Telemunca este un subiect de actualitate peste tot in lume si a aparut ca urmare a schimbarilor petrecute in piata muncii. In pandemie, angajatii si angajatorii au inteles ca, in anumite domenii de activitate, nu trebuie sa se mai deplaseze zilnic la locul de munca pentru a lucra eficient.
Desi telemunca a fost legiferata in Romania de Legea 81/2018, cu timpul s-a impus o reglementare mult mai clara a acestei forme de organizare a muncii, pentru a contribui la cresterea flexibilitatii muncii acelor categorii de salariati a caror munca nu presupune neaparat existenta unui birou fix.
Iata ce avantaje si dezavantaje ofera Telemunca atat salariatilor, cat si angajatorilor, asa cum sunt ele enumerate in lucrarea
Telemunca sau munca si de acasa. Studii de caz. Legislatia explicata
Click AICI pentru detalii <<<
De ce sa alegi telemunca daca esti angajator?
Iata cateva avantaje pe care ti le poate aduce aceasta forma de organizare a muncii:
- poti reduce costurile cu inchirierea spatiilor de lucru;
- poti reduce costurile cu utilitatile;
- poti reduce costurile cu consumul de carburant, abonamente de transport in comun, parcul auto al organizatiei;
- poti angaja persoane cu dizabilitati mult mai usor decat daca acestea si-ar fi desfasurat activitatea la sediul companiei;
- beneficiezi de o forta de munca mai stabila, motivata de flexibilitatea programului;
- telemunca poate determina o mai buna asumare a responsabilitatilor de catre salariati, fiind direct responsabili de rezultatul muncii;
- telemunca reduce rata absenteismului si fluctuatia fortei de munca;
- sentimentul de confort pe care il au telesalariatii poate duce la cresterea productivitatii in munca. Un studiu realizat pe 242 de angajati ai unei agentii de turism din China a demonstrat ca rezultatele celor care munceau de acasa au crescut cu peste 13,5% fata de rezultatele angajatilor a caror munca se desfasura in continuare la birou.
Dezavantajele angajatorilor
Pe de alta parte, apar si o serie de dezavantaje pentru angajator:
• cresc costurile angajatorului cu echipamentul necesar telemuncii si conexiunile necesare desfasurarii muncii;
• monitorizarea telesalariatilor poate fi dificila, ca si masurarea performantei acestora;
• exista riscuri mai mari in asigurarea securitatii informatiilor utilizate de catre telesalariati;
• multe companii sustin ideea ca munca la domiciliu afecteaza atat relatiile interumane dezvoltate la locul de munca, cat si generarea de idei noi, inovative;
• angajatul poate fi rupt de companie, nu se mai identifica cu valorile, cultura organizationala a organizatiei.
Vezi AICI un MODEL de Contract de Telemunca<<
De ce ar alege un salariat sa munceasca in regim de telemunca?
Iata cateva avantaje pe care i le poate aduce telemunca:
- reduce costurile de deplasare la serviciu, precum si timpul pierdut;
- nu este nevoit sa respecte o vestimentatie adecvata muncii de birou, economisind bani;
- isi poate gestiona mult mai usor programul de lucru, in functie de intelegerea pe care o are cu angajatorul in realizarea sarcinilor de munca;
- poate sa isi asigure un echilibru mult mai bun intre viata profesionala si viata personala;
- telemunca poate asigura telesalariatului un grad mare de autonomie la locul de munca, in special daca munca ii ofera ideea de libertate, independenta, flexibilitate in alegerea programului de munca sau chiar asumarea responsabilitatii pentru rezultatul final al muncii;
- telesalariatul nu trebuie sa se supuna rutinei zilnice de la birou si isi poate gestiona programul de munca.
Dezavantajele salariatului
Pe de alta parte, apar si o serie de dezavantaje pentru angajat, cum ar fi:
• telesalariatul s-ar putea sa experimenteze un sentiment de izolare sociala lucrand de acasa, sa ii lipseasca interactiunea zilnica de la locul de munca;
• munca de acasa poate fi intrerupta de diversi factori legati de mediul de acasa;
• telesalariatul poate sa nu aiba acasa un spatiu adecvat muncii desfasurate;
• telesalariatul poate sa nu fie suficient de disciplinat pentru a-si desfasura cu rezultate bune munca de acasa, fara supervizare directa.
Afla tot ce trebuie sa stii despre telemunca din ghidul complet Telemunca sau munca si de acasa ....click AICI pentru Formularul de comanda<<
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<