Comisia Europeana a stabilit noi prioritati si un nou model de guvernanta pentru Spatiul Schengen, dupa strategia adoptata anul trecut. Intr-un
raport privind starea Spatiului Schengen, care va ajunge pe masa deputatilor din Parlamentul European, Comisia identifica prioritatile pentru anul urmator si stabileste punctul de plecare pentru noul ciclu anual Schengen.
Ciclul prevede un „bilant de sanatate” periodic al spatiului Schengen, care sa permita identificarea timpurie a problemelor, astfel incat sa se asigure responsabilitatea comuna si sa se promoveze adoptarea unor masuri adecvate.
Discutia interinstitutionala va avea loc in cadrul Forumului Schengen din 2 iunie, iar deliberarile politice se vor desfasura in cadrul Consiliului Schengen din iunie. Acest proces se inscrie in noua guvernanta Schengen care consolideaza participarea tuturor actorilor implicati in monitorizarea functionarii spatiului Schengen si in luarea masurilor subsecvente necesare.
Spatiul Schengen: Lista de actiuni prioritare pentru 2022-2023
Raportul stabileste o lista de actiuni prioritare pentru perioada 2022-2023 care urmeaza sa fie abordate atat la nivel national, cat si la nivel european, precum:
- punerea in aplicare a noii arhitecturi informatice si a noului cadru de interoperabilitate pentru gestionarea frontierelor;
- valorificarea deplina a instrumentelor de cooperare transfrontaliera;
- asigurarea efectuarii de verificari sistematice la frontierele externe in cazul tuturor calatorilor;
- asigurarea faptului ca Frontex isi atinge intregul potential al mandatului sau;
- eliminarea tuturor controalelor efectuate pe o perioada indelungata la frontierele interne siadoptarea Codului frontierelor Schengen revizuit.
Romania in Spatiul Schengen
Raportul reitereaza, de asemenea, importanta finalizarii spatiului Schengen si invita Consiliul sa adopte deciziile care sa permita Croatiei, precum si Romaniei si Bulgariei sa devina in mod oficial parte a acestui spatiu, avand in vedere ca au fost indeplinite toate criteriile. Acelasi lucru este valabil in cazul Cipru, odata ce aceasta tara finalizeaza cu succes procesul de evaluare Schengen.
Raportul prezinta, de asemenea, prioritatile care rezulta in urma evaluarilor Schengen. Evaluarile Schengen abordeaza in prezent aspectele legate de gestionarea frontierelor externe, cooperarea politieneasca, returnarea, Sistemul de Informatii Schengen, politicile in domeniul vizelor si protectia datelor.
Desi evaluarile Schengen din ultimii ani au aratat ca, in general, statele membre pun in aplicare in mod adecvat normele Schengen, exista unele domenii in care se pot aduce imbunatatiri. Rezulta, asadar, ca mecanismul de evaluare este eficace si duce la consolidarea continua a spatiului Schengen.
Sunt necesare eforturi suplimentare, in special in domeniul returnarii si al Sistemului de Informatii Schengen. Intr-adevar, intr-un spatiu fara controale la frontierele interne, cooperarea politieneasca solida intre statele membre, alaturi de punerea in aplicare eficace a sistemelor informatice la scara larga, in special a Sistemului de Informatii Schengen, precum si politicile eficace in materie de returnare si de vize sunt indispensabile.
Cu o experienta de aproape 12 ani in presa scrisa, Ana Maria Ghiarasim aduce in fata cititorilor E-juridic cele mai importante noutati legate de legislatia in domeniu, explicate si comentate in detaliu. Stiri, legi si informatii la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<