Organizatiile neguvernamentale semnatare considera ca proiectul de lege initiat de catre Guvern privind acordarea de despagubiri cetatenilor ale caror proprietati au fost confiscate abuziv este unul care produce inegalitati profunde si lezeaza drepturi prevazute in Constitutia Romaniei.
Sustinem ca prin acest demers se continua seria de erori si nereguli care au existat in procesul de restituire din ultimii douazeci de ani, pornind de la instabilitatea si impredictibilitatea legislativa, birocratia excesiva si lipsa de cooperare eficienta intre institutiile locale si cele centrale, precum si coruptia care a condus la retrocedari ilegale. Romania este una dintre putinele tari din fostul spatiu comunist care nu a reusit sa produca o legislatie coerenta si un sistem de restituire a proprietatii just pentru cei deposedati de bunuri, iar promulgarea unei legi precum cea de fata risca sa evidentieze in continuare aceste sincope grave.
Din punct de vedere moral, proiectul legislativ incalca chiar principiile pe care le evoca in articolul 2, si anume predictibilitatea, echitatea, transparenta si cel al esalonarii si stabileste norme de inegalitate intre persoanele indreptatite sa recupereze proprietatea confiscata in mod abuziv. Din punct de vedere legal, sustinem ca proiectul incalca prevederile constitutionale, in speta cele prevazute in articolul 44, referitor la garantarea de catre stat a dreptului la proprietatea privata si in articolul 16, care reglementeaza egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si discriminari.
Consideram ca initiativa Guvernului de a modifica mecanismele de despagubire, prin eliminarea restituirii in natura sau prin compensarea la valoarea integrala si reducerea la un plafon de 15% este injusta si creeaza profunde inegalitati daca ne raportam la bunurile recuperate deja de proprietari in ultimii 20 de ani. Dificultatile financiare invocate de catre Ministerul Finantelor Publice nu justifica producerea unor norme care incalca drepturile si libertatile civice. De asemenea, comparatiile cu situatiile din statele vecine nu pot fi introduse ca argument atat timp cat in tari precum Germania, Cehoslovacia sau Ungaria s-au aplicat principii unitare, fie ca a fost vorba de retrocedari prin compensari (chiar daca au fost sume plafonate), fie in natura.
In acest context, solicitam Guvernului sa actioneze atat pe plan legislativ, cat si pe cel administrativ. In primul rand evidentiem faptul ca una dintre prioritatile absolute este solutionarea problemei privind managementul defectuos din institutiile responsabile cu aplicarea legislatiei relevante, rezolvarea problemelor de integritate si initierea unor actiuni solide de eliminare a coruptiei din institutiile locale, dar mai ales din Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, al carui presedinte a fost retinut in 2011 pentru favorizarea unor potentiali beneficiari si solutionarea cazurilor ajunse in justitie care treneaza in mod inacceptabil.
Din punct de vedere legislativ, solicitam identificarea unor masuri in acelasi timp nediscriminatorii si viabile din punct de vedere economic si social. Sustinem necesitatea stabilirii unei mecanism pentru despagubiri echitabil, unitar si realist, care sa nu incalce cerintele CEDO, cele constitutionale sau cele morale.
Pentru detalii si informatii suplimentare, va rugam sa il contactati pe Septimius Parvu, Director adjunct al Asociatiei Pro Democratia, la numarul de telefon 0751194713 sau pe adresa de e-mail septimius.parvu@apd.ro.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<