Ministerul Justitiei a lansat in dezbatere publica Proiectul de Ordin al ministrului justitiei pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Autoritatii Nationale pentru Cetatenie.
Potrivit Ministerului Justitiei, proiectul aduce modificari si completari ale atributiilor compartimentelor din structura organizatorica a Autoritatii Nationate pentru Cetatenie (ANC), in vederea implementarii noilor modificari legislative ale actelor normative specifice domeniului de activitate, precum si recomandarilor formulate in urma actiunilor de verificare a activitatii institutiei. Consulta
AICI proiectul.
Printre modificarile mentionate se numara:
1. modificarile si completarile aduse Legii cetateniei romane nr. 21/1991 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2015 (aprobata prin Legea nr. 330/2015), Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2017 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2021;
2. modificarea art. 12 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5/2010 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Cetatenie prin Legea nr. 161/2015, prin care a fost eliminata din structura de personal a ANC, categoria profesionala a functionaritor publici cu statut special, reglementata, la momentul respectiv, de Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici cu statut special din Administratia Nationala a Penitenciarelor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
3. abrogarea Legii nr. 188/1999 privind Statutut functionaritor publici, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificarile si completarile ulterioare si intrarea in vigoare a O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile utterioare, ce contine prevederi referitoare la statutul functionarilor publici, la personalul contractual din administratia publica, precum si la asigurarea evidentei personalului platit din fonduri publice;
3. abrogarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzand standardele de control intern/managerial la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, cu modificarile ulterioare, in prezent fiind in vigoare Ordinul Secretariatului General al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entitatilor publice;
4. abrogarea/modificarea/completarea unor acte normative specifice domeniului financiar -contabil;
5. adoptarea de catre Parlamentul European si Consiliu a Regulamentului (UE)/2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date (Regulamentul General privind Protectia Datelor), de directa aplicabilitate in toate statele membre ale Uniunii Europene incepand cu data de 25 mai 2018;
6. Recomandarile formulate prin Raportul de audit intern nr. 10/10609/24.04.2017 intocmit in urma misiunii de audit derulata la ANC in cursul anului 2017, cu tema "Evaluarea activitatii privind acordarea, redobandirea, renuntarea si retragerea cetateniei romane", privind actualizarea Regulamentului de organizare si functionare a Autoritatii Nationate pentru Cetatenie, aprobat prin Ordinut ministrului justitiei nr. 745/2014, prin transpunerea prevederilor Legii 21/1991 a cetateniei romane;
7. Recomandarile Curtii de Conturi cuprinse in Raportul de audit pentru actiunea „Eficacitatea procesului de informatizare a activitatii curente la institutii publice".
8. Concluziile si recomandarile formulate in nota de constatare nr. 5409 din 27.08.2021 intocmita de catre echipa de control din cadrul Corpului de control al prim-ministrului, inregistrata cu nr. 40876/ANC/10.09.2021. Astfel, a fost avuta in vedere implementarea practica a situatiitor reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2015 pentru modificarea si completarea Legii cetateniei romane nr. 21/1991 si de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2017 pentru modificarea si completarea Legii cetateniei romane nr. 21/1991, prin stabilirea clara a atributiilor fiecarui compartiment din cadrul Directiei secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetatenie care procedeaza la aducerea acestora la indeplinire:
• stabilirea atributiilor necesar a fi indeplinite in procedura de acordare a cetateniei romane cetatenilor straini sau persoanelor fara cetatenie care au contribuit in mod semnificativ la pastrarea si promovarea cutturii, civilizatiei si spiritualitatii romanesti sau care pot contribui in mod semnificativ la promovarea imaginii Romaniei prin performante deosebite in domeniul sportului;
• reglementarea atributillor rezultate din implementarea posibilitatii legate a persoanelor care prin cerere au solicitat mentinerea domiciliului in strainatate de a depune juramantul de credinta si in tara, la sediul ANC;
• reglementarea activitatilor aferente atributiilor privind procedura de eliberare a adeverintei de renuntare la cetatenia romana;
• stabilirea atributiilor specifice fiecarui compartiment in procesul de dobandire a cetateniei romane de catre copiii minori nascuti din parinti cetateni straini sau fara cetatenie ori de catre copilul adoptat in situatia in care adoptia se face de catre sotul cetatean roman al parintelui firesc sau adoptiv, cetatean strain.