Primaria din Sinaia si Colegiul "Mihail Cantacuzino" au decis ca Legea nr. 185 din 2020 va fi pusa in aplicare la Sinaia, acolo unde elevii vor alege singuri ce vor sa invete. Exista, totusi, anumite limite.
Actul prin care se schimba modul in care este desfasurata educatia in mediul preuniversitar poate fi consultat mai jos.
Masura se aplica prin oferirea posibilitatii a zeci de elevi din trei clase de a IX-a din Colegiul "Mihail Cantacuzino" sa isi aleaga singuri programa. Acestia, desigur, vor urma in continuare cursurile obligatorii pentru examenul de Bacalaureat. Acestea, insa, vor fi desfasurate intr-un ritm stabilit de acord cu profesorii. Restul cursurilor vor fi alese de elevi, parinti si educatori.
"In sfarsit o sa avem o scoala flexibila, care isi adapteaza oferta in functie de nevoile reale ale elevului si ale comunitatii in care si pentru care acesta se formeaza. De acum, la Sinaia, vom intreba la prezent si la viitorul real: Ce vrei sa studiezi la scoala? Vom avea cursuri de public speaking, leadership, dezvoltare personala si comunicare adaptata la specificul formarii profesionale. E o schimbare la care visez inca de cand eram eleva. Am aplicat pentru programul de scoala-pilot, ceea ce va insemna ca profesorii si managementul vom avea parte de formare si suport pentru a ne adapta la ceea ce presupune autonomia reala a scolii. Este o deschidere extraordinara pentru invatamantul romanesc. Profesorii vor putea sa depaseasca definitiv etapa de furnizori de informatii. Nu vom mai preda, ci vom invata impreuna cu elevii", a declarat directorul colegiului, Aurora Ariesan.
Si edilul localitatii turistice Sinaia arata ca are incredere in acest nou sistem.
"Am decis sa schimbam metoda educatiei clasice cu una bazata pe realitatile exprimate de noile generatii. Centralizarea educatiei in tipar comunist trebuie sa dispara! Dupa 4 ani de studii la Colegiul Mihail Cantacuzino, absolventii vor avea abilitati pentru o viata independenta si vor putea activa ca adulti responsabili. Romania are nevoie acum de generatia altfel mai mult ca oricand, incepem de aici, din orasul viitorului", a spus primarul Vlad Oprea.
Legea nr. 185 din 2020 a fost publicata in
Monitorul Oficial nr. 762/2020.
Legea nr. 185 din 2020 pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articolul I
Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 23, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
(1^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), la solicitarea expresa a parintilor, in limita numarului de locuri, pot fi inscrisi in invatamantul prescolar copiii cu varsta de minimum 2 ani, asigurandu-se finantarea de baza corespunzatoare, de la bugetul de stat, in baza costului standard per prescolar stabilit prin hotarare a Guvernului.
2. La articolul 63 alineatul (1), literele c) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
c) invatamantul primar: clasa cuprinde in medie 17 elevi, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 22;
d) invatamantul gimnazial: clasa cuprinde in medie 22 de elevi, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 26;
3. La articolul 63 alineatul (1), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera d^1) cu urmatorul cuprins:
d^1) invatamantul de arta: clasa cuprinde in medie 14 elevi, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 25 si pot fi constituite din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde in medie 6 elevi, dar nu mai putin de 4 si nu mai mult de 10;
4. La articolul 63 alineatul (1), literele e) si e^1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
e) invatamantul liceal si profesional: clasa cuprinde in medie 24 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 30;
e^1) invatamantul dual: clasa cuprinde in medie 24 de elevi, dar nu mai putin de 20 si nu mai mult de 30;
5. La articolul 63 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
b) organizarea, reorganizarea, desfiintarea oricaror formatiuni de studiu, inclusiv cel simultan pentru forma de invatamant in limba materna a unei minoritati nationale existente, se pot realiza cu avizul conform al Ministerului Educatiei si Cercetarii, Comisiei de invatamant si tineret a Consiliului Minoritatilor Nationale, aflat in coordonarea Departamentului de relatii interetnice din cadrul Secretariatului General al Guvernului, si al organizatiei minoritatii nationale reprezentate in Parlamentul Romaniei;
6. La articolul 63, alineatele (3) si (3^1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(3) In situatii exceptionale, formatiunile de prescolari sau de elevi pot functiona peste efectivul maxim, cu cel mult 3 prescolari/elevi, dupa caz, peste numarul maxim prevazut la alin. (1), cu aprobarea consiliului de administratie al inspectoratului scolar, pe baza unei justificari din partea consiliului de administratie al unitatii de invatamant care solicita exceptarea de la prevederile alin. (1).
(3^1) Situatiile aprobate de inspectoratul scolar se comunica Ministerului Educatiei si Cercetarii si autoritatilor locale pentru asigurarea finantarii. Clasele in functiune la data intrarii in vigoare a prezentei legi raman cu acelasi numar de elevi pana la finalizarea ciclului de invatamant.
7. La articolul 63, dupa alineatul (3^1) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
(4) Integrarea scolara individuala a copiilor/elevilor cu cerinte educationale speciale in grupe/clase din invatamantul de masa se realizeaza doar la inceputul anului scolar. Pentru fiecare prescolar/elev cu cerinte educationale speciale orientat de catre centrul judetean de resurse si asistenta educationala/ Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala pentru invatamantul de masa, efectivele existente ale grupelor/claselor se diminueaza cu 2 prescolari/ elevi.
8. La articolul 262 alineatul (1), literele a) si b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
a) activitati didactice de predare-invatare-evaluare si de instruire practica si examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de invatamant, de pregatire pentru evaluari/ examene nationale si/sau pentru obtinerea performantei educationale, precum si de invatare remediala;
b) activitati de pregatire metodico-stiintifica, de dezvoltare a curriculumului la decizia scolii, in acord cu nevoile elevilor;
9. La articolul 262 alineatul (1), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
e) activitati specifice scrierii, derularii si evaluarii proiectelor educationale.
10. La articolul 262, partea introductiva a alineatului (3) si alineatul (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(3) Norma didactica de predare-invatare-evaluare si de instruire practica si de evaluare curenta a prescolarilor si a elevilor in clasa, in care pot fi incluse si activitati de pregatire pentru evaluari/examene nationale si/sau pentru obtinerea performantei educationale, precum si cele de invatare remediala, reprezinta numarul de ore corespunzator activitatilor prevazute la alin. (1) lit. a) si se stabileste dupa cum urmeaza:
(...)
(4) Norma didactica de predare-invatare-evaluare prevazuta la alin. (3) lit. c)-e) pentru personalul didactic de predare si de instruire practica cu o vechime in invatamant de peste 25 de ani si cu gradul didactic I se poate reduce cu doua ore saptamanal, la cerere, fara diminuarea salariului. Personalul didactic care desfasoara activitate de mentorat beneficiaza de reducerea cu 2-4 ore/saptamana a normei didactice de predare-invatare-evaluare, in functie de numarul de profesori stagiari coordonati; pentru personalul didactic incadrat pe post, care desfasoara activitate de mentorat, orele de mentorat se remunereaza in sistem de plata cu ora.
11. La articolul 262, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
(4^1) Pentru pregatirea remediala sau pentru pregatirea de performanta se pot aloca in norma 2-3 ore.
12. La articolul 262, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
(7) Norma didactica a consilierului scolar corespunde unui post de consilier scolar in cabinetul de asistenta psihopedagogica, respectiv in cabinetul interscolar de asistenta psihopedagogica si se stabileste prin raportare la un numar de 500 de elevi, 500 de elevi si prescolari sau de 300 de prescolari. Activitatile specifice normei didactice sunt stabilite prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
13. La articolul 263, alineatul (2) modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) In norma didactica prevazuta la alin. (1) se pot include ore de la disciplinele stabilite prin metodologia aprobata de Ministerul Educatiei si Cercetarii si ore de pregatire pentru evaluari/examene nationale si/sau pentru obtinerea performantei educationale, precum si ore de invatare remediala, fara a depasi o jumatate de norma de predare-invatare-evaluare, cu mentinerea drepturilor salariale.
Articolul II
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 septembrie 2020.
(2) Ministerul Educatiei si Cercetarii emite, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Norme metodologice privind desfasurarea orelor de pregatire pentru evaluari/examene nationale si/sau pentru obtinerea performantei educationale, precum si de invatare remediala si Norme privind reducerea normei didactice de predare cu 2-4 ore/saptamana a profesorilor care desfasoara activitatea de mentorat.
(3) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga prevederile art. I pct. 4 din Legea nr. 221/2019 pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 929 din 19 noiembrie 2019.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.