Pentru evitarea consecintelor negative ale executarii silite, in conditiile in care contribuabilul are stabilite obligatii fiscale, pe care insa le contesta, prin O.G. nr. 16/2012 au fost create mecanismele unei suspendari conditionate a executarii.
Un astfel de mecanism este justificat datorita faptului ca, in conformitate cu prevederile art. 215 din Codul de procedura fiscala, exercitarea cailor de atac nu suspenda executarea actului administrativ. Aceasta poate fi obtinuta doar la instanta de contecios administrativ, dupa depunerea unei cautiuni de cel mult 20% din valoarea creantei.
Modificarea Codului de procedura fiscala prin O.G. nr. 16/2012 asigura suspendarea executarii silite in cazul depunerii unei scrisori de garantie bancara. Astfel, in cazul contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale prin care se sta bilesc creante fiscale, executarea silita se suspenda sau nu incepe pentru obligatiile fiscale contestate daca contribuabilul depune la organul fiscal competent o scrisoare
de garantie bancara la nivelul obligatiilor fiscale contestate. Valabilitatea scrisorii de garantie bancara trebuie sa fie de minimum 6 luni de la data emiterii.
In situatia in care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie bancara contestatia este respinsa, in totalitate sau in parte, organul fiscal executa garantia in ultima zi de valabilitate a acesteia, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
* contribuabilul nu plateste obligatiile fiscale pentru care s-a respins contestatia;
* contribuabilul nu depune o noua scrisoare de garantie bancara;
* instanta judecatoreasca nu a dispus, prin hotarare executorie, suspendarea executarii actului administrativ fiscal, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
In mod corespunzator, scrisoarea de garantie bancara ramane fara obiect in situatia in care contestatia a fost admisa in totalitate sau daca instanta judecatoreasca admite, prin hotarare executorie, cererea contribuabilului de suspendare a executarii actului administrativ fiscal.
Masura adoptata poate fi avantajoasa pentru contribuabilii aflati in aceasta situatie, insa este cunoscut faptul ca obtinerea unei scrisori de garantie bancara este dificila si costisitoare. Totodata, trebuie semnalat si faptul ca, spre deosebire de suspendarea executarii actului administrativ care produce efecte asupra tuturor consecintelor care decurg din actul administrativ, suspendarea executarii silite obtinuta in conditiile nou-introdusului art. 1481 din Codul de procedura fiscala nu determina decat neinceperea sau necontinuarea executarii silite.
Cu toate acestea, suspendarea executarii silite nu va produce consecinte asupra unei proceduri de compensare a sumelor datorate cu sumele cuvenite a fi restituite contribuabilului.
Subliniem ca prin intermediul O.U.G. nr. 88/2010 a fost completat art. 148 din Codul de procedura fiscala, cu aplicare de la 1 octombrie 2010, astfel ca, in cazul in care exista o cerere de restituire/rambursare in curs de solutionare, iar cuantumul sumei solicitate este egal sau mai mare decat creanta fiscala datorata de debitor nu vor mai fi initiate procedurile de executare silita asupra contribuabilului in cauza.
In acelasi mod, executarea silita se suspenda, dar numai la cerere, si in cazul in care, ulterior inceperii executarii silite, se depune o cerere de restituire/rambursare, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decat creanta fiscala pentru care s-a inceput executarea silita.