Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Telemunca. Cine si cum poate munci de acasa?

Stim deja ca telemunca a devenit lege, insa ce noutati aduce aceasta? Asta vom analiza in materialul de mai jos. 

Telemunca reglementeaza cateva capitole importante atat pentru angajati, cat si pentru angajatori. Conform legii, orice angajat isi va putea desfasura activitatea de acasa sau din orice alt loc in afara sediului angajatorului, daca foloseste tehnologia acestuia. Angajatul care intra sub auspiciile telemuncii va avea contractul de munca introdus in Revisal si va avea toate drepturile pe care un angajat cu contract de munca normal le are. 

In textul legii gasim telemunca definita ca fiind "forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor”.

telemunca romania 2018

Daca vorbim de telemunca, atunci e clar ca vom avea si telesalariati. Conform art. 8, alin. (1) din Legea telemuncii "Telesalariatul trebuie sa isi desfasoare activitatea, in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala atat propria persoana, cat si alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.".

 

Telemunca. Aspecte importante

1. Probleme apar inca de la definitia „telemuncii”
„Telemunca reprezinta forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.”

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari


Rezolvati rapid si perfect legal orice problema generata de noile reglementari ce modifica in Codul fiscal 4 argumente solide pentru a va abona la Consilier – Taxe si Impozite pentru Contabili 1 Evitati garantat orice greseala fiscala din contabilitate 2 Va rezolvati rapid toate problemele de fiscalitate 3 Salvati sume importante din...

Oferta Speciala
valabila 48h


Observati ca se prevede ca limita minima a desfasurarii activitatii in regim de telemunca este de 1 zi pe luna, ceea ce este foarte putin. In majoritatea sistemelor europene de drept, telesalariatul lucreaza majoritatea timpului din alt loc de munca decat de la angajator.

 

2. Care sunt activitatile care pot fi desfasurate prin telemunca?
Legea nu prevede o lista de astfel de activitati, dar din art. 2 rezulta ca numai o activitate care presupune folosirea informatiei si a telecomunicatiilor poate fi prestata in aceasta modalitate. Dimpotriva, in cazul zilierilor, Legea nr. 52/2011 prevede la art. 13 lista domeniilor CAEN in care se poate presta munca necalificata cu caracter ocazional. 

 

3. Telemunca diminueaza componenta de subordonare
Ca urmare, criteriile traditionale de diferentiere a muncii dependente de munca independenta nu mai sunt complet aplicabile. Raman mai mult elemente de dependenta economica. Daca lucratorul poate angaja la randul lui forta de munca, daca participa la profit si pierderi, daca investeste capital – atunci nu e salariat. 

 

4. Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor! 
Telemunca se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act aditional la contractul individual de munca existent. 

 

5. Poate refuza salariatul sa lucreze in regim de telemunca?
Da, poate. Iar refuzul sau nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara. 

 

6. Telesalariatul poate presta ore suplimentare?
Da, dar doar la solicitarea angajatorului si cu acordul in scris al telesalariatului. Atentie, salariatii cu fractiune de norma pot fi telesalariati, dar ei nu pot presta ore suplimentare! 

 

7. Cum verifica angajatorul activitatea telesalariatului?
Contractul individual ar trebui sa cuprinda date concrete cu privire la posibilitatea de verificare. Raportul ramane de munca, deci salariatul este in continuare un subordonat, iar dreptul la control, desi diminuat, poate fi in continuare exercitat de angajator. 

 

8. Telesalariatul nu poate lucra in parc!
E-adevarat, munca nu este prestata la sediul angajatorului, nici la vreunul dintre punctele de lucru ale acestuia, si nici macar intr-un loc indicat de catre angajator, ci este prestata intr-un spatiu liber ales de catre salariat, care poate fi sau nu propriul domiciliu. 


Dar locul in care se desfasoara activitatea de telemunca trebuie convenit de parti. Deci nu poate fi o decizie spontana a salariatului de a-si lua laptopul pentru a lucra in parc. 

 

9. Cum se evidentiaza orele de munca prestate de telesalariat?
Evidentierea numarului de ore lucrate, ca si momentul de incepere/de sfarsit a activitatii, in conditiile art. 119 din Codul muncii, pot fi realizate, de exemplu, prin monitorizarea momentului de logare. 

 

10. Telesalariatul are aceleasi drepturi ca salariatii obisnuiti
Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul angajatorului. El se bucura de o autonomie functionala superioara salariatilor obisnuiti, relatia cu angajatorul fiind predominant virtuala, dar, fara niciun dubiu, trebuie sa se supuna ordinelor de serviciu primite. 

 

11. Cum sunt prevenite scurgerile de informatii?
Dat fiind ca telesalariatul poate lucra de oriunde, riscul de scurgere a informatiilor confidentiale este mare (de exemplu prin utilizarea de canale de comunicatii neprotejate). Ca urmare, contractul individual de munca va trebui sa cuprinda si aspecte specifice privind obligatiile salariatului de protectie a informatiilor confidentiale. 

 

Ce obligatii concrete aduce Legea 81/2018 pentru dvs. si care sunt sanctiunile in caz de abatere?

  • sunteti obligat sa prevedeti in mod expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta faptul ca se presteaza o activitate in regim de telemunca (amenda 10.000 de lei pentru fiecare persoana);
  • sunteti obligat sa aveti acordul salariatului pentru telemunca (amenda 5.000 de lei);
  • sunteti obligat sa aveti acordul telesalariatului cu norma intreaga in cazul in care acesta presteaza ore suplimentare la solicitarea dvs. (amenda 5.000 de lei);
  • sunteti obligat sa introduceti in contractul de munca al salariatului toate cele 10 clauze prevazute la art. 5 alin. (2) (amenda 5.000 de lei);
  • sunteti obligat sa asigurati mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii (amenda 2.000 de lei);
  • sunteti obligat sa instalati, verificati si intretineti echipamentul de munca necesar (amenda 2.000 de lei);
  • sunteti obligat sa asigurati conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice locului de desfasurare a activitatii de telemunca si utilizarii echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de desfasurare a activitatii de telemunca, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru (amenda 2.000 de lei).

 

In lucrarea pe CD 'Telemunca. Avantaje. Dezavantaje. Optimizare cost' sunt analizate si comentate toate aceste obligatii si sunt prezentate recomandari eficiente pentru evitarea sanctiunilor!

 

telemunca 2018

 

Comandati chiar acum ghidul complet 'Telemunca. Avantaje. Dezavantaje. Optimizare cost'!

de
Data aparitiei: 08 August 2018
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Telemunca. Cine si cum poate munci de acasa?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 7 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

TARDIVITATE/INADMISIBILITATE/REVIZUIRE?

Intrebare: Buna ziua. Va prezint urmatoarea situatie de fapt , care este foarte interesanta, si pentru care poate dvs. ma ajutati sa gasesc o solutie. MUltumesc anticipat pentru rabdarea de a o citi. Daca sunt aspecte nelamurite, astept intrebari. Instanta de fond Judecatoria a omis sa consemneze in dispozitivul hotararii cu privire la acordarea cheltuielilor de judecata in suma de 1500 lei privind onorariul avocatului catre parat. In fapt, realitate in minuta hotararii aflata la dosarul cauzei cat si la condica erau consemnate aceste cheltuieli dar nu erau cuprinse in dispozitivul hotararii. Paratul a formulat recurs intemeiat pe dispoz. art.306 alin.2 C,proc.civ., 304 pct.7 cu ref. la art.312 C.proc.civ., solicitand admiterea recursului, casarea sentintei civile recurate si trimitrerea cauzei spre rejudecare la aceiasi instanta". In calitate de intimat-reclamant -Am invocat excceptia inadmisibilitatii intrucat, dupa parerea mea, recurentul ar fi trebuit sa urmeze procedura instituita de art.281 indice 2 1C.proc. civ.: „ Daca prin hotararea data instanta a omis sa se pronunte asupra unui capat de cerere principal sau accesoriu ...., se poate cere completarea hotararii in acelasi termen in care se poate declara, dupa caz, apel sau recurs impotriva acelei hotarari..” privind COMPLETAREA hotararii; Totodata am invocat si excceptia tardivitatii formularii recursului de catre recurent- intrucat : recurentul, printr-o cerere simpla a solicitat - copie de pe hotarare la data 28.09.2010, data de la care consider eu ca ar fi inceput termenul de 15 zile de a formula recursul, ulterior acestei date , - 22.11.2010- recurentul a solicitat investirea hotararii cu formula executorie prin care mentioneaza ca hotararea este irevocabila prin nerecurare; La data de - 21.12.2010 recurentul a solicitat recomunicarea hotararii intrucat nu fusese comunicata la domiciliul ales al acestuia; instanta de fond dispunand recomunicarea; - la data de 18.02.2011 i-a fost comunicata hotararea; - la data de 01.03.2011 a declarat recurs impotriva hotararii; In estenta recurentul a solicitat: admiterea recursului, casarea sentintei civile recurate si trimitrerea cauzei spre rejudecare la aceiasi instanta". Instanta de recurs a dispus: "Respinge excceptiile tardivitatii si inadmisibilitatii recursului. Admite recursul. Modifica sentinta civila recurata in sensul ca obliga reclamantul la 1500 lei cheltuieli de judecata catre parat. Irevocabila.” Fata de cele mai sus expuse Eu consider ca: 1. termenul de recurs de 15 zile consider ca ar curge de la data cand -recurentul a luat la cunostinta de continutul hotararii, prin cererea simpla din data de 28.09.2010, termenul l-am calculat potrivit art.102 2 C.proc.civ. caz tipic de echipolenta ,si nu de la data recomunicarii hotararii; 2. de asemenea, termenul de recurs , fara a lua in consideratie cererea simpla prin care s-a solicitat copii xerox, de catre recurent, in vederea legalizarii hotararii din data de 28.09.2010, ar curge, pentru a doua oara, de la data de 22.11.2010- cand recurentul a solicitat investirea hotararii cu formula executorie- deci desi recunoscand ca este definitiva si irevocabila, prin nerecurare. Dupa parerea mea termenul de formulare a recursului, raportat la cele doua date mentionate mai sus, expirase de mult, motiv pentru care am invocat excceptia de tardivitate. LEGALITATEA HOTARARII? Fata de aceste considerente, considerati ca : 1. -recursul a fost formulat in termen? ; 2. - cererea de recurs a recurentului era admisibila, avand in vedere faptul ca recurentul era obligat sa foloseasca procedura instituita de art 281 C.proc.civ. privind COMPLETAREA hotararii, sub sanctiunea respingerii recursului ca idamisibil, potrivit principiului instanta de recurs fiind in situatia "omisio medio"? CAI DE ATAC? - Fata de aceste date considerente considerati ca este admisibila procedura revizuirii intemeiata pe art.322 pct.2 C.proc.civ. in situatia in care recurentul a solicitat, prin cererea de recurs,: „admiterea recursului, casarea sentintei civile recurate si trimitrerea cauzei spre rejudecare la aceiasi instanta"? Multumesc pentru un eventual raspuns si pentru interesul manifestat fata de speta.

Raspuns: Ati mai pus o data aceasta intrebare si vi s-a si raspuns. Aveti mai jos opinia mea. http://www.cl... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016