Art. 202 din Codul de procedura civila prevede ca "expertii se vor numi de catre instanta, daca partile nu se invoiesc asupra numirii lor. Incheierea de numire va statornici si plata expertilor".
Asadar procedura civila permite contactarea expertilor contabili direct de catre parti, care au dreptul sa propuna instantei numirea lor. Cum insa, de regula, partile nu se pun de acord cu privire la numirea acestora, expertii contabili vor fi numiti de instanta.
Indiferent daca partile cad sau nu la "invoiala" asupra numelui expertilor, numirea acestora se face de instanta prin incheiere de sedinta, care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele paragrafe:
- un paragraf din care sa rezulte numele expertului numit din oficiu si/sau la cerere;
- un paragraf cu obiectivele/intrebarile la care trebuie sa raspunda expertul;
- un paragraf din cae sa rezulte termenul (data) la care trebuie depus raportul de expertiza contabila;
- onorariul expertului contabil.
Obiectivele expertizei contabile si intrebarile formulate clar si exact la care trebuie sa raspunda expertul se stabilesc de instanta prin incheiere de sedinta.
Expertiza se poate efectua:
- in instanta, daca problemele asupra carora urmeaza sa se pronunte expertul contabil pot fi lamurite prin simpla expunere a parerii expertului, in aceasta situatie expertul contabil este ascultat de instanta in sedinta publica, iar parerea lui este consemnata de grefier intr-un proces verbal (note de sedinta)
- in afara instantei, in cazul in care pentru efectuarea expertizei contabile sunt necesare verificari si analize de documente, masuratori, confruntari, declaratii;
Procedural, fara a fi limitative, efectuarea expertizei contabile presupune realizarea urmatoarelor activitati:
1. Examinarea materialului documentar aflat la dosarul cauzei;
2. Examinarea altor documente aflate la parti sau la alte terte persoane care au legatura cu cauza, prin expertiza la fata locului;
3. Analiza explicatiilor partilor
4. Analiza actelor de control financiar si de expertiza contabila efectuate anterior in aceeasi cauza;
5. Studierea concluziilor expertizelor tehnice, acolo unde este cazul.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In cazul salariatilor detasati transnational, referitor la obligatia de acordare a mesei, va rugam sa ne specificati: 1. Cum trebuie evidentiata in actul aditional, prin cateva exemple. 2. Cate mese pe zi trebuie acordate. 3. Care este tratamentul fiscal. 4. Ce se intampla daca este acordata de beneficiar prin intelegere cu acesta.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate cu profil IT doreste sa angajeze student cu contract de internship. Cate ore poate lucra maxim fiind student care nu poate veni zilnic fiind examene si cursuri. Forma de contract este CIM ? sau nu? Care este salariul brut minim si ce impozite suporta firma. Care este perioada maxima de contract.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul salariatilor detasati transnational, cheltuielile generate de detasare sunt dispuse astfel: 1. Transportul - este achitat direct de angajator prin achizitia biletelor de calatorie prin plata directa din contul angajatorului; 2. Cazarea - este asigurata prin inchirierea directa de catre angajator a unor locuinte, si plata directa din contul angajatorului a costului cu chiria; 3. Masa - este asigurata de beneficiarul serviciilor prin acordarea la cantina acestuia. In acest caz, cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<