In cadrul unei Societati pe actiuni, noul Consiliu de Administratie al societatii, doreste ca in directa subordonare si coordonare a sa, sa faca parte Biroul Juridic si Biroul Audit Intern.
Este corect si legal o astfel de Organigrama a SA in care cele doua birouri sa se afle in directa subordonare a Consiliului de Administratie si nu a Directorului General sau a altui director executivdin cadrul societatii?
Raspuns:
Art. 160 alin (2) din
Legea 31/1990 privind societatile comerciale prevede ca societatile comerciale ale caror situatii financiare anuale sunt supuse auditului financiar, potrivit legii sau hotararii actionarilor, vor organiza auditul intern potrivit normelor elaborate de Camera Auditorilor Financiari din Romania.
Iar art. 163 alin. (2) teza a doua din acelasi act normativ stabileste ca modalitatea si procedura de raportare a auditorilor interni se stabilesc potrivit normelor elaborate de Camera Auditorilor Financiari din Romania.
Totodata, in conformitate cu prevederile alin. (5) al aceluiasi articol cenzorii sau, dupa caz, auditorii interni vor aduce la cunostinta membrilor consiliului de administratie neregulile in administratie si incalcarile dispozitiilor legale si ale prevederilor actului constitutiv pe care le constata, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta adunarii generale.
In cazul societatilor in care au fost desemnati auditori interni, potrivit legii, orice actionar are dreptul sa reclame acestora faptele despre care cred ca trebuie verificate. Auditorii interni le vor avea in vedere la intocmirea raportului catre consiliul de administratie, respectiv consiliul de supraveghere. In cazul in care reclamatia este facuta de actionari reprezentand, individual sau impreuna, cel putin 5% din capitalul social ori o cota mai mica, daca actul constitutiv prevede astfel, auditorii interni sunt obligati sa verifice faptele reclamate, iar in cazul in care sunt confirmate, fiind consemnate intr-un raport ce va fi comunicat consiliului de administratie, respectiv consiliului de supraveghere, si pus la dispozitie adunarii generale; in acest caz, consiliul de administratie, respectiv consiliul de supraveghere, este obligat sa convoace adunarea generala (art. 164 indice 1 alin. (3) din
Legea 31/1990 )In societatile comerciale cu capital majoritar de stat auditul intern se organizeaza potrivit prevederilor Legii 672/2002 privind auditul public internIn acelasi timp, art. 21. din OUG 75/1999 privind activitatea de audit financiar prevede ca auditul intern reprezinta activitatea de examinare obiectiva a ansamblului activitatilor entitatii economice in scopul furnizarii unei evaluari independente a managementului riscului, controlului si proceselor de conducere a acestuia. Art. 22 al aceluiasi act normativ stabileste obiectivele auditului intern ca fiind:
a) verificarea conformitatii activitatilor din entitatea economica auditata cu politicile, programele si managementul acestuia, in conformitate cu prevederile legale;
b) evaluarea gradului de adecvare si aplicare a controalelor financiare si nefinanciare dispuse si efectuate de catre conducerea unitatii in scopul cresterii eficientei activitatii entitatii economice;
c) evaluarea gradului de adecvare a datelor/informatiilor financiare si nefinanciare destinate conducerii pentru cunoasterea realitatii din entitatea economica;
d) protejarea elementelor patrimoniale bilantiere si extrabilantiere si identificarea metodelor de prevenire a fraudelor si pierderilor de orice fel.
In ceea ce priveste organizarea si subordonarea activitatii consilierilor juridici nu exista reglementari generale exprese.
In functie de natura obiectului de activitate al societati comerciale este posibil sa existe si reglementari specifice privind organizarea si subordonarea acestor activitati.