Asociatiile de proprietari din Romania pot incepe reabilitarea tuturor apartamentelor si alte lucrari specifice platind doar 10% din costurile totale.
Ministerul Dezvoltarii va aplica incepand din 2022 un program amplu de reabilitare termica a cladirilor din toata tara. In acest sens, un fond special a fost creat care va permite plata a 90% din totalul cheltuielilor in acest sens. Din nefericire, acest lucru nu se va intampla automat.
Conform programului mentionat, asociatiile de proprietari trebuie sa solicite efectuarea lucrarilor dorite si sa pregateasca proprietarii pentru a achita 10% din totalul acestora. Restul pana la 100% va fi acoperit de stat.
Intalnirile cu proprietarii trebuie efectuate de asociatii pana cel tarziu 30 decembrie 2021. In urma acordului obtinut, presedintele sau reprezentantul mandatat poate sa se adreseze departamentului de specialitate din Primarie. Acesta va transmite propunerile de lucrari, iar administratia publica locala le va centraliza si va solicita fondurile corespunzatoare.
Costurile vor fi acoperite astfel: 60% din bugetul central, 30% din bugetul local si 10% de la proprietari.
Reabilitarea termica a apartamentelor in 2022 cu doar 10% din costurile totale va putea include si alte lucrari, dupa cum urmeaza:
- reabilitare termica a sistemului de incalzire aferent blocului;
- reabilitarea si modernizarea instalatiei de distributie a agentului termic – incalzire si apa calda de consum, prin montarea de robinete cu cap termostatic la radiatoare;
- izolarea conductelor din subsol/canal termic in scopul reducerii pierderilor de caldura si masa si al cresterii eficientei energetice
- instalarea, dupa caz, a unor sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile – panouri solare termice, panouri solare electrice, pompe de caldura si/sau centrale termice pe biomasa, inclusiv achizitionarea acestora.
- repararea elementelor de constructie ale fatadei care prezinta potential pericol de desprindere si/sau afecteaza functionalitatea blocului de locuinte;
- repararea acoperisului tip terasa/sarpanta, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei/invelitoarei tip sarpanta;
- demontarea instalatiilor si a echipamentelor montate aparent pe fatadele/terasa blocului de locuinte, precum si remontarea acestora dupa efectuarea lucrarilor de interventie;
- refacerea finisajelor interioare in zonele de interventie;
- repararea/refacerea canalelor de ventilatie din apartamente in scopul mentinerii/realizarii ventilarii naturale a spatiilor ocupate;
- realizarea lucrarilor de rebransare a blocului de locuinte la sistemul centralizat de producere si furnizare a energiei termice;
- montarea echipamentelor de masurare individuala a consumurilor de energie;
- repararea trotuarelor de protectie, in scopul eliminarii infiltratiilor la infrastructura blocului de locuinte;
- repararea/inlocuirea instalatiei de distributie a apei reci si/sau a colectoarelor de canalizare menajera si/sau pluviala din subsolul blocului de locuinte pana la caminul de bransament/de racord;
- montarea echipamentelor de masurare individuala a consumurilor de energie atat pentru incalzire, cat si pentru apa calda de consum.
Avand in vedere ca
montarea contoarelor individuale este obligatorie prin Legea nr. 196/2021 (asa cum
E-Juridic v-a informat tocmai din 2018!), scutirea de 90% din cheltuieli poate reprezenta un adevarat avantaj.
Finalmente, retinem ca reabilitarea apartamentelor si efectuarea de alte lucrari cu doar 10% din costurile totale nu se intampla automat. Proprietarii trebuie sa decida ce operatiuni vor sa efectueze, sa anunte departamentul (sau serviciul) pentru asociatii de proprietari din Primaria de care apartin si apoi autoritatile locale sa obtina fondurile necesare de la Ministerul Dezvoltarii.
Stiti cum se aplica legislatia, regulile contabile si fiscale la asociatiile de proprietari? Schimbarile sunt radicale, iar amenzile foarte dure!
Lucrarea pe stick
Asociatiile de proprietari este unica in Romania si este, fara nicio exagerare, cea mai buna sursa de explicatii, comentarii si solutii legate de:
- Drepturile si obligatiile proprietarilor;
- Asociatiile de chiriasi;
- Organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari (Adunarea generala, Comitetul executiv etc);
- Atributiile, obligatiile si raspunderea presedintelui, cenzorului, administratorului etc.;
- Contractarea si facturarea serviciilor de utilitati publice in condominii si ansambluri rezidentiale;
- Veniturile si cheltuielile asociatiilor de proprietari.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societate cu profil IT doreste sa angajeze student cu contract de internship. Cate ore poate lucra maxim fiind student care nu poate veni zilnic fiind examene si cursuri. Forma de contract este CIM ? sau nu? Care este salariul brut minim si ce impozite suporta firma. Care este perioada maxima de contract.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul salariatilor detasati transnational, cheltuielile generate de detasare sunt dispuse astfel: 1. Transportul - este achitat direct de angajator prin achizitia biletelor de calatorie prin plata directa din contul angajatorului; 2. Cazarea - este asigurata prin inchirierea directa de catre angajator a unor locuinte, si plata directa din contul angajatorului a costului cu chiria; 3. Masa - este asigurata de beneficiarul serviciilor prin acordarea la cantina acestuia. In acest caz, cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma de IT din Romania doreste sa trimita doi salariati pentru cate 3 zile, o data la 3 luni, unul in UK si unul in Germania pentru o intalnire de afaceri cu colegi dintr-o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi la nivel global. Salariatii nu vor desfasura activitate pentru compania in care se deplaseaza, nu va exista un raport de munca intre salariati si compania in care se deplaseaza, iar rezultatele si informatiile acumulate in urma intalnirii vor fi aplicate ulterior pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<