O societate SRL cu doi asociati are activitate de constructii.
Societatea a inceput constructia unui hotel. Intrucit societatea nu doreste sa desfasoare activitatea de turism si constructii pe aceeasi societate a decis sa faca o divizare cu data de 31.12.2012 prin care sa transfere toate activele care nu au legatura cu activitatea de constructii, ci cu cea de turism pe o societate noua care va lua nastere la divizare si in care vor fi asociati doar cei doi asociati ai firmei de constructii.
Cu ocazia divizarii va trebui ca societatea existenta sa organizeze
inventarierea patrimoniului si evaluarea activelor (terenuri, cladiri) . Pentru investitia in curs trebuie facuta o evaluare de catre un evaluator autorizat? Sau acest activ va fi transferat la valoarea inregistrata la 31.12.2012 in contul 231 "Investitii in curs"? Mentionez ca asociatii sunt de acord cu transferul la aceasta valoare si intrebarea este daca exista o obligatie expresa legata de aceasta evaluare .
Avand in vedere ca in divizare nu intra alte societati sau alti actionari, stabilirea pasivelor care se atribuie noii societati care ia fiinta prin divizare (respectiv raportul intre capitalul social sia alte datorii repartizate noii societati) trebuie facuta proportional cu valoarea activului net la societatea existenta sau poate fi facut potrivit acordului asociatilor ?
Raspuns: Prin OUG nr. 2/2012 a fost introdusa modificarea potrivit careia nu mai este necesara obligatia intocmirii de catre un expert autorixat a raportului, cu privire la bunurile aduse ca aporturi in natura, cu conditia examinarii proiectului de divizare de catre un expert independent. Nu exista alte preveri speciale privitoare la evaluare, insa trebuie tinut cont ca prin divizare sa nu fie adus vreun prejudiciu vreunuia dintre creditorii societatii.
In ceea ce priveste stabilirea activelor si pasivelor care sunt atribuite noii societati, acestea vor fi stabilite tot prin proiectul de divizare, proiect ce va fi semnat de catre reprezentantii societatilor participante la operatiunea de divizare. Proiectul va contine inclusiv modul de transmitere al pasivului. Conform art.235 din
Legea 31/1990 cu modificarile ulterioare, asociatii pot hotari o data cu dizolvarea (daca este cazul) si modul de lichidare a societatii, asigurandu-se stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii. Dispozitiile legale depind insa si de forma de organizare a societatii.
Mai exista dispozitii speciale la art. 243 indice 6 din acelasi act normativ, din care rezulta ca nu este obligatoriu ca stabilirea pasivelor care se atribuie noii societati ce ia fiinta sa fie facuta proportional cu valoarea activului net la societatea existenta.
Totodata, societatile noi preiau pasivul societatii divizate, iar societatile care dobandesc bunuri prin efectul divizarii raspund fata de creditori pentru obligatiile societatii care si-a incetat existenta prin divizare, proportional cu valoarea bunurilor dobandite, in afara de cazul in care prin proiectul de divizare s-au stabilit alte proproertii.
O atentie deosebita trebuie acordata modului de transmitere al pasivului pentru a nu fi facut in dauna creditorilor.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Sub sanctiunea nulitatii absolute, nicio masura, cu exceptia celei prevazute la art. 248 alin. 1 lit. a, respectiv avertismentul scris, nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile. Se sanctoneaza un salariat cu avertisment scris. Precizati daca este suficienta comunicarea deciziei de sanctionare, cu avertisment in acest caz, pe e-mail-ul de serviciu al salariatului. Mentionez ca e-mail-ul de serviciu este utilizat oficial pentru comunicari importante,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul pensiei la limita de varsta in cei 40 de ani cu reducere de 5 ani, sunt inclusi anii pentru concediu crestere copii? Daca salariata are 40 de ani de munca 36 de ani munca 4 ani crestere copil = total 40 ani, poate iesi la pensie cu 5 ani mai devreme, 63-5 = 58 ani?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<