Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195 din 2002 privind Codul rutier .PDF - Capitolul V - Reguli de circulatie
Capitolul V - Reguli de circulatie
Sectiunea 1 Reguli generale
Articolul 96
(1) Participantii la trafic sunt obligati sa anunte administratorul drumului public ori cel mai apropiat politist atunci cand au cunostinta despre existenta pe drum a unui obstacol sau a oricarei altei situatii periculoase pentru fluenta si siguranta circulatiei.
(2) Se interzice oricarei persoane sa arunce, sa lase sau sa abandoneze obiecte, materiale ori substante sau sa creeze obstacole pe drumul public. Persoana care nu a putut evita crearea unui obstacol pe drumul public este obligata sa il inlature si, daca nu este posibil, sa ii semnalizeze prezenta si sa anunte imediat administratorul drumului public si cea mai apropiata unitate de politie.
Articolul 97
(1) Copiii cu o inaltime de pana la 135 cm pot fi transportati in autovehicule echipate cu sisteme de siguranta pentru conducator si pasageri, denumite in continuare sisteme de siguranta, doar daca sunt fixati sau prinsi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare in scaun pentru copii instalat in autovehicul.
(1^1) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica in cazul transportului in autovehicule destinate transportului public de persoane, precum si in taxi, daca in acesta din urma copilul ocupa orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata. Transportul copilului in varsta de pana la 3 ani, in acest caz, se realizeaza sub supravegherea unei persoane, alta decat conducatorul de autovehicul.
(1^2) Copiii cu o inaltime de peste 135 cm pot fi transportati in autovehicule echipate cu sisteme de siguranta doar daca poarta centuri de siguranta pentru adulti, reglate astfel incat sa nu treaca peste zona gatului sau fetei, ori daca sunt fixati sau prinsi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare in scaun pentru copii instalat in autovehicul.
Fise distractive pentru gradinita
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Articolul 98
(1) Se interzice transportul pe motociclete si pe mopede a mai multe persoane decat locurile stabilite prin constructie, precum si al obiectelor voluminoase.
(2) Copiii in varsta de pana la 7 ani, daca sunt tinuti in brate, precum si cei de pana la 14 ani se transporta numai in atasul motocicletelor.
Articolul 99
Abrogat.
Sectiunea a 2-a Utilizarea partii carosabile
Articolul 100
(1) Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. In cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse si pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol.
(2) Vehiculele din categoria AM, A1, A2 si A, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand.
Articolul 101
Cand drumul are doua sau mai multe benzi pe sensul de mers, vehiculele se conduc pe banda situata langa acostament sau bordura. Celelalte benzi pot fi folosite succesiv, de la dreapta spre stanga, daca banda de circulatie utilizata este ocupata, cu obligatia de a reveni pe banda din dreapta atunci cand acest lucru este posibil.
Articolul 102
Vehiculele grele, lente sau cu mase ori gabarite depasite sau cele care se deplaseaza cu viteza redusa trebuie conduse numai pe banda de langa acostament sau bordura, daca in sensul de mers nu este amenajata o banda destinata acestora.
Articolul 103
Pe drumul public cu cel mult doua benzi pe sens si cu o a treia banda pe care este amplasata linia tramvaiului langa axa drumului, conducatorii de vehicule pot folosi aceasta banda, cu obligatia sa lase libera calea tramvaiului, la apropierea acestuia.
Articolul 104
Vehiculele care efectueaza transport public de persoane se conduc pe banda rezervata acestora, daca o astfel de banda exista si este semnalizata ca atare. Pe aceeasi banda pot circula si autovehiculele cu regim de circulatie prioritara cand se deplaseaza in actiuni de interventii sau in misiuni care au caracter de urgenta.
Articolul 105
Se interzice intrarea intr-o intersectie chiar daca semnalul luminos ori un indicator de prioritate permite, daca din cauza aglomerarii circulatiei conducatorul de vehicul risca sa ramana imobilizat, stanjenind sau impiedicand desfasurarea traficului.
Sectiunea a 3-a Reguli pentru circulatia vehiculelor
§ 1. Pozitii in timpul mersului si circulatia pe benzi
Articolul 106
(1) Pe un drum public prevazut cu minimum 3 benzi pe sens, cand conducatorii a doua autovehicule circula in aceeasi directie, dar pe benzi diferite, si intentioneaza sa se inscrie pe banda libera dintre ei, cel care circula pe banda din dreapta este obligat sa permita celui care vine din stanga sa ocupe acea banda.
(2) Pe drumul public cu mai multe benzi, conducatorii de autovehicule care circula pe o banda care se sfarseste, pentru a continua deplasarea pe banda din stanga trebuie sa permita trecerea vehiculelor care circula pe acea banda.
Articolul 107
(1) La intersectiile prevazute cu indicatoare si/sau cu marcaje pentru semnalizarea directiei de mers, conducatorii de vehicule trebuie sa se incadreze pe benzile corespunzatoare directiei de mers voite cu cel putin 50 m inainte de intersectie si sunt obligati sa respecte semnificatia indicatoarelor si marcajelor.
(2) La intersectiile fara marcaje de delimitare a benzilor, conducatorii vehiculelor ocupa in mers, cu cel putin 50 m inainte de intersectie, urmatoarele pozitii:
a) randul de langa bordura sau acostament, cei care vor sa schimbe directia de mers spre dreapta;
b) randul de langa axa drumului sau de langa marcajul de separare a sensurilor, cei care vor sa schimbe directia de mers spre stanga. Cand circulatia se desfasoara pe drumuri cu sens unic, conducatorii de vehicule care intentioneaza sa vireze la stanga sunt obligati sa ocupe randul de langa bordura sau acostamentul din partea stanga;
c) oricare dintre randuri, cei care vor sa mearga inainte.
(3) Daca in intersectie circula si tramvaie, iar spatiul dintre sina din dreapta si trotuar nu permite circulatia pe doua sau mai multe randuri, toti conducatorii de vehicule, indiferent de directia de deplasare, vor circula pe un singur rand, lasand liber traseul tramvaiului.
(4) In cazul in care tramvaiul este oprit intr-o statie fara refugiu pentru pietoni, vehiculele trebuie sa opreasca in ordinea sosirii, in spatele acestuia, si sa isi reia deplasarea numai dupa ce usile tramvaiului au fost inchise si s-au asigurat ca nu pun in pericol siguranta pietonilor angajati in traversarea drumului public.
Articolul 108
Schimbarea directiei de mers prin virare la dreapta sau la stanga este interzisa in locurile unde sunt instalate indicatoare cu aceasta semnificatie.
Articolul 109
Daca in apropierea unei intersectii este instalat un indicator sau aplicat un marcaj care obliga sa se circule intr-o anumita directie, vehiculele trebuie sa fie conduse numai in directia sau directiile indicate.
Articolul 110
(1) In situatiile in care exista benzi speciale pentru executarea manevrei, schimbarea directiei de deplasare se face prin stanga centrului imaginar al intersectiei, iar daca exista un marcaj de ghidare, cu respectarea semnificatiei acestuia.
(2) Schimbarea directiei de mers spre stanga, in cazul vehiculelor care intra intr-o intersectie circuland pe acelasi drum in aliniament, dar din sensuri opuse, se efectueaza prin stanga centrului intersectiei, fara intersectarea traiectoriei acestora.
(3) Amenajarile rutiere sau obstacolele din zona mediana a partii carosabile se ocolesc prin partea dreapta.
(4) Trotinetele electrice se conduc numai in aliniament pe drumurile publice. Schimbarea directiei de mers in cazul trotinetelor electrice se face prin deplasarea conducatorilor pe langa acestea, cu respectarea regulilor privind circulatia vehiculelor trase sau impinse cu mana.
Articolul 111
Se interzice circulatia participantilor la trafic pe sectoarele de drum public la inceputul carora sunt instalate indicatoare ce interzic accesul.
§ 2. Semnalele conducatorilor de vehicule
Articolul 112
Conducatorii de vehicule semnalizeaza cu mijloacele de avertizare luminoasa, sonora sau cu bratul, dupa caz, inaintea efectuarii oricarei manevre sau pentru evitarea unui pericol imediat.
Articolul 113
(1) Mijloacele de avertizare sonora trebuie folosite de la o distanta de cel putin 25 m fata de cei carora li se adreseaza, pe o durata de timp care sa asigure perceperea semnalului si fara sa ii determine pe acestia la manevre ce pot pune in pericol siguranta circulatiei.
(2) Semnalizarea cu mijloacele de avertizare sonora nu poate fi folosita in zonele de actiune a indicatorului "Claxonarea interzisa".
(3) Se excepteaza de la prevederile alin. (2):
a) conducatorii autovehiculelor cu regim de circulatie prioritara cand se deplaseaza in actiuni de interventii sau in misiuni care au caracter de urgenta;
b) conducatorii autovehiculelor care folosesc acest semnal pentru evitarea unui pericol imediat.
Articolul 114
(1) Conducatorii de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere si tramvaie sunt obligati sa foloseasca instalatiile de iluminare si/sau semnalizare a acestora, dupa cum urmeaza:
a) luminile de pozitie sau de stationare pe timpul imobilizarii vehiculului pe partea carosabila in afara localitatilor, de la lasarea serii si pana in zorii zilei, ziua cand ploua torential, ninge abundent sau este ceata densa ori in alte conditii care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b) luminile de intalnire sau de drum, in mers, atat in localitati, cat si in afara acestora, dupa gradul de iluminare a drumului public;
c) luminile de intalnire si cele de ceata pe timp de ceata densa;
d) luminile de intalnire ale autovehiculelor care insotesc coloane militare sau cortegii, transporta grupuri organizate de persoane si cele care tracteaza alte vehicule sau care transporta marfuri ori produse periculoase, in timpul zilei;
e) luminile de intalnire atunci cand ploua torential, ninge abundent ori in alte conditii care reduc vizibilitatea pe drum;
f) luminile pentru mersul inapoi atunci cand vehiculul este manevrat catre inapoi;
g) luminile indicatoare de directie pentru semnalizarea schimbarii directiei de mers, inclusiv la punerea in miscare a vehiculului de pe loc.
(2) Pe timpul noptii, la apropierea a doua vehicule care circula din sensuri opuse, conducatorii acestora sunt obligati ca de la o distanta de cel putin 200 m sa foloseasca luminile de intalnire concomitent cu reducerea vitezei. Cand conducatorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier se apropie de un autovehicul, tractor agricol sau forestier care circula in fata sa, acesta este obligat sa foloseasca luminile de intalnire de la o distanta de cel putin 100 m.
(3) Pe timpul noptii sau in conditii de vizibilitate redusa conducatorii de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere si tramvaie care se apropie de o intersectie nedirijata prin semnale luminoase sau de catre politisti sunt obligati sa semnalizeze prin folosirea alternanta a luminilor de intalnire cu cele de drum daca nu incalca astfel prevederile alin. (2).
(4) Pe timpul noptii sau in conditii de vizibilitate redusa autovehiculele, tractoarele agricole sau forestiere sau remorcile cu deficiente la sistemul de iluminare si semnalizare luminoasa nu pot fi conduse sau remorcate fara a avea in functiune pe partea stanga, in fata o lumina de intalnire si in spate una de pozitie.
(5) Luminile de avarie se folosesc in urmatoarele situatii:
a) cand vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabila;
b) cand vehiculul se deplaseaza foarte lent si/sau constituie el insusi un pericol pentru ceilalti participanti la trafic;
c) cand autovehiculul, tractorul agricol sau forestier sau tramvaiul este remorcat.
(6) In situatiile prevazute la alin. (5), conducatorii de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere si tramvaie trebuie sa puna in functiune luminile de avarie, in mod succesiv, in ordinea opririi si in cazul in care aceasta manevra este impusa de blocarea circulatiei pe sensul de mers.
(7) Cand circula prin tunel conducatorul de vehicul este obligat sa foloseasca luminile de intalnire.
Articolul 115
Un vehicul poate fi oprit sau stationat cu toate luminile stinse, in locurile in care aceste manevre sunt permise, atunci cand se afla:
a) pe un drum iluminat, astfel incat vehiculul este vizibil de la o distanta de cel putin 50 m;
b) in afara partii carosabile, pe un acostament consolidat;
c) in localitati, la marginea partii carosabile, in cazul motocicletelor cu doua roti, fara atas si a mopedelor, care nu sunt prevazute cu sursa de energie.
Articolul 116
(1) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa semnalizeze schimbarea directiei de deplasare, depasirea, oprirea si punerea in miscare.
(2) Intentia conducatorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere si tramvaie de a schimba directia de mers, de a iesi dintr-un rand de vehicule stationate ori de a intra intr-un asemenea rand, de a trece pe o alta banda de circulatie sau de a vira spre dreapta ori spre stanga sau a celor care urmeaza sa efectueze intoarcere, depasire ori oprire se semnalizeaza prin punerea in functiune a luminilor indicatoare de directie cu cel putin 50 m in localitati si 100 m in afara localitatilor inainte de inceperea efectuarii manevrelor.
(3) Reducerea vitezei de deplasare sau oprirea autovehiculelor, tractoarelor agricole sau forestiere si a tramvaielor pe partea carosabila se semnalizeaza cu lumina rosie din spate.
Articolul 117
(1) Conducatorii vehiculelor cu doua roti, precum si ai celor cu tractiune animala ori ai celor trase sau impinse cu mana sunt obligati sa efectueze urmatoarele semnale:
a) bratul stang intins orizontal atunci cand intentioneaza sa schimbe directia de mers spre stanga sau de a depasi;
b) bratul drept intins orizontal atunci cand intentioneaza sa schimbe directia de mers spre dreapta;
c) bratul drept intins orizontal balansat in plan vertical atunci cand intentioneaza sa opreasca.
(2) Semnalele prevazute la alin. (1) trebuie efectuate cu cel putin 25 m inainte de efectuarea manevrelor.
§ 3. Depasirea
Articolul 118
(1) Conducatorul de vehicul care efectueaza depasirea este obligat:
a) sa se asigure ca acela care il urmeaza sau il preceda nu a semnalizat intentia inceperii unei manevre similare si ca poate depasi fara a pune in pericol sau fara a stanjeni circulatia din sens opus;
b) sa semnalizeze intentia de efectuare a depasirii;
c) sa pastreze in timpul depasirii o distanta laterala suficienta fata de vehiculul depasit;
d) sa reintre pe banda sau in sirul de circulatie initial dupa ce a semnalizat si s-a asigurat ca poate efectua aceasta manevra in conditii de siguranta pentru vehiculul depasit si pentru ceilalti participanti la trafic.
(2) Pentru asigurarea distantei laterale de siguranta, la depasirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducatorii de autovehicule, altele decat cele care se deplaseaza pe doua roti, realizeaza aceasta manevra prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulatie ori de separare a benzilor pe acelasi sens, cu cel putin jumatate din latimea autovehiculului atunci cand viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel putin prin incalcarea acestor marcaje atunci cand viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h.
Articolul 119
Conducatorul de vehicul care urmeaza sa fie depasit este obligat:
a) sa nu mareasca viteza de deplasare;
b) sa circule cat mai aproape de marginea din dreapta a partii carosabile sau a benzii pe care se deplaseaza.
Articolul 120
(1) Se interzice depasirea vehiculelor:
a) in intersectii cu circulatia nedirijata;
b) in apropierea varfurilor de rampa, cand vizibilitatea este redusa sub 50 m;
c) in curbe si in orice alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m;
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite in aceste locuri vehiculele cu tractiune animala, motocicletele fara atas, mopedele, bicicletele si trotinetele electrice, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;
e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare si marcaje;
f) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m inainte de acestea;
g) in dreptul statiei pentru tramvai, atunci cand acesta este oprit, iar statia nu este prevazuta cu refugiu pentru pietoni;
h) in zona de actiune a indicatorului "Depasirea interzisa";
i) cand pentru efectuarea manevrei se incalca marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circula, chiar si partial, pe sensul opus, ori se incalca marcajul care delimiteaza spatiul de interzicere;
j) cand din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducatorul acestuia este obligat sa efectueze manevre de evitare a coliziunii;
k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule in asteptare, daca prin aceasta se intra pe sensul opus de circulatie.
(2) Se interzice depasirea coloanei oficiale.
§ 4. Viteza si distanta intre vehicule
Articolul 121
(1) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa respecte viteza maxima admisa pe sectorul de drum pe care circula si pentru categoria din care face parte vehiculul condus, precum si cea impusa prin mijloacele de semnalizare.
(2) Nerespectarea regimului de viteza stabilit conform legii se constata de catre politistii rutieri, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic.
(3) Administratorul drumului public este obligat sa instaleze indicatoare pentru reglementarea regimului de viteza.
(4) In afara localitatilor, inaintea statiilor mijloacelor de transport public de persoane si/sau a trecerilor pentru pietoni, la o distanta de 100 m fata de acestea, administratorul drumului este obligat sa realizeze amenajari rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.
Articolul 122
Se interzice conducatorilor de vehicule sa reduca brusc viteza ori sa efectueze o oprire neasteptata, fara motiv intemeiat.
Articolul 123
Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h in localitati sau 50 km/h in afara localitatilor, in urmatoarele situatii:
a) la trecerea prin intersectiile cu circulatie nedirijata;
b) in curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau in care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
c) la trecerea pe langa grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent daca acestea se afla in mers sau stationeaza pe partea carosabila a drumurilor cu o singura banda de circulatie pe sens;
d) la trecerea pe langa animale care sunt conduse pe partea carosabila sau pe acostament;
e) cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata, zapada batatorita, mazga sau piatra cubica umeda;
f) pe drumuri cu denivelari, semnalizate ca atare;
g) in zona de actiune a indicatorului de avertizare "Copii" in intervalul orar 7,00-22,00, precum si a indicatorului "Accident";
h) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare si marcaje, cand drumul public are cel mult o banda pe sens, iar pietonii aflati pe trotuar, in imediata apropiere a partii carosabile, intentioneaza sa se angajeze in traversare;
i) la schimbarea directiei de mers prin viraje;
j) cand vizibilitatea este sub 100 m in conditii de ceata, ploi torentiale, ninsori abundente.
Articolul 124
Administratorul drumului public este obligat ca in locurile prevazute la art. 123 sa instaleze indicatoare de avertizare si sa ia masuri pentru realizarea de amenajari rutiere care sa determine conducatorii de vehicule sa reduca viteza de deplasare.
§ 5. Reguli referitoare la manevre
Articolul 125
Pentru a putea intoarce vehiculul de pe un sens de mers pe celalalt prin manevrare inainte si inapoi sau prin viraj, conducatorul acestuia este obligat sa semnalizeze si sa se asigure ca din fata, din spate sau din lateral nu circula in acel moment niciun vehicul.
Articolul 126
Se interzice intoarcerea vehiculului:
a) in locurile in care este interzisa oprirea voluntara a vehiculelor, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 142 lit. f);
b) in intersectiile in care este interzis virajul la stanga, precum si in cele in care, pentru efectuare, este necesara manevrarea inainte si inapoi a vehiculului;
c) in locurile unde soliditatea drumului nu permite;
d) pe drumurile cu sens unic;
e) pe marcajul pietonal;
f) in locurile in care este instalat indicatorul "Intoarcerea interzisa".
Articolul 127
(1) Pe drumurile publice inguste si/sau cu declivitate, unde trecerea vehiculelor care circula din sensuri opuse, unele pe langa altele, este imposibila sau periculoasa, se procedeaza dupa cum urmeaza:
a) la intalnirea unui ansamblu de vehicule cu un vehicul conducatorul acestuia din urma trebuie sa manevreze cu spatele;
b) la intalnirea unui vehicul greu cu un vehicul usor, conducatorul acestuia din urma trebuie sa manevreze cu spatele;
c) la intalnirea unui vehicul care efectueaza transport public de persoane cu un vehicul de transport marfuri conducatorul acestuia din urma trebuie sa manevreze cu spatele.
(2) In cazul vehiculelor de aceeasi categorie, obligatia de a efectua o manevra de mers inapoi revine conducatorului care urca, cu exceptia cazului cand este mai usor si exista conditii pentru conducatorul care coboara sa execute aceasta manevra, mai ales atunci cand se afla aproape de un refugiu.
Articolul 128
(1) Se interzice mersul inapoi cu vehiculul:
a) in cazurile prevazute la art. 126, cu exceptia lit. d);
b) pe o distanta mai mare de 50 m;
c) la iesirea de pe proprietati alaturate drumurilor publice.
(2) In locurile in care mersul inapoi este permis, dar vizibilitatea in spate este impiedicata, vehiculul poate fi manevrat inapoi numai atunci cand conducatorul acestuia este dirijat de cel putin o persoana aflata in afara vehiculului.
(3) Persoana care dirijeaza manevrarea cu spatele a unui vehicul este obligata sa se asigure ca manevra se efectueaza fara a pune in pericol siguranta participantilor la trafic.
(4) Mersul inapoi cu autovehiculul trebuie semnalizat cu lumina sau luminile speciale din dotare. Se recomanda dotarea autovehiculelor si cu dispozitive sonore pentru semnalizarea acestei manevre.
§ 6. Intersectii si obligatia de a ceda trecerea
Articolul 129
(1) Vehiculul care circula pe un drum public pe care este instalat unul dintre indicatoarele avand semnificatia: "Drum cu prioritate", "Intersectie cu un drum fara prioritate" sau "Prioritate fata de circulatia din sens invers" are prioritate de trecere.
(2) Cand doua vehicule urmeaza sa se intalneasca intr-o intersectie dirijata prin indicatoare, venind de pe doua drumuri publice unde sunt instalate indicatoare cu aceeasi semnificatie, vehiculul care vine din dreapta are prioritate.
Articolul 130
Conducatorul de vehicul care se apropie de intrarea intr-o intersectie, simultan cu un autovehicul cu regim de circulatie prioritara care are in functiune semnalele luminoase si sonore, are obligatia sa ii acorde prioritate de trecere.
Articolul 131
(1) La apropierea de o statie pentru mijloace de transport public de persoane prevazuta cu alveola, din care conducatorul unui astfel de vehicul semnalizeaza intentia de a iesi, conducatorul vehiculului care circula pe banda de langa acostament sau bordura este obligat sa reduca viteza si, la nevoie, sa opreasca pentru a-i permite reintrarea in trafic.
(2) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa acorde prioritate de trecere pietonilor aflati pe partea carosabila pentru a urca in tramvai sau dupa ce au coborat din acesta, daca tramvaiul este oprit in statie fara refugiu.
Articolul 132
Conducatorul vehiculului al carui mers inainte este obturat de un obstacol sau de prezenta altor participanti la trafic, care impune trecerea pe sensul opus, este obligat sa reduca viteza si, la nevoie, sa opreasca pentru a permite trecerea vehiculelor care circula din sens opus.
Articolul 133
In cazul prevazut la art. 51 alin. (2), conducatorii vehiculelor sunt obligati sa acorde prioritate de trecere participantilor la trafic cu care se intersecteaza si care circula conform semnificatiei culorii semaforului care li se adreseaza.
Articolul 134
La iesirea din zonele rezidentiale sau pietonale, conducatorii de vehicule sunt obligati sa acorde prioritate de trecere tuturor vehiculelor cu care se intersecteaza.
Articolul 135
Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si in urmatoarele situatii:
a) la intersectia nedirijata atunci cand patrunde pe un drum national venind de pe un drum judetean, comunal sau local;
b) la intersectia nedirijata atunci cand patrunde pe un drum judetean venind de pe un drum comunal sau local;
c) la intersectia nedirijata atunci cand patrunde pe un drum comunal venind de pe un drum local;
d) cand urmeaza sa patrunda intr-o intersectie cu circulatie in sens giratoriu fata de cel care circula in interiorul acesteia;
e) cand circula in panta fata de cel care urca, daca pe sensul de mers al celui care urca se afla un obstacol imobil. In aceasta situatie manevra nu este considerata depasire in sensul prevederilor art. 120 lit. j);
f) cand se pune in miscare sau la patrunderea pe drumul public venind de pe o proprietate alaturata acestuia fata de vehiculul care circula pe drumul public, indiferent de directia de deplasare;
g) cand efectueaza un viraj spre stanga sau spre dreapta si se intersecteaza cu un conducator de bicicleta sau trotineta electrica care circula pe o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare;
h) pietonului care traverseaza drumul public, prin loc special amenajat, marcat si semnalizat corespunzator ori la culoarea verde a semaforului destinat lui, atunci cand acesta se afla pe sensul de mers al vehiculului.
§ 7. Trecerea la nivel cu calea ferata
Articolul 136
(1) La trecerea la nivel cu calea ferata curenta, conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu viteza redusa si sa se asigure ca din partea stanga sau din partea dreapta nu se apropie un vehicul feroviar.
(2) La traversarea caii ferate, pietonii sunt obligati sa se asigure ca din stanga sau din dreapta nu se apropie un vehicul feroviar.
Articolul 137
(1) Conducatorul de vehicul poate traversa calea ferata curenta prevazuta cu bariere sau semibariere, daca acestea sunt ridicate si semnalele luminoase si sonore nu functioneaza, iar semnalul cu lumina alba intermitenta cu cadenta lenta este in functiune.
(2) Cand circulatia la trecerea la nivel cu calea ferata curenta este dirijata de agenti de cale ferata, conducatorul de vehicul trebuie sa respecte semnalele acestora.
Articolul 138
(1) Conducatorul de vehicul este obligat sa opreasca atunci cand:
a) barierele sau semibarierele sunt coborate, in curs de coborare sau de ridicare;
b) semnalul cu lumini rosii si/sau semnalul sonor sunt in functiune;
c) intalneste indicatorul "Trecerea la nivel cu calea ferata simpla, fara bariere", "Trecerea la nivel cu calea ferata dubla, fara bariere" sau "Oprire".
(2) Vehiculele trebuie sa opreasca, in ordinea sosirii, in locul in care exista vizibilitate maxima asupra caii ferate fara a trece de indicatoarele prevazute la alin. (1) lit. c) sau, dupa caz, inaintea marcajului pentru oprire ori inaintea barierelor sau semibarierelor, cand acestea sunt inchise, in curs de coborare sau de ridicare.
Articolul 139
(1) In cazul imobilizarii unui vehicul pe calea ferata, conducatorul acestuia este obligat sa scoata imediat pasagerii din vehicul si sa elibereze platforma caii ferate, iar cand nu este posibil, sa semnalizeze prezenta vehiculului cu orice mijloc adecvat.
(2) Participantii la trafic, care se gasesc in apropierea locului unde un vehicul a ramas imobilizat pe calea ferata, sunt obligati sa acorde sprijin pentru scoaterea acestuia sau, cand nu este posibil, pentru semnalizarea prezentei lui.
(3) Conducatorului de vehicul ii este interzis sa treaca sau sa ocoleasca portile de gabarit instalate inaintea cailor ferate electrificate, daca inaltimea sau incarcatura vehiculului atinge ori depaseste partea superioara a portii.
Articolul 140
(1) La intersectarea unui drum public cu o cale ferata industriala, accesul vehiculelor feroviare se face numai dupa semnalizarea corespunzatoare si din timp de catre cel putin un agent de cale ferata.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), conducatorii de vehicule sunt obligati sa se conformeze semnificatiei semnalelor agentilor de cale ferata.
§ 8. Oprirea, stationarea si parcarea
Articolul 141
(1) Conducatorii autovehiculelor, tractoarelor agricole sau forestiere imobilizate pe drumurile publice, care se indeparteaza de acestea, sunt obligati sa actioneze frana de ajutor, sa opreasca functionarea motorului si sa cupleze intr-o treapta de viteza inferioara sau in cea de parcare daca autovehiculul, tractorul agricol sau forestier are transmisie automata.
(2) In cazul imobilizarii involuntare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier in panta sau in rampa, pe langa obligatiile prevazute la alin. (1) conducatorul trebuie sa bracheze rotile directoare.
(3) In cazul imobilizarii involuntare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier in pasaje subterane sau in tuneluri, conducatorul acestuia este obligat sa opreasca functionarea motorului.
(4) In localitati, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau stationarea voluntara a vehiculelor este permisa si pe partea stanga, daca ramane libera cel putin o banda de circulatie.
(5) In afara localitatilor oprirea sau stationarea voluntara a vehiculelor se face in afara partii carosabile, iar atunci cand nu este posibil, cat mai aproape de marginea din dreapta a drumului, paralel cu axa acestuia.
(6) Nu este permisa stationarea pe partea carosabila, in timpul noptii, a tractoarelor agricole sau forestiere, a remorcilor, a mopedelor, a bicicletelor, a trotinetelor eletrice, a masinilor si utilajelor autopropulsate utilizate in lucrari de constructii, agricole sau forestiere, a vehiculelor cu tractiune animala ori a celor trase sau impinse cu mana.
(7) Nu este permisa oprirea sau stationarea in tuneluri. In situatii de urgenta sau de pericol conducatorului de autovehicul ii este permisa oprirea sau stationarea numai in locurile special amenajate si semnalizate corespunzator. In caz de imobilizare prelungita a autovehiculului in tunel, conducatorul de vehicul este obligat sa opreasca motorul.
(8) Se considera stationare pe partea carosabila situatia in care oricare dintre rotile vehiculului sau remorcii se regaseste pe partea carosabila.
Articolul 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
a) in zona de actiune a indicatorului "Oprirea interzisa";
b) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la o distanta mai mica de 50 m inainte si dupa acestea;
c) pe poduri, pe si sub pasaje denivelate, precum si pe viaducte;
d) in curbe si in alte locuri cu vizibilitate redusa sub 50 m;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea;;
f) in intersectii, inclusiv cele cu circulatie in sens giratoriu, precum si in zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar in lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
g) in statiile mijloacelor de transport public de persoane, precum si la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea;
h) in dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stanjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si in dreptul marcajului continuu, in cazul in care conducatorii celorlalte vehicule care circula in acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
i) in locul in care se impiedica vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificatiile "Drum ingustat", "Prioritate pentru circulatia din sens invers" sau "Prioritate fata de circulatia din sens invers";
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni si biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai putin de 50 m de acestea, daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stanjenita sau impiedicata;
m) pe partea carosabila a autostrazilor, a drumurilor expres si a celor nationale europene (E);
n) pe trotuar, cu exceptia situatiei in care administratorul drumului public a executat amenajari care respecta prevederile art. 144 alin. (2) si (3);
o) pe pistele pentru biciclete;
p) in locurile unde este interzisa depasirea.
Articolul 143
Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:
a) in toate cazurile in care este interzisa oprirea voluntara;
b) in zona de actiune a indicatorului cu semnificatia "Stationarea interzisa" si a marcajului cu semnificatia de interzicere a stationarii;
c) pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6 m;
d) in dreptul cailor de acces care deservesc proprietatile alaturate drumurilor publice;
e) in pante si in rampe;
f) in locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia "Stationare alternanta", in alta zi sau perioada decat cea permisa, ori indicatorul cu semnificatia "Zona de stationare cu durata limitata" peste durata stabilita.
Articolul 144
(1) Administratorul drumului public este obligat sa delimiteze si sa semnalizeze corespunzator sectoarele de drum public unde este interzisa oprirea sau stationarea vehiculelor.
(2) Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, cu avizul politiei rutiere, spatii destinate opririi sau stationarii vehiculelor, marcate si semnalizate corespunzator. Amenajarile se pot executa numai daca:
a) se respecta culoarul destinat circulatiei pietonilor, stabilit potrivit normativelor in vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m latime;
b) accesul vehiculelor in parcare se realizeaza din partea carosabila;
c) pozitionarea vehiculelor in parcare nu stanjeneste circulatia pe prima banda sau pe pistele amenajate.
(3) Nu se pot amenaja parcari pentru autovehicule, pe trotuar, la mai putin de 10 m de intersectii, statii ale mijloacelor de transport in comun sau treceri pentru pietoni.
Articolul 145
Se interzice conducatorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier si pasagerilor ca in timpul opririi sau stationarii sa deschida ori sa lase deschise usile acestuia sau sa coboare fara sa se asigure ca nu creeaza un pericol pentru circulatie.
Articolul 146
Circulatia vehiculelor si a pietonilor in spatiile special amenajate sau stabilite si semnalizate corespunzator se desfasoara conform normelor rutiere, pe intreaga perioada cat parcarile sunt deschise circulatiei publice.
§ 9. Alte obligatii si interdictii pentru conducatorii de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere si tramvaie
Articolul 147
Conducatorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori de tramvai este obligat:
1. sa aiba asupra sa actul de identitate, permisul de conducere, certificatul de inmatriculare sau de inregistrare si, dupa caz, atestatul profesional, precum si celelalte documente prevazute de legislatia in vigoare;
2. sa circule numai pe sectoarele de drum pe care ii este permis accesul si sa respecte normele referitoare la masele totale maxime autorizate si admise si/sau la dimensiunile maxime admise de autoritatea competenta pentru autovehiculele conduse;
3. sa verifice functionarea sistemului de lumini si de semnalizare, a instalatiei de climatizare, sa mentina permanent curate parbrizul, luneta si geamurile laterale ale autovehiculului, tractorului agricol sau forestier precum si placutele cu numarul de inmatriculare sau inregistrare ale autovehiculului si remorcii;
4. sa permita controlul starii tehnice a vehiculului precum si al bunurilor transportate, in conditiile legii;
5. sa se prezinte la verificarea medicala periodica, potrivit legii, precum si la examinarea medicala de specialitate la trimiterea medicului in conditiile art. 22 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
6. sa aplice pe parbrizul si pe luneta autovehiculului, tractorului agricol sau forestier semnul distinctiv stabilit pentru conducatorii de autovehicule incepatori, daca are o vechime mai mica de un an de la obtinerea permisului de conducere.
Articolul 148
Se interzice conducatorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori de tramvai:
1. sa conduca un autovehicul, tractor agricol sau forestier sau tramvai cu dovada inlocuitoare a permisului de conducere eliberata fara drept de circulatie sau a carei valabilitate a expirat;
2. sa transporte in autovehicul, tractor agricol sau forestier sau tramvai mai multe persoane decat numarul de locuri stabilite in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare;
3. sa transporte persoane in stare de ebrietate pe autovehicule din categoriile AM, A1, A2 si A sau in cabina ori in caroseria autovehiculului destinat transportului de marfuri;
4. sa transporte persoane in caroseria autobasculantei, pe autocisterna, pe platforma, deasupra incarcaturii, pe partile laterale ale caroseriei sau persoane care stau in picioare in caroseria autocamionului, pe scari si in remorca, cu exceptia celei special amenajate pentru transportul persoanelor;
5. sa transporte in si pe autoturism obiecte a caror lungime sau latime depaseste, impreuna cu incarcatura, dimensiunile acestuia;
6. sa deschida usile autovehiculului sau tramvaiului in timpul mersului, sa porneasca de pe loc cu usile deschise;
7. sa aiba in timpul mersului preocupari de natura a-i distrage in mod periculos atentia ori sa foloseasca instalatii de sonorizare la un nivel de zgomot care ar afecta deplasarea in siguranta a lui si a celorlalti participanti la trafic;
8. sa intre pe drumurile modernizate cu vehiculul care are pe roti sau pe caroserie noroi ce se depune pe partea carosabila ori din care cad sau se scurg produse, substante ori materiale ce pot pune in pericol siguranta circulatiei;
9. sa aiba aplicate pe parbriz, luneta sau pe geamurile laterale afise, reclame publicitare, inscrisuri ori accesorii, care restrang sau estompeaza vizibilitatea conducatorului ori a pasagerilor, atat din interior, cat si din exterior;
10. sa aiba aplicate folii sau tratamente chimice pe parbrize, luneta ori pe geamurile laterale, care restrang sau estompeaza vizibilitatea, atat din interior, cat si din exterior, cu exceptia celor omologate si certificate, prin marcaj corespunzator, de catre autoritatea competenta;
11. sa aiba aplicate folii sau tratamente chimice pe dispozitivele de iluminare ori semnalizare luminoasa, care diminueaza eficacitatea acestora, precum si pe placutele cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare, care impiedica citirea numarului de inmatriculare sau de inregistrare;
12. sa lase liber in timpul mersului volanul, ghidonul sau maneta de comanda, sa opreasca motorul ori sa decupleze transmisia in timpul mersului;
13. sa foloseasca in mod abuziv mijloacele de avertizare sonora;
14. sa circule cu autovehiculul cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara a avea montate pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, in perioadele si pe drumurile stabilite prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului;
15. sa circule avand montate pe autovehicul anvelope cu alte dimensiuni ori caracteristici decat cele prevazute in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare ori care prezinta taieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita admisa;
16. sa conduca un vehicul care emana noxe peste limita legala admisa ori al carui zgomot in mers sau stationare depaseste pragul fonic prevazut de lege ori care are montat pe sistemul de evacuare a gazelor dispozitive neomologate;
17. sa circule cu vehiculul avand placutele cu numerele de inmatriculare sau de inregistrare, provizorii ori pentru probe deteriorate sau neconforme cu standardul;
18. sa savarseasca acte sau gesturi obscene, sa profereze injurii, sa adreseze expresii jignitoare ori vulgare celorlalti participanti la trafic;
19. sa circule cu autovehiculul avariat mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei;
20. sa arunce, pe drumurile publice, din vehicul obiecte, materiale sau substante;
21. sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe vehicule din categoriile AM, A1, A2 si A.
Articolul 149
(1) Conducatorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori de tramvai cu o vechime mai mica de un an de la data obtinerii permisului de conducere are obligatia de a aplica semnul distinctiv sub forma unui disc de culoare galbena, cu diametrul de 100 mm, care are in centru semnul exclamarii, de culoare neagra, cu lungimea de 60 mm si diametrul punctului de 10 mm, dupa cum urmeaza:
a) la autovehiculele din categoriile AM, A1, A2 si A, in partea din spate, langa numarul de inmatriculare sau inregistrare, dupa caz;
b) la celelalte vehicule, pe parbriz, in partea din dreapta jos si pe luneta, in partea stanga jos;
c) la vehiculul care nu este prevazut cu luneta, pe parbriz in partea din dreapta jos si pe caroserie in partea din spate stanga sus;
d) la tramvai, pe parbriz in partea din dreapta jos si pe luneta ultimului vagon in partea din spate stanga sus;
e) la vehiculul care tracteaza o remorca, pe parbrizul vehiculului in partea din dreapta jos si pe caroseria remorcii in partea din spate stanga sus.
(2) Conducatorului de vehicul prevazut la alin. (1) ii este interzis:
a) sa conduca autovehicule care transporta marfuri sau produse periculoase;
b) sa conduca vehicule destinate testarii sau cele pentru probe;
c) sa conduca vehicule destinate transportului public de persoane, inclusiv in regim de taxi.
§ 10. Circulatia vehiculelor destinate transportului de marfuri sau transportului public de persoane
Articolul 150
(1) Incarcatura unui vehicul trebuie sa fie asezata si, la nevoie, fixata astfel incat:
a) sa nu puna in pericol persoane ori sa nu cauzeze daune proprietatii publice sau private;
b) sa nu stanjeneasca vizibilitatea conducatorului si sa nu pericliteze stabilitatea ori conducerea vehiculului;
c) sa nu fie tarata, sa nu se scurga si sa nu cada pe drum;
d) sa nu mascheze dispozitivele de semnalizare, catadioptrii si placutele cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare ori provizoriu, iar in cazul vehiculelor fara motor, semnalele facute cu bratele de conducatorul acestora;
e) sa nu provoace zgomot care sa jeneze conducatorul, participantii la trafic ori sa sperie animalele si sa nu produca praf sau mirosuri pestilentiale.
(2) Lanturile, cablurile, prelatele si alte accesorii ce servesc la asigurarea sau protectia incarcaturii trebuie sa o fixeze cat mai bine de vehicul si sa nu constituie ele insele un pericol pentru siguranta circulatiei.
(3) Incarcatura care consta in materiale sau produse ce se pot imprastia in timpul mersului trebuie acoperita cu o prelata. Cand incarcatura consta in obiecte mari ori grele, aceasta trebuie fixata pentru a nu se deplasa in timpul transportului si a nu depasi gabaritul vehiculului.
Articolul 151
Conducatorul de autovehicul sau de tramvai care efectueaza transport public de persoane este obligat:
a) sa opreasca pentru urcarea sau coborarea pasagerilor numai in statiile semnalizate ca atare, cu exceptia transportului public de persoane in regim de taxi. Daca statia este prevazuta cu alveola, oprirea se va face numai in interiorul acesteia;
b) sa deschida usile numai dupa ce vehiculul a fost oprit in statie;
c) sa inchida usile numai dupa ce pasagerii au coborat ori au urcat;
d) sa repuna in miscare autovehiculul sau tramvaiul din statie dupa ce a semnalizat intentia si s-a asigurat ca poate efectua in siguranta aceasta manevra.
Articolul 152
Se interzice pasagerilor mijloacelor de transport public de persoane:
a) sa urce, sa coboare, sa tina deschise usile ori sa le deschida in timpul mersului vehiculului;
b) sa calatoreasca pe scari sau pe partile exterioare ale caroseriei vehiculului;
c) sa arunce din vehicul orice fel de obiecte, materiale sau substante.
§ 11. Remorcarea
Articolul 153
(1) Un autovehicul poate tracta pe drumul public o singura remorca. Se excepteaza tractorul agricol sau forestier care poate tracta doua remorci, precum si autovehiculele amenajate pentru formarea unui autotren de transport persoane in localitatile turistice, cu conditia ca acesta sa nu fie mai lung de 25 m si sa nu circule cu viteza mai mare de 25 km/h.
(2) Motocicleta fara atas, precum si bicicleta pot tracta o remorca usoara avand o singura axa.
Articolul 154
Cuplarea unui vehicul cu una sau doua remorci, pentru formarea unui ansamblu de vehicule, se poate efectua numai daca:
a) elementele care compun dispozitivul de cuplare sunt omologate si compatibile;
b) ansamblul de vehicule poate realiza raza minima de virare a autovehiculului tragator;
c) dimensiunile ansamblului de vehicule nu depasesc limitele prevazute de lege;
d) elementele de cuplare ale echipamentelor de franare, de iluminare si semnalizare luminoasa sunt compatibile;
e) vehiculele care compun ansamblul nu se ating la trecerea peste denivelari, la efectuarea virajelor sau la schimbarea directiei de mers.
Articolul 155
(1) In cazul ramanerii in pana a unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori a remorcii acestuia, conducatorul ansamblului este obligat sa il scoata imediat in afara partii carosabile sau, daca nu este posibil, sa il deplaseze langa bordura ori acostament, asezandu-l paralel cu axa drumului si luand masuri pentru remedierea deficientelor sau, dupa caz, de remorcare.
(2) Pe timpul noptii sau in conditii de vizibilitate redusa, autovehiculul, tractorul agricol sau forestier sau remorca acestuia care are deficiente la sistemul de iluminare sau de semnalizare luminoasa nu poate fi tractat/tractata pe drumurile publice fara a avea in functiune, in partea stanga, in fata, o lumina de intalnire si in spate, una de pozitie.
Articolul 156
(1) Daca un autovehicul, tractor agricol sau forestier sau o remorca a ramas in pana pe partea carosabila a drumului si nu poate fi deplasat/deplasata in afara acesteia, conducatorul autovehiculului, tractorului agricol sau forestier este obligat sa puna in functiune luminile de avarie si sa instaleze triunghiurile reflectorizante.
(2) Triunghiurile reflectorizante se instaleaza in fata si in spatele vehiculului, pe aceeasi banda de circulatie, la o distanta de cel putin 30 m de acesta, astfel incat sa poata fi observate din timp de catre participantii la trafic care se apropie. In localitati, atunci cand circulatia este intensa, triunghiurile reflectorizante pot fi asezate la o distanta mai mica sau chiar pe vehicul, astfel incat sa poata fi observate din timp de ceilalti conducatori de vehicule.
(3) Daca vehiculul nu este dotat cu lumini de avarie sau acestea sunt defecte, conducatorul poate folosi, pe timpul noptii ori in conditii de vizibilitate redusa, o lampa portativa cu lumina galbena intermitenta, care se instaleaza la partea din spate a vehiculului.
(4) Se interzice folosirea triunghiurilor reflectorizante ori a luminilor de avarie in mod nejustificat sau pentru a simula o ramanere in pana in locurile unde oprirea ori stationarea este interzisa.
(5) In cazul caderii din vehicule, pe partea carosabila, a incarcaturii sau a unei parti din aceasta, care constituie un obstacol ce nu poate fi inlaturat imediat, conducatorul este obligat sa il semnalizeze cu unul dintre mijloacele prevazute la alin. (1)-(3).
Articolul 157
(1) Remorcarea unui autovehicul se face cu respectarea urmatoarelor reguli:
a) conducatorii autovehiculelor, tractorul agricol sau forestier tragator si, respectiv, remorcat trebuie sa posede permise de conducere valabile pentru categoriile din care face parte fiecare dintre autovehicule;
b) autovehiculul, tractorul agricol sau forestier tragator sa nu remorcheze un autovehicul mai greu decat masa lui proprie, cu exceptia cazului cand remorcarea se efectueaza de catre un autovehicul destinat special depanarii;
c) remorcarea trebuie sa se realizeze prin intermediul unei bare metalice in lungime de cel mult 4 m. Autoturismul ale carui mecanism de directie si sistem de franare nu sunt defecte poate fi remorcat cu o legatura flexibila omologata, in lungime de 3-5 m. Bara sau legatura flexibila trebuie fixata la elementele de remorcare cu care sunt prevazute autovehiculele;
d) conducatorul autovehiculului, tractorului agricol sau forestier remorcat este obligat sa semnalizeze corespunzator semnalelor efectuate de conducatorul autovehiculului tragator. Atunci cand sistemul de iluminare si semnalizare nu functioneaza, este interzisa remorcarea acestuia pe timpul noptii si in conditii de vizibilitate redusa, iar ziua poate fi remorcat daca pe partea din spate are aplicate inscriptia "Fara semnalizare", precum si indicatorul "Alte pericole".
(2) Daca remorcarea se realizeaza prin suspendarea cu o macara sau sprijinirea pe o platforma de remorcare a partii din fata a autovehiculului, tractorul agricol sau forestier remorcat, atunci in acesta nu trebuie sa se afle nicio persoana.
(3) Se interzice remorcarea unui autovehicul cu doua roti, cu sau fara atas, a autovehiculului, tractorul agricol sau forestier al carui sistem de directie nu functioneaza sau care nu este inmatriculat ori inregistrat sau cand drumul este acoperit cu polei, gheata ori zapada. Se interzice si remorcarea a doua sau mai multe autovehicule, a carutelor, a vehiculelor care in mod normal sunt trase sau impinse cu mana ori a utilajelor agricole.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), se permite remorcarea unui autovehicul, tractor agricol sau forestier al carui sistem de directie nu functioneaza numai in cazul cand remorcarea se realizeaza prin suspendarea rotilor directoare ale autovehiculului, tractorul agricol sau forestier remorcat cu o macara sau sprijinirea rotilor directoare ale autovehiculului remorcat pe o platforma de remorcare.
(5) Conducatorul poate impinge sau tracta, cu propriul autovehicul, in situatii deosebite, pe distante scurte, un alt automobil pentru a-i pune motorul in functiune sau pentru a efectua scurte manevre, fara a pune in pericol siguranta deplasarii celorlalti participanti la trafic.
§ 12. Zona rezidentiala si pietonala
Articolul 158
(1) In zona rezidentiala, semnalizata ca atare, pietonii pot folosi toata latimea partii carosabile, iar jocul copiilor este permis.
(2) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa circule cu o viteza de cel mult 20 km/h, sa nu stationeze sau sa parcheze vehiculul in afara spatiilor anume destinate si semnalizate ca atare, sa nu stanjeneasca sau sa impiedice circulatia pietonilor chiar daca, in acest scop, trebuie sa opreasca.
Articolul 159
In zona pietonala, semnalizata ca atare, conducatorul de vehicul poate intra numai daca locuieste in aceasta zona sau presteaza servicii publice "din poarta in poarta" si nu are alta posibilitate de acces. Acesta este obligat sa circule cu viteza maxima de 5 km/h, sa nu stanjeneasca ori sa impiedice circulatia pietonilor si, daca este necesar, sa opreasca pentru a permite circulatia acestora.
Sectiunea a 4-a Reguli pentru alti participanti la trafic
§ 1. Circulatia bicicletelor si a trotinetelor electrice
Articolul 160
(1) Bicicletele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand.
(2) Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1) sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.
Articolul 161
(1) Se interzice conducatorului de bicicleta sau trotineta electrica:
a) sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand semnificatia "Accesul interzis bicicletelor";
b) sa invete sa conduca biciclete sau trotinete electrice pe drumurile intens circulate;
c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste pentru biciclete;
d) sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la competitii sportive organizate;
e) sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului ori a substantelor psihoactive;
f) sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
g) sa transporte o alta persoana, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (1^1) si a situatiei cand vehiculul este construit si/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
h) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista acostament practicabil;
i) sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
j) sa circule fara indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 14 si 15;
k) sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada;
l) sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
m) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;
n) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar in functie de directia de deplasare;
o) sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
p) sa conduca vehiculul fara a mentine contactul rotilor cu solul.
q) sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale, in cazul conducatorului de bicicleta, respectiv fara a tine ambele maini pe ghidon, in cazul conducatorului de trotineta electrica.
(2) Se interzice conducatorului de bicicleta sa transporte o alta persoana, cu exceptia copilului in varsta de pana la 7 ani, care poate fi transportat pe bicicleta, de catre un adult, numai daca vehiculul este prevazut din constructie cu un suport special sau daca are montat un dispozitiv omologat.
(3) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sau trotinete electrice sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate.
§ 2. Insotirea animalelor
Articolul 162
(1) Animalele de povara, de tractiune ori de calarie, precum si animalele in turma nu pot fi conduse pe autostrazi, pe drumurile nationale, in municipii si orase, precum si pe drumurile la inceputul carora exista indicatoare care le interzic accesul. Animalele de calarie apartinand politiei, jandarmeriei ori Ministerului Apararii pot fi conduse pe drumurile publice din localitati, atunci cand participa la executarea unor misiuni.
(2) Atunci cand circula pe drumurile publice pe care le este permis accesul, turmele trebuie impartite in grupuri bine separate intre ele pentru a nu ingreuna circulatia celorlalti participanti la trafic, fiecare grup avand cel putin un conducator.
(3) Atunci cand sunt conduse pe drumul public, animalele si insotitorii acestora trebuie sa circule pe acostamentul din partea stanga a drumului, in sensul de mers, iar cand acesta nu exista, cat mai aproape de marginea din stanga a partii carosabile.
Articolul 163
(1) Conducatorul de animale de calarie este obligat:
a) sa conduca animalele astfel incat acestea sa se deplaseze pe acostament, iar in lipsa acestuia cat mai aproape de marginea din partea dreapta a drumului;
b) sa nu lase animalele nesupravegheate pe partea carosabila sau in imediata apropiere a acesteia;
c) de la lasarea serii pana in zorii zilei sa poarte imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante;
d) sa traverseze drumul public prin locurile permise pietonilor numai dupa ce s-a asigurat ca o poate face fara pericol;
e) sa semnalizeze schimbarea directiei de mers spre stanga prin ridicarea in plan orizontal a bratului stang, iar oprirea prin balansarea bratului drept.
(2) Persoanele care conduc animale izolate sau de povara sunt obligate:
a) sa se deplaseze pe acostament, iar in lipsa acestuia, cat mai aproape de marginea din partea dreapta a carosabilului;
b) sa conduca animalele numai pe partea din dreapta lor, cu ajutorul unei legaturi care nu poate avea o lungime mai mare de 2 metri;
c) sa asigure deplasarea animalelor insiruite si legate unul in spatele altuia;
d) de la lasarea serii pana in zorii zilei sa poarte imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante;
e) sa traverseze drumul public prin locurile permise pietonilor, numai dupa ce s-a asigurat ca o pot face fara pericol.
(3) Deplasarea pe drumurile publice a unei turme se face cu respectarea urmatoarelor reguli:
a) turma trebuie sa aiba in fata si in spate cate un conducator;
b) pe timpul noptii sau in orice alte situatii cand vizibilitatea este redusa, conducatorul care se afla in fata turmei trebuie sa aiba un dispozitiv cu lumina de culoare alba, iar cel din spate un dispozitiv cu lumina de culoare rosie;
c) conducatorii turmei trebuie sa ia masurile necesare ca, pe timpul deplasarii pe drum, animalele sa nu impiedice circulatia celorlalti participanti la trafic;
d) animalele trebuie conduse la pas, pe acostament sau, in lipsa acestuia, cat mai aproape de marginea partii carosabile, astfel incat sa nu ocupe mai mult de jumatate din latimea sensului de mers;
e) la intersectii, precum si atunci cand traverseaza drumul, conducatorii turmei trebuie sa acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersecteaza;
f) in deplasarea pe drumurile pe care le este permis accesul, conducatorii turmei sunt obligati sa nu lase animalele nesupravegheate.
§ 3. Circulatia vehiculelor cu tractiune animala
Articolul 164
Pe drumurile pe care le este permis accesul, vehiculele cu tractiune animala trebuie sa fie conduse pe acostament sau, in lipsa acestuia, cat mai aproape de marginea din dreapta a partii carosabile.
Articolul 165
(1) Conducatorul vehiculului cu tractiune animala este obligat:
a) sa aiba asupra lui actul de identitate, certificatul de inregistrare, iar pe vehicul montate placutele cu numarul de inregistrare;
b) sa conduca animalele astfel incat acestea sa nu constituie un pericol pentru el si ceilalti participanti la trafic;
c) sa nu opreasca sau sa stationeze pe partea carosabila a drumului public;
d) pe timpul opririi sau stationarii pe acostament ori in afara partii carosabile, animalele trebuie sa fie legate astfel incat acestea sa nu poata intra pe partea carosabila;
e) sa nu conduca vehiculul cand se afla sub influenta alcoolului, a substantelor psihoactive;
f) sa semnalizeze schimbarea directiei de mers cu bratul si sa se asigure ca din fata sau din spate nu circula vehicule carora le poate pune in pericol siguranta deplasarii;
g) de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa sa nu circule pe drumurile publice fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante si fara ca vehiculul sa aiba in partea din fata un dispozitiv cu lumina alba sau galbena, iar in partea din spate un dispozitiv cu lumina rosie, amplasate pe partea laterala stanga;
h) sa nu paraseasca vehiculul sau animalele ori sa doarma in timpul mersului;
i) sa nu transporte obiecte care depasesc in lungime sau in latime vehiculul, daca incarcatura nu este semnalizata ziua cu un stegulet de culoare rosie, iar noaptea sau in conditii de vizibilitate redusa cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, montat in partea din spate a incarcaturii;
j) sa nu circule cu animale care insotesc vehiculul, daca acestea nu sunt legate de latura din dreapta a vehiculului sau de partea din spate a acestuia, cat mai aproape de partea dreapta. Legatura nu trebuie sa fie mai mare de 1,5 m;
k) sa nu patrunda pe drumurile modernizate sau pietruite cu rotile vehiculului murdare de noroi;
l) sa nu transporte in vehicule persoane care stau in picioare;
m) sa nu abandoneze vehiculul pe drumurile publice.
(2) Conducatorul de trasura care efectueaza transport public de persoane este obligat sa circule in conditiile stabilite in licenta de autoritatea competenta.
§ 4. Circulatia pietonilor
Articolul 166
Pe timp de noapte, pietonul sau persoana asimilata acestuia care circula pe partea carosabila a drumului, care nu este prevazut cu trotuar sau acostamente, trebuie sa aiba aplicate pe imbracaminte accesorii fluorescent-reflectorizante sau sa poarte o sursa de lumina, vizibila din ambele sensuri.
Articolul 167
(1) Se interzice pietonilor si persoanelor asimilate acestora:
a) sa se angajeze in traversarea drumului public atunci cand se apropie un autovehicul cu regim de circulatie prioritara care are in functiune semnalele speciale de avertizare luminoase si sonore;
b) sa traverseze partea carosabila prin fata sau prin spatele vehiculului oprit in statiile mijloacelor de transport public de persoane, cu exceptia cazurilor in care exista treceri pentru pietoni, semnalizate corespunzator;
c) sa prelungeasca timpul de traversare a drumului public, sa se opreasca ori sa se intoarca pe trecerile pentru pietoni care nu sunt prevazute cu semafoare;
d) sa traverseze drumul public prin alte locuri decat cele permise;
e) sa ocupe partea carosabila in scopul impiedicarii circulatiei;
f) sa traverseze calea ferata atunci cand barierele sau semibarierele sunt coborate ori cand semnalul luminos sau acustic interzice trecerea;
g) sa circule pe pistele pentru biciclete, amenajate si semnalizate corespunzator.
(2) Se interzice oricarei persoane sa efectueze acte de comert pe partea carosabila, pe acostament, pe trotuar, in parcari ori in statiile mijloacelor de transport public de persoane.
Articolul 168
(1) Persoanele care se deplaseaza pe drumul public formand un grup organizat, o coloana militara sau un cortegiu trebuie sa circule in formatie de cel mult trei siruri, pe partea dreapta a carosabilului, in sensul lor de mers, ocupand cel mult o banda de circulatie.
(2) De la lasarea serii si pana in zorii zilei, precum si ziua, in conditii de vizibilitate redusa, persoanele care se afla in fata si in spatele sirului dinspre axa drumului trebuie sa aiba o sursa de lumina de culoare alba, respectiv rosie, care sa fie vizibila pentru ceilalti participanti la trafic. Persoanele care formeaza sirul dinspre axa drumului trebuie sa aiba aplicate pe imbracaminte elemente fluorescent-reflectorizante.
(3) Conducatorii de grupuri organizate, de coloane militare sau de cortegii sunt obligati sa supravegheze permanent deplasarea acestora pe drumurile publice, pentru a nu stanjeni circulatia vehiculelor.
(4) Se interzice persoanelor care formeaza o coloana militara sa mearga in cadenta la trecerea peste poduri.
Sectiunea a 5-a Circulatia pe autostrazi
Articolul 169
(1) Conducatorii de autovehicule care intra pe autostrazi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie sa cedeze trecerea autovehiculelor care circula pe prima banda a autostrazilor si sa nu stanjeneasca in niciun fel circulatia acestora.
(2) Conducatorii de autovehicule care urmeaza sa paraseasca autostrada sunt obligati sa semnalizeze din timp si sa se angajeze pe banda de iesire (de decelerare).
Articolul 170
Circulatia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de marfuri se desfasoara pe banda din partea dreapta a autostrazii, cu exceptia cazului in care se efectueaza depasirea sau semnalizarea rutiera existenta instituie o alta reglementare de utilizare a benzilor.
>>REVINO LA CUPRINS REGULAMENTULUI DE APLICARE A CODULUI RUTIER!<<
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE