![Reabilitarea apartamentelor si alte lucrari se pot face cu doar 10% din costurile totale](https://e-juridic.manager.ro/dbimg/articole/reabilitare-apartamente-10-procente-costuri_28266_1.jpg)
Asociatiile de proprietari din Romania pot incepe reabilitarea tuturor apartamentelor si alte lucrari specifice platind doar 10% din costurile totale.
Ministerul Dezvoltarii va aplica incepand din 2022 un program amplu de reabilitare termica a cladirilor din toata tara. In acest sens, un fond special a fost creat care va permite plata a 90% din totalul cheltuielilor in acest sens. Din nefericire, acest lucru nu se va intampla automat.
Conform programului mentionat, asociatiile de proprietari trebuie sa solicite efectuarea lucrarilor dorite si sa pregateasca proprietarii pentru a achita 10% din totalul acestora. Restul pana la 100% va fi acoperit de stat.
Intalnirile cu proprietarii trebuie efectuate de asociatii pana cel tarziu 30 decembrie 2021. In urma acordului obtinut, presedintele sau reprezentantul mandatat poate sa se adreseze departamentului de specialitate din Primarie. Acesta va transmite propunerile de lucrari, iar administratia publica locala le va centraliza si va solicita fondurile corespunzatoare.
Costurile vor fi acoperite astfel: 60% din bugetul central, 30% din bugetul local si 10% de la proprietari.
Reabilitarea termica a apartamentelor in 2022 cu doar 10% din costurile totale va putea include si alte lucrari, dupa cum urmeaza:
- reabilitare termica a sistemului de incalzire aferent blocului;
- reabilitarea si modernizarea instalatiei de distributie a agentului termic – incalzire si apa calda de consum, prin montarea de robinete cu cap termostatic la radiatoare;
- izolarea conductelor din subsol/canal termic in scopul reducerii pierderilor de caldura si masa si al cresterii eficientei energetice
- instalarea, dupa caz, a unor sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile – panouri solare termice, panouri solare electrice, pompe de caldura si/sau centrale termice pe biomasa, inclusiv achizitionarea acestora.
- repararea elementelor de constructie ale fatadei care prezinta potential pericol de desprindere si/sau afecteaza functionalitatea blocului de locuinte;
- repararea acoperisului tip terasa/sarpanta, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei/invelitoarei tip sarpanta;
- demontarea instalatiilor si a echipamentelor montate aparent pe fatadele/terasa blocului de locuinte, precum si remontarea acestora dupa efectuarea lucrarilor de interventie;
- refacerea finisajelor interioare in zonele de interventie;
- repararea/refacerea canalelor de ventilatie din apartamente in scopul mentinerii/realizarii ventilarii naturale a spatiilor ocupate;
- realizarea lucrarilor de rebransare a blocului de locuinte la sistemul centralizat de producere si furnizare a energiei termice;
- montarea echipamentelor de masurare individuala a consumurilor de energie;
- repararea trotuarelor de protectie, in scopul eliminarii infiltratiilor la infrastructura blocului de locuinte;
- repararea/inlocuirea instalatiei de distributie a apei reci si/sau a colectoarelor de canalizare menajera si/sau pluviala din subsolul blocului de locuinte pana la caminul de bransament/de racord;
- montarea echipamentelor de masurare individuala a consumurilor de energie atat pentru incalzire, cat si pentru apa calda de consum.
Avand in vedere ca
montarea contoarelor individuale este obligatorie prin Legea nr. 196/2021 (asa cum
E-Juridic v-a informat tocmai din 2018!), scutirea de 90% din cheltuieli poate reprezenta un adevarat avantaj.
Finalmente, retinem ca reabilitarea apartamentelor si efectuarea de alte lucrari cu doar 10% din costurile totale nu se intampla automat. Proprietarii trebuie sa decida ce operatiuni vor sa efectueze, sa anunte departamentul (sau serviciul) pentru asociatii de proprietari din Primaria de care apartin si apoi autoritatile locale sa obtina fondurile necesare de la Ministerul Dezvoltarii.
Stiti cum se aplica legislatia, regulile contabile si fiscale la asociatiile de proprietari? Schimbarile sunt radicale, iar amenzile foarte dure!
Lucrarea pe stick
Asociatiile de proprietari este unica in Romania si este, fara nicio exagerare, cea mai buna sursa de explicatii, comentarii si solutii legate de:
- Drepturile si obligatiile proprietarilor;
- Asociatiile de chiriasi;
- Organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari (Adunarea generala, Comitetul executiv etc);
- Atributiile, obligatiile si raspunderea presedintelui, cenzorului, administratorului etc.;
- Contractarea si facturarea serviciilor de utilitati publice in condominii si ansambluri rezidentiale;
- Veniturile si cheltuielile asociatiilor de proprietari.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un salariat lucreaza in fiecare sambata si duminica, in cursul unei luni; conform graficului de lucru salariatul nu efectueaza ore suplimentare in cursul lunii respective. Pentru lucru in timpul zilei de sambata si duminica societatea plateste 20 de lei / zi, iar repausul saptamanal de 48 de ore se acorda in cursul saptamanii in fiecare saptamana are 48 de ore libere. In situatia aceasta societatea este obligata sa aplice prevederile art. 137 alin. 4 si 5.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Conform prevederilor legale in domeniu, dar si contractului colectiv de munca incheiat la nivel de unitate, pentru a beneficia de diurna salariatii trebuie sa se afle in deplasare in interes de serviciu delegatie pentru o durata de cel putin 12 ore. Codul muncii stabileste insa ca durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore art. 115 alin. 2. Asta inseamna ca salariatul aflat in delegatie si care primeste diurna asadar durata delegarii este de 12...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<