Intrucat retinerea datelor constituie un instrument de investigare necesar si eficient pentru aplicarea legii, si in mod particular in legatura cu chestiunile deosebit de grave precum criminalitatea organizata si terorismul, a fost necesar sa se asigure faptul ca datele retinute sunt puse la dispozitia autoritatilor care trebuie sa aplice legea, cu respectarea cerintelor prevazute in Articolul 8 din Conventia Europeana pentru apararea drepturilor omului.
Prin acest proiect de act normativ se urmareste reglementarea la nivel national a obligatiei furnizorilor de servicii si retele publice de comunicatii electronice de a retine anumite date generate sau prelucrate in cadrul activitatii lor de furnizare a serviciilor de comunicatii electronice, pentru punerea acestora la dispozitie autoritatilor competente in scopul utilizarii in cadrul activitatilor de cercetare, descoperire si de urmarire a infractiunilor grave.
Furnizorii de retele publice de comunicatii si furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului vor avea obligatia de a asigura, pe cheltuiala proprie, crearea si administrarea unei baze de date, in format electronic, in vederea retinerii, pentru o perioada de 6 luni de la data efectuarii comunicarii, a urmatoarelor categorii de date: datele necesare pentru urmarirea si identificarea sursei unei comunicari; datele necesare pentru identificarea destinatiei unei comunicari; datele necesare pentru a determina data, ora si durata comunicarii; datele necesare pentru identificarea tipului de comunicare; datele necesare pentru identificarea echipamentului de comunicatie al utilizatorului sau a dispozitivelor ce servesc utilizatorului drept echipament; datele necesare pentru identificarea locatiei echipamentului de comunicatii mobile.
Legea se aplica doar in privinta datelor de trafic si de localizare ale persoanelor fizice si juridice, precum si datelor necesare pentru identificarea abonatului sau utilizatorului inregistrat. Prezenta lege nu se aplica in ceea ce priveste continutul comunicarii sau informatiile consultate in timpul utilizarii unei retele de comunicatii electronice.
In cazul in care datele pot fi retinute de mai multi furnizori de servicii si retele publice de comunicatii electronice, activitatea de retinere a datelor se va face doar la unul dintre furnizori, si anume furnizorul care ofera datele in baza emiterii comunicatiei.
Legea are ca obiect de reglementare doar obligatia operatorilor de a retine date, iar accesul la aceste categorii de date retinute este strict reglementat de Codul de Procedura Penala si legile speciale in materie. Astfel, furnizorii de retele publice de comunicatii si furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului au obligatia ca, la solicitarea autoritatilor judiciare competente ori organelor de stat cu atributii in domeniul sigurantei nationale, potrivit dispozitiilor Codului de procedura penala si a legilor speciale in materie, sa asigure accesul, in baza reglementarilor speciale.
La sfarsitul perioadei de retinere, toate datele retinute in baza legii, cu exceptia datelor puse la dispozitia autoritatilor competente in aplicarea prezentei legi si care au fost pastrate de catre acestea, vor fi distruse prin proceduri automatizate, ireversibil.
Click aici pentru a citi textul integral al Legii
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un nr. de 10 angajati cu contract de munca pe perioada nedeterminata care beneficiau de indemnizatie de somaj atunci cand au fost angajati. Nu s-a incheiat conventie cu AJOFM pentru ca angajatorul sa beneficieze de subventionarea locurilor de munca. Din cauza unor dificultati financiare s-a decis incetarea contractelor angajatilor aflati in perioada de proba cu art. 31 alin. 3. Va rog sa imi spuneti in baza caror prevederi legale refuza AJOFM reluarea platii indemnizatiei de somaj...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<