Contributia la CAS unei PFA medic
Potrivit dispozitiile art. 61 alin. (2) din Legea 19/2000 se excepteaza de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare, persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente, daca beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 19/2000 sau daca se regasesc in situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I, II si III din aceasta lege, respectiv: contract individual de munca, functionar public, persoana aleasa in functii elective, persoana numita in cadrul activitatii executive, legislative sau judecatoresti ori membru cooperator.
Situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I, II si III din Legea nr. 19/2000 sunt:
I. persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si functionarii publici;
II. persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la pct. I;
III. persoanele care beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;
Aceste dispozitii erau in vigoare si in perioada 2005 – 1 iulie 2010. Asadar, atat persoanele care, in perioada 2005 – 1 iulie 2010, desfasurau activitate pe baza de contract individual de munca cat si persoanele care realizau venituri din activitati independente nu aveau obligatia platii contributiei la sistemul asigurarilor sociale pentru aceste venituri.
Odata cu aparitia Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 veniturile obtinute de catre PFA-uri au fost incluse in categoria veniturilor profesionale asa cum acestea au fost definite prin Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, aprobate prin HG 791/2010, urmand regimul juridic instituit prin aceasta ordonanta de urgenta, respectiv asigurarea in sistemul asigurarilor sociale prin declaratia de asigurare si plata contributiei individuale pentru asigurari sociale de 10,5% asupra bazei de calcul determinata potrivit dispozitiilor art. 6 din normele anterior mentionate;
Insa de la data de 10.09.2010 devin aplicabile dispozitiile OUG 82/2010 pentru modificarea art. 7 alin. (1) pct. 2 subpct. 2.1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru modificarea art. III din OUG nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 638 din 10 septembrie 2010.
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Potrivit OUG nr. 82/2010, orice persoana fizica va datora contributia la sistemul asigurarilor sociale astfel cum este reglementata de acest act normativ numai in situatia in care obtine venituri de natura profesionala in baza unui contract de drepturi de autor/convetie civila.
Inainte de OUG nr. 58/2010 si dupa aparitia OUG nr. 82/2010, persoana care obtine si venituri din salarii in baza unui contract individual de munca nu datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de stat pentru veniturile din activitatea independenta.
Contributia la CASS a unei PFA medic
Pentru perioada 01.01.2006-30.06.2010, persoanele fizice autorizate datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate in baza art. 215 alin. (3) din Legea 95/2006 potrivit carora obligatia platii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine si persoanelor care exercita activitati independente sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente.
Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se calculeaza asupra tuturor veniturilor in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si venituri din salarii.
In conformitate cu prevederile art. 7 din Norma metodologica privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, persoanele care desfasoara activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia aplicata asupra:
a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;
b) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, determinate pe baza normelor de venit stabilite de Ministerul
Economiei si Finantelor prin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul se stabileste pe baza de norme de venit, in cazul persoanelor ale caror venituri sunt determinate pe baza de norme de venit.
In cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza de norma de venit si care beneficiaza de o reducere a normelor de venit, cota stabilita de lege se va aplica la veniturile care se supun impozitului pe venit rezultate din norma redusa, determinata potrivit reglementarilor in vigoare pentru impunerea veniturilor respective.
In ceea ce priveste cota contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, problema este controversata.
Astfel, de la intrarea in vigoare a Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii si pana la data de 30 iunie 2008, contributia pentru asigurarile sociale de sanatate s-a calculat cu cota de 6,5% pentru veniturile obtinute de catre categoriile de persoane fizice asigurate, prevazute la art. 257, alin (2), literele a), b), c), d), e) si f) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, respectiv pentru:
a) veniturile din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
b) veniturile impozabile, realizate de catre persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit;
c) veniturile din agricultura, supuse impozitului pe venit si veniturile din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
d) indemnizatiile de somaj;
e) veniturile din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit;
f) veniturile din cedarea folosintei bunurilor, veniturile din dividende si dobanzi, veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si alte venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza cel putin un venit supus contributiei de sanatate.
Prin Legea nr. 388 din 31 decembrie 2007 a bugetului de stat pe anul 2008, se prevede:
„Art. 9. […]. (3) Pentru anul 2008 cotele de contributii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabilesc astfel:[…]
b) 5,5% incepand cu 1 iulie 2008 pentru cota prevazuta la art. 257 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.[…]”.
Cota de 5,5% prevazuta prin art. 9 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 388/2007 a avut aplicabilitate numai pe perioada 1 iulie – 31 decembrie 2008 intrucat pentru anul 2009 cotele de contributii de sanatate au fost stabilite prin O.U.G. nr. 226/2008.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare se prevede:
„Art. 1. (1) Pentru anul 2009, cotele de contributii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) 5,5% pentru cota datorata de angajat, prevazuta la art. 257 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;[…]”
Din punctul nostru de vedere, faptul ca prevederile legale citate se refera la ”5,5% pentru cota datorata de angajat”, in locul celei considerate corecte de ”5,5% pentru cota datorata de asigurat”, nu poate conduce la interpretarea ca, in anul 2009, O.U.G. nr. 226/2008 a reglementat cota de 5,5% numai pentru categoriile de asigurati prevazuti la litera a) a alin. (2) a art. 257 din Legea nr. 95/2006.
Aceasta concluzie deriva din aceea ca, textul legal citat se refera la cota datorata de angajat prevazuta la art.257 din Legea nr. 95/2006 si nu la cota datorata de angajat prevazuta la art.257 alin.(2) lit.a). Or, la art. 257 sunt prevazute si alte categorii de asigurati, printre care si persoanele care desfasoara activitati independente.
Astfel, daca intentia legiuitorului ar fi fost ca numai in cazul salariatilor sa se aplice cota de 5,5%, ar fi precizat ca 5,5% se aplica in cazul prevazut la art. 257 alin.(2) lit.a) din Legea nr. 95/2006 si nu la intreg articolul 257.
Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, stabileste la art.50 dupa cum urmeaza:
„Art. 50. – (1) In cazul in care o norma este complementara altei norme, pentru evitarea repetarii in text a acelei norme se va face trimitere la articolul, respectiv la actul normativ care o contine. Nu poate fi facuta, de regula, o trimitere la o alta norma de trimitere.
(2) Daca norma la care se face trimitere este cuprinsa in alt act normativ, este obligatorie indicarea titlului acestuia, a numarului si a celorlalte elemente de identificare.
(3) Trimiterea la normele unui alt act normativ se poate face la intregul sau continut ori numai la o subdiviziune, precizata ca atare. Cand actul ce face obiect de trimitere a fost modificat, completat ori republicat, se face mentiune si despre aceasta.
(4) La modificarea, completarea si abrogarea dispozitiei la care s-a facut trimitere, in actul de modificare, completare sau abrogare trebuie avuta in vedere situatia juridica a normei de trimitere. „
Asadar, normele de tehnica legislativa stabilesc ca trimiterea la un text dintr-un act normativ se poate face la intregul sau continut ori numai la o subdiviziune precizata ca atare.
Or, O.U.G. nr. 226/2008 face trimitere la art.257 in care sunt incluse si persoanele fizice autorizate.
Sintagma „ 5,5% pentru cota datorata de angajat, prevazuta la art. 257 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;[…]” a fost preluata identic si in Legea nr. 11 din 26 ianuarie 2010 a bugetului de stat pe anul 2010, prin care s-a dispus:
„Art. 7 (2) Pentru anul 2010, cotele de contributii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) 5,5% pentru cota datorata de angajat, prevazuta la art. 257 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare[…]”.
Cu toate acestea, veti plati contributia la asigurarile sociale de sanatate in cota stabilita de casa de sanatate teritoriala unde sunteti arondat.
Perioada 01.07.2010 – 10.09.2010 intra sub incidenta dispozitiilor O.U.G nr. 58/2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 28 iunie 2010, si a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, aprobate prin HG 791/2010, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 542 din data de 3 august 2010.
Incepand cu veniturile data de 10.09.2010 devin aplicabile dispozitiile OUG nr. 82/2010 pentru modificarea art. 7 alin. (1) pct. 2 subpct. 2.1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru modificarea art. III din OUG nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, publicata in MOonitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 638 din 10 septembrie 2010.
Potrivit prevederilor art. II alin. (2) din acest act normativ:
”In sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor pentru somaj, prin venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala, in sensul prezentei ordonante de urgenta, se intelege acele venituri realizate din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13 inidce 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau venituri rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.
Asupra acestor venituri se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj.”
Dupa cum se poate observa, noile reglementari legale schimba radical regimul instituit asupra contributiilor individuale de asigurari sociale de catre OUG 58/2010 in forma initiala si Normele metodologice de aplicare, aprobate prin HG 791/2010, ce au fost abrogate odata cu intrarea in vigoare a noului act normativ, OUG 82/2010, dupa cum se prevede in art. III alin. (4) din acesta.
Astfel, intelegem ca aceasta ordonanta se va aplica numai veniturilor realizate din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13 indice 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil, singurele venituri care mai fac parte, conform definitiei legale, din notiunea de ”venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala”.
Pentru veniturile incasate dupa data de 10.09.2010, persoanele fizice autorizate datoreaza contributii sociale in conditiile anterioare datei de 01 iulie 2010.
Contributia la somaj a unei PFA medic
Contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj nu se datoreaza asupra veniturilor obtinute de o persoana fizica independenta care, concomitent obtine si venituri din salarii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri