Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2020 

Starea de alerta, in vigoare din 15 mai. Ce este si ce presupune

Starea de alerta va fi, cel mai probabil, in vigoare din 15 mai 2020. Iata ce inseamna aceasta, ce masuri se pot lua si la ce va trebui sa fim atenti.

Conform declaratiilor facute de presedintele Iohannis, starea de urgenta va fi inlocuita cu starea de alerta. Vom avea, asadar, putina libertate in plus incepand cu 15 mai. Raman, insa, masuri importante in vigoare pe care trebuie sa le cunoastem.

Inainte de toate, redactia E-Juridic recomanda cititorilor sai sa continue sa se protejeze impotriva Covid-19, boala cauzata de coronavirusul SARS-CoV-2. Pastrati o distanta de minimum 2 metri fata de celelalte persoane, igienizati-va mainile des si de fiecare data cand atingeti lucruri noi care n-au fost curatate cum trebuie. Fiti atenti la persoanele care manifesta simptome de raceala si nu uitati sa va intretineti sanatatea prin consum de apa regulat, miscare zilnica si alimente proaspete.

Trecerea de la starea de urgenta la starea de alerta este, in acest moment, pasul normal de urmat pentru a continua cu implementarea unor masuri restrictive mai delicate, dar necesare. Amenintarea pandemica nu a fost inca eliminata complet, asadar autoritatile incearca sa redeschida gradual economia fara a pune complet in pericol siguranta si sanatatea publica.

Starea de alerta este definita in OUG nr. 21/2004, unde se arata ca aceasta "se refera la punerea de indata in aplicare a planurilor de actiuni si masuri de prevenire, avertizare a populatiei, limitare si inlaturare a consecintelor situatiei de urgenta".

Acelasi act ne arata la art. 4, alin. (2) ca pe timp starii de alerta "se pot dispune orice masuri care sunt necesare pentru inlaturarea starii de forta majora", care in acest caz este noul coronavirus.

Faptul ca discutam despre doua stari diferite si, mai ales, care sunt reglementate de acte normative diferite, arata clar ca starea de alerta reprezinta o perioada de tranzitie. Si chiar daca, in ceea ce priveste masurile ce pot fi luate in cele doua scenarii mentionate anterior, multe au o natura asemanatoare, trebuie sa difere actiunile concrete care sunt luate.

Cu alte cuvinte, anumite masuri care ar limita drepturile fundamentale ale cetateanului, daca erau justificate in timpul starii de urgenta, s-ar putea sa nu mai fie justificate odata ce este instituita starea de alerta.

Hotararea de declarare a starii de alerta va trebui sa contina, conform art. 4, alin. (5) din OUG nr. 21/2004:

  • baza legala;
  • perioada de aplicare;
  • masurile dispuse;
  • obligatiile cetatenilor si ale operatorilor economici in ceea ce priveste participarea la activitati in folosul comunitatilor locale.

 

stare de alerta

Asadar, intelegem ca starea de alerta va cuprinde masurile recomandate de Comitetul National pentru Situatii Speciale de Urgenta (CNSSU) impreuna cu propunerile pe care le fac reprezentantii autoritatilor relevante.

Conform OUG nr. 21/2004, starea de alerta va fi declarata la nivel national sau judetean de catre Comitetul national care este insarcinat cu administrarea acestei perioade dificile. In cazul nostru, este vorba despre CNSSU. Acest for va trebui sa obtina,totusi, acordul premierului pentru ca starea de alerta sa poata fi intreprinsa.

Stare de alerta - cine comanda?

Pe durata starii de alerta vor fi create, asa cum a fost valabil si pentru starea de urgenta, centre operative cu activitate permanenta care, pe timpul functionarii lor, indeplinesc urmatoarele atributii:

  • centralizeaza si transmit operativ la centrul operational al Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta date si informatii privind aparitia si evolutia starilor potential generatoare de situatii de urgenta;
  • monitorizeaza situatiile de urgenta si informeaza Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si celelalte centre operationale si operative interesate;
  • urmaresc aplicarea regulamentelor privind gestionarea situatiilor de urgenta si a planurilor de interventie si cooperare specifice tipurilor de riscuri;
  • asigura transmiterea operativa a deciziilor, dispozitiilor si ordinelor, precum si mentinerea legaturilor de comunicatii cu centrele operationale si operative implicate in gestionarea situatiilor de urgenta, cu dispeceratele integrate pentru apeluri de urgenta si cu dispeceratele proprii serviciilor si fortelor care intervin in acest scop;
  • centralizeaza solicitarile de resurse necesare pentru indeplinirea functiilor de sprijin pe timpul situatiilor de urgenta si fac propuneri pentru asigurarea lor;
  • gestioneaza baza de date referitoare la situatiile de urgenta;
  • indeplinesc orice alte atributii si sarcini privind managementul situatiilor de urgenta.

 

In cele din urma, declararea starii de alerta va trebui publicata in Monitorul Oficial pentru a se putea aplica.

Masurile specifice le vom afla odata ce propunerea de instituire a starii de alerta va fi finalizata.

Pana atunci, nu uitati sa completati declaratia pentru propria raspundere si sa va asigurati ca respectati Ordonantele Militare!

de Florin Amariei

Data aparitiei: 05 Mai 2020
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Starea de alerta, in vigoare din 15 mai. Ce este si ce presupune":
Rating:

Nota: 4.63 din 5 din 4 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2020 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016