau cu prilejul unor manifestãri cultural-artistice organizate de acestea;
g) mãrfurile vandute cãtre vizitatori, in cadrul festivalurilor, targurilor, saloanelor sau al altor manifestãri expozitionale, cu conditia ca acestea sã facã obiectul manifestãrilor respective;
h) produsele confiscate si valorificate conform dispozitiilor legale in vigoare;
i) produsele si serviciile de piatã reglementate prin acte normative speciale.
(4) Dispozitiile prezentei ordonante se aplicã activitãtilor comerciale desfãsurate si serviciilor prestate pe teritoriul Romaniei.
ART. 4
In intelesul prezentei ordonante, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite in asociatii, care cumpãrã, dobandeste, utilizeazã ori consumã produse sau servicii in afara activitãtii profesionale;
b) comerciant - persoana fizicã sau juridicã autorizatã sã desfãsoare activitãti de comercializare a produselor si serviciilor de piatã;
c) comert cu ridicata/de gros - activitatea desfãsuratã de comerciantii care cumpãrã produse in cantitãti mari in scopul revanzãrii acestora in cantitãti mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
d) comert cu amãnuntul/de dιtail - activitatea desfãsuratã de comerciantii care vand produse, de regulã, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora;
e) comert de gros cash and carry/formã de comert cu autoservire pe bazã de legitimatie de acces - activitatea desfãsuratã de comerciantii care vand mãrfuri prin sistemul de autoservire cãtre persoane juridice sau persoane fizice autorizate si asociatii familiale autorizate conform legii, inregistrate in baza de date a vanzãtorului, in scopul revanzãrii si/sau prelucrãrii, precum si al utilizãrii acestora ca produse consumabile;
f) comert ambulant - activitatea de comercializare cu amãnuntul realizatã prin trecere dintr-un loc in altul, in rulote mobile, standuri mobile, chioscuri mobile sau in vehicule special amenajate;
g) serviciu de alimentatie publicã - activitatea de pregãtire, preparare, prezentare si servire a produselor si a bãuturilor pentru consumul acestora in unitãti specializate sau la domiciliul/locul de muncã al consumatorilor;
h) exercitiu comercial - una sau mai multe activitãti de comercializare cu ridicata, cu amãnuntul, de tip cash and carry, de alimentatie publicã, precum si a serviciilor desfãsurate de un comerciant. Obiectul activitãtilor de comercializare il constituie produsele si serviciile cuprinse in anexa la prezenta ordonantã;
i) serviciu de piatã - orice actiune sau prestatie care face obiectul vanzãrii-cumpãrãrii pe piatã si care nu are drept consecintã transferul proprietãtii asupra unui bun corporal, efectuatã in scopul satisfacerii unor necesitãti ale consumatorilor;
j) structurã de vanzare - spatiul de desfãsurare a unuia sau mai multor exercitii comerciale;
k) suprafatã de vanzare - suprafatã destinatã accesului consumatorilor pentru achizitionarea produsului/serviciului, expunerii produselor oferite, plãtii acestora si circulatiei personalului angajat pentru derularea activitãtii. Nu constituie suprafete de vanzare cele destinate depozitãrii si pãstrãrii mãrfurilor, productiei, birourilor si anexelor;
l) structurã de vanzare cu suprafatã micã - structurã de vanzare avand o suprafatã de vanzare de panã la 400 mp inclusiv;
m) structurã de vanzare cu suprafatã medie - structurã de vanzare avand o suprafatã de vanzare cuprinsã intre 400-1.000 mp inclusiv;
n) structurã de vanzare cu suprafatã mare - structurã de vanzare avand o suprafatã de vanzare mai mare de 1.000 mp;
o) centru comercial - structura de vanzare cu suprafatã medie sau mare in care se desfãsoarã activitãti de comercializare cu amãnuntul de produse, servicii de piatã si de alimentatie publicã, ce utilizeazã o infrastructurã comunã si utilitãti adecvate. Suprafata de vanzare a unui centru comercial este rezultatã din suma suprafetelor de vanzare cu amãnuntul de produse si servicii de piatã si de alimentatie publicã cuprinse in acesta;
p) comert in zone publice - activitatea de comercializare a produselor si serviciilor, desfãsuratã permanent sau sezonier in piete, targuri, oboare, pasaje publice, porturi, aeroporturi, gãri, autogãri, drumuri publice si strãzi sau orice zonã de altã naturã destinatã folosintei publice.
CAP. II
Cerinte si criterii necesare desfãsurãrii activitãtii comerciale
ART. 5
(1) Orice exercitiu comercial se desfãsoarã numai de cãtre comercianti autorizati in conditiile legii.
(2) Exercitarea de activitãti comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie publicã necesitã cunostinte de specialitate si se efectueazã cu personal calificat, conform normelor de aplicare a prezentei ordonante.
(3) In termen de un an de la data intrãrii in vigoare a prezentei ordonante, personalul angajat in efectuarea de activitãti comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie publicã va trebui sã indeplineascã una dintre urmãtoarele cerinte profesionale:
a) sã fi absolvit un curs de specialitate pentru comercializarea produselor alimentare si/sau de alimentatie publicã, organizat conform legislatiei in vigoare;
b) sã fi desfãsurat cel putin 2 ani de activitate profesionalã de comercializare de produse alimentare si/sau de alimentatie publicã si sã fi absolvit un curs de notiuni fundamentale de igienã, organizat in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare.
ART. 6
(1) Comertul in zone publice se desfãsoarã in structuri de vanzare cu sediu fix sau ambulant.
(2) Exercitarea activitãtii de comercializare in zone publice este supusã acordului autoritãtilor administratiilor publice locale sau ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupã caz, cu respectarea regulamentelor proprii ale acestora si a planurilor de urbanism.
(3) Prevederile alin. (2) se aplicã si in cazul transferului, mutãrii sau extinderii unui exercitiu comercial, precum si in cazul modificãrilor aduse structurii de vanzare.
ART. 7
Acordul prevãzut la art. 6 alin. (2) nu se elibereazã in urmãtoarele cazuri:
a) contravine planului general de dezvoltare urbanã si criteriilor generale privind determinarea zonelor si locurilor de vanzare din localitãti;
b) aduce prejudicii spatiilor aflate in incinta sau in apropierea unor clãdiri de valoare arhitectonicã deosebitã ori cu valoare de patrimoniu;
c) exercitiul comercial se face in spatii improvizate;
d) se incalcã dispozitiile prezentei ordonante.
CAP. III
Orarele de functionare
ART. 8
Structurile de vanzare cu amãnuntul si cele in care se presteazã servicii de piatã pot fi deschise publicului in toate zilele sãptãmanii. Fiecare comerciant isi stabileste orarul de functionare cu respectarea prevederilor inscrise in legislatia muncii si cu conditia respectãrii reglementãrilor in vigoare privind linistea si ordinea publicã, si in conformitate cu solicitãrile autoritãtilor administratiei publice locale privind continuitatea unor activitãti comerciale sau de prestãri de servicii, in functie de necesitãtile consumatorilor.
ART. 9
Orarul de functionare se afiseazã la intrarea in unitate, in mod vizibil din exterior, comerciantul fiind obligat sã asigure respectarea acestuia.
ART. 10
Structurile de vanzare cu amãnuntul din sectorul alimentar nu pot fi inchise mai mult de douã zile consecutive, cu exceptia unor cauze obiective de nefunctionare.
CAP. IV
Obligatiile si rãspunderile autoritãtilor administratiei publice centrale si locale
ART. 11
Autoritãtile administratiei publice asigurã dezvoltarea armonioasã a retelei si tipurilor de distributie si promovarea intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate de comercializare a produselor si serviciilor de piatã.
ART. 12
(1) Autoritãtile administratiei publice locale stabilesc strategia de dezvoltare a retelei de distributie, avand drept obiective:
a) sprijinirea creãrii unei retele de distributie care sã asigure servicii de calitate consumatorilor si care sã rãspundã necesitãtilor de consum ale acestora si marcarea acesteia in documentatiile de urbanism intocmite;
b) dezvoltarea armonioasã a retelei si tipurilor de distributie cu respectarea principiului liberei concurente;
c) armonizarea principiilor urbanismului cu cele de mediu;
d) protejarea patrimoniului arhitectural, istoric si de mediu prin mentinerea caracterului sitului;
e) dezvoltarea si revigorarea retelei de distributie in zonele montane, rurale si defavorizate si sustinerea creãrii de servicii de piatã in aceste zone;
f) stimularea dezvoltãrii intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate comercialã in scopul cresterii competitivitãtii acestora si gradului de ocupare a fortei de muncã;
g) asigurarea si dezvoltarea unui sistem de baze de date privind reteaua de distributie;
h) respectarea legislatiei in vigoare din domeniul urbanismului pentru structurile de vanzare si de prestãri de servicii de piatã.
(2) Autoritãtile administratiei publice locale stabilesc criteriile de dezvoltare urbanisticã a sectorului comercial pentru determinarea:
a) suprafetelor destinate activitãtilor comerciale, in special pentru cele cu structuri de vanzare cu suprafatã medie si mare;
b) modului de incadrare a suprafetelor structurilor de vanzare pentru protejarea lucrãrilor de artã, a edificiilor cu valoare arhitectonicã, istoricã sau arheologicã, precum si a mediului in centrele istorice si in localitãtile de interes turistic;
c) amplasamentelor spatiilor de parcare aferente diverselor structuri de vanzare, conform reglementãrilor legale in vigoare.
(3) Autoritãtile administratiei publice locale asigurã corelarea autorizãrii desfãsurãrii unui exercitiu comercial intr-o structurã de vanzare, cu continutul certificatului de urbanism si al autorizatiei de construire.
(4) Autoritãtile administratiei publice locale, in stabilirea strategiei de dezvoltare conform alin. (1), au in vedere urmãtoarele caracteristici teritoriale:
a) zone urbane omogene, prin realizarea unei corelãri integrate intre centru si periferie;
b) zone periferice pentru care trebuie individualizate criterii de dezvoltare omogenã, in scopul integrãrii acestora intr-un cadru urbanistic coerent;
c) centre istorice, in scopul promovãrii unor activitãti comerciale adecvate si al protejãrii zonelor cu valoare istoricã si artisticã;
d) zone cu micã concentrare demograficã, in scopul dezvoltãrii si/sau imbunãtãtirii infrastructurii;
e) zone situate pe traseele autostrãzilor si drumurilor nationale, in scopul dezvoltãrii structurilor de vanzare; f) zone defavorizate.
(5) In zonele publice autoritãtile administratiei publice locale, in scopul satisfacerii intereselor consumatorilor, stabilesc, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare:
a) criteriile generale ce trebuie respectate in determinarea zonelor si amplasamentelor structurilor de vanzare din localitãti;
b) modalitãtile de organizare a pietelor si targurilor;
c) periodicitatea si tipologia pietelor si targurilor;
d) criteriile de atribuire a amplasamentelor structurilor de vanzare.
(6) In scopul promovãrii si protejãrii activitãtii comerciale in zonele periferice ale oraselor, precum si in zonele rurale, montane sau defavorizate, autoritãtile administratiei publice locale, prin hotãrari ale consiliilor locale, pot acorda, in conditiile legii, inlesniri la plata impozitelor si taxelor datorate bugetelor locale.
(7) Pentru elaborarea strategiilor si criteriilor, conform prezentului articol, autoritãtile administratiei publice locale consultã asociatiile profesionale, asociatiile consumatorilor, organizatiile patronale, reprezentanti ai societãtilor comerciale si ai camerelor de comert si industrie teritoriale.
ART. 13
Pentru zone sau edificii cu valoare arhitectonicã, istoricã sau arheologicã si pentru zone turistice, autoritãtile administratiei publice locale pot acorda, in limita competentelor legale, facilitãti financiare comerciantilor care contribuie prin efort propriu la reabilitarea sau la restaurarea acestora.
ART. 14
(1) Autoritãtile administratiei publice, camerele de comert si industrie si societãtile comerciale, precum si alte persoane fizice sau juridice interesate pot sã organizeze cursuri de pregãtire si perfectionare profesionalã in domeniul comercializãrii produselor si serviciilor de piatã prevãzute in anexã, cu conditia ca acestea sã fie autorizate conform legislatiei in vigoare.
(2) Cursul profesional va contine ca obiecte de studiu materii adecvate pentru a garanta insusirea normelor si reglementãrilor cu privire la sãnãtatea, securitatea si informarea consumatorilor, la comercializarea produselor si serviciilor de piatã, precum si insusirea notiunilor fundamentale de igienã.
ART. 15
Examinarea si avizarea implantãrii structurilor de vanzare cu suprafatã mare se vor realiza pe baza criteriilor elaborate de cãtre ministerul cu atributii in domeniul comertului interior.
CAP. V
Practici comerciale
ART. 16
Prin vanzãri cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) vanzãri de lichidare;
b) vanzãri de soldare;
c) vanzãri efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabricã sau depozit de fabricã;
d) vanzãri promotionale;
e) vanzãri ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupã ce evenimentul a trecut si este evident cã produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzãri ale produselor care intr-o perioadã de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzãri accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapidã sau a cãror conservare nu mai poate fi asiguratã panã la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zonã comercialã, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale cãror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.
ART. 17
Este interzis oricãrui comerciant sã ofere sau sã vandã produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevãzute la art. 16 lit. a) -c), e)-i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementãrile legale in vigoare.
ART. 18
Potrivit prezentei ordonante, prin vanzare de lichidare se intelege orice vanzare precedatã sau insotitã de publicitate si anuntatã sub denumirea de "lichidare" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea acceleratã a totalitãtii sau numai a unei pãrti din stocul de produse dintr-o structurã de vanzare cu amãnuntul, in una dintre urmãtoarele situatii:
a) incetarea definitivã a activitãtii comerciantului, inclusiv in cazul schimbãrii proprietarului, chiriasului, locatarului sau mandatarului, dupã caz, care exploateazã structura de vanzare, cu exceptia cazurilor in care aceasta este vandutã, cedatã sau inchiriatã unei persoane juridice administrate de vechiul proprietar (utilizator) sau in care acesta este actionar;
b) incetarea din proprie initiativã a activitãtii comerciantului in structura de vanzare respectivã sau ca urmare a anulãrii contractului de inchiriere, locatie sau mandat, in baza unei hotãrari judecãtoresti rãmase definitive sau in baza unei hotãrari judecãtoresti de evacuare silitã;
c) intreruperea activitãtii comerciale sezoniere pentru o perioadã de cel putin 5 luni dupã terminarea operatiunilor de lichidare;
d) schimbarea profilului structurii de vanzare, suspendarea sau inlocuirea unei activitãti comerciale desfãsurate in acea structurã;
e) modificarea conditiilor de exploatare a suprafetei de vanzare, dacã lucrãrile de transformare si amenajare depãsesc 30 de zile si sunt efectuate in interiorul acesteia, structura de vanzare fiind inchisã in toatã aceastã perioadã, sau modificarea conditiilor de exercitare a activitãtii in cazul incheierii ori anulãrii unui contract de distributie avand o clauzã de aprovizionare exclusivã;
f) vanzarea stocului de produse de cãtre mostenitorii legali ai comerciantului defunct;
g) deteriorarea gravã, din cauza unor calamitãti sau acte de vandalism, a unei pãrti sau, dupã caz, a intregului stoc de produse, exclusiv cele alimentare.
ART. 19
(1) Vanzãrile de lichidare sunt supuse notificãrii in baza unui inventar detaliat al mãrfurilor de lichidat intocmit de comerciant, care este obligat sã justifice cu documente legale provenienta produselor respective. Notificarea se face la primãria localitãtii in a cãrei razã teritorialã este amplasatã structura de vanzare sau, dupã caz, la primãriile sectoarelor municipiului Bucuresti, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea vanzãrilor de lichidare in situatiile prevãzute la art. 18 lit. a), d) si e) si cu cel putin 5 zile inainte de inceperea vanzãrilor de lichidare in situatiile prevãzute la art. 18 lit. b), c), f) si g). Perioada pentru care se notificã vanzãrile de lichidare este de maximum:
a) 90 de zile pe an pentru cazurile prevãzute la art. 18 lit. a) si f);
b) 60 de zile pe an pentru cazurile prevãzute la art. 18 lit. b), d), e) si g);
c) 15 zile pe an pentru cazurile prevãzute la art. 18 lit. c).
(2) La cererea organelor de control abilitate comerciantul este obligat sã justifice cu documente legale situatia care a motivat vanzarea de lichidare, in termen de maximum 10 zile de la finalizarea operatiunilor de lichidare pentru situatiile prevãzute la art. 18 lit. a)-d), f) si g) si, respectiv, de maximum 45 de zile in cazul situatiilor prevãzute la art. 18 lit. e).
(3) Orice anunt sau altã formã de publicitate privind vanzarea de lichidare trebuie sã specifice in mod obligatoriu data de debut a vanzãrii si durata acesteia, precum si sortimentul de mãrfuri supus vanzãrii de lichidare, in cazul in care operatiunea nu se referã la totalitatea produselor din structura de vanzare.
ART. 20
(1) Pe durata vanzãrilor de lichidare se pot lichida numai produsele inscrise in lista de inventar aferentã notificãrii si aflate in stocul unitãtii comerciale la data depunerii/transmiterii notificãrii. Stocul este format din produsele expuse in spatiile destinate vanzãrii si cele aflate in depozitele structurii de vanzare; produsele detinute in antrepozite si/sau in depozite situate in afara structurii de vanzare pentru care a fost fãcutã notificarea nu intrã in componenta stocului de lichidat.
(2) Pot face obiectul vanzãrilor de lichidare numai produsele care fac parte din stocul structurii de vanzare si a cãror contravaloare a fost achitatã de comerciant la data depunerii/transmiterii notificãrii sau a emiterii hotãrarii judecãtoresti prevãzute la art. 18 lit. b), sau la data evenimentelor prevãzute la art. 18 lit. g).
ART. 21
In afara cazurilor prevãzute la art. 18 lit. b) si g), orice vanzare de lichidare trebuie sã aibã loc in structura de vanzare in care produsele au fost vandute in mod obisnuit.
ART. 22
Vanzarea de soldare este orice vanzare insotitã sau precedatã de publicitate si anuntatã sub denumirea "soldare/soldãri/solduri" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea acceleratã a stocului de mãrfuri sezoniere dintr-o structurã de vanzare cu amãnuntul.
ART. 23
Vanzãrile de soldare se pot efectua numai in cursul a douã perioade pe an, cu o duratã maximã de cate 45 de zile fiecare, cu conditia ca produsele propuse pentru soldare sã fie achitate furnizorului de cãtre comerciant cu cel putin 30 de zile inaintea datei de debut a perioadei de vanzãri de soldare si oferite spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date.
ART. 24
Stocul de produse propus pentru soldare trebuie sã fie constituit in prealabil in structura de vanzare respectivã, in spatiile de vanzare si depozitele structurii de vanzare, precum si, dupã caz, in unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a vanzãrii de soldare, si nu va fi reinnoit dupã constituire sau in cursul vanzãrilor de soldare.
ART. 25
Vanzarea de soldare trebuie sã aibã loc in structurile de vanzare in care produsele respective erau vandute in mod obisnuit.
ART. 26
Documentele legale justificative care atestã cã stocul de produse propus pentru soldare a fost constituit cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a vanzãrii de soldare si achitat cu cel putin 30 de zile inainte de aceastã datã vor fi pãstrate pentru a putea fi prezentate, ori de cate ori este nevoie, organelor de control abilitate. Dovada achitãrii contravalorii produselor supuse vanzãrii de soldare rezultã din examinarea actelor contabile.
ART. 27
(1) Perioadele de soldãri prevãzute la art. 23 se stabilesc de comerciant intre urmãtoarele limite:
a) perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnã - iarnã;
b) perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primãvarã - varã.
(2) Comerciantii au obligatia sã notifice la primãria in a cãrei razã teritorialã isi desfãsoarã activitatea perioada in care efectueazã vanzãrile de soldare cu cel putin 15 zile inainte de inceperea operatiunilor.
ART. 28
(1) Este interzis sã se anunte o vanzare de soldare in alte cazuri si conditii decat cele prevãzute la art. 23.
(2) Orice anunt sau altã formã de publicitate privind soldarea trebuie sã specifice obligatoriu data de debut a vanzãrii de soldare si durata acesteia, precum si sortimentul de mãrfuri supus soldãrii in cazul in care operatiunea de soldare nu se referã la totalitatea produselor din structura de vanzare.
ART. 29
Vanzãrile efectuate in structuri denumite magazin de fabricã sau depozit de fabricã sunt vanzãrile din productia proprie, efectuate direct consumatorilor de cãtre producãtori, acestia indeplinind obligatiile ce revin oricãrui comerciant care desfãsoarã comert cu amãnuntul. Vanzãrile cu pret redus prin magazin sau depozit de fabricã nu sunt supuse notificãrii.
ART. 30
In cadrul vanzãrilor definite la art. 29, cu exceptia produselor alimentare, producãtorii pot practica vanzãri cu pret redus pentru acea parte din productia lor care indeplineste urmãtoarele conditii asupra cãrora consumatorii au fost informati:
a) nu a fost anterior oferitã spre vanzare din cauza defectelor de fabricatie;
b) face obiectul retururilor din reteaua comercialã;
c) reprezintã stocul din productia sezonului anterior rãmas nevandut.
ART. 31
Orice producãtor care vinde cu pret redus o parte a productiei sale, conform prevederilor art. 30, este obligat sã punã la dispozitie organelor de control abilitate toate documentele legale care justificã originea si data de fabricatie a produselor care fac obiectul acestor vanzãri.
ART. 32
(1) In sensul prezentei ordonante, vanzãrile promotionale sunt vanzãrile cu amãnuntul/vanzãrile cash and carry/prestãrile de servicii de piatã care pot avea loc in orice perioadã a anului, fãrã sã facã obiectul notificãrii, cu conditia ca:
a) sã nu fie efectuate in pierdere;
b) sã se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii vandute ori, dupã caz, prestate in mod curent;
c) produsele si serviciile promovate trebuie sã existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzãrilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii cã oferta este valabilã numai in limita stocului disponibil.
(2) In sensul prezentei ordonante, nu sunt considerate vanzãri promotionale;
a) actiunile de promovare efectuate de producãtori;
b) actiunile de lansare de produse/servicii noi pe piatã.
ART. 33
(1) Vanzãrile cu pret redus prevãzute la art. 16, astfel cum sunt definite de prezenta ordonantã, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere de preturi care comportã o comparatie exprimatã in cifre, sunt supuse urmãtoarelor reguli de fixare si publicitate a preturilor:
a) Orice comerciant care anuntã o reducere de pret trebuie sã o raporteze la pretul de referintã practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul redus trebuie sã fie inferior pretului de referintã. Pretul de referintã reprezintã cel mai scãzut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicãrii pretului redus.
b) Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sã se adreseze ansamblului consumatorilor si sã indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referintã, exceptie fãcand:
- publicitãtile comparative de pret;
- anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
- anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piatã;
- anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurtã perioadã a unei zile de vanzare.
c) Publicitatea prin catalog si ofertele de reducere de preturi, lansate de comerciantii care practicã vanzarea prin corespondentã, pot fi valabile numai panã la epuizarea stocurilor, cu conditia ca aceastã mentiune sã figureze vizibil si lizibil in catalog.
d) Orice anunt de reducere de pret exprimatã in valoare absolutã sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fãrã echivoc pentru fiecare produs sau grupã de produse identice:
- fie prin mentionarea noului pret langã pretul anterior, barat;
- fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langã sumele corespunzãtoare;
- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langã pretul anterior, barat.
e) Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs si/sau serviciu sã fie prezentatã consumatorilor ca o ofertã gratuitã a unei pãrti din produs si/sau serviciu.
f) Toate documentele justificative legale care atestã veridicitatea pretului de referintã trebuie sã fie pãstrate pentru a putea fi prezentate ori de cate ori este nevoie organelor de control abilitate.
g) Orice anunt de reducere de preturi ce nu corespunde reducerii practicate efectiv in raport cu pretul de referintã este considerat o formã de publicitate inselãtoare si este sanctionat conform reglementãrilor legale in vigoare.
(2) Aceste reguli nu se aplicã atunci cand reducerile de pret pe produs rezultã din cresterea cantitãtii de produs continutã in ambalajul utilizat in mod uzual in comercializarea acestora sau din cresterea numãrului de produse identice oferite spre vanzare intr-un ambalaj colectiv.
ART. 34
Vanzarea la distantã este acea formã de vanzare cu amãnuntul care se desfãsoarã in lipsa prezentei fizice simultane a consumatorului, si a comerciantului, in urma unei oferte de vanzare efectuate de acesta din urmã, care in scopul incheierii contractului, utilizeazã exclusiv tehnici de comunicatie la distantã.
ART. 35
(1) Vanzarea directã este acea practicã comercialã prin care produsele sau serviciile sunt desfãcute de cãtre comerciant direct consumatorilor, in afara spatiilor de vanzare cu amãnuntul, prin intermediul vanzãtorilor directi, care prezintã produsele si serviciile oferite spre vanzare.
(2) Vanzarea prin retele (multilevel marketing) este o formã a vanzãrii directe prin care produsele si serviciile sunt oferite consumatorilor prin intermediul unei retele de vanzãtori directi care primesc un comision atat pentru vanzãrile proprii, cat si pentru vanzãrile generate de retelele de vanzãtori directi pe care i-au recrutat personal.
ART. 36
Sunt considerate practici comerciale interzise:
a) vanzarea piramidalã, vanzarea practicatã prin procedeul denumit "bulgãre de zãpadã" sau orice alte procedee similare care constau in special in a oferi produse/servicii consumatorilor fãcandu-i sã spere cã le vor obtine fie cu titlu gratuit, fie la un pret redus fatã de valoarea lor realã si conditionand vanzãrile de plasarea contra platã de bonuri, tichete, cupoane ori a altor titluri similare cãtre terti sau de colectarea de adeziuni sau subscrieri;
b) faptul de a propune unei persoane sã colecteze adeziuni sau sã se inscrie pe o listã, fãcand-o sã spere castiguri financiare rezultate din cresterea numãrului de persoane recrutate sau inscrise.
ART. 37
(1) In cazul retelelor de vanzare constituite prin recrutarea aderentilor sau afiliatilor este interzis sã se solicite aderentului sau afiliatului retelei plata unei sume aferente dreptului de intrare in retea, cu exceptia contravalorii materialelor sau serviciilor de naturã pedagogicã, formativã demonstrativã ori de vanzare sau a oricãrui alt material sau serviciu similar.
(2) In cadrul aceleiasi retele este, de asemenea, interzis sã se impunã unui aderent sau afiliat achizitionarea unui stoc de produse destinat vanzãrii ulterioare, fãrã obligatia ca stocul de produse nevandute de aferent/afiliat sã fie reprimit de titularul retelei.
ART. 38
(1) Vanzãrile in afara spatiilor comerciale sunt acele vanzãri directe realizate de comercianti in urmãtoarele situatii:
a) in timpul unei deplasãri organizate de comerciant in afara spatiilor sale comerciale;
b) in timpul unei vizite efectuate de comerciant, dacã aceasta nu a avut loc la solicitarea expresã a consumatorului:
- la locuinta unui consumator, unde pot fi incheiate contracte si cu alte persoane prezente;
- la locul de muncã al consumatorului sau in locul in care acesta se gãseste, chiar temporar, pentru motive de lucru, studiu sau tratament;
c) in orice alte locuri publice sau destinate publicului, in care comerciantul prezintã o ofertã pentru produsele sau serviciile pe care le furnizeazã, in vederea acceptãrii acesteia de cãtre consumator.
(2) Comerciantii care efectueazã vanzãri in afara spatiilor comerciale rãspund civil fatã de efectele activitãtii vanzãtorilor directi.
ART. 39
Comerciantii sunt obligati sã elibereze legitimatii pentru vanzãtorii directi, angajati in acest sistem de vanzare. Legitimatiile trebuie sã continã numele, prenumele si fotografia vanzãtorului, denumirea si sediul comerciantului, semnãtura administratorului/directorului si vor fi vizate trimestrial. Legitimatiile vor fi retrase imediat ce detinãtorii acestora isi pierd calitatea de vanzãtori directi.
ART. 40
Vanzãtorii directi, angajati in acest sistem de vanzare, sunt obligati sã se legitimeze inaintea prezentãrii produselor/serviciilor oferite, precum si la solicitarea consumatorilor.
ART. 41
(1) Loteria publicitarã este acea practicã de promovare a produselor/serviciilor care tinde sã stimuleze in randul participantilor speranta unui castig prin tragere la sorti.
(2) Loteriile publicitare sunt admise numai in conditiile in care participantilor nu le este impusã in contrapartidã nicio cheltuialã directã sau indirectã, suplimentarã achizitionãrii produsului/serviciului.
(3) Cheltuielile efectuate de cãtre participanti pentru achizitionarea de efecte si servicii postale si pentru tarifele telefonice normale, referitoare la participarea la loteria publicitarã, nu intrã sub incidenta alin. (2).
ART. 42
(1) In privinta castigurilor puse in joc in cadrul unei loterii publicitare, anunturile de prezentare a acesteia vor preciza natura, numãrul si valoarea comercialã a respectivelor castiguri, precum si urmãtoarea mentiune: "regulamentul de participare/desfãsurare este disponibil in mod gratuit oricãrui solicitant". In acest scop se va mentiona adresa sau numãrul de telefon la care solicitarea poate fi transmisã, respectiv fãcutã.
(2) In regulament se va preciza obligatia organizatorului loteriei publicitare de a face publice numele castigãtorilor si castigurile acordate.
ART. 43
(1) Regulamentul si/sau orice alt document in baza cãruia urmeazã sã se desfãsoare loteria publicitarã trebuie sã fie autentificat si depus la un notar public inainte de inceperea operatiunii. In scopul prevenirii desfãsurãrii unor jocuri de noroc deghizate organizatorul va depune un exemplar al regulamentului si/sau al documentului autentificat, dupã caz, la Directia generalã management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, panã la data inceperii loteriei publicitare.
(2) Pentru a verifica corecta desfãsurare a loteriei publicitare respective reprezentantii Autoritãtii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Ministerului Economiei si Finantelor si Ministerului Internelor si Reformei Administrative pot solicita organizatorilor de loterii publicitare regulamentul de desfãsurare a acestora, precum si un exemplar al anunturilor adresate publicului, caz in care organizatorii vor prezenta aceastã documentatie in termen de 5 zile de la data solicitãrii.
ART. 44
Prezenta ordonantã nu exclude controlul actiunilor de promovare a vanzãrilor prin acest gen de operatiuni publicitare de cãtre asociatiile profesionale cu rol de autoreglementare in domeniul publicitãtii, precum si dreptul persoanelor, care se considerã induse in eroare in cursul desfãsurãrii acestor operatiuni, de a se adresa direct acestor asociatii.
ART. 45
Se considerã publicitate inselãtoare acele fapte prin care organizatorul unei loterii publicitare sugereazã destinatarului, prin anuntul publicitar efectuat, cã:
a) a intrat in posesia marelui premiu, desi tragerea la sorti pentru atribuirea castigurilor se va desfãsura ulterior;
b) a intrat in posesia unui castig important, in realitate fiind insã vorba de un premiu de o valoare minimã sau de un premiu de consolare.
ART. 46
Nu sunt asimilate loteriei publicitare concursurile in cadrul cãrora premiile sunt castigate exclusiv datoritã abilitãtii, cunostintelor si perspicacitãtii participantilor, castigãtorul fiind desemnat in functie de valoarea prestatiei sale.
ART. 47
Nu este asimilatã loteriei publicitare si este consideratã practicã comercialã permisã alocarea de premii in mod aleator, inainte de oferirea la vanzare a produselor/ serviciilor si atribuirea castigurilor la achizitionarea produselor/ serviciilor, chiar dacã intrarea in posesie a premiilor are loc la o datã ulterioarã.
ART. 48
Vanzarea cu prime este acea practicã comercialã prin care la vanzarea sau oferta de vanzare de produse/servicii se oferã consumatorului cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, prime sub forma unor produse/servicii.
ART. 49
Este interzisã orice vanzare ori ofertã de vanzare de produse sau orice prestare ori ofertã de prestare de servicii fãcutã cãtre consumator, care dã dreptul acestuia, cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, la o primã sub forma unor produse/servicii, in afara cazurilor in care acestea sunt identice sortimental cu produsele/serviciile cumpãrate.
ART. 50
Nu sunt considerate prime:
a) ambalajele produselor;
b) produsele sau serviciile indispensabile utilizãrii normale a produsului sau serviciului cumpãrat;
c) produsele sau serviciile a cãror valoare este de panã la 10% din preturile de vanzare/tarifele produselor/serviciilor achizitionate de cãtre consumatori;
d) articolele personalizate, respectiv obiectele purtand mesaje publicitare, inscriptionate in mod vizibil si care nu se regãsesc ca atare in comert;
e) serviciile postvanzare;
f) facilitãtile de stationare oferite de cãtre comercianti consumatorilor.
ART. 51
Este interzisã conditionarea vanzãrii cãtre consumator a unui produs de cumpãrarea unei cantitãti impuse sau de cumpãrarea concomitentã a unui alt produs sau serviciu. De asemenea, este interzisã prestarea unui serviciu cãtre consumator, conditionatã de prestarea altui serviciu sau de cumpãrarea unui produs.
ART. 52
Nu sunt considerate vanzãri conditionate:
1. vanzãrile la un pret global pentru produse sau servicii diferite, care constituie un ansamblu, precum si pentru produse identice preambalate oferite intr-un ambalaj colectiv, cu conditia ca:
a) fiecare produs si fiecare serviciu sã poatã fi achizitionat si separat la pretul practicat in cadrul aceleiasi suprafete de vanzare;
b) cumpãrãtorul sã fie informat despre aceastã posibilitate si despre pretul de vanzare aferent produsului sau serviciului;
2. vanzãrile de produse in loturi sau ambajale consacrate de uzantele comerciale si de nevoile de consum.
ART. 53
Prin vanzare fortatã se intelege:
a) expedierea unui produs cãtre o persoanã, fãrã o cerere prealabilã din partea acesteia, solicitandu-i cumpãrarea acelui produs sau returnarea lui cãtre expeditor, chiar si fãrã taxe, in cazul refuzului de cumpãrare;
b) prestarea unui serviciu cãtre o persoanã, fãrã o cerere prealabilã din partea acesteia, solicitandu-i acceptarea acelui serviciu prin achitarea contravalorii.
ART. 54
Orice vanzare fortatã este interzisã. Expedierea unui produs sau prestarea unui serviciu cãtre o persoanã se face numai in baza unei comenzi prealabile din partea acesteia.
ART. 55
Nu sunt considerate vanzãri fortate ofertele efectuate in scopuri filantropice. In cazul acestor oferte, pe documentele insotitoare va fi inscriptionatã, in mod clar si vizibil, urmãtoarea mentiune: "destinatarul nu are nicio obligatie de a plãti sau de a returna produsul".
ART. 56
Se interzice a se refuza consumatorului fãrã un motiv justificat, conform prevederilor legale in vigoare, vanzarea unui produs sau prestarea unui serviciu.
CAP. VI
Reguli generale de comercializare a produselor si serviciilor
ART. 57
(1) Producãtorii si importatorii sunt obligati sã introducã pe piatã numai produse sigure pentru viata, sãnãtatea si securitatea consumatorilor.
(2) Aceeasi obligatie revine si oricãrui comerciant care, pe baza informatiilor obtinute de la producãtor/importator si a cunostintelor profesionale, trebuie sã se asigure cã produsele oferite spre comercializare sunt sigure si sã informeze consumatorii asupra factorilor de risc in utilizarea/consumul acestora.
(3) Se interzice introducerea pe piatã a produselor, dacã acestea nu sunt insotite de documentele de angajare ale producãtorului/importatorului referitoare la calitatea si securitatea acestora, emise conform reglementãrilor legale in vigoare.
ART. 58
Produsul care este conform reglementãrilor cu caracter obligatoriu, prin care sunt definite caracteristicile de securitate ale acestuia si modalitãtile de control al conformitãtii cu caracteristicile parametrilor definiti, este considerat sigur.
ART. 59
Dacã securitatea produselor nu este determinatã conform prevederilor art. 58, un produs va fi considerat sigur atunci cand, utilizat in conditii normale sau previzibile, nu prezintã riscuri pentru viata, sãnãtatea si securitatea consumatorilor.
ART. 60
Pentru evaluarea securitãtii unui produs vor fi luate in considerare urmãtoarele elemente:
a) proprietãtile produsului, inclusiv compozitia, instructiunile de montare si punere in functiune, de utilizare, de intretinere si de depozitare, service-ul necesar pe durata medie de utilizare a produsului;
b) prezentarea produsului, informatiile furnizate de producãtor prin etichetare, marcare si/sau ambalajul acestuia, precum si orice altã informatie furnizatã de producãtor;
c) influenta produsului asupra altui produs sau produse, cand in mod justificat se presupune cã acesta va fi utilizat impreunã cu alt produs sau produse;
d) categoriile de utilizatori cãrora li se adreseazã, o atentie deosebitã fiind acordatã grupei de consumatori cu grad de risc major.
ART. 61
Prevederile art. 58-60 sunt aplicabile in egalã mãsurã si serviciilor de piatã.
ART. 62
Prevederile art. 58-60 nu se aplicã in cazul produselor care necesitã reparatii sau reconditionãri inaintea utilizãrii, cu conditia ca despre acest fapt consumatorii sã fie informati de cãtre comercianti in momentul cumpãrãrii.
ART. 63
In aplicarea prevederilor art. 58, 60 si 61 se vor avea in vedere reglementãrile legale in vigoare privind activitatea de standardizare, acreditare si infrastructura pentru evaluarea conformitãtii.
A. Reguli privind etichetarea si ambalarea
ART. 64
La vanzarea produsului sau la prestarea serviciului comerciantul ori, dupã caz, prestatorul trebuie sã aducã cu bunã-credintã la cunostintã consumatorului, la solicitarea acestuia, pe langã informatiile furnizate prin etichetare, marcare si ambalare si informatii corecte si utile privind caracteristicile produsului sau serviciului, conditiile de vanzare si modul de utilizare.
ART. 65
(1) Informatiile furnizate prin etichetare, marcare, ambalare vor respecta prevederile legale referitoare la etichetare.
(2) Pentru unele categorii de produse, in scopul asigurãrii protectiei consumatorilor si pentru mentinerea unui mediu concurential normal, Guvernul poate elabora reglementãri specifice de etichetare.
(3) Pentru a informa consumatorul despre impactul unor produse asupra mediului inconjurãtor, precum si pentru a promova productia si utilizarea acelor produse care, pe toatã durata lor de viatã, au efecte nesemnificative asupra calitãtii apei, aerului si solului, se va institui un sistem national de etichetare ecologicã.
ART. 66
Ambalajele produselor trebuie sã asigure integritatea si protectia calitãtii acestora, sã fie usor de manipulat, sã promoveze vanzarea produselor, fiind totodatã conforme prevederilor legale referitoare la protectia muncii, mediului si a securitãtii consumatorilor.
B. Obligatia indicãrii preturilor/tarifelor
ART. 67
(1) Comerciantul care in reteaua de distributie oferã spre vanzare produse/servicii trebuie sã indice pretul de vanzare/tariful practicat si pretul pe unitatea de mãsurã, conform reglementãrilor legale in vigoare.
(2) Preturile de vanzare, preturile pe unitatea de mãsurã si tarifele practicate se indicã in mod vizibil, lizibil si fãrã echivoc prin marcare, etichetare si/sau afisare.
(3) Cand livrarea produsului sau prestarea serviciului se face ulterior plãtii unui acont, comerciantul este obligat sã elibereze consumatorului, la plata acontului, un document fiscal conform legislatiei in vigoare sau, dupã caz, un contract scris si sã respecte conditiile contractuale.
(4) Comerciantii care, potrivit legislatiei in vigoare, sunt obligati sã utilizeze aparate de marcat electronice fiscale vor elibera bonuri fiscale cumpãrãtorilor de produse/servicii.
C. Reguli privind indicarea cantitãtii
ART. 68
(1) In functie de tipul si caracteristicile produsului, pe ambalajul acestuia se vor indica vizibil, lizibil si fãrã echivoc dimensiunile sau numãrul de articole (bucãti) continute, cantitatea netã continutã, exprimatã in unitãti de mãsurã recunoscute de autoritatea statului roman in materie de metrologie.
(2) Obligativitatea indicãrii acestor date revine producãtorului, ambalatorului sau, dupã caz, importatorului.
ART. 69
In cazul vanzãrilor la distantã prin corespondentã, orice comerciant care informeazã consumatorul asupra ofertei sale de produse prin intermediul cataloagelor, brosurilor sau al altor publicatii tipãrite este obligat ca pentru produsele preambalate sã mentioneze cantitatea netã continutã de fiecare ambalaj, pretul de vanzare, precum si pretul pe unitatea de mãsurã, conform dispozitiilor legale in vigoare.
ART. 70
(1) Pentru produsele comercializate in vrac, care sunt cantãrite sau mãsurate in prezenta consumatorului, dispozitiile art. 68 alin. (1) nu se aplicã.
(2) Informatiile furnizate de aparatele de mãsurã utilizate pentru determinarea cantitãtii produselor vandute in vrac trebuie sã fie clare si vizibile pentru consumator.
D. Clauze abuzive
ART. 71
In calitate de parte contractantã consumatorii pot refuza incheierea contractelor care cuprind clauze definite ca abuzive, conform prevederilor legale in vigoare.
ART. 72
Pentru unele categorii de produse/servicii, in scopul asigurãrii unui echilibru intre obligatiile si drepturile pãrtilor contractante si pentru a promova un mediu concurential normal, Guvernul poate stabili contracte-tip cu caracter obligatoriu.
CAP. VII
Sanctiuni
ART. 73
Constituie contraventii, dacã nu au fost sãvarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sã constituie infractiuni, si se sanctioneazã dupã cum urmeazã:
1. desfãsurarea oricãrui exercitiu comercial cu incãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1), cu suspendarea activitãtii comerciale panã la data autorizãrii si cu amendã:
a) de la 200 lei la 500 lei pentru structurile de vanzare cu suprafatã micã;
b) de la 500 lei la 1.000 lei pentru structurile de vanzare cu suprafatã medie;
c) de la 1.000 lei la 2.000 lei pentru structurile de vanzare cu suprafatã mare;
d) de la 100 lei la 200 lei pentru comerciantii ambulanti;
e) de la 500 lei la 1.000 lei pentru comerciantii care practicã vanzãri in afara spatiilor comerciale si pentru cei care practicã vanzãri directe;
2. nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amendã de la 200 lei la 1.000 lei;
3. comercializarea de produse si servicii de piatã, altele decat cele inscrise in autorizatia de functionare, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei;
4. nerespectarea prevederilor art. 9, cu amendã de la 200 lei la 2.000 lei;
5. oferirea spre vanzare a produselor in pierdere in alte cazuri decat cele prevãzute la art. 17, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei in mãsura in care nu sunt aplicabile prevederile Legii concurentei nr. 21/1996, republicatã;
6. vanzãrile de lichidare efectuate in alte cazuri decat cele prevãzute la art. 18 lit. a)-g), cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu sistarea operatiunilor de lichidare;
7. nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (1) si ale art. 27 alin. (2), cu privire la notificare, cu amendã de la 200 lei la 1.000 lei;
8. neprezentarea la solicitarea organelor de control abilitate a documentelor legale privind justificarea situatiei care a motivat lichidarea, conform dispozitiilor cuprinse in art. 19 alin. (2), cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei;
9. nerespectarea prevederilor art. 20, 23 si 24, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu sistarea vanzãrilor de lichidare sau de soldare, dupã caz;
10. realizarea vanzãrilor de soldare in alte perioade decat cele prevãzute la art. 27 alin. (1), cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu sistarea vanzãrilor de soldare;
11. neprezentarea, la solicitarea organelor de control abilitate, a documentelor legale justificative, conform prevederilor art. 26 si 31, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei;
12. nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (3) si ale art. 28 alin. (2), cu amendã de la 500 lei la 3.000 lei;
13. utilizarea denumirii "soldare/solduri/soldãri" sau a sinonimelor acesteia, in cazuri in care aceasta nu este in legãturã cu o operatiune de soldare astfel cum este definitã de prezenta ordonantã, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu interzicerea practicãrii acestei denumiri;
14. practicarea de vanzãri sau de orice alte procedee prevãzute la art. 36, cu amendã de la 10.000 lei la 50.000 lei, iar veniturile realizate din aceste practici se confiscã si se fac venit la bugetul de stat;
15. nerespectarea prevederilor art. 39, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei;
16. nerespectarea prevederilor art. 40, cu amendã de la 100 lei la 200 lei;
17. nerespectarea de cãtre organizatorii de loterii publicitare a prevederilor art. 41 alin. (2), cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei, iar veniturile realizate ilicit din aceastã practicã se confiscã si se fac venit la bugetul de stat;
18. neprezentarea in termen a documentelor solicitate conform prevederilor art. 43 alin. (2), cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei;
19. nerespectarea prevederilor art. 49, cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei;
20. nerespectarea prevederilor art. 51, 54 si 56, cu amendã de la 500 lei la 2.000 lei;
21. nerespectarea prevederilor art. 70 alin. (2), cu amendã de la 100 lei la 500 lei;
22. exercitarea de activitãti de comert cu ridicata si comert cu amãnuntul in aceeasi structurã de vanzare, respectiv suprafatã de vanzare, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele douã activitãti;
23. desfãsurarea oricãrui exercitiu comercial in perioada suspendãrii activitãtii comerciale, cu amenda prevãzutã la pct. 1 lit. a)-e), caz in care limitele minime si maxime se dubleazã, iar veniturile realizate ilicit in perioada dintre data suspendãrii activitãtii comerciale si momentul constatãrii contraventiei se confiscã si se fac venit la bugetul de stat.
ART. 74
Sanctiunile prevãzute la art. 73 se pot aplica si persoanelor juridice, caz in care limitele minime si maxime ale amenzilor se dubleazã.
ART. 75
Impiedicarea sau obstructionarea sub orice formã, de cãtre comerciant sau de oricare altã persoanã, a organelor autoritãtilor administratiei publice in exercitarea atributiilor lor privind controlul respectãrii prevederilor prezentei ordonante constituie contraventie si se sanctioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei.
ART. 76
Contraventiile prevãzute la art. 73 se constatã si se sanctioneazã de cãtre:
a) organele de control abilitate ale primãriilor, pentru cele prevãzute la pct. 1-4, 6-11, 13 si 21-23;
b) organele de control abilitate ale Ministerului Economiei si Finantelor, pentru cele prevãzute la pct. 5, 6, 8-11, 13, 14, 17-19 si 22;
c) organele de control abilitate ale Autoritãtii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, pentru cele prevãzute la pct. 4, 12, 18, 20 si 21;
d) organele de control abilitate ale politiei, pentru cele prevãzute la pct. 15, 16 si 18.
ART. 77
Prevederile prezentei ordonante referitoare la contraventii se completeazã cu dispozitiile <>Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobatã cu modificãri si completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile si completãrile ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29.
ART. 78
In cazul repetãrii contraventiilor prevãzute la art. 73 pct. 1, 3, 6-11, 13, 22 si 23 intr-un interval de 12 luni, chiar dacã amenda a fost plãtitã, precum si in cazul in care se incalcã in mod repetat dispozitiile legale privind linistea si ordinea publicã, primãriile vor suspenda activitatea comercialã pe o perioadã de panã la 30 de zile pentru structura de vanzare respectivã.
ART. 79
Sanctiunile aplicate de organele de control abilitate, conform prevederilor prezentei ordonante, vor fi aduse la cunostintã primãriilor in termen de 48 de ore de la aplicarea acestora.
CAP. VIII
Dispozitii finale
ART. 80
In cazul vanzãrilor de lichidare si de soldare, atunci cand acestea se efectueazã in pierdere, conform prevederilor art. 17, costul de achizitie este deductibil din punct de vedere fiscal.
ART. 81
In termen de 18 luni de la data intrãrii in vigoare a prezentei ordonante comerciantii care desfãsoarã activitãti de comercializare a produselor si serviciilor de piatã sunt obligati sã solicite autorizarea exercitiilor comerciale in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
ART. 82
Ministerul cu atributii in domeniul comertului interior, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor, va elabora norme metodologice de aplicare a prezentei ordonante, in termen de 60 de zile de la data publicãrii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonante. Normele metodologice vor fi supuse spre aprobare Guvernului.
ART. 83
Ministerul cu atributii in domeniul comertului interior, in baza consultãrii cu alte organisme abilitate ale administratiei publice, precum si cu organizatiile neguvernamentale, elaboreazã reglementãri specifice cu privire la comercializarea produselor si serviciilor de piatã.
ART. 84
Pentru realizarea unei baze de date privind reteaua de distributie si de prestãri de servicii de piatã autoritãtile administratiei publice locale vor transmite ministerului cu atributii in domeniul comertului interior informatii privind reteaua de distributie, conform normelor stabilite de cãtre acesta.
ART. 85
(1) Anexa face parte integrantã din prezenta ordonantã si poate fi actualizatã prin hotãrare a Guvernului.
(2) Valoarea amenzilor prevãzute la art. 73 si 75 se va actualiza prin hotãrare a Guvernului.
ART. 86
(1) Organele abilitate in aplicarea prevederilor prezentei ordonante vor stabili modalitãtile concrete de colaborare.
(2) Administratiile publice locale vor intreprinde actiunile necesare in vederea aplicãrii dispozitiilor prezentei ordonante si a normelor metodologice de aplicare a acesteia.
(3) La solicitarea autoritãtilor administratiei publice interesate, Oficiul National al Registrului Comertului sau, dupã caz, oficiile registrului comertului de pe langã tribunale vor pune gratuit la dispozitie acestora informatiile cu privire la inregistrarea si autorizarea functionãrii comerciantilor.
ART. 87
Prezenta ordonantã intrã in vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
Anexa este disponibila AICI!
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE