(1) Instanta de tutela va efectua un control efectiv si continuu asupra modului in care tutorele si consiliul de familie isi indeplinesc atributiile cu privire la minor si bunurile acestuia.
(2) In indeplinirea activitatii de control, instanta de tutela va putea cere colaborarea autoritatilor administratiei publice, a institutiilor si serviciilor publice specializate pentru protectia copilului sau a institutiilor de ocrotire, dupa caz.
Comentariu
Modalitatea practica prin care instanta de tutela poate verifica modul in care tutorele si consiliul de familie isi indeplinesc atributiile cu privire la minor si bunurile acestuia, conform art. 151 NCC
Controlul prevazut de art. 151 NCC se refera la indeplinirea atributiilor privind tutela, atat in ceea ce priveste ocrotirea persoanei minorului, cat si administrarea bunurilor acestuia.
Legea prevede ca acest control trebuie sa fie „efectiv si continuu”. Consideram ca el se concretizeaza in indeplinirea atributiilor referitoare la autorizarea si verificarea actelor pe care tutorele le indeplineste in aceasta calitate, precum si in coordonarea activitatii consiliului de familie. Spre exemplu, controlul activitatii tutorelui se va materializa in verificarea darilor de seama periodice ale tutorelui si descarcarea acestuia de gestiune, autorizarea actelor de dispozitie ale tutorelui cu privire la bunurile minorului etc.
S-au relevat o serie de probleme legate de numarul mare de dosare de tutela care trec, in privinta administrarii tutelei, de la autoritatea tutelara la instanta de tutela.
Participantii au fost informati cu privire la existenta unui acord de colaborare incheiat intre Judecatoria Targu Mures si autoritatea tutelara.
Acordul a fost incheiat avand in vedere existenta a numeroase dosare de descarcari de tutela in ceea ce priveste majorii. Acordul nu contine posibilitatea delegarii numirii curatorului special si tutorelui, textele art. 2 coroborat cu art. 230 alin. (1) lit. o) din Legea nr. 71/2011 fiind interpretate in sensul ca dispozitiile din Decretul nr. 31/1954 sunt in vigoare, cu competenta autoritatii tutelare pastrata (de exemplu, numirea tutorelui dupa admiterea punerii sub interdictie a bolnavului). S-a convenit un model de formular pe care tutorii il vor completa, iar dosarul va fi inaintat instantei ca si cum tutorele sesizeaza direct instanta. Autoritatea tutelara inainteaza dosarul instantei prin adresa; ea indeplineste doar acte materiale, intreaga responsabilitatea referitoare la dosar ramanand judecatorului. Chiar daca se deleaga atributii, modul de indeplinire a acestora de catre autoritatea tutelara trebuie verificat de instanta.
Delegarea prevazuta de art. 229 alin. (3) din Legea nr. 71/2011 se refera la o parte dintre atributiile instantei de tutela cu privire la exercitarea tutelei privind bunurile minorului sau, dupa caz, la supravegherea modului in care tutorele administreaza bunurile minorului.
In lipsa unor dispozitii speciale, procedura este cea de drept comun. Intrucat in astfel de cauze nu se pun in discutie drepturi potrivnice unor persoane, procedura poate fi cea necontencioasa, reglementata de art. 331 si urm. C. proc. civ. Incheierea pronuntata in cadrul acestei proceduri este supusa recursului.
S-a pus problema modului in care judecatorul trebuie sa verifice administrarea bunurilor celui ocrotit prin tutela, atat in privinta dovedirii tuturor cheltuielilor facute de tutore, cat si in privinta oportunitatii acestor cheltuieli, subliniindu-se faptul ca reglementarea institutiei tutelei este insuficienta sub acest aspect, motiv pentru care se impune interventia legislativa privind reglementarea procedurii administrarii tutelei. In acest context, in practica a ridicat probleme gestionarea tutelei in ipoteza in care cheltuielile, desi justificate de tutore, sunt vadit disproportionate fata de nevoile interzisului judecatoresc. S-a apreciat ca daca exista diferente considerabile intre veniturile si cheltuielile anuale ale interzisului judecatoresc ar trebui sa se puna in vedere tutorelui sa depuna veniturile in plus intr-un cont, urmand ca toate operatiunile privitoare la acel cont sa faca in mod obligatoriu obiectul autorizarii prealabile de catre instanta de tutela.
S-a apreciat ca problemele in aceasta materie au aparut pe fondul decalarii intrarii in vigoare a noilor coduri (Codul civil si Codul de procedura civila), fiind necesara reglementarea conditiilor de organizare, functionare si resurselor specifice ce trebuie alocate instantei de tutela (de exemplu, grefieri specializati). Totodata, constituirea consiliului de familiei, in cazurile in care aceasta va fi posibila, poate fi extrem de utila activitatii desfasurate de judecator in aceasta materie.
(Institutul National al Magistraturii, Dispozitii ale noului Cod civil in materia dreptului familiei – unificarea practicii judiciare, Bucuresti, 2012)
Reglementarea anterioara:
C. Fam.: Art. 136 (1) Autoritatea tutelara va exercita un control efectiv si continuu asupra modului in care tutorele isi indeplineste indatoririle sale cu privire la persoana si bunurile minorului, dispozitiile art. 108 alin. 2 fiind aplicabile. (2)Pentru inlesnirea controlului, autoritatea tutelara va putea cere colaborarea organelor administratiei de stat si institutiilor de ocrotire.
(Mona Maria Pivniceru, Noul Cod Civil si reglementarile anterioare. Prezentare comparativa: legea de punere in aplicare, legislatia conexa, Editura Hamangiu, Bucuresti, 2012)