Modelul de calcul al impozitului pe proprietate ar putea suferi modificari, potrivit unui proiect de act normativ publicat de Ministerul Dezvoltarii. Initiativa face parte din al doilea pachet de masuri fiscale propus pentru reducerea deficitului bugetar.
Fragmentul din proiectul de act normativ poate fi consultat mai jos:
Art. V. - Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La art. 460, dupa alineatul (10) se introduc doua noi alineate, alineatul (11) si alineatul (12), cu urmatorul cuprins:
„(11) Pentru lucrarile realizate cu autorizatie de construire, valoarea de impozitare se calculeaza in raport cu informatiile cuprinse in anexa la cererea pentru emiterea autorizatiei de construire si/sau proiectul anexat la autorizatia de
construire.
(12) Pentru lucrarile realizate fara autorizatie de construire, cu exceptia celor edificate anterior datei de 1 august 2001, valoarea de impozitare se calculeaza in raport cu suprafata cladirii executate si se stabileste un impozit majorat cu o cota de 100% fata de valoarea de impozitare stabilita conform legii, pentru o perioada de 5 ani, incepand cu anul urmator constatarii.”
2. La art. 461, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(11) Impozitul pe cladiri stabilit potrivit alin. (1) se datoreaza si pentru cladirea edificata: a) cu autorizatie de construire al carei termen de valabilitate nu a expirat, insa persoanele imputernicite ale autoritatii executive constata pana la 31 decembrie, inclusiv, a anului anterior finalizarea cladirii si/sau folosirea acesteia, chiar daca nu a fost intocmit procesul-verbal de receptie la terminarea lucrarilor;
b) cu autorizatie de construire al carei termen de valabilitate a expirat, iar proprietarul nu a solicitat prelungirea autorizatiei de construire si nici nu a notificat autoritatea emitenta a autorizatiei de construire cu privire la imposibilitatea terminarii in termenul de valabilitate, daca termenul respectiv a expirat pana la 31 decembrie, inclusiv, a anului anterior; c) fara autorizatie de construire, iar compartimentul de urbanism sau persoana desemnata prin dispozitie a primarului constata pana la 31 decembrie, inclusiv, a anului anterior edificarea integrala sau partiala a cladirii si/sau folosirea acesteia.”
3. La art. 461, alineatul (3), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „c) pentru cladirile ale caror lucrari de constructii nu au fost finalizate la termenul prevazut in autorizatia de construire si pentru care nu s-a solicitat prelungirea valabilitatii autorizatiei, in conditiile legii, la data expirarii acestui termen si numai pentru suprafata construita desfasurata care are elementele structurale de baza ale unei cladiri, in speta pereti si acoperis. Declararea cladirilor in aceasta situatie se realizeaza in baza unui proces-verbal de receptie partiala, care sa ateste stadiul fizic de executie, intre proprietar si executant, care se intocmeste obligatoriu la data expirarii termenului prevazut in autorizatia de construire, consemnandu-se stadiul lucrarilor, precum si suprafata construita desfasurata in raport cu care se stabileste impozitul pe cladiri. In cazul lucrarilor executate in regie proprie, proprietarul are obligatia sa notifice autoritatea executiva pentru a participa la intocmirea procesului-verbal de receptie partiala.”
4. La art. 461, alineatul (4), se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Declararea cladirilor in vederea impunerii si inscrierea acestora in evidentele autoritatilor administratiei publice locale reprezinta o obligatie legala a contribuabililor care detin in proprietate aceste imobile, chiar daca ele au fost executate fara autorizatie de construire sau cu nerespectarea acesteia. In situatia nedeclararii cladirii de catre proprietar, valoarea impozitului se majoreaza succesiv, cu 30% pentru fiecare interval de intarziere sau fractie de interval de 6 luni de intarziere, calculat dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2). Majorarea se aplica pentru anul fiscal pentru care se stabileste impozitul.”
5. La art. 461, dupa alineatul (9), se introduce un nou alineat, alineatul (91), cu urmatorul cuprins:
„(9) In vederea identificarii cladirilor edificate cu sau fara autorizatie de construire si neinscrise in evidentele fiscale, autoritatile administratiei publice locale efectueaza inspectii atat pe teren prin inspectori privind disciplina in constructii sau inspectori fiscali, cat si pe baza de imagini satelitare, fotogrametrie sau prin utilizarea aeronavelor fara pilot la bord (drone), putand solicita si date si informatii de la Centrul National de Cartografie. Folosirea dronelor se face cu avizul institutiilor care asigura respectarea drepturilor garantate inclusiv la nivelul Uniunii Europene. Imaginile obtinute pot fi utilizate ca probe pentru aplicarea sanctiunilor privind disciplina in constructii, in conditiile legislatiei privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii si pentru impunerea din oficiu a cladirilor in conditiile prevederilor art. 7, art. 106 si art. 107 din Legea nr. 227/2015 privind codul de procedura fiscala, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare.”
6. La art. 461, dupa alineatul (15), se introduce un nou alineat, alineatul (16), cu urmatorul cuprins:
„(16) In vederea stabilirii valorii de impunere, structura de specialitate din domeniul urbanismului sau persoana desemnata prin dispozitia a primarului transmite structurilor de specialitate din domeniul impozitelor si taxelor locale lista autorizatiilor de construire, termenele de valabilitate si datele tehnice necesare stabilirii impozitului (suprafata, materiale). Transmiterea informatiilor se poate realiza si automat prin interconectarea datelor din sistemele informatice ale autoritatilor administratiei publice locale.”