Comisia Europeana a stabilit noi prioritati si un nou model de guvernanta pentru Spatiul Schengen, dupa strategia adoptata anul trecut. Intr-un
raport privind starea Spatiului Schengen, care va ajunge pe masa deputatilor din Parlamentul European, Comisia identifica prioritatile pentru anul urmator si stabileste punctul de plecare pentru noul ciclu anual Schengen.
Ciclul prevede un „bilant de sanatate” periodic al spatiului Schengen, care sa permita identificarea timpurie a problemelor, astfel incat sa se asigure responsabilitatea comuna si sa se promoveze adoptarea unor masuri adecvate.
Discutia interinstitutionala va avea loc in cadrul Forumului Schengen din 2 iunie, iar deliberarile politice se vor desfasura in cadrul Consiliului Schengen din iunie. Acest proces se inscrie in noua guvernanta Schengen care consolideaza participarea tuturor actorilor implicati in monitorizarea functionarii spatiului Schengen si in luarea masurilor subsecvente necesare.
Spatiul Schengen: Lista de actiuni prioritare pentru 2022-2023
Raportul stabileste o lista de actiuni prioritare pentru perioada 2022-2023 care urmeaza sa fie abordate atat la nivel national, cat si la nivel european, precum:
- punerea in aplicare a noii arhitecturi informatice si a noului cadru de interoperabilitate pentru gestionarea frontierelor;
- valorificarea deplina a instrumentelor de cooperare transfrontaliera;
- asigurarea efectuarii de verificari sistematice la frontierele externe in cazul tuturor calatorilor;
- asigurarea faptului ca Frontex isi atinge intregul potential al mandatului sau;
- eliminarea tuturor controalelor efectuate pe o perioada indelungata la frontierele interne siadoptarea Codului frontierelor Schengen revizuit.
Romania in Spatiul Schengen
Raportul reitereaza, de asemenea, importanta finalizarii spatiului Schengen si invita Consiliul sa adopte deciziile care sa permita Croatiei, precum si Romaniei si Bulgariei sa devina in mod oficial parte a acestui spatiu, avand in vedere ca au fost indeplinite toate criteriile. Acelasi lucru este valabil in cazul Cipru, odata ce aceasta tara finalizeaza cu succes procesul de evaluare Schengen.
Raportul prezinta, de asemenea, prioritatile care rezulta in urma evaluarilor Schengen. Evaluarile Schengen abordeaza in prezent aspectele legate de gestionarea frontierelor externe, cooperarea politieneasca, returnarea, Sistemul de Informatii Schengen, politicile in domeniul vizelor si protectia datelor.
Desi evaluarile Schengen din ultimii ani au aratat ca, in general, statele membre pun in aplicare in mod adecvat normele Schengen, exista unele domenii in care se pot aduce imbunatatiri. Rezulta, asadar, ca mecanismul de evaluare este eficace si duce la consolidarea continua a spatiului Schengen.
Sunt necesare eforturi suplimentare, in special in domeniul returnarii si al Sistemului de Informatii Schengen. Intr-adevar, intr-un spatiu fara controale la frontierele interne, cooperarea politieneasca solida intre statele membre, alaturi de punerea in aplicare eficace a sistemelor informatice la scara larga, in special a Sistemului de Informatii Schengen, precum si politicile eficace in materie de returnare si de vize sunt indispensabile.
Cu o experienta de aproape 12 ani in presa scrisa, Ana Maria Ghiarasim aduce in fata cititorilor E-juridic cele mai importante noutati legate de legislatia in domeniu, explicate si comentate in detaliu. Stiri, legi si informatii la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Sub sanctiunea nulitatii absolute, nicio masura, cu exceptia celei prevazute la art. 248 alin. 1 lit. a, respectiv avertismentul scris, nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile. Se sanctoneaza un salariat cu avertisment scris. Precizati daca este suficienta comunicarea deciziei de sanctionare, cu avertisment in acest caz, pe e-mail-ul de serviciu al salariatului. Mentionez ca e-mail-ul de serviciu este utilizat oficial pentru comunicari importante,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul pensiei la limita de varsta in cei 40 de ani cu reducere de 5 ani, sunt inclusi anii pentru concediu crestere copii? Daca salariata are 40 de ani de munca 36 de ani munca 4 ani crestere copil = total 40 ani, poate iesi la pensie cu 5 ani mai devreme, 63-5 = 58 ani?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<