Presedintele Traian Basescu a trimis, miercuri, Parlamentului Romaniei, "cererea de reexaminare asupra legii de modificare si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, , precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative", informeaza Administratia Prezidentiala.
Noua Lege ANI a fost adoptata in Parlament in 12 mai si urma sa fie promulgata de seful statului.
Va transmitem textul integral al cererii:
Doamnei Roberta Alma ANASTASE
Presedintele Camerei Deputatilor
In temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata, formulez urmatoarea
CERERE DE REEXAMINARE
asupra Legii privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative
Motivele cererii sunt urmatoarele:
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul prescolar - EDUCATORI 2 culegeri
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
1. Legea trimisa spre promulgare are ca obiect de reglementare cadrul normativ privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, precum si corelarea dispozitiilor Legii nr. 144/2007 cu cele ale Constitutiei, ca urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 415/2010.
2. Noua lege prevede, inca din primul articol, categoriile de persoane obligate sa depuna declaratii de avere si de interese. Exceptarea de la aceste obligatii a persoanelor care candideaza pentru functiile de Presedinte al Romaniei, deputat, senator, consilier judetean, consilier local sau primar, afecteaza procesul de transparenta si integritate in exercitarea functiilor si demnitatilor publice. Combaterea coruptiei si asigurarea transparentei si a integritatii in sectorul public reprezinta elemente ale unei bune guvernari pentru orice societate si sunt o prioritate a societatii romanesti. In virtutea importantei functiei pe care ar putea sa o ocupe, candidatii trebuie sa dea dovada de integritate, iar alegatorul trebuie sa cunoasca cat mai bine candidatii.
3. Efectuarea activitatii de analiza a declaratiei de avere, a datelor si informatiilor privind averea existenta, a modificarilor patrimoniale intervenite in perioada exercitarii functiilor ori demnitatilor publice, precum si efectuarea activitatii de analiza a conflictelor de interese si a incompatibilitatilor, se desfasoara pe durata exercitarii functiilor ori demnitatilor publice, cat si in decursul unui an dupa incetarea acestora. Apreciem ca termenul de un an este insuficient pentru ca Agentia Nationala de Integritate sa-si poata realiza prerogativele conferite de lege. De aceea, instituirea termenului general de prescriptie de 3 ani ar corespunde necesitatilor de timp pentru infaptuirea acestor activitati.
4. Trimiterea rapoartelor de analiza organelor fiscale, celor de urmarire penala si celor disciplinare, dar si comisiei de cercetare a averilor prevazuta in Legea nr. 115/1996, organ colegial, format din judecatori si procurori, astfel cum se stipula in forma adoptata de Camera Deputatilor, este de natura sa introduca instrumente pentru un control real al averilor si sa ofere garantii suplimentare privind protectia drepturilor si a libertatilor fundamentale ale cetatenilor. De aceea, sustinem reintroducerea in lege a dispozitiilor referitoare la comisiile de cercetare a averilor prevazute in Legea nr. 115/1996. De altfel, titlul legii face trimitere, in partea finala, la modificarea si completarea altor acte normative, avand in vedere chiar dispozitiile Legii nr. 115/1996.
5. Articolul 28 alin. (2) din legea trimisa spre promulgare, potrivit caruia „Nu constituie infractiune fapta persoanei care isi modifica declaratia de patrimoniu sau de interese care nu corespunde adevarului, daca denunta fapta mai inainte ca autoritatea sa se fi sesizat pentru aceasta”, este cel putin ambiguu. Practic, prin conferirea acestei posibilitati, infractiunea de fals in declaratii, atunci cand priveste declaratiile de avere si de interese, ramane fara continut.
Consideram ca se impune eliminarea textului cu privire la situatia in care rectificarea este initiata de catre autorul declaratiei de avere si/sau declaratiei de interese, aceasta putand fi depusa oricand pana la data emiterii informarii prevazute la art. 14 si 20. In forma trimisa la promulgare, exista riscul ca orice autor al declaratiei sa poata initia rectificarea in orice moment, chiar si in fata inspectorului, anuland astfel posibilitatea de a compara si verifica declaratiile de avere si de interese.
6. Eliminarea din declaratia de avere destinata publicitatii a unor elemente care se regasesc in cea confidentiala, face ca actul public sa nu mai prezinte relevanta. Este cazul subcapitolului dedicat bunurilor sub forma de metale pretioase, bijuterii, obiecte de arta si de cult, colectii de arta si numismatica, obiecte care fac parte din patrimonial cultural national sau universal, a caror valoare insumata depaseste 5000 de euro, dar si a categoriei sotului si a copiilor, la capitolul dedicat cadourilor, serviciilor sau avantajelor primite gratuit sau subventionate fata de valoarea de piata, din partea unor persoane, organizatii, societati comerciale, regii autonome, companii/societati nationale sau institutii publice romanesti sau straine, altele decat angajatorul, inclusiv burse, credite, garantii, decontari de cheltuieli, a caror valoare individuala depaseste 2000 de euro. De asemenea, inscrierea in formularul declaratiei de avere destinat publicitatii a unor elemente precum modul de dobandire, suprafata bunurilor imobile si valoarea de impozitare a lor ori modul de dobandire si valoarea de impozitare a bunurilor mobile, precum si societatea la care o persoana detine titluri sau cote de participare nu reprezinta o incalcare a vetii private sau a unor date ce au caracter personal. De aceea, consideram oportun ca declaratia de avere destinata publicitatii sa coincida cu cea confidentiala, mai putin sub aspectul datelor cu caracter personal, astfel incat accesul la astfel de informatii sa nu fie ingradit.
7. In actualul context al existentei numeroaselor cazuri de implicare a unor persoane, direct sau indirect, in derularea unor contracte cu bani publici, in perioada exercitarii functiilor sau demnitatilor publice, consideram oportun, pentru asigurarea transparentei, introducerea unei rubrici in care titularul sa declare daca el, sotul, copiii majori sau parintii sai ori ai sotului, au derulat sau deruleaza, direct sau prin intermediul vreunei societati comerciale la care sunt asociati ori actionari, contracte finantate din bani publici.
9. Cat priveste declaratiile de avere si de interese depuse anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, apreciem ca ele ar trebui sa ramana publice.
Avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii trimise spre promulgare, urmand ca Parlamentul sa decida asupra acesteia.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri