Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

11 aspecte esentiale despre telemunca

Legea nr. 81/2018 privind telemunca are cateva aspecte esentiale pe care trebuie sa le cunoastem. 

Aveti un nou act normativ de gestionat – Legea 81/2018 – care abordeaza si reglementeaza un concept ce incepe deja sa afecteze in mod semnificativ relatiile de munca din Romania.
 
Este vorba despre telemunca, anume acea forma de organizare a muncii prin care salariatul (numit acum telesalariat) nu mai trebuie sa vina la sediul angajatorului pentru a presta activitatea specifica postului. El poate lucra de oriunde (de acasa, cel mai adesea), folosind tehnologia informatiilor si comunicatiilor. 
 
Si este clar ca, in contextul societatii digitalizate care se contureaza, telemunca va castiga din ce in ce mai mult teren si va schimba radical relatia angajator-angajat. 

 

La ce aspecte esentiale din Legea nr. 81/2018 trebuie sa fiti foarte atent?

1.  Probleme apar inca de la definitia „telemuncii


„Telemunca reprezinta forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.”
 
Observati ca se prevede ca limita minima a desfasurarii activitatii in regim de telemunca este de 1 zi pe luna, ceea ce este foarte putin. In majoritatea sistemelor europene de drept, telesalariatul lucreaza majoritatea timpului din alt loc de munca decat de la angajator. Detalii pe CD.
 
2.  Care sunt activitatile care pot fi desfasurate prin telemunca?
Legea nu prevede o lista de astfel de activitati, dar din art. 2 rezulta ca numai o activitate care presupune folosirea informatiei si a telecomunicatiilor poate fi prestata in aceasta modalitate. Dimpotriva, in cazul zilierilor, Legea nr. 52/2011 prevede la art. 13 lista domeniilor CAEN in care se poate presta munca necalificata cu caracter ocazional. Detalii pe CD. 
 
3. Telemunca diminueaza componenta de subordonare
Ca urmare, criteriile traditionale de diferentiere a muncii dependente de munca independenta nu mai sunt complet aplicabile. Raman mai mult elemente de dependenta economica. Daca lucratorul poate angaja la randul lui forta de munca, daca participa la profit si pierderi, daca investeste capital – atunci nu e salariat. Detalii pe CD.
 
4.  Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor! 
Telemunca se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act aditional la contractul individual de munca existent. Detalii pe CD.
 
5.  Poate refuza salariatul sa lucreze in regim de telemunca?
Da, poate. Iar refuzul sau nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara. Detalii pe CD.

6.  Telesalariatul poate presta ore suplimentare?
Da, dar doar la solicitarea angajatorului si cu acordul in scris al telesalariatului. Atentie, salariatii cu fractiune de norma pot fi telesalariati, dar ei nu pot presta ore suplimentare! Detalii pe CD.

telemunca
 
7.  Cum verifica angajatorul activitatea telesalariatului?
Contractul individual ar trebui sa cuprinda date concrete cu privire la posibilitatea de verificare. Raportul ramane de munca, deci salariatul este in continuare un subordonat, iar dreptul la control, desi diminuat, poate fi in continuare exercitat de angajator. Detalii pe CD.
 
8.  Telesalariatul nu poate lucra in parc!
E-adevarat, munca nu este prestata la sediul angajatorului, nici la vreunul dintre punctele de lucru ale acestuia, si nici macar intr-un loc indicat de catre angajator, ci este prestata intr-un spatiu liber ales de catre salariat, care poate fi sau nu propriul domiciliu. 
 
Dar locul in care se desfasoara activitatea de telemunca trebuie convenit de parti. Deci nu poate fi o decizie spontana a salariatului de a-si lua laptopul pentru a lucra in parc. Detalii pe CD.
 
9.  Cum se evidentiaza orele de munca prestate de telesalariat?
Evidentierea numarului de ore lucrate, ca si momentul de incepere/de sfarsit a activitatii, in conditiile art. 119 din Codul muncii, pot fi realizate, de exemplu, prin monitorizarea momentului de logare. Detalii pe CD.
 
10.  Telesalariatul are aceleasi drepturi ca si salariatii obisnuiti
Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul angajatorului.  
 
El se bucura de o autonomie functionala superioara salariatilor obisnuiti, relatia cu angajatorul fiind predominant virtuala, dar, fara niciun dubiu, trebuie sa se supuna ordinelor de serviciu primite. Detalii pe CD.
 
11.  Cum sunt prevenite scurgerile de informatii?
Dat fiind ca telesalariatul poate lucra de oriunde, riscul de scurgere a informatiilor confidentiale este mare (de exemplu prin utilizarea de canale de comunicatii neprotejate). Ca urmare, contractul individual de munca va trebui sa cuprinda si aspecte specifice privind obligatiile salariatului de protectie a informatiilor confidentiale. Detalii pe CD.

Evita amenzile! Obtine acum ACEST GHID COMPLET!

de

Data aparitiei: 15 Ianuarie 2019
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "11 aspecte esentiale despre telemunca":
Rating:

Nota: 3.67 din 5 din 3 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016