Potrivit art. 82 alin. (8) din Codul fiscal, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea au obligatia de a depune la organul fiscal competent o declaratie, insotita de documente justificative, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului, in vederea recalcularii platilor anticipate.
Formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit (OPANAF 184/2013) se utilizeaza pentru declararea veniturilor si cheltuielilor estimate a se realiza in anul de impunere, pentru exercitarea optiunii privind modificarea modului de determinare a venitului net, precum si pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit, potrivit legii.
Potrivit instructiunilor de completare a formularului 220, in situatia contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, se va bifa casuta 1 “Recalcularea platilor anticipate”. In vederea recalcularii platilor anticipate contribuabilii vor depune declaratia, insotita de documente justificative, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului. De asemenea, pct. 8 „Data incetarii activitatii” din cadrul sectiuniii II „Date privind activitatea desfasurata” se completaza daca evenimentul respectiv se produce in cursul anului pentru care se depune declaratia. Persoanele fizice autorizate care inceteaza activitatea in cursul anului, inscriu data depunerii autorizatiei de functionare la organul emitent.
Independent de aceasta procedura de stabilire a platilor anticipate, conform art. 83 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente au obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. Formularul 200 - Declaratia privind venitul realizat se completeaza pentru fiecare sursa si categorie de venit.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un nr. de 10 angajati cu contract de munca pe perioada nedeterminata care beneficiau de indemnizatie de somaj atunci cand au fost angajati. Nu s-a incheiat conventie cu AJOFM pentru ca angajatorul sa beneficieze de subventionarea locurilor de munca. Din cauza unor dificultati financiare s-a decis incetarea contractelor angajatilor aflati in perioada de proba cu art. 31 alin. 3. Va rog sa imi spuneti in baza caror prevederi legale refuza AJOFM reluarea platii indemnizatiei de somaj...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<