O zona metropolitana nu poate depasi limita judetului din care face parte municipiul care o genereaza, cu exceptia municipiului Bucuresti, se arata intr-un proiect de lege aprobat de Guvern.
Guvernul a discutat in sedinta de joi proiectul de lege prin care sunt definite oficial zonele metropolitane, pentru o mai buna consolidare a legaturilor urban-rural si centru-periferie. De asemenea, se estimeaza o crestere a competitivitatii economice si capacitatea regiunilor de a prospera intr-o economie globala, precum si o crestere a coerentei actului administrativ si asigurarea unei mai bune guvernari locale.
Potrivit proiectului de lege, Teritoriul metropolitan se delimiteaza astfel:
a) pentru municipiul Bucuresti – cel putin teritoriul administrativ al judetului Ilfov;
b) pentru municipiile resedinta de judet – cel mult primele doua coroane urbane;
c) pentru municipii, altele decat cele resedinta de judet – cel mult prima coroana urbana.
Prin prima coroana urbana se intelege teritoriul cumulat al unitatilor administrativ-teritoriale din imediata vecinatate a unui municipiu, cu care acesta are cel putin un punct de hotar comun.
Prin a doua coroana urbana se intelege teritoriul cumulat al unitatilor administrativ-teritoriale din imediata vecinatate a primei coroane urbane, cu exceptia municipiului resedinta de judet, cu care aceasta are cel putin un punct de hotar comun.
O zona metropolitana nu poate depasi limita judetului din care face parte municipiul care o genereaza, cu exceptia municipiului Bucuresti. O unitate administrativ-teritoriala poate face parte dintr-o singura zona metropolitana.
Zonele metropolitane nu sunt unitati administrativ-teritoriale
Cu toate acestea, prin hotarari ale autoritatilor deliberative, unitatile administrativ-teritoriale pot mandata zonele metropolitane sa exercite, pe seama si in numele lor, unele atributii aflate in competenta lor si care se circumscriu scopului si obiectivelor zonelor metropolitane, in conditiile legii.
In situatia aceasta, unitatile administrativ-teritoriale asigura resursele necesare pentru exercitarea respectivelor atributii, in limita alocarii existente in bugetul local al fiecarei unitati administrativ-teritoriale membre a zonei metropolitane sau acordand drept de folosinta gratuita asupra unor bunuri aflate in domeniul public sau privat al unitatilor administrativteritoriale membre.
Zonele metropolitane se pot constitui pentru urmatoarele obiective:
a) asigurarea unei planificari teritoriale integrate si durabile;
b) dezvoltarea infrastructurilor si a obiectivelor de dezvoltare de interes comun care sa asigure mobilitatea in cadrul zonei metropolitane;
c) imbunatatirea, modernizarea si dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare;
d) dezvoltarea infrastructurii educationale si de sanatate;
e) modernizarea, dezvoltarea, interconectarea si cresterea eficientei serviciilor publice;
f) furnizarea in comun a unor servicii publice de interes local;
g) dezvoltarea integrata si durabila a teritoriului tuturor unitatilor administrativ-teritoriale care compun zona metropolitana;
h) dezvoltarea economica integrata si cresterea competitivitatii economice;
i) dezvoltarea resurselor umane si a capitalului uman, cresterea ratei de ocupare si combaterea excluziunii si a dezechilibrelor sociale pentru toate categoriile sociale;
j) gestionarea domeniului locuirii si abordarea integrata a problematicii specifice grupurilor vulnerabile si comunitatilor marginalizate, inclusiv a asezarilor informale;
k) diminuarea dezechilibrelor socio-economice in dezvoltarea teritoriala, la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale aferente coroanei 1 si coroanei 2 ale teritoriilor metropolitane;
l) alte obiective care se circumscriu obiectivelor generale ale politicii de dezvoltare metropolitana.
Atributiile zonelor metropolitane
Zonele metropolitane, in functie de obiectivul pentru care s-au constituit si in baza mandatului prevazut la art. 7 alin. (2), pot indeplini urmatoarele atributii:
a) elaboreaza, adopta, monitorizeaza si evalueaza periodic strategia integrata de dezvoltare durabila a zonei metropolitane, planul de mobilitate urbana durabila al zonei metropolitane si planul de amenajare a teritoriului intercomunitar a zonei metropolitane;
b) elaboreaza politici fiscale comune care sa favorizeze atragerea de investitii de capital strain sau autohton;
c) asigura corelarea diverselor interventii din cuprinsul planurilor de actiune aferente strategiei integrate de dezvoltare metropolitana si a planului de mobilitate urbana durabila al zonei metropolitane;
d) elaboreaza si adopta documente de strategie si planificare, politici publice, planuri de actiune si programe de dezvoltare aferente intregului teritoriu metropolitan sau a unei parti a acestuia;
e) pentru unitatile administrativ-teritoriale care nu au aprobat mandat pentru indeplinirea atributiei de la lit. d) zona metropolitana emite un aviz consultativ pentru documentele de strategie si planificare, precum si politicile publice implementate la nivelul teritoriului metropolitan;
f) elaboreaza documentatii tehnico-economice pentru proiectele de interes metropolitan;
g) ofera suport si asistenta tehnica de specialitate autoritatilor publice locale ale unitatilor administrativ-teritoriale membre, inclusiv efectuarea de achizitii comune pentru furnizarea de bunuri si prestarea de servicii la nivelul zonei metropolitane;
h) gestioneaza serviciile publice stabilite conform statutului;
i) promoveaza, depune si implementeaza proiecte finantate din fonduri nationale, europene sau internationale, de interes pentru dezvoltarea la nivelul zonei metropolitane.
Finantarea zonelor metropolitane
Zonele metropolitane pot desfasura, in conformitate cu prevederile statutului, activitati cu caracter economic, in conditiile legii. Zonele metropolitane se finanteaza prin cotizatii si contributii din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale membre, precum si din alte surse.
Autoritatile deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale membre ale unei zone metropolitane pot stabili, in conditiile legii, taxe locale speciale in vederea finantarii unor servicii publice locale furnizate de zona metropolitana.
Pentru contribuabilii care isi au domiciliul pe raza zonei metropolitane, impozitul pe venit se vireaza astfel:
a) 30% catre bugetele locale ale comunelor, ale oraselor si ale municipiilor pe al caror teritoriu isi au domiciliul angajatii;
b) 70% catre bugetele locale ale comunelor, ale oraselor si ale municipiilor pe al caror teritoriu isi desfasoara activitatea angajatorii care au calitatea de platitori ai impozitului pe venit.
Pentru zonele metropolitane, o cota de 5% din impozitul pe venit se vireaza de catre Ministerul Finantelor, prin directiile generale regionale ale finantelor publice judetene, respectiv a Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, catre zona metropolitana constituita.
Sumele virate se utilizeaza de catre zona metropolitana exclusiv pentru realizarea unor investitii, dupa cum urmeaza:
a) minimum 30% pentru realizarea unor investitii pe teritoriul unitatilor administrativ-teritoriale aferente coroanei 1 si coroanei 2, dupa caz;
b) maximum 70% pentru realizarea unor investitii pe teritoriul unitatii administrativ-teritoriale in jurul careia a fost constituita zona metropolitana.
Guvernul poate sprijini dezvoltarea metropolitana in Romania si activitatea zonelor metropolitane prin programe nationale de dezvoltare, finantate anual prin bugetul de stat sau din alte surse si prevazute distinct in cadrul bugetelor ministerelor de resort, in baza unor criterii de performanta prestabilite.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<