Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

​Atentie, soferi: apare o noua TAXA AUTO! Guvernul introduce „zonele cu nivel scazut de emisii" in unele orase

​Atentie, soferi: apare o noua TAXA AUTO! Guvernul introduce „zonele cu nivel scazut de emisii" in unele orase
Guvernul intentioneaza sa introduca "zone cu nivel scazut de emisii" in marile orase, unde nu vei putea intra cu masina decat dupa achitarea unei taxe. 

Prevederile apar intr-un proiect de Hotarare de Guvern pus in consultare de Ministerul Dezvoltarii, care reglementeaza modalitatea de instituire a zonelor cu nivel scazut de emisii, prin elaborarea metodologiei de stabilire a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum si a exceptiilor aferente acestor zone. 

Potrivit documentului, aceste zone vor fi implementate in mai multe orase precum Brasov, Braila, Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta si Iasi. Astfel, vor fi exceptate de la plata unor taxe autovehiculele care apartin persoanelor cu domiciliul sau cu rezidenta in interiorul zonei cu nivel scazut de emisii, precum si masinile institutiilor de aparare, ordine publica si servicii publice.

Pentru celelalte masini, regulile de acces si tarifele pentru accesul in interiorul acestor zone vor fi stabilite de administratia publica locala.

Extras din Hotararea privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum si a exceptiilor aferente zonelor cu nivel scazut de emisii:

"Articolul 2
(1) Prevederile prezentei hotarari nu se aplica autovehiculelor cu doua sau trei roti, cvadriciclurilor, tractoarelor agricole sau forestiere, masinilor autopropulsate, autovehiculelor cu senile, precum si vehiculelor istorice, care au inscrisa mentiunea corespunzatoare in rubrica „Observatii” a certificatului de inmatriculare. 

(2) Prevederile prezentei hotarari nu se aplica vehiculelor apartinand sistemului national de aparare, ordine publica si securitate nationala, precum si vehiculelor aferente serviciilor publice de interventie.

(3) Prevederile prezentei hotarari nu se aplica  autovehiculelor care apartin persoanelor cu domiciliul sau cu rezidenta in interiorul ZNSE. 

Articolul 3
(1)  ZNSE sunt initiate, delimitate si gestionate de catre autoritatile administratiei publice locale.

(2) Anterior instituirii ZNSE, pentru a garanta o abordare nediscriminatorie, autoritatile administratiei publice locale au obligatia efectuarii urmatoarelor masuri compensatorii pentru asigurarea accesului liber al tuturor cetatenilor in toate zonele urbane: 
        a. asigurarea serviciului de transport public local de calatori in interiorul ZNSE;
        b. asigurarea infrastructurii pentru mobilitatea activa.

Articolul 4
(1) ZNSE pot fi de doua tipuri:
a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, in functie de clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2), caz in care autoritatea administratiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie sa implementeze mecanisme care sa asigure accesul in mod controlat in interiorul ZNSE, precum si platforma online unde se poate achita tariful de acces;
b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limiteaza accesul autovehiculelor in functie de clasele de autovehicule specificate la art. 8, alin. (2), in care autoritatea administratiei publice locale care instituie aceste zone trebuie sa asigure controlul accesului in aceste zone.

(2) Pentru ambele tipuri de ZNSE se asigura o abordare bazata pe monitorizare video. 

Articolul 5
In interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care indeplinesc cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) respecta standardele de emisii ale zonei, conform regulamentului local de acces aprobat de catre consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz;
b) achita tariful de acces aferent, daca ZNSE se incadreaza in categoria a) de la art. 4;
c) apartin persoanelor cu dizabilitati daca fac dovada prin documente justificatoare;
d) sunt exceptate conform legislatiei in vigoare sau conform regulamentului local de acces in ZNSE. 

Articolul 6
(1) Accesul in functie de emisii si tipul de combustibil, taxele si exceptiile aferente zonelor cu emisii scazute se stabilesc de catre autoritatile administratiei publice locale prin regulamentul de acces in ZNSE.

(2) Autoritatile administratiei publice locale atunci cand elaboreaza regulamentul de acces in interiorul ZNSE, au obligatia sa tina seama de urmatoarele:
a) sa coreleze cuantumul tarifelor de acces in ZNSE astfel incat sa fie indeplinit scopul instituirii ZNSE specificat la art. 8 alin. (1) pentru cazul in care ZNSE se incadreaza in categoria a) de la art. 4;
b) sa diferentieze cuantumul tarifelor de acces in ZNSE in functie de fiecare clasa de vehicul si de tip de combustibil, asa cum au fost stabilite prin art. 8 alin. (2), pentru cazul in care ZNSE se incadreaza in categoria a) de la art. 4, cu exceptia categoriei specificate la art. 8 alin. (2) lit. f) pentru care tariful trebuie sa fie zero lei;
c) sa nu introduca criterii suplimentare in vederea instituirii ZNSE fata de cele mentionate la art. 8 alin. (2);
d) sa dezvolte trasee pentru transport activ (inclusiv trotinete electrice)  in interiorul ZNSE si sa puna la dispozitie servicii publice de transport activ in acest sens (statii de inchiriere biciclete si trotinete electrice);
e) sa amenajeze in interiorul ZNSE statii de incarcare pentru masini electrice;
f) sa dezvolte infrastructura verde in interiorul ZNSE;
g) sa nu creeze discriminari atunci cand stabilesc exceptii prin regulamentul local pentru accesul in ZNSE;
h) sa asigure transport public pentru accesul in ZNSE a persoanelor care isi desfasoara activitatea profesionala in interiorul ZNSE;
i) daca in interiorul ZNSE exista spital, atunci va lua masuri pentru ca accesul catre si de la spital sa nu fie restrictionat prin bariere pentru vehicule aferente serviciilor publice de interventie care deservesc spitalul (autovehicule aferente serviciilor de urgenta sau a altor autovehicule similare cu acestea);
j) accesul in interiorul ZNSE a autovehiculelor vehiculelor apartinand sistemului national de aparare, ordine publica si securitate nationala, precum si vehiculelor aferente serviciilor publice de interventie, trebuie sa fie facut astfel incat acesta sa nu fie restrictionat;
k) in zonele adiacente ZNSE se iau masuri de calmare a traficului si/sau de stabilire zone pietonale.

(3) In stabilirea ZNSE autoritatile administratiei publice locale tin cont de urmatoarele criterii de amplasare si dimensionare a ZNSE, fara a se limita la acestea:
a) zonele centrale istorice ale localitatii;
b) zonele foarte frecventate de catre localnici si turisti, care reprezinta atractii pentru acestia, inclusiv in centrele orasului;
c) zonele in cadrul carora  controlul accesului sa fie fezabil din punct de vedere economic si sa se realizeze cu usurinta;
d) in zonele adiacente ZNSE pot fi luate masuri de calmare a traficului si/sau de stabilire zone pietonale;
e) alegerea unor zone care pot avea doar caracter temporar de ZNSE, de exemplu doar in weekend, sau pe perioada noptii, sau pe o anumita perioada dintr-o zi calendaristica, fara a se limita la aceste exemple, caz in care acestea nu pot fi decat conform cu art. 4 alin. (1) lit. b) si se adreseaza cu prioritate unor sectiuni ale arterelor din zonele tip cartiere ale unei localitati;
f) alegerea unor zone care se instituie ca fiind ZNSE, cu caracter temporar sau nu, in baza unor date de calitate a aerului furnizate de statiile fixe de monitorizare a  calitatii aerului care fac parte din Sistemul National de Monitorizare a Calitatii Aerului.

Articolul 7
ZNSE nu se instituie pe zone ce cuprind drumuri nationale, drumuri judetene, sau variante ocolitoare ale localitatilor.

CAPITOLUL II. Clasele de vehicule in functia de norma de poluare si tipul de combustibil si responsabilitati ce privesc infiintarea si gestionarea ZNSE

Articolul 8
(1) Scopul instituirii ZNSE este de a limita circulatia autovehiculelor poluante intr-un perimetru definit si in anumite intervale orare, dupa caz, prin decizia autoritatilor administratiei publice locale.
(2) In vederea instituirii ZNSE, se utilizeaza urmatoarele clase de autovehicule din categoriile M si N, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) lit. (a) - (b) din Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European si al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea si supravegherea pietei autovehiculelor si remorcilor acestora, precum si ale sistemelor, componentelor si unitatilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 si (CE) nr. 595/2009 si de abrogare a Directivei 2007/46/CE, stabilite in functie de norma de poluare si de tipul de combustibil:
a) clasa 1- vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorina si normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I si non euro;
b) clasa 2 - vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorina si norma de poluare EURO 3/III pe benzina, GPL, GNC si GNL;
c) clasa 3 - vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorina si norma de poluare EURO 4/IV pe benzina GPL, GNC si GNL;
d) clasa 4 - vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorina si norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzina, GPL, GNC si GNL;
e) clasa 5 - vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzina, GPL, GNC si GNL;
f) clasa verde  - vehicule pur electrice, vehicule cu pila de combustie cu hidrogen.

(...)
CAPITOLUL III. Sanctiuni

Articolul 10
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 300 lei circulatia pe drumurile publice din interiorul ZNSE a vehiculelor care nu respecta prevederile regulamentului local de acces in ZNSE.

(2) Constituie contraventie si se sanctioneaza consiliile locale, respectiv Consiliul General al municipiului Bucuresti cu amenda de 500 lei pentru fiecare zi de intarziere fata de termenele specificate la art. 22, alin. (4), lit. a) si b), din Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbana durabila.

Articolul 11
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 10 alin. (1) se realizeaza de catre personalul Politiei Rutiere si/sau Politia locala, conform atributiilor stabilite prin lege;
 
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 10 alin. (2) se realizeaza de catre personalul imputernicit din cadrul autoritatilor publice pentru protectia mediului, conform atributiilor stabilite prin lege.

Capitolul IV. Dispozitii finale

Articolul 12
In primul an de la infiintarea ZNSE, nu se vor aplica prevederile art. 11, iar autoritatile administratiei publice locale:
    a) nu vor aplica tarife pentru intrarea sau tranzitarea ZNSE;
    b) vor avea campanii de informare a publicului si de promovare a ZNSE.

(...)
Articolul 17
Autoritatile administratiei publice locale care instituie ZNSE afiseaza pe site-ul propriu informatii privind tipul ZNSE, localizarea acestora, regulile de acces si tarifele de acces, dupa caz"
.

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 30 Iulie 2024
Votati articolul "​Atentie, soferi: apare o noua TAXA AUTO! Guvernul introduce „zonele cu nivel scazut de emisii" in unele orase":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016