Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Discutii cu privire la Mecanismul de Cooperare si Verificare

  
Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a primit miercuri, delegatia condusa de ministrul olandez al Afacerilor Europene si ministrul pentru dezvoltarea cooperarii, Ben Knapen.

In cadrul intalnirii, cei doi oficiali au discutat despre cooperarea bilaterala in domeniul Justitiei, Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV) si aderarea Romaniei la Schengen, in prezenta unor delegatii care au inclus pe secretarul de stat Lidia Barac, directori cu atributii in cadrul MCV, precum si pe ambasadoarea Olandei la Bucuresti, Tanya van Gool.

Cei doi oficiali au confirmat cooperarea stransa in programele bilaterale in domeniul Justitiei din ultimii ani, in special in domeniul pregatirii resurselor umane, cu sprijinul financiar substantial al Olandei si au subliniat ca aceasta cooperare trebuie continuata.

In privinta MCV, oficialul olandez a remarcat faptul ca progresele din ultimii doi ani sunt remarcabile si apreciate la nivelul Guvernului olandez, pledand pentru continuarea lor in acelasi ritm pentru modernizarea Justitiei si asigurarea respectarii regulii de drept. Ministrul olandez a insistat pe necesitatea formarii unei noi mentalitati in randurile magistratilor, in spiritul reglementarilor si reformelor adoptate in ultimii ani de Guvern si Parlament. De asemenea, oficialul olandez s-a aratat interesat de combaterea coruptiei si eficienta Justitiei in acest domeniu.

Ministrul Predoiu a subliniat ca evolutiile din domeniul judiciar au fost initiate inca din anii 1990, cu inamovibiltatea magistratilor, organizarea judecatoreasca, reaparitia Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) ca institutie cheie in sistemul judiciar si au continuat in anii 2000, in special cu reforma din 2004 si transformarea CSM in principala institutie responsabila in sistemul judiciar. Oficialul roman a subliniat ca Romania a facut eforturi sustinute in ultimii 20 de ani pentru schimbarea legislatiei, integrarea acquis-ului comunitar, investitii in infrastructura sistemului judiciar. Aceste evolutii au facut ca la momentul aderarii Romaniei la UE, in 2007, regula de drept (the rule of law) sa fie un concept implementat, fapt ce a permis incheierea negocierilor de aderare. MCV a fost conceput ca un instrument de perfectionare a sistemului judiciar si de continuare a reformelor si combaterii coruptiei.

In ceea ce priveste combaterea coruptiei, ministrul roman a aratat ca au existat mai multe faze, incepand cu reorganizarea institutiilor anticoruptie si lansarea anchetelor, iar in prezent o serie de cauze de mare coruptie isi asteapta dezlegarea pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie (ICCJ). Oficialul roman a aratat ca actiunea de combatere a coruptiei este continua si nu cunoaste zone sociale sau profesionale interzise. Guvernul a asigurat, uneori cu eforturi politice considerabile, stabilitatea cadrului legal si institutional anticoruptie.
Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a prezentat reforma Codurilor fundamentale, care este unul dintre obiectivele centrale ale reformei sistemului judiciar. A insistat pe faptul ca aceste legi includ institutii moderne si vor transforma nu numai fata procesului civil sau penal, ci si, prin intermediul Noului Cod Civil, a tesaturii relatiilor sociale de familie, proprietate, contractuale, etc.

Ministrul Predoiu a prezentat oficialului olandez programele de pregatire profesionala pentru implementarea noilor Coduri, subliniind faptul ca exista fonduri suficiente, de aproximativ 2,5 milioane euro, alocate CSM/INM, Ministerului Public, ICCJ, din care 1,8 milioane euro finantare nerambursabila din partea Confederatiei Helvete, astfel incat sistemul judiciar sa-si poata organiza corespunzator seminarii si conferinte pentru pregatirea profesionala a magistratilor si personalului auxiliar pentru implementarea Codurilor.

Ministrul roman a aratat ca este constient de faptul ca procesul de schimbare a mentalitatilor este esential pentru reusita schimbarii la fata in bine a Justitiei. Membrii alesi ai CSM si sefii de instante si parchete au un rol esential in aceasta privinta prin exemplul comportamental pe care il ofera in calitate de lideri si prin filosofia pe care o propaga si practica in activitatea lor.

Ministrul Predoiu a subliniat cu argumente faptul ca nu se poate accepta ideea conexarii dosarelor Schengen si MCV. De asemenea, a aratat ca din punct de vedere tehnic Romania poate securiza frontierele, investitiile substantiale facute in ultimii ani asigurand un standard tehnic de ultima generatie in aceasta privinta. Romania este la fel de preocupata de siguranta frontierelor ca si ceilalti parteneri europeni, pentru ca in aceasta privinta nu mai este vorba de Schengen sau MCV, ci de de Romania in Uniunea Europeana, a mai aratat ministrul roman cu privire la aceasta problema.

Oficialul olandez si-a exprimat deschis multumirea pentru deschiderea dialogului si substanta informatiilor de care a luat cunostinta, felicitand Ministerul pentru progresul realizat in planul reformelor legislative. A aratat ca este acum important ca toate aceste legi sa fie citite si asimilate de catre magistrati si a subliniat ca Guvernul olandez este constient si apreciaza eforturile si rezultate Ministerului Justitiei si ale conducerii acestuia.

Ministrul olandez si-a exprimat speranta ca, in curand, ministrul Predoiu sa fie invitat in fata Parlamentului olandez pentru a face o prezentare similara reformelor din Justitie, provocarilor si dificultatilor, dar si a solutiilor pe care a constatat ca Ministerul le-a imaginat pentru continuarea acestor reforme si a cerut oficialilor olandezi sa intreprinda demersuri in acest sens.

„Reforma a ajuns intr-un punct in care Ministerul Justitiei trebuie sa predea in buna masura CSM-ului stafeta si principalul efort pentru progres in sistemul judiciar. Prin finalizarea in curand si adoptarea legilor de punere in aplicare a Codurilor, etapa reformelor legislative majore se incheie. CSM, ICCJ si MP trebuie sa mobilizeze acum sistemul pentru asimilarea Codurilor, utilizand eficient fondurile financiare importante pe care le-au primit in acest scop, aproximativ 2,5 milioane euro pentru moment. Reforma in sistemul judiciar trebuie sa continue. In cativa ani, gratie unor eforturi sustinute, s-a trecut de la intrebarea „de ce sa facem reforma si anticoruptie?”, la intrebarea „cum sa facem reforma si anticoruptie mai eficient?”, ceea ce semnifica o noua mentalitate care incepe sa domine in sistem. CSM trebuie sa se comporte din ce in ce mai mult ca un manager al comportamentelor in sistem, atacand frontal probleme precum intarzieri in redactarea sentintelor, viciul de conceptie al programului volumului optim, „mentorizarea” si sprijinirea sefilor de instante si parchete pentru a stimula disciplina jurisdictionala pentru reducerea practicii neunitare la nivelul instantelor, etc. Concentrarea CSM in principal pe aspecte legislative ar fi o eroare de strategie, care ar absorbi energia si deturna atentia de la problemele reale pe care trebuie sa le atace conform competentelor sale, respectiv recrutarea, pregatirea profesionala, integritatea, etc. Preocuparea principala a noului CSM trebuie sa fie preluarea fraielor manageriale ale sistemului si intocmirea rapida a unei adevarate politici de resurse umane. Acestea sunt provocari pe care noua generatie de lideri din sistemul judiciar si CSM va trebui sa le rezolve. Legea stabileste clar atributiile privind initiativa legislativa si rolul Parlamentului. CSM va fi in continuare cooptat in acest proces conform legii, prin solicitarea avizelor pe legile cu impact pe Justitie. Sistemul asteapta sa fie manageriat profesionist, transparent si onest. Aceasta inseamna asumarea deschisa a responsabilitatii deciziei. Legea in sine nu poate rezolva problemele de macromanagement al sistemului si micromanagement al instantelor si parchetelor, in special in ceea ce priveste comportamentele. Macromanagementul judiciar si micromanagementul instantelor si parchetelor reprezinta acum prioritatea. Vremea etalarii filosofiilor si intentiilor a trecut, etapa marilor interventii legislative se apropie de incheiere, este acum timpul interventiilor manageriale directe si aplicate in sistemul judiciar. „Chirurgul” principal este acum Noul CSM, care este chemat sa „traga” sistemul dupa el pentru Noile Coduri, pentru Noua Justitie. Ministerul Justitiei va ramane alaturi de CSM atat timp cat va ramane pe acest drum.”, a declarat ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, la incheierea intalnirii cu oficialul olandez.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Discutii cu privire la Mecanismul de Cooperare si Verificare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016