Consiliul Superior al Magistraturii, in componenta validata de Senat prin hotararea publicata in 23 dec 2010, si-a inceput de astazi activitatea.
In numele tuturor membrilor noului CSM care isi incep azi mandatul pentru sase ani multumesc colegilor magistrati care ne-au investit sa ii reprezentam la alegerile din toamna anului 2010. Ii asiguram de altfel pe toti magistratii ca ii vom reprezenta cu onestitate si eficienta. Totodata multumim membrilor fostului CSM care ieri si-au incheiat activitatea, regretand insa faptul ca nu a existat o dezbatere publica reala pe marginea raportului de activitate 2005 – 2010.
Activitatea noului CSM trebuie sa porneasca de la ce s-a realizat in mandatul 2005 – 2010. In egala masura, trebuie sa acceptam ca au fost si multe probleme nerezolvate sau disfunctii in activitatea fostului CSM. Este nevoie de o schimbare de abordare in functionarea sistemului judiciar, de eficientizare si credibilitate a acestuia. Aceasta este datoria si obligatia constitutionala a CSM.
Justitia este coloana vertebrala a oricarei societati democratice. Sunt convins ca justitia noastra va ramane un puternic factor de stabilitate si echilibru pentru o societate romaneasca greu incercata. Tocmai de aceea, sistemul judiciar si intreaga societate romaneasca au nevoie de un CSM credibil, puternic si eficient, cu obiective clar definite si pe termen lung.
Justitia nu este o structura care sa intereseze doar magistratii: clasa politica, prin Parlamentul Romaniei, trebuie sa isi doreasca de asemenea independenta justitiei si sa sprijine din punct de vedere normativ modul de organizare si de functionare a acesteia; Ministerul Justitiei, puterea executiva in ansamblu, trebuie sa colaboreze in sustinerea unei finantari adecvate a sistemului si a alocarii resurselor umane – judecatori, procurori, grefieri – corespunzatoare si sa coopereze in chestiunile ce necesita decizii comune. CSM are datoria sa gaseasca parghiile adecvate, transparente de a comunica, dialoga si a lucra eficient, pragmatic, in interesul justitiei, cu celelalte doua puteri constituite in stat.
Membrii noului CSM afirma in mod ferm ca sunt determinati in a-si implini pe deplin atributiile constitutionale de a apara independenta judecatorilor si a procurorilor. In acelasi timp, vor contribui la cresterea profesionalismului prin mijloacele pe care le au la indemana. Toate acestea intr-un singur scop: acela de a avea un sistem eficient de satisfacere a imenselor asteptari pe care le are societatea de la sistemul de justitie, in vederea apararii drepturilor omului si a contribui la instaurarea statului de drept.
Evident, insusi CSM trebuie sa fie in afara oricaror suspiciuni si conflicte de interese. De aceea, in calitate de presedinte, lucru pe care de altfel mi l-am asumat si prin proiectul de candidatura propus colegilor, voi propune membrilor din CSM insusirea unei declaratii de integritate, prin care:
- membrii care detin functii de conducere la instante si parchete sa demisioneze din acestea, iar cei care sunt membri in asociatiile profesionale sau alte ONG-uri sa demisioneze sau sa se suspende din calitatea de membru;
- membrii actualului CSM sa declare ca nu mai candideaza pentru un nou mandat intr-un alt CSM, si ca in timpul mandatului nu vor candida pentru promovare in functii de executie sau la ICCJ, ori pentru numire in functii de conducere;
- cererile de la magistratii sau instantele ori parchetele din care provin membrii CSM sa fie tratate fara niciun fel de favoritism;
- membrii CSM sa nu se foloseasca de privilegiul secretului votului pentru a se feri de raspundere individuala fata de corpul magistratilor.
Fata de recentele dezbateri din spatiul public, nu putem fi de acord cu acuzatiile care sunt aduse sistemului nostru in legatura cu accesul la Spatiul Schengen. Daca Romania indeplineste conditiile tehnice pentru aceasta, urmeaza a fi decis de autoritatile de la Bruxellles si, evident, nu poate fi decat o decizie administrativa bazata pe negocieri politice in care justitia nu trebuie sa fie implicata in niciun fel.
In acest context, tin sa precizez, in calitate de presedinte al unei autoritati constitutionale, ca aderarea la Spatiul Schengem nu este insa conditionata de realizarea obligatiilor mentionate in Mecanismul de Cooperare si Verificare stabilit de Comisia Europeana, obligatii pe care actualul CSM si le asuma si va face toate eforturile institutionale pentru a le indeplini. Mecanismul trebuie ridicat, si acesta va fi un obiectiv primordial al noului CSM, insa este necesar sa pornim de la premisa ca acest lucru ar trebui sa aiba loc numai in momentul in care Romania va indeplini conditionalitatile tehnice legate de justitie, cuprinse in acest document.
In urmatoarele saptamani vom face o proprie evaluare a activitatii CSM si mai ales a eficientei acestei institutii; vom lua masurile de optimizare ce se impun, vom stabili responsabilitatile membrilor CSM fata de competentele institutionale; vom optimiza relatiile institutionale firesti cu Ministerul Justitiei, Parlamentul Romaniei, Administratia Prezidentiala; vom stabili relatii permanente cu magistratii si asociatiile acestora si vom intari legaturile cu toate profesiile juridice si cu societatea civila; vom alcatui un plan de masuri care sa exprime si vointa colegilor care ne-au acordat increderea.
Suntem constienti de drumul ce ne asteapta. Ne propunem sa luam deciziile cele mai intelepte care sa asigure o buna functionare a sistemului in conditiile unui impas institutional.
Judecator Horatius Dumbrava
Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii
In continuare puteti citi integral:
Proiectul privind directiile prioritare de activitate ale Consiliului Superior al Magistraturii in cursul anului 2011
Proiectul privind conducerea Consiliului Superior al Magistraturii – 2011