Un angajat care lipseste de la locul de munca poate fi tras la raspundere daca nu are un motiv real pentru care acumuleaza absente. Codul muncii prevede ca angajatorul are la dispozitie procedura disciplinara pentru a analiza si sanctiona, dupa caz, abaterile disciplinare ale salariatilor. Ce se intampla insa cand angajatul declara din senin "greva spontana"?
Situatie: Care este procedura prin care un angajat poate fi tras la raspundere pentru neprezentare la programul de lucru, motivul pentru neprezentare fiind greva spontana. In firma nu exista sindicat si nici contract colectiv de munca (9 angajati). Angajatul nu a reclamat anterior acestei decizii "spontane" vreo nemultumire cu privire la aspectele ce tin de activitatea lui in firma.
Raspuns: In situatia in care salariatii nu respecta disciplina muncii, angajatorul are la dispozitie procedura disciplinara pentru a analiza comportamentul salariatilor si pentru a aplica, daca este cazul, sanctiuni disciplinare. Raspunderea disciplinara a salariatilor este reglementata la art. 247 si urm. din Codul muncii.
Activitatea in domeniul raspunderii disciplinare a salariatilor este reglementata de fiecare angajator de asemenea prin Regulamentul intern in concordanta cu prevederile art. 247-252 din Codul muncii.
Astfel, angajatorul stabileste prin Regulamentul intern care sunt abaterile disciplinare (abaterile de la regulile de conduita la munca) si cum sunt acestea sanctionate in functie de gravitatea lor sau de incalcarea in mod repetat a respectivelor reguli, precum si procedura de cercetare disciplinara.
Regulamentul intern trebuie adus la cunostinta tuturor salariatilor sub semnatura, astfel incat acestia sa cunoasca regulile de conduita si modul de sanctionare a abaterilor de la aceste reguli.
Etapele procedurii disciplinare
Prin urmare, daca in Regulamentul intern se regasesc aceste aspecte, iar salariatul incalca regulile stabilite, se poate declansa procedura disciplinara. Codul muncii nu descrie in amanunt etapele procedurii, insa acestea pot fi:
1. Sesizarea savarsirii unei abateri disciplinare de catre un salariat: de regula este facuta de superiorul ierarhic al salariatului si este adresata conducerii societatii. Sesizarea se face in scris si are la baza situatia constatata, in cazul prezentat – absenta nemotivata de la locuil de munca.
2. Efectuarea cercetarii disciplinare prealabile (art. 251 din Codul muncii):
a. angajatorul va desemna o persoana sau va stabili o comisie ori va apela la serviciile unui consultant extern specializat in legislatia muncii, pe care o/il va imputernici in acest sens.
b. salariatul va fi convocat in scris de catre persoana desemnata, de catre presedintele comisiei sau de catre consultantul extern precizandu-se obiectul, data, ora si locul intrevederii.
c. in cursul cercetarii disciplinare prealabile salariatul are dreptul sa formuleze si sa sustina toate apararile in favoarea sa si sa ofere comisiei sau persoanei imputernicite sa realizeze cercetarea toate probele si motivatiile pe care le considera necesare, precum si dreptul sa fie asistat, la cererea sa, de catre un consultant extern specializat in legislatia muncii sau de catre un reprezentant al sindicatului al carui membru este.
3. Raportul cercetarii disciplinare: este documentul prin care se finalizeaza cercetarea disciplinara si care apreciem ca ar trebui sa contina o descriere a elementelor prevazute la art. 250 din Codul muncii, ca baza pentru stabilirea sanciunii disciplinare de catre angajator. Aceste elemente sunt:
a. imprejurarile in care fapta a fost savarsita;
b. gradul de vinovatie a salariatului;
c. consecintele abaterii disciplinare;
d. comportarea generala in serviciu a salariatului;
e. eventualele sanctiuni disciplinare suferite anterior de catre acesta.
4. Sanctiunea este stabilita de reprezentantul legal al angajatorului prin Decizie de sanctionare care trebuie sa contina obligatoriu elementele prevazute la art. 252 din Codul muncii. De asemenea, trebuie respectate procedura si termenele mentionate la acest articol.
Prin urmare, stabilirea unei sanctiuni disciplinare se face pe baza unei cercetari temeinice si obiective, care analizeaza fapta savarsita de salariat luand in considerare fiecare dintre elementele mentionate mai sus.
Reglementari legale privind greva salariatilor
Referitor la greva, conform Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, aceasta poate fi declarata numai daca, in prealabil, au fost epuizate posibilitatile de solutionare a unui conflict colectiv de munca. De asemenea, legea prevede o procedura de declarare a grevei de care salariatii care o declanseaza, or, din cele mentionate de dumneavoastra, nu pare a fi fost indeplinita procedura prevazuta la art. 146 si urm. din Legea nr. 367/2022.
In aceste conditii, apreciem ca aplicabile in cazul de fata sunt prevederile Codului muncii referitoare la raspunderea disciplinara a salariatilor, mentionate mai sus.
Explicatii oferite in luna aprilie 2023 de catre specialistii site-ului
PortalCodulMuncii.ro. Dati
click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<