Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea care prevede pensii speciale si pentru magistratii-asistenti de la Curtea Constitutionala, promulgata de Klaus Iohannis

Legea care prevede pensii speciale si pentru magistratii-asistenti de la Curtea Constitutionala, promulgata de Klaus Iohannis
Legea privind personalul Curtii Constitutionale (CCR) care stabileste, intre altele, ca magistratii-asistenti vor putea beneficia de pensie de serviciu in cuantum de 80% din baza de calcul reprezentata din media indemnizatiilor de incadrare brute lunare si sporurile avute in ultimele 48 de luni de activitate inainte de data pensionarii, a fost promulgata de presedintele Klaus Iohannis.

Actul normativ are ca obiect reglementarea categoriilor de personal care isi desfasoara activitatea in cadrul Curtii Constitutionale, conditiile specifice de ocupare a functiilor, de evaluare a activitatii si de promovare in functii, drepturile, interdictiile, incompatibilitatile si indatoririle corespunzatoare fiecarei categorii, precum si raspunderea juridica a personalului.

"Magistratii-asistenti si personalul de specialitate juridica asimilat acestora, indiferent de varsta, cu o vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in acestei functii, se pot pensiona la implinirea varstei de 60 de ani si pot beneficia de o pensie de serviciu in cuantum de 80% din baza de calcul reprezentata de media indemnizatiilor de incadrare brute lunare si sporurile avute in ultimele 48 de luni de activitate inainte de data pensionarii. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net avut in ultima luna de activitate", se arata in lege.

Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 100% din venitul net avut in ultima luna de activitate inainte de data pensionarii.

Potrivit legii, personalul Curtii Constitutionale asigura suportul necesar pentru realizarea actelor si procedurilor corespunzatoare indeplinirii de catre CCR, in calitate de unica autoritate de jurisdictie constitutionala, a atributiilor stabilite de Constitutie si de lege, precum si pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii judecatorilor si a plenului Curtii.

In cadrul Curtii Constitutionale isi desfasoara activitatea urmatoarele categorii de personal:
a) magistrati-asistenti;
b) personal auxiliar de specialitate;
c) personal incadrat in structurile de specialitate ale Curtii Constitutionale, in conditiile legii.
 

Extras din Legea personalului Curtii Constitutionale


"Art. 10. – (1) Magistratii - asistenti cu functii de conducere si de executie indeplinesc atributiile prevazute de legea organica a Curtii Constitutionale, precum si alte atributii stabilite prin regulamentele interne de Plenul Curtii Constitutionale sau de presedintele acesteia.

(2) Actele administrative prevazute de lege privind carieramagistratilor - asistenti se emit de presedintele Curtii Constitutionale.

Art. 11. – Magistratii - asistenti sunt incadrati pe 3 grade, dupa cum urmeaza:
a) magistrat - asistent gradul III – la numirea in functie;
b) magistrat - asistent gradul II – cu vechime in functia de magistrat - asistent de minimum 3 ani;
c) magistrat - asistent gradul I – cu o vechime in functia de magistrat - asistent gradul II de minimum 3 ani.

Art. 12. – (1) Magistratii - asistenti gradul III sunt numiti in functie de Presedintele Curtii Constitutionale, pe baza de concurs.

(2) Poate fi numita ca magistrat - asistent gradul III persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
a) are cetatenia romana, domiciliul in Romania si capacitate deplina de exercitiu;
b) cunoaste limba romana;
c) este licentiata in drept;
d) nu are antecedente penale, nu are cazier fiscal;
e) nu a fost destituita sau eliberata din motive imputabile dintr-o functie publica in ultimii 5 ani;
f) este apta din punct de vedere medical si psihologic pentru exercitarea functiei;
g) are o vechime de cel putin 5 ani in functii de specialitate juridica sau in functii didactice din invatamantul juridic superior.

(3) Dovada indeplinirii conditiei prevazute la alin. (2) lit. f) se face in baza unui certificat medical si a unui aviz psihologic emise de catre unitati sanitare si cabinete psihologice acreditate potrivit legii si cu care Curtea Constitutionala are incheiate contracte de colaborare si servicii.

(4) Conditiile de vechime prevazute de lege trebuie sa fie indeplinite la data expirarii perioadei de depunere a cererilor de inscriere, inclusiv.

Art. 13. – (1) Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat - asistent gradul III consta in urmatoarele etape succesive:
a) depunerea si verificarea dosarelor de concurs;
b) proba scrisa de verificare a cunostintelor;
c) proba orala, sub forma de interviu pe teme de specialitate.

(2) La elaborarea subiectelor pentru probele prevazute la alin. (1) lit. b) si c) va fi avuta in vedere si jurisprudenta Curtii Constitutionale, precum si cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului si a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, dupa caz.

(3) Pentru promovarea probelor prevazute la alin. (1) lit. b) si c), candidatii trebuie sa obtina cel putin nota 7.

(4) Candidatii pot formula contestatii la barem si contestatii cu privire la rezultatele fiecarei etape.

(5) Plenul Curtii Constitutionale valideaza rezultatele concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat - asistent gradul III, in baza raportului intocmit de comisia de concurs. Persoanele nemultumite de rezultatul validarii il pot contesta la instanta de contencios administrativ si fiscal competenta, potrivit legii.

(6) Dupa validarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat - asistent gradul III, presedintele Curtii Constitutionale numeste in functia de magistrat - asistent gradul III candidatii declarati admisi la concurs.

Art. 14. – (1) Data, locul, modul de desfasurare a concursului de ocupare a posturilor de magistrat - asistent gradul III, calendarul de desfasurare, cererea tipizata de inscriere, precum si lista posturilor scoase la concurs, tematica si bibliografia de concurs se stabilesc de catre Plenul Curtii Constitutionale, la propunerea presedintelui Curtii Constitutionale. Pentru posturile vacante de magistrat - asistent din alte structuri de specialitate ale Curtii Constitutionale, tematica si bibliografia de concurs se stabilesc in functie de specificul activitatii compartimentului si de atributiile specifice postului scos la concurs.

(2) Datele si informatiile prevazute la alin. (1) se publica pe pagina de internet a Curtii Constitutionale, cu cel putin 60 de zile inainte de data stabilita pentru concurs.

Art. 15. – (1) In vederea desfasurarii concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat - asistent gradul III se constituie o comisie de concurs si o comisie de solutionare a contestatiilor, numite prin hotarare a Plenului Curtii Constitutionale, la propunerea Presedintelui Curtii Constitutionale. Fiecare comisie este prezidata de cate un presedinte, ales prin vot dintre membrii comisiei.

(2) Nu vor fi numite in comisii persoanele care au sotul sau sotia, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv, in randul candidatilor. Membrii comisiei vor completa declaratii in acest sens.

(3) Daca incompatibilitatea prevazuta la alin. (2) se iveste ulterior desemnarii membrilor comisiilor, membrul in cauza are obligatia sa se retraga si sa comunice de indata aceasta situatie, presedintelui comisiei de concurs sau, dupa caz, presedintelui comisiei de solutionare a contestatiilor, in vederea inlocuirii sale.

(4) Procedura de desfasurare a concursului si de solutionare a contestatiilor, precum si atributiile comisiilor se stabilesc prin regulament, aprobat de catre Plenul Curtii Constitutionale, la propunerea presedintelui Curtii Constitutionale.

Art. 16. – (1) Evaluarea profesionala a magistratilor - asistenti are ca obiectiv stabilirea nivelului de competenta profesionala al acestora si vizeaza imbunatatirea performantelor profesionale si cresterea eficientei activitatii Curtii Constitutionale.

(2) Evaluarea profesionala individuala a magistratilor - asistenti presupune analiza si notarea criteriilor si indicatorilor de evaluare a performantelor profesionale ale acestora care privesc, in principal, calitatea activitatii, eficienta, integritatea si conduita in relatiile de munca, iar in cazul magistratilor - asistenti numiti in functii de conducere, si modul de indeplinire a atributiilor manageriale.

(3) In raport cu vechimea in functia de magistrat - asistent, evaluarea se realizeaza dupa cum urmeaza:
a) in fiecare an, pentru magistratii - asistenti cu vechime de pana la 3 ani, inclusiv;
b) o data la 2 ani, pentru magistratii - asistenti cu vechime de peste 3 ani.

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), evaluarea profesionala individuala a magistratilor - asistenti numiti in functii de conducere, cu exceptia celor de la Cancelaria presedintelui Curtii Constitutionale, se face anual.

(5) Evaluarea profesionala individuala a magistratilor - asistenti, precum si a celor numiti in functii de conducere se face de o comisie de evaluare numita de Plenul Curtii Constitutionale, la propunerea presedintelui Curtii Constitutionale. Magistratii asistenti nemultumiti de evaluare o pot contesta la Plenul Curtii Constitutionale si, ulterior, la instanta de contencios administrativ si fiscal competenta, potrivit legii.

Metodologia de evaluare a activitatii profesionale individuale, precum si cea de contestare a calificativelor acordate magistratilor - asistenti se aproba de catre Plenul Curtii Constitutionale, la propunerea presedintelui Curtii Constitutionale.

(6) Magistratul - asistent a carui activitate, cu ocazia evaluarii profesionale individuale, a fost notata cu calificativul „nesatisfacator” sau „satisfacator” nu poate fi promovat in grad sau intr-o functie de conducere in anul imediat urmator. In situatia in care magistratul - asistent cu functie de conducere sau magistratul - asistent a fost notat la doua evaluari consecutive cu calificativul „nesatisfacator”, presedintele Curtii Constitutionale ii propune trecerea intr-o functie de executie, respectiv intr-un grad inferior, dupa caz, in limita posturilor vacante. Daca nu exista posturi vacante ori propunerea nu este acceptata, se procedeaza la eliberarea din functie a acestuia pe motivul necorespunderii profesionale.

Art. 17. – (1) Promovarea magistratilor - asistenti in gradul imediat urmator se face de catre presedintele Curtii Constitutionale.

(2) Poate fi promovat in gradul imediat urmator magistratul-asistent care:
a) indeplineste conditiile de vechime prevazute la art. 11 lit. b) sic), dupa caz;
b) a obtinut cel putin calificativul „bine” la ultima evaluare;
c) nu a fost sanctionat disciplinar in ultimii 3 ani de activitate, cu exceptia cazului in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare.

Art. 18. – (1) Functiile de conducere de prim magistrat - asistent sau magistrat - asistent sef pot fi ocupate de magistratii - asistenti ai Curtii Constitutionale care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) au o vechime in functia de magistrat - asistent de cel putin 5 ani;
b) au obtinut calificativul „foarte bine” la ultima evaluare;
c) nu au fost sanctionati disciplinar in ultimii 3 ani, cu exceptia cazului in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare.

(2) Prevederile alin. (1) lit. a) nu se aplica magistratilor - asistenti numiti in functii de conducere la Cancelaria presedintelui Curtii Constitutionale.

Art. 19. – (1) Concursul pentru ocuparea functiei de prim magistrat - asistent, respectiv pentru ocuparea functiei de magistrat  asistent sef presupune parcurgerea urmatoarelor etape succesive:
a) depunerea si verificarea dosarelor de concurs;
b) proba orala, constand in: prezentarea de catre candidati a unui proiect referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere pentru care candideaza in vederea verificarii aptitudinilor manageriale, de relationare si de comunicare ale acestora, interpretarea unui text juridic la prima vedere, precum si analizarea argumentativa a unei spete vizand o sesizare de neconstitutionalitate.

(2) Pentru promovarea probei prevazute la alin. (1) lit. b), candidatii trebuie sa obtina cel putin nota 7. Este declarat admis candidatul care a obtinut cel mai mare punctaj.

(3) Rezultatele finale ale concursului sunt validate de catre Plenul Curtii Constitutionale si se publica pe pagina de internet a Curtii Constitutionale. Persoana nemultumita de rezultatul final al concursului il poate contesta la instanta de contencios administrativ si fiscal competenta, potrivit legii.

(4) Numirea in functiile de conducere de prim magistrat - asistent si magistrat - asistent sef se face prin concurs sau examen, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii in conditiile prezentului articol.

(5) Prevederile alin. (1) – (4) nu se aplica magistratilor - asistenti numiti la Cancelaria presedintelui Curtii Constitutionale.

Art. 20. – (1) Data si locul desfasurarii concursului prevazut la art. 19 se aproba de Plenul Curtii Constitutionale, la propunerea presedintelui Curtii Constitutionale.

(2) Datele prevazute la alin. (1) se publica pe pagina de internet a Curtii Constitutionale, cu cel putin 45 de zile inainte de data desfasurarii concursului.

Art. 21. – (1) In vederea desfasurarii concursului prevazut la art. 19 se constituie o comisie de concurs, prezidata de cate un presedinte ales prin vot dintre membrii comisiei.

(2) Prevederile art. 15 alin. (2) si (3) se aplica in mod corespunzator.

Art. 22. – (1) In cadrul probei prevazute la art. 19 alin. (1) lit. b), comisia va evalua, in esenta, capacitatea de organizare, rapiditatea in luarea deciziilor, rezistenta la stres, autoperfectionarea, capacitatea de analiza, sinteza, previziune, strategie si planificare pe termen scurt, mediu, lung, initiativa, capacitatea de adaptare rapida, capacitatea de relationare si comunicare.

(2) Rezultatele probei prevazute la art. 19 alin. (1) lit. b) pot fi contestate in fata Plenului Curtii Constitutionale.

(3) Procedura de desfasurare a concursului si de solutionare a contestatiilor se stabilesc prin regulament de catre Plenul Curtii Constitutionale, la propunerea presedintelui Curtii Constitutionale.

SECTIUNEA a 2-a
Incompatibilitati si interdictii


Art. 23. – (1) Functia de magistrat - asistent la Curtea Constitutionala este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior, stabilite potrivit legii, si a functiilor didactice de la Institutul National al Magistraturii si Scoala Nationala de Grefieri.

(2) Persoanele care detin functiile prevazute la alin. (1) sunt obligate sa se abtina de la orice activitate care presupune existenta unui conflict intre interesele lor personale si interesul public, de natura sa influenteze indeplinirea cu impartialitate si obiectivitate a atributiilor lor stabilite de lege sau prin alte acte cu caracter normativ.

Art. 24. – Magistratii-asistenti sunt obligati sa dea, anual, o declaratie olografa pe propria raspundere in care sa mentioneze daca sotul/sotia, rudele sau afinii pana la gradul al patrulea inclusiv exercita o functie sau desfasoara o activitate juridica ori activitati de investigare sau cercetare penala, precum si locul de munca al acestora, precum si o declaratie olografa pe propria raspundere, potrivit legii penale, din care sa rezulte ca nu au fost si nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti,informatori sau colaboratori ai niciunui serviciu de informatii.

Magistratii-asistenti care aveau varsta de cel putin 16 ani impliniti la data de 1 ianuarie 1990 sunt obligati sa dea o declaratie autentica pe propria raspundere, potrivit legii penale, privind apartenenta sau neapartenenta ca lucrator sau colaborator al organelor de securitate, ca politie politica, potrivit legii. Declaratiile se inregistreaza si se depun la dosarul profesional.

Art. 25. – (1) Magistratilor - asistenti le este interzis:
a) sa desfasoare activitati comerciale, direct sau prin persoane interpuse;
b) sa desfasoare activitati de arbitraj in litigii civile sau de alta natura;
c) sa aiba calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere, administrare sau control la societati, institutii de credit sau financiare, societati de asigurare/reasigurare, societati nationale sau regii autonome;
d) sa aiba calitatea de membru al unui grup de interes economic.

(2) In cazul dobandirii, prin mostenire, a calitatii de asociati sau actionari la societati, institutii de credit sau financiare, societati de asigurare/reasigurare, companii nationale, societati nationale sau regii autonome, magistratii - asistenti sunt obligati sa ia masurile necesare, astfel incat aceasta calitate sa inceteze in termen de maximum 90 de zile de la data dobandirii ei efective.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. c), magistratii - asistenti pot fi actionari sau asociati ca urmare a legii privind privatizarea in masa.

Art. 26. – Magistratii - asistenti nu pot face parte din partide sau formatiuni politice si nici sa desfasoare sau sa participe la activitati cu caracter politic. Acestia sunt obligati ca, in exercitarea atributiilor, sa se abtina de la exprimarea sau manifestarea, in orice mod, a convingerilor lor politice.

Art. 27. – (1) Magistratii - asistenti nu isi pot exprima public opinia cu privire la cauze aflate pe rolul Curtii Constitutionale si nu pot sa dea consultatii scrise sau verbale cu privire la acestea.

(2) Magistratii - asistenti nu pot sa dea consultatii scrise sau verbale in probleme litigioase, chiar daca procesele respective sunt pe rolul instantelor sau parchetelor si nu pot indeplini orice alta activitate care, potrivit legii, se realizeaza de avocat.

(3) Magistratilor - asistenti le este permis sa pledeze, in conditiile prevazute de lege, numai in cauzele lor personale, ale ascendentilor si descendentilor, ale sotilor, precum si ale persoanelor puse sub tutela sau curatela lor. Chiar si in asemenea situatii insa, magistratilor - asistenti nu le este ingaduit sa se foloseasca de calitatea pe care o au pentru a influenta solutia din respectiva cauza si trebuie sa evite a se crea aparenta ca ar putea influenta in orice fel solutia.

Art. 28. – (1) Magistratii - asistenti pot participa la elaborarea de publicatii si pot elabora articole, studii de specialitate, lucrari literare, artistice ori stiintifice.

(2) Magistratii - asistenti si personalul asimilat acestora pot fi membri ai unor comisii de examinare si pot avea calitatea de expert in proiecte cu finantare externa in domeniul justitiei.

(3) Activitatea desfasurata de magistratii - asistenti in calitate de formatori ai Institutului National al Magistraturii sau ai Scolii Nationale de Grefieri ori ca membri ai unor comisii la concursuri/examene organizate in sistemul justitiei se poate desfasura, in principal, in afara timpului normal de lucru ori fara a afecta activitatea din cadrul Curtii Constitutionale. Pentru aceste motive, magistratul - asistent poate lipsi de la institutie, cu acordul presedintelui Curtii Constitutionale, cel mult 30 de zile intr-un an calendaristic.

SECTIUNEA a 3-a
Drepturi si indatoriri


Art. 29. – (1) Magistratii - asistenti sunt asimilati ca rang si salarizare judecatorilor cu grad de curte de apel, beneficiind in mod corespunzator de drepturile salariale si de celelalte drepturi ale acestora, in masura in care nu contravin prevederilor prezentei legi. Prevederile art. 210 – 217 din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor se aplica in mod corespunzator magistratilor - asistenti si personalului de specialitate juridica asimilat acestora din cadrul Curtii Constitutionale.

(2) Magistratii - asistenti si personalul de specialitate juridica asimilat acestora, indiferent de varsta, cu o vechime de cel putin 25 de ani in activitate juridica, din care cel putin 10 ani desfasurata in cadrul Curtii Constitutionale, se pot pensiona la cerere si pot beneficia de pensie de serviciu in cuantum de 80% din baza de calcul reprezentata de indemnizatia de incadrare bruta lunara si sporurile avute in ultima luna de activitate inainte de data pensionarii. Prevederile art. 213 din Legea nr. 303/2022 se aplica in mod corespunzator in masura in care nu contravin prevederilor prezentei legi.

(3) Cererile de pensionare formulate pentru acordarea pensiilor de serviciu prevazute de prezenta lege se depun la casa teritoriala sau sectoriala de pensii competenta. Decizia privind stabilirea pensiei de serviciu se depune si se inregistreaza in termen de 15 zile de la comunicare, la cabinetul Presedintelui Curtii Constitutionale care, dupa verificarea de catre compartimentul resurse umane a indeplinirii conditiilor de vechime si varsta, dispune prin ordin eliberarea din functie a magistratului - asistent ca urmare a pensionarii. Plata pensiei se face de la data prevazuta in ordinul Presedintelui Curtii Constitutionale ca fiind cea a eliberarii din functie.

(4) Nu beneficiaza de pensia de serviciu prevazuta la art. 211 din Legea nr. 303/2022, magistratii - asistenti si personalul de specialitate juridica asimilat acestora cu privire la care s-a stabilit sanctiunea disciplinara a eliberarii din functie. Aceste persoane pot beneficia de pensie in sistemul public, in conditiile legii.

(5) Magistratii - asistenti beneficiaza anual de un concediu de odihna platit, stabilit potrivit regulamentului privind concediile judecatorilor si ale personalului Curtii Constitutionale.

(6) Magistratii - asistenti au dreptul la concedii de studii de specialitate platite pentru participarea la cursuri sau alte forme de specializare organizate in tara sau in strainatate, pentru pregatirea si sustinerea examenului de doctorat, precum si la concedii fara plata, potrivit regulamentului prevazut la alin. (4).

(7) Magistratii - asistenti sunt obligati sa participe, cel putin o data pe an, la o actiune de perfectionare profesionala, organizata in tara sau in strainatate, cu aprobarea presedintelui Curtii Constitutionale si cu avizul judecatorului pe langa care sunt desemnati. Cheltuielile ocazionate de participarea la actiunile de formare profesionala se suporta din bugetul Curtii Constitutionale. Plenul Curtii Constitutionale aproba anual programul de formare profesionala continua al magistratilor - asistenti.

(8) Magistratii - asistenti au dreptul la concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, precum si la alte concedii si indemnizatii, in conformitate cu legislatia in vigoare.

(9) Prim magistratul-asistent, magistratii - asistenti sefi si magistratii - asistenti ai Curtii Constitutionale, precum si personalul asimilat acestora au obligatia de a se supune la fiecare 3 ani, unei evaluari psihologice. Procedura de evaluare/reevaluare psihologica, inclusiv desfasurarea programului de consiliere psihologica se stabilesc prin hotararea Plenului Curtii Constitutionale.

Art. 30. – (1) Magistratii - asistenti cu o vechime de cel putin 3 ani in cadrul Curtii Constitutionale beneficiaza de un spor de 5%, calculat la indemnizatia de incadrare.

(2) Pentru fiecare an de vechime in cadrul Curtii Constitutionale care depaseste pragul de 3 ani, la procentul prevazut la alin. (1) se adauga cate doua procente.

(3) Sporul acordat in conditiile alin. (1) si (2) nu poate depasi 15% din indemnizatia lunara.

Art. 31. – (1) Magistratii - asistenti au obligatia sa nu exercite acte sau fapte de natura sa compromita demnitatea lor in profesie si in societate.

(2) Relatiile magistratilor - asistenti ai Curtii Constitutionale la locul de munca si in societate se bazeaza pe respect si buna - credinta.

Art. 32. – (1) Magistratii - asistenti sunt obligati sa rezolve lucrarile in termenele stabilite si sa respecte secretul profesional.

(2) Magistratii - asistenti ai Curtii Constitutionale sunt obligati sa pastreze secretul deliberarilor si al voturilor la care au participat, inclusiv dupa incetarea exercitarii functiei.

Art. 33. – (1) In timpul sedintelor de judecata, magistratii - asistenti ai Curtii Constitutionale sunt obligati sa poarte tinuta vestimentara corespunzatoare.

(2) Tinuta vestimentara prevazuta la alin. (1) se stabileste de catre Plenul Curtii Constitutionale si se asigura in mod gratuit.

Art. 34. – Magistratii - asistenti si personalul de specialitate juridica asimilat acestora sunt obligati sa prezinte, in conditiile si la termenele prevazute de lege, declaratia de avere si declaratia de interese.

SECTIUNEA a 4-a
Delegarea, detasarea, suspendarea si eliberarea din functie a magistratilor - asistenti


Art. 35. – (1) Magistratii - asistenti, indiferent de vechimea in functie, pot fi delegati de catre presedintele Curtii Constitutionale, cu acordul scris al acestora, in functiile vacante de prim magistrat - asistent, respectiv de magistrat - asistent sef, pe o perioada de 6 luni, care poate fi prelungita, in aceleasi conditii. Pe perioada delegarii,magistratii - asistenti beneficiaza de toate drepturile prevazute de lege pentru functia in care sunt delegati.

(2) Magistratii - asistenti pot fi detasati numai cu acordul lor. Detasarea se dispune de catre presedintele Curtii Constitutionale. Durata detasarii nu poate depasi 3 ani.

Art. 36. – (1) Magistratul - asistent este suspendat din functie in urmatoarele situatii:
a) a fost trimis in judecata pentru savarsirea unei infractiuni, de la momentul ramanerii definitive a incheierii prin care judecatorul de camera preliminara a dispus inceperea judecatii;
b) s-a dispus arestarea preventiva sau arestul la domiciliu;
c) s-a dispus masura preventiva a controlului judiciar sau a controlului judiciar pe cautiune si organul judiciar a stabilit in sarcina sa obligatia de a nu exercita profesia;
d) sufera de o boala psihica de natura sa il impiedice sa isi exercite
functia in mod corespunzator si care a fost constata printr-o expertiza
medicala de specialitate efectuata de o comisie medicala de specialitate;
e) a fost sanctionat disciplinar cu sanctiunea suspendarii din functie;
f) in perioada cuprinsa intre data comunicarii ordinului de aplicare a sanctiunii disciplinare a eliberarii din functie si data eliberarii din functie, daca Plenul Curtii Constitutionale apreciaza ca aceasta masura se impune prin raportare la natura si gravitatea faptei comise.

(2) Suspendarea din functie a magistratului - asistent se dispune de presedintele Curtii Constitutionale incepand cu data stabilita in  ordinul emis de acesta.

Art. 37. – (1) Magistratul - asistent poate demisiona din functie, cu obligatia notificarii in scris a presedintelui Curtii Constitutionale. Demisia nu trebuie motivata si produce efecte la 30 de zile calendaristice de la data inregistrarii.

(2) Magistratul - asistent care intentioneaza sa solicite eliberarea din functie prin pensionare are obligatia de a notifica in scris in acest sens presedintelui Curtii Constitutionale, cu cel putin 90 de zile inainte de data depunerii cererii de pensionare la casa teritoriala sau sectoriala de pensii competenta conform dispozitiilor art. 29 alin. (3). Magistratul - asistent este obligat sa depuna toate diligentele in vederea finalizarii lucrarilor in curs pana la data eliberarii din functie prin pensionare.

(3) Eliberarea din functie a magistratului - asistent se dispune, prin ordin, de presedintele Curtii Constitutionale si se comunica magistratului - asistent in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii, si in urmatoarele cazuri:
a) ca sanctiune disciplinara;
b) in cazul necorespunderii profesionale prevazut la art. 16 alin. (6);
c) in cazul condamnarii definitive a magistratului - asistent;
d) pentru neindeplinirea conditiilor prevazute la 12 alin. (2) lit. a) si f);
e) daca s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate, iar magistratul - asistent nu actioneaza pentru incetarea acestuia intr-un termen de 10 zile de la data intervenirii cazului de incompatibilitate, daca legea nu prevede un alt termen.

(4) Prevederile alin. (1) – (3) se aplica in mod corespunzator si magistratilor - asistenti numiti in functii de conducere.

SECTIUNEA a 5-a
Raspunderea magistratilor - asistenti


Art. 38. – Magistratii - asistenti raspund disciplinar, contraventional, civil si penal, in conditiile legii.

Art. 39. – (1) Magistratii - asistenti raspund disciplinar pentru savarsirea, cu vinovatie, a abaterilor disciplinare prevazute de lege.

(2) Raspunderea disciplinara nu inlatura raspunderea penala sau contraventionala pentru fapta savarsita, in masura in care prin aceasta s-au incalcat indatoriri de serviciu. Pe durata procesului penal se suspenda procedura disciplinara pentru aceeasi fapta si aceeasi persoana.

Art. 40. – Constituie abateri disciplinare:
a) incalcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilitati si interdictii;
b) atitudinile nedemne in timpul serviciului;
c) desfasurarea de activitati cu caracter politic sau manifestarea convingerilor politice in public sau in timpul serviciului;
d) refuzul nejustificat de a indeplini o indatorire de serviciu;
e) nerespectarea in mod repetat si din motive imputabile a dispozitiilor legale privitoare la solutionarea cu celeritate a cauzelor ori intarzierea repetata in efectuarea lucrarilor, din motive imputabile;
f) nerespectarea secretului deliberarii si al voturilor sau a confidentialitatii lucrarilor care au acest caracter, precum si a altor informatii de aceeasi natura de care a luat cunostinta in exercitarea functiei, cu exceptia celor de interes public, in conditiile legii;
g) absentele nemotivate de la serviciu, in mod repetat sau care afecteaza in mod direct activitatea Curtii;
h) imixtiunea in competentele judecatorilor Curtii Constitutionale;
i) nerespectarea in mod nejustificat a dispozitiilor ori deciziilor cu caracter administrativ dispuse in conformitate cu legea de catre presedintele ori de catre Plenul Curtii Constitutionale sau a altor obligatii cu caracter administrativ prevazute de lege sau regulamente;
j) folosirea functiei detinute pentru a obtine un tratament favorabil din partea autoritatilor sau interventiile pentru solutionarea unor cereri, pretinderea ori acceptarea rezolvarii intereselor personale sau ale
membrilor familiei ori ale altor persoane, altfel decat in limita cadrului legal reglementat pentru toti cetatenii;
k) neredactarea sau nesemnarea actelor Curtii Constitutionale in termenele prevazute de lege;
1) exercitarea functiei cu rea - credinta sau grava neglijenta.

Art. 41. – (1) Sanctiunile disciplinare care se pot aplica magistratilor - asistenti, proportional cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) avertismentul;
b) diminuarea indemnizatiei de incadrare brute lunare cu pana la 25% pe o perioada de pana la un an;
c) retrogradarea in grad profesional;
d) suspendarea din functie pe o perioada de pana la 6 luni;
e) eliberarea din functie.

(2) Sanctiunile disciplinare se radiaza de drept in termen de un an de la data executarii, daca magistratului - asistent nu i se aplica o noua sanctiune disciplinara in acest termen.

Art. 42. – (1) Pentru magistratii - asistenti, sanctiunile disciplinare se aplica de catre presedintele Curtii Constitutionale, la propunerea comisiei de disciplina care efectueaza cercetarea disciplinara a abaterii.

(2) Nu pot face parte din comisia de disciplina:
a) soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv;
b) persoane care au fost sanctionate disciplinar in ultimii 2 ani, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare, sau care se afla in curs de cercetare disciplinara; daca cercetarea incepe dupa numirea in comisie, calitatea de membru inceteaza, fiind numit un nou membru pentru mandatul ramas.

(3) In cazul in care membrul comisiei de disciplina este sot, ruda sau afin pana la gradul al patrulea inclusiv cu persoana cercetata ori in cazul in care s-a pronuntat anterior cu privire la cauza cercetata,acesta nu participa la solutionarea respectivei cauze si este inlocuit pentru solutionarea respectivei cauze cu unul dintre membrii supleanti, in mod corespunzator.

(4) Audierea magistratului - asistent trebuie consemnata in scris, sub sanctiunea nulitatii. Refuzul acestuia de a se prezenta la audiere sau de a semna o declaratie privitoare la abaterile imputate se consemneaza intr-un proces-verbal. In astfel de cazuri, sanctiunea poate fi aplicata fara audierea acestuia. Modul de constituire a comisiei de disciplina, componenta, atributiile si procedura de lucru ale acesteia se stabilesc, prin regulament, de catre Plenul Curtii Constitutionale, la propunerea presedintelui Curtii Constitutionale.

Art. 43. – (1) Sesizarea comisiei de disciplina se poate face de catre orice persoana interesata ori din oficiu.

(2) Sesizarea disciplinara cuprinde urmatoarele mentiuni:
a) numele, prenumele, domiciliul persoanei care formuleaza sesizarea, precum si, daca este cazul, functia detinuta;
b) numele, prenumele, functia detinuta si compartimentul in cadrul caruia isi desfasoara activitatea persoana impotriva careia este formulata sesizarea;
c) descrierea faptei ce constituie obiectul sesizarii;
d) temeiul legal al sesizarii, respectiv incadrarea faptei;
e) indicarea, cel putin cu aproximatie, a datei la care fapta a fost savarsita;
f) aratarea dovezilor pe care se sprijina sesizarea;
g) data si semnatura persoanei ce formuleaza sesizarea.

(3) Sesizarea se formuleaza in scris si va fi insotita, in masura in care este posibil, de inscrisurile care o sustin.

(4) Sesizarea va fi clasata daca nu cuprinde mentiunile prevazute la alin. (2), cu exceptia lit. e).

Art. 44. – (1) Solutiile pe care le poate dispune comisia de disciplina sunt:
a) sa dispuna motivat clasarea, in cazul in care sunt depasite termenele legale sau sesizarea nu contine elementele cerute de lege;
b) sa propuna respingerea sesizarii, in cazul in care comisia de disciplina constata ca aceasta este neintemeiata, ca fapta savarsita nu constituie abatere disciplinara sau ca persoana cercetata nu este vinovata;
c) sa propuna admiterea sesizarii si aplicarea unei sanctiuni disciplinare, in cazul in care comisia de disciplina constata ca aceasta este intemeiata; sanctiunea propusa va fi proportionala, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite si urmarile acesteia, cu cauzele care au determinat savarsirea acesteia, cu imprejurarile concrete in care abaterea a fost savarsita, cu gradul de vinovatie, cu circumstantele personale ale celui cercetat, comportarea generala in timpul serviciului si existenta in antecedentele celui cercetat a altor sanctiuni disciplinare pentru care nu a intervenit radierea.

(2) Masurile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) se dispun prin act administrativ al presedintelui Curtii Constitutionale, care se redacteaza in termen de maximum 20 de zile de la data propunerii comisiei de disciplina.

(3) In cazul in care comisia de disciplina are indicii ca fapta savarsita de persoana cercetata poate fi considerata infractiune, aceasta propune sesizarea organelor de urmarire penala.

Art. 45. – In masura in care presedintele Curtii Constitutionale considera ca este necesara completarea cercetarii prealabile, va dispune efectuarea de verificari suplimentare, comisia de disciplina putand, motivat, sa emita un raport nou, sa emita un raport de completare a celui initial sau sa mentina raportul initial.

Art. 46. – (1) Sanctiunea disciplinara aplicata nu poate fi mai grava decat cea propusa de comisia de disciplina.

(2) Sub sanctiunea nulitatii absolute, actul administrativ de aplicare a sanctiunii va cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele mentiuni:
a) numele si prenumele persoanei sanctionate si descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor din actele normative in vigoare care au fost incalcate de cel sanctionat;
c) temeiul de drept in baza caruia se aplica sanctiunea disciplinara;
d) sanctiunea ce va fi aplicata;
e) termenul in care hotararea poate fi atacata si instanta competenta.

(3) Actul administrativ prevazut la alin. (2) se comunica in scris persoanei vizate de sesizare si autorului sesizarii in termen de maximum 10 zile de la data emiterii lui.

(4) Actul administrativ de aplicare a sanctiunii disciplinare poate fi atacat in termen de 30 de zile de la comunicare, la instanta de contencios administrativ si fiscal competenta, fara parcurgerea procedurii prealabile.

(5) Sanctiunea disciplinara se aplica in maximum 30 de zile de la finalizarea cercetarii prealabile, dar nu mai tarziu de un an de la data savarsirii abaterii disciplinare.

Art. 47. – (1) Aplicarea unei sanctiuni disciplinare persoanei care indeplineste o functie de conducere, cu exceptia avertismentului, atrage revocarea din functia de conducere.

(2) Persoana revocata dintr-o functie de conducere in conditiile prevazute la alin. (1) nu mai poate fi numita intr-o functie de conducere pe o perioada de un an de la data aplicarii sanctiunii disciplinare".

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 05 Decembrie 2023
Votati articolul "Legea care prevede pensii speciale si pentru magistratii-asistenti de la Curtea Constitutionala, promulgata de Klaus Iohannis":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI