Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Contractul de inchiriere, donatii, beneficiarii rentei viagere, exercitiu financiar, obligatii fiscale

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 134/22.02.2011

=================================================

***  ORDONANTA DE URGENTA A GUVERNULUI Nr. 14/2011  pentru protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor privind dobandirea dreptului de folosinta pe o perioada determinata a unuia sau a mai multor spatii de cazare, a contractelor pe termen lung privind dobandirea unor beneficii pentru produsele de vacanta, a contractelor de revanzare, precum si a contractelor de schimb

Firme interesate
Act de interes general

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, comerciantii, consumatorii - orice persoana fizica ce actioneaza in scopuri din afara activitatii sale comerciale, inspector din domeniul recuperarii creantelor bugetare

Index
Comerciantul furnizeaza consumatorului informatii precontractuale, dupa cum urmeaza:

a) in cazul unui contract privind dobandirea dreptului de folosinta pe o perioada determinata a unuia sau a mai multor spatii de cazare, prin intermediul formularului standard de informatii prevazut in anexa nr. 1 si al informatiilor enumerate in partea a 3-a a formularului respectiv;
b) in cazul unui contract pe termen lung privind dobandirea unor beneficii pentru produsele de vacanta, prin intermediul formularului standard de informatii prevazut in anexa nr. 2 si al informatiilor enumerate in partea a 3-a a formularului respectiv;
c) in cazul unui contract de revanzare, prin intermediul formularului standard de informatii prevazut in anexa nr. 3 si al informatiilor enumerate in partea a 3-a a formularului respectiv;
d) in cazul unui contract de schimb, prin intermediul formularului standard de informatii prevazut in anexa nr. 4 si al informatiilor enumerate in partea a 3-a a formularului respectiv.

Comerciantul are obligatia sa completeze formularele standard prevazute la alin. (1) cu informatii suficiente si precise, astfel incat sa nu induca in eroare consumatorul si pentru a permite consumatorului sa ia o decizie in deplina cunostinta de cauza.

Contractul se incheie in forma scrisa, pe hartie sau pe un alt suport durabil acceptat de consumator, si se redacteaza in mod vizibil si usor de citit, cu font de minimum 12. Culoarea de fond a hartiei pe care este redactat contractul trebuie sa fie in contrast cu cea a fontului utilizat.

Contractul se redacteaza in limba romana.
In cazul in care consumatorul este cetatean strain sau isi are resedinta in strainatate, contractul se redacteaza, la alegerea acestuia, si in limba sau in una dintre limbile statului membru pe teritoriul caruia isi are resedinta ori al carui cetatean este, cu conditia ca aceasta sa fie o limba oficiala a Uniunii Europene.

In cazul unui contract privind dobandirea dreptului de folosinta pe o perioada determinata a unuia sau a mai multor spatii de cazare care are ca obiect un singur bun imobil determinat, comerciantul furnizeaza consumatorului, in mod gratuit, o traducere autorizata a contractului in limba sau in una dintre limbile statului membru in care se afla bunul imobil, cu conditia ca aceasta sa fie o limba oficiala a Uniunii Europene, in termen de 15 zile calendaristice de la data mentionata la art. 18 alin. (1).

Contractul include urmatoarele:


a) informatii privind numele si domiciliul si, dupa caz, denumirea sau sediul social al partilor contractante;

b) formularul standard prevazut la art. 10, care devine parte integranta a contractului;
c) separat, formularul standard referitor la dreptul de retragere prevazut in anexa nr. 5, care are ca scop facilitarea exercitarii dreptului de retragere din contract, in conformitate cu prevederile art. 17-20;
d) semnatura fiecarei parti;
e) data si locul incheierii contractului;
f) modalitatile de notificare.

Informatiile continute in formularul standard prevazut la art. 10 nu pot fi modificate decat cu acordul expres al partilor sau in cazul in care modificarile decurg din anumite circumstante neobisnuite si neprevazute, independente de vointa comerciantului, si ale caror consecinte nu ar fi putut fi evitate, chiar daca s-ar fi luat toate masurile necesare.


Orice modificare va fi comunicata consumatorului, pe hartie sau pe un alt suport durabil usor accesibil acestuia si pe care il accepta, inainte de incheierea contractului.


Modificarile se mentioneaza in mod expres in contract.

Inainte de incheierea contractului, comerciantul atrage atentia consumatorului intr-o maniera explicita asupra:

a) existentei dreptului de retragere din contract;

b) duratei de timp in care acesta isi poate exercita dreptul de retragere, in conformitate cu prevederile art. 17-20;
c) interzicerii platilor in avans in aceasta perioada, in conformitate cu prevederile art. 24 si 25.

Consumatorul confirma primirea informatiilor contractuale prevazute la alin. (1) prin semnarea rubricilor corespunzatoare din partea a 2-a a formularului standard prevazut in anexele nr. 1-4.


La momentul incheierii contractului, consumatorul primeste cel putin un exemplar al acestuia.


Consumatorul are dreptul de a se retrage din contractele definite la art. 4 lit. a)-d) in termen de 14 zile calendaristice, fara invocarea niciunui motiv.


Termenul de 14 zile calendaristice prevazut pentru exercitarea dreptului de retragere incepe sa curga astfel:


a) de la data incheierii contractului sau a unui precontract cu caracter obligatoriu;

b) de la data la care consumatorul intra in posesia contractului sau a oricarui precontract obligatoriu, daca aceasta este ulterioara datei mentionate la lit. a).

In cazul in care comerciantul a completat si a pus la dispozitia consumatorului, separat, formularul standard privind dreptul de retragere, prevazut la art. 13 lit. c), in forma scrisa, pe hartie sau pe un alt suport durabil acceptat de consumator, in termen de un an de la data mentionata la alin. (1), termenul de retragere din contract incepe sa curga de la data la care consumatorul primeste acest formular.

In cazul in care informatiile mentionate la art. 10, inclusiv formularul standard prevazut in anexele nr. 1-4, au fost puse la dispozitia consumatorului in forma scrisa, pe hartie sau pe un alt suport durabil acceptat de consumator, in termen de 3 luni de la data mentionata la alin. (1), termenul de retragere din contract curge de la data la care consumatorul primeste aceste informatii.

Consumatorul decade din dreptul de a se retrage din contract in termen de:

a) un an si 14 zile calendaristice de la data mentionata la art. 18 alin. (1), in cazul in care comerciantul nu a completat si nu a pus la dispozitia consumatorului, in forma scrisa, pe hartie sau pe un alt suport durabil acceptat de consumator, formularul standard privind dreptul de retragere din contract, prevazut la art. 13 lit. c);
b) 3 luni si 14 zile calendaristice de la data mentionata la art. 18 alin. (1), in cazul in care informatiile mentionate la art. 10, inclusiv formularul standard prevazut in anexele nr. 1-4, nu au fost puse la dispozitia consumatorului in forma scrisa, pe hartie sau pe un alt suport durabil acceptat de consumator.

In cazul in care contractul de schimb si contractul privind dobandirea dreptului de folosinta pe o perioada determinata a unuia sau a mai multor spatii de cazare sunt incheiate concomitent, in ambele contracte va fi prevazut acelasi termen de retragere din contract.


Pentru ambele contracte termenul de retragere se calculeaza in conformitate cu dispozitiile art. 18 alin. (1), asa cum se aplica in cazul contractelor privind dobandirea dreptului de folosinta pe o perioada determinata a unuia sau a mai multor spatii de cazare.


In cazul in care consumatorul are intentia de a-si exercita dreptul de retragere din contract, acesta notifica in scris comerciantul cu privire la acest lucru, pe hartie sau pe alt suport durabil, inainte de expirarea termenului de retragere din contract. Pentru a fi valabila, notificarea se comunica inainte de expirarea termenului de retragere din contract, prin mijloace care asigura confirmarea transmiterii acesteia.


Consumatorul poate utiliza formularul notificarii de retragere din contract, prin intermediul formularului standard de informatii prevazut in anexa nr. 5, furnizat de comerciant in conformitate cu prevederile art. 13 lit. c).


Dreptul de retragere produce efecte de la data expedierii notificarii de catre consumator.

In cazul exercitarii dreptului de retragere de catre consumator, inceteaza obligatia partilor de a executa contractul.

Consumatorul are dreptul de a se retrage din contract fara a fi raspunzator pentru plata vreunei sume sau pentru alte obligatii aferente eventualelor servicii prestate inaintea exercitarii dreptului de retragere din contract.


In cazul contractelor definite la art. 4 lit. a), b) si d), sunt interzise orice plati in avans, acordarea de garantii, rezervarea oricaror sume din conturi, recunoasterea explicita a sumelor datorate, precum si orice alte plati sau contraprestatii efectuate de consumator catre comerciant ori catre orice tert inainte de expirarea termenului de retragere, in conformitate cu prevederile art. 17-20.


In cazul unui contract de revanzare, definit la art. 4 lit. c), sunt interzise orice plati in avans, acordarea de garantii, rezervarea oricaror sume din conturi, recunoasterea explicita a sumelor datorate, precum si orice alte plati sau contraprestatii efectuate de consumator catre comerciant ori catre orice tert inainte ca respectivul contract de revanzare sa isi produca efectele sau sa inceteze pe alte cai.


In cazul contractelor pe termen lung privind dobandirea unor beneficii pentru produsele de vacanta, plata se efectueaza conform unui calendar fix de plati.


Sunt interzise orice plati ale pretului specificat in contract care nu sunt efectuate conform calendarului fix de plati.


Platile, inclusiv plata cotizatiei de membru, sunt esalonate in rate anuale, fiecare dintre acestea avand aceeasi valoare.


Comerciantul trimite o solicitare scrisa de plata, pe hartie sau pe alt suport durabil acceptat de consumator, cu cel putin 14 zile calendaristice inainte de data scadentei.

Consumatorul are dreptul de a inceta contractul, fara penalizari, oricand dupa plata celei de a doua dintre ratele prevazute la art. 26 alin. (3).

In cazul in care consumatorul are intentia de a inceta contractul, acesta va notifica comerciantul in termen de 14 zile calendaristice de la primirea solicitarii de plata aferente fiecarei rate.


Acest drept nu afecteaza dreptul consumatorului de a inceta contractul in temeiul prevederilor dreptului comun.


In cazul in care consumatorul isi exercita dreptul de retragere din contractul privind dobandirea dreptului de folosinta pe o perioada determinata a unuia sau a mai multor spatii de cazare ori din contractul pe termen lung privind dobandirea unor beneficii pentru produsele de vacanta, orice contract de schimb care depinde de acesta sau orice alt contract accesoriu inceteaza in mod automat, fara niciun fel de cost pentru consumator.


Fara a aduce atingere art. 63-65 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 288/2010, in cazul in care consumatorul isi exercita dreptul de retragere din oricare dintre contractele definite la art. 4 lit. a)-d), iar pretul este acoperit in intregime sau partial de un credit acordat consumatorului de catre comerciant ori de catre un tert, pe baza unui contract incheiat intre acel tert si comerciant, contractul de credit inceteaza fara niciun fel de cost pentru consumator.


Contractul dintre tert si comerciant va preciza in mod expres faptul ca nu va fi suportat de catre consumator niciun fel de cost in cazul in care consumatorul isi exercita dreptul de retragere conform prezentei ordonante de urgenta.


In cazul in care creditul este acordat consumatorului de catre un tert, consumatorul transmite creditorului o notificare privind retragerea din contract.


Notificarea prevazuta la alin. (1):


a) se face pe hartie sau pe un alt suport durabil aflat la indemana creditorului si accesibil acestuia;

b) se comunica prin mijloace care asigura confirmarea transmiterii acesteia;
c) se expediaza inainte de expirarea termenului de retragere din contract, conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta.

Dreptul de retragere produce efecte de la data expedierii notificarii de catre consumator.


Sanctiuni!
Incalcarea prevederilor art. 6-10 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 40.000 lei.

Incalcarea prevederilor art. 11-16 si ale art. 22-29 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 80.000 lei.


Nerespectarea de catre comerciant a dreptului consumatorului de a se retrage din contract, conform prevederilor art. 17, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 80.000 lei.


Nerespectarea de catre comerciant a modului de calcul al termenului in care consumatorul isi poate exercita dreptul de retragere, conform prevederilor art. 18-20, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 80.000 lei.


Nerespectarea de catre comerciant a momentului de la care incepe sa produca efecte dreptul de retragere din contract, conform prevederilor art. 21 alin. (3), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 80.000 lei.


Valoarea amenzilor prevazute la alin. (1) si (2) se va actualiza prin hotarare a Guvernului.


=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 137/23.02.2011
=================================================

*** ORDIN Nr. 1.654/2011 al ministrului Finantelor Publice pentru modificarea Precizarilor privind modul de incasare a fondurilor banesti primite sub forma de donatii pentru diminuarea efectelor crizei economice, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.810/2010

Firme interesate
Persoanele fizice care pot efectua donatii

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Notar public, consilier juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala

Index
Donatiile pentru diminuarea efectelor crizei economice pot fi achitate de catre persoanele fizice si prin intermediul angajatorilor, in limita maxima a sumelor datorate de angajator acestora, pe baza dispozitiei scrise a donatorilor in care vor preciza cuantumul sumelor care se doneaza.

In rubrica «Codul de identificare fiscala» se va inscrie codul de identificare fiscala al persoanei fizice donatoare sau codul de identificare fiscala atribuit Trezoreriei Statului (8609468), dupa caz, in functie de optiunea donatorului;


Persoanele fizice care achita donatii pentru diminuarea efectelor crizei economice in numerar la ghiseele unitatilor Trezoreriei Statului declara in scris daca doresc incasarea sumelor pe codul de identificare fiscala al persoanei fizice donatoare, iar in masura in care nu se declara cele mentionate, unitatile Trezoreriei Statului vor incasa sumele respective pe codul de identificare fiscala atribuit Trezoreriei Statului (8609468).

in rubrica «Codul de identificare fiscala» se va inscrie codul de identificare fiscala al persoanei fizice donatoare sau codul de identificare fiscala atribuit Trezoreriei Statului (8609468), dupa caz, in functie de optiunea donatorului.

Informatii privind sumele donate pentru diminuarea efectelor crizei economice se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice odata cu publicarea executiei bugetului general consolidat.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 138/23.02.2011
=================================================

*** ORDIN Nr. 1.633/33/ 2011 al ministrului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, si al ministrului Finantelor Publice privind modificarea si completarea Ordinului ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si al ministrului finantelor publice nr. 1.272/26.503/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor titlului XI "Renta viagera agricola" din Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente

Firme interesate
Beneficiarii rentei viagere agricole, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura

Index
Incepand cu anul 2011, centrele judetene ale Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, respectiv al municipiului Bucuresti tin evidenta rentierilor agricoli din judetul respectiv, iar Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura arhiveaza documentatia si coordoneaza programul informatic de evidenta si calcul al rentei viagere agricole.

Incepand cu anul 2011, pentru a intra in posesia rentei viagere agricole cuvenite, pana la data de 31 august a fiecarui an, rentierii se vor prezenta personal ori prin mandatar la centrul judetean al Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, respectiv al municipiului Bucuresti, in vederea vizarii carnetelor de rentier agricol, in baza carora Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura va plati renta viagera agricola.

Pentru vizarea carnetelor, rentierii se vor prezenta la centrele judetene ale Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, respectiv al municipiului Bucuresti, cu actul de identitate in original si vor depune urmatoarele declaratii:

a) o declaratie pe propria raspundere privind situatia contractelor de arendare, conform anexei nr. 3, precizand daca acestea au fost in vigoare la sfarsitul anului pentru care se acorda renta (in cazul arendarii);
b) o declaratie pe propria raspundere potrivit careia de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 247/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, in continuare nu a detinut in proprietate terenuri agricole extravilane care, cumulate in timp, sa depaseasca suprafata de 10 ha, conform anexei nr. 4.

Carnetele de rentier agricol emise, precum si cele tiparite de catre Oficiul National de Renta Viagera Agricola raman valabile conform prevederilor legale.
Anual, incepand cu anul 2011, carnetele de rentier agricol se vizeaza de la data de 1 martie de catre centrele judetene ale Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, respectiv al municipiului Bucuresti.
Carnetele de rentier agricol vizate in luna ianuarie 2011 de catre birourile judetene ale Oficiului National de Renta Viagera Agricola sunt valabile, iar sumele aprobate se platesc rentierilor de catre Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura.
Plata rentei viagere agricole se face in lei, prin raportarea la cursul mediu de schimb valutar calculat de Banca Nationala a Romaniei din anul pentru care aceasta se datoreaza. Plata se efectueaza de catre Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, prin mandat postal, virament bancar sau orice alta modalitate prevazuta de lege.
In tot cuprinsul anexei, denumirile "Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale" si "Oficiul national" se inlocuiesc cu denumirile "Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale", respectiv "Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura", iar sintagmele "birou judetean/birouri judetene" se inlocuiesc cu sintagmele "centru judetean al Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, respectiv al municipiului Bucuresti/centre judetene ale Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, respectiv al municipiului Bucuresti".

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 139/24.02.2011
=================================================

*** HOTARARE GUVERNULUI Nr. 131/2011 pentru modificarea si completarea Normelor de implementare a Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor in domenii prioritare pentru economia romaneasca, finantate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate Romaniei, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 175/2010

Firme interesate
Beneficiarii fondurilor structurale

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala, beneficiarii fondurilor structurale, persoane care doresc sa obtina fonduri structurale

Index
Pentru anul 2011, plafonul total al garantiilor care pot fi emise potrivit art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2010, aprobata prin Legea nr. 120/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 300 milioane euro.
In vederea obtinerii unei garantii, beneficiarul poate transmite FNGCIMM solicitarea de obtinere a unui acord de principiu privind emiterea garantiei, impreuna cu notificarea autoritatii de management sau a organismului intermediar vizand aprobarea proiectului propus spre finantare ori impreuna cu contractul de finantare incheiat cu o autoritate de management sau un organism intermediar ori impreuna cu memorandumul de finantare in cazul proiectelor finantate din Programul ex-ISPA, toate anexele si actele aditionale/amendamentele, dupa caz, in copii certificate de beneficiar pentru conformitate cu originalele, impreuna cu dovada platii comisionului de analiza. Solicitarea acordului de principiu este facultativa.
Criteriile de eligibilitate pentru beneficiarii Programului de sprijin sunt urmatoarele:
a) la data solicitarii de accesare a Programului de sprijin au incheiat un contract de finantare valabil cu o autoritate de management sau cu un organism intermediar pentru proiectul pentru care solicita finantarea garantata ori au calitatea de beneficiari finali ai unui proiect aprobat in baza unui memorandum de finantare ISPA incheiat intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana;
b) proiectul pentru care se solicita sprijin este promovat in unul dintre domeniile prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2010, aprobata prin Legea nr. 120/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) cel putin 50% din valoarea eligibila a proiectului pentru care se solicita sprijin reprezinta realizare de lucrari si/sau achizitie de echipamente;
d) solicita un imprumut de maximum 15% din valoarea totala a unui proiect pentru care va beneficia de garantie in cadrul Programului de sprijin;
d^1) in cazul proiectelor de promovare a infrastructurii de turism care au si o componenta de ajutor de stat, imprumutul pentru care se solicita garantia nu poate depasi valoarea componentei de proiect care nu intra sub incidenta ajutorului de stat;
e) indeplinesc conditiile specifice prevazute in cadrul normelor interne de creditare ale finantatorilor;
f) conform evidentelor FNGCIMM, la data solicitarii finantarii au mai beneficiat de cel mult un imprumut garantat in cadrul Programului de sprijin pentru un proiect derulat in unul dintre domeniile prioritare pentru economia romaneasca prevazute la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2010;
g) in cazul in care solicita acordarea celui de-al doilea imprumut trebuie sa fi indeplinit pana la momentul solicitarii toate obligatiile din primul contract de credit pentru care a beneficiat de garantie in cadrul Programului de sprijin, scadente pana la data solicitarii celui de-al doilea imprumut;
h) au capacitate de a garanta din surse proprii minimum 20% din valoarea finantarii in cadrul programului, respectiv partea negarantata de FNGCIMM in numele si in contul statului, precum si dobanzile si comisioanele bancare si alte sume datorate in baza contractului de credit in conformitate cu reglementarile interne ale institutiei de credit finantatoare.

*** HOTARARE GUVERNULUI Nr. 132/2011 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.470/2007, precum si pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 683/2008

Firme interesate
Ministerul Finantelor Publice, organizatii ale societatii civile

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Functionari publici din Administratia publica centrala, consilier juridic, reprezentantii organizatiilor societatii civile

Index
Datorie publica reprezinta totalitatea obligatiilor de natura datoriei publice guvernamentale si locale, care pot fi exprimate in moneda nationala si in valuta. In scopul evaluarii datoriei publice a Romaniei, orice obligatie exprimata in valuta este calculata in moneda nationala, utilizandu-se cursul valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei (BNR) in ultima zi bancara a perioadei de raportare, afisat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice si al BNR.
Ministerul Finantelor Publice intocmeste anual si prezinta Guvernului, spre aprobare, si Parlamentului, spre informare, Raportul privind datoria publica guvernamentala, care va contine informatii despre portofoliul datoriei publice guvernamentale, serviciul datoriei, indicatori de indatorare publica si informatii despre piata primara si secundara a titlurilor de stat, precum si modul de implementare a strategiei pe termen mediu privind administrarea datoriei publice guvernamentale pentru anul anterior.
Pentru imprumuturile a caror disponibilizare are la baza realizarea unor investitii sectoriale si/sau alte actiuni necesare in domeniul reformelor sectoriale, documentatia prevazuta la paragraful 1 se completeaza cu fundamentarea de catre ordonatorul principal de credite a necesitatii realizarii respectivelor investitii sectoriale si/sau alte actiuni necesare in domeniul reformelor sectoriale, dupa caz, in calitatea sa de conducator al ministerului de resort coordonator al sectorului.
Sumele trase de Ministerul Finantelor Publice din imprumuturile contractate potrivit punctului 8, in contul carora ordonatorii principali de credite nu au mai efectuat cheltuieli si/sau in baza raportarii unor cheltuieli efectuate la care s-au constatat ulterior erori, se returneaza de catre Ministerul Finantelor Publice finantatorului, cu acordul acestuia, impreuna, dupa caz, cu alte eventuale costuri, din sursele de rambursare prevazute in actul normativ de ratificare al respectivului imprumut, prin aplicarea mecanismului privind plata serviciului datoriei publice.
Sumele trase de Ministerul Finantelor Publice din imprumuturile preluate si/sau sumele transferate la Ministerul Finantelor Publice de ordonatorii principali de credite potrivit punctului 14.4.4 litera l), in contul carora ordonatorii principali de credite nu au mai efectuat cheltuieli si/sau sumele trase de Ministerul Finantelor Publice din imprumuturile preluate, in baza raportarii unor cheltuieli efectuate la care s-au constatat ulterior erori, se returneaza de Ministerul Finantelor Publice finantatorului, cu acordul acestuia, impreuna, dupa caz, cu alte eventuale costuri, din bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale, prin aplicarea mecanismului privind plata serviciului datoriei publice, aferent respectivului imprumut.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 140/24.02.2011
=================================================

*** ORDIN Nr. 1.649/2011  al ministrului Finantelor Publice privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzand standardele de management/control intern la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial

Firme interesate
Institutii si autoritati publice

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Functionari publici din Administratia publica centrala, consilier juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala

Index
Conducatorul fiecarei entitati publice dispune, tinand cont de particularitatile cadrului legal de organizare si functionare, precum si de standardele prevazute in anexa nr. 1, masurile necesare pentru elaborarea si/sau dezvoltarea sistemului de control intern/managerial, inclusiv a procedurilor formalizate pe activitati.
Obiectivele, actiunile, responsabilitatile, termenele, precum si alte componente ale masurilor respective se cuprind in programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial, elaborat si actualizat la nivelul fiecarei entitati publice.
In program se evidentiaza, in mod distinct, si actiunile de perfectionare profesionala, atat pentru persoanele cu functii de conducere, cat si pentru cele de executie, prin cursuri organizate de Scoala de Finante Publice si Vama, Agentia Nationala a Functionarilor Publici sau de alte organisme abilitate."
In vederea monitorizarii, coordonarii si indrumarii metodologice a implementarii si/sau dezvoltarii sistemului de control intern/managerial, conducatorul entitatii publice constituie, prin act de decizie interna, o structura cu atributii in acest sens.
Componenta, modul de organizare si de lucru, precum si alte elemente privind structura prevazuta la alin. (1) se stabilesc, in functie de volumul si de complexitatea activitatilor din fiecare entitate publica, de catre conducatorul acesteia.
Programele elaborate si actualizate conform art. 2 alin. (2), inclusiv actele administrative de constituire si modificare a structurilor prevazute la art. 3 alin. (1), vor fi transmise, in vederea informarii si armonizarii, la entitatile publice ierarhic superioare, la termenele stabilite de acestea, dar nu mai tarziu de data de 15 martie a fiecarui an.
Stadiul implementarii si dezvoltarii sistemelor de control intern/managerial la nivelul entitatilor publice, precum si situatiile deosebite, constatate in actiunile de monitorizare, coordonare si indrumare metodologica, derulate de structurile prevazute la art. 3 alin. (1), fac obiectul informarii, prin intocmirea de situatii trimestriale/anuale, care se transmit entitatilor publice ierarhic superioare, la termenele stabilite de acestea.
Institutiile publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special transmit Ministerului Finantelor Publice, Unitatea centrala de armonizare a sistemelor de management financiar si control, prin controlorii delegati numiti la acestea de catre ministrul finantelor publice, situatii centralizatoare ale situatiilor trimestriale/anuale prevazute la alin. (2), intocmite pe formatul-model prevazut in anexa nr. 3, pana la data de 25 a lunii urmatoare fiecarui trimestru incheiat, respectiv pana la 25 februarie a anului urmator, pentru anul precedent.
Se aproba Instructiunile privind intocmirea, aprobarea si prezentarea raportului anual al conducatorului entitatii publice asupra sistemului de control intern/managerial, prevazute in anexa nr. 4.
Ministerul Finantelor Publice, prin Unitatea centrala de armonizare a sistemelor de management financiar si control, elaboreaza, in temeiul art. 4 alin. (5) si al art. 19 alin. (8) lit. h) si i) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, un raport anual privind controlul intern, care va cuprinde analiza activitatii de control financiar preventiv si a stadiului implementarii sistemelor de control intern/ managerial la nivelul institutiilor publice la care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special.
Ministerul Finantelor Publice prezinta Guvernului raportul prevazut la alin. (2), odata cu conturile generale anuale de executie a bugetelor prevazute de lege.
In vederea asigurarii bunei gestiuni a fondurilor publice si/sau a patrimoniului public, Ministerul Finantelor Publice, prin Unitatea centrala de armonizare a sistemelor de management financiar si control, avizeaza, din punctul de vedere al referirilor la procedurile de control, proiectele de reglementari cu implicatii financiare, care se elaboreaza si se aproba la nivelul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, la solicitarea acestora.
Controlorii delegati numiti de ministrul finantelor publice pentru exercitarea controlului financiar preventiv delegat si/sau monitorizarea operatiunilor financiare la institutiile publice formuleaza, in scris, la solicitarea ordonatorilor de credite sau a conducatorului compartimentului initiator, un aviz consultativ privind masurile de control prevazute in proiectele de proceduri elaborate in cadrul institutiei respective, precum si conformitatea acestor proceduri cu prevederile prezentului ordin."
In conformitate cu dispozitiile art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, conducatorul fiecarei entitati publice elaboreaza anual un raport asupra sistemului de control intern/managerial, denumit in continuare raport, intocmit potrivit formatului prevazut in anexa nr. 4.3. la prezentele instructiuni.
Primul raport anual are ca obiect sistemul de control intern/managerial al entitatii publice, existent la data inchiderii exercitiului financiar al anului 2011.
Raportul constituie forma oficiala de asumare a responsabilitatii manageriale de catre conducatorul entitatii publice cu privire la sistemul de control intern/managerial si este documentul prin care institutiile publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special furnizeaza Ministerului Finantelor Publice informatiile necesare elaborarii raportului prevazut de lege, care se prezinta Guvernului.
Responsabilitatea manageriala defineste un raport juridic de obligatie a indeplinirii sarcinilor de catre managerul entitatii publice sau al unei structuri organizatorice a acesteia, care presupune sa exercite managementul in limitele unor determinari interne si externe, in scopul realizarii eficace, eficiente si in conformitate cu dispozitiile legale a obiectivelor stabilite, sa comunice si sa raspunda pentru neindeplinirea obligatiilor manageriale in conformitate cu raspunderea juridica. Raspunderea manageriala deriva din responsabilitatea managerului pentru toate cele 5 componente ale controlului intern/managerial in sectorul public: mediul de control; performanta si managementul riscului; informarea si comunicarea; activitati de control; auditarea si evaluarea.
Sintagma "entitate publica" este utilizata in intelesul definit de art. 2 lit. m) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel: "entitate publica - autoritate publica, institutie publica, companie/societate nationala, regie autonoma, societate comerciala la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar majoritar, cu personalitate juridica, care utilizeaza/administreaza fonduri publice si/sau patrimoniu public."
Raportul cuprinde declaratii ale conducatorului entitatii publice cu privire la sistemul de control intern/managerial al entitatii, existent la data inchiderii exercitiului financiar.
Declaratiile formulate de conducatorul entitatii publice se intemeiaza pe datele, informatiile si constatarile rezultate din operatiunea de autoevaluare a starii sistemului de control intern/managerial, controalele ex-post, rapoartele de audit intern, precum si din recomandarile rezultate din rapoartele de audit extern.
In vederea elaborarii raportului, conducatorul entitatii publice dispune programarea si efectuarea de catre conducatorii de compartimente aflati in subordine a operatiunii de autoevaluare a sistemului de control intern/managerial.

*** ORDINUL COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR Nr. 3/2011 pentru punerea in aplicare a Normelor privind incheierea exercitiului financiar 2010 pentru societatile din domeniul asigurarilor

Firme interesate
Cele din domeniul asigurarii-reasigurarii

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, broker de asigurare, inspector din domeniul pietei de capital

Index
Situatiile financiare anuale la data de 31 decembrie 2010 vor fi depuse astfel: un exemplar la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, iar al doilea exemplar, vizat prin aplicarea stampilei Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, dupa caz, la registratura acestora sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 627/1995 privind imbunatatirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de catre operatorii economici si alti contribuabili. La depunere se vor avea in vedere si prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, referitoare la implementarea Sistemului Electronic National, cu modificarile si completarile ulterioare.
Situatiile financiare anuale la data de 31 decembrie 2010 vor fi intocmite cu respectarea prevederilor reglementarilor contabile conforme cu directivele europene specifice domeniului asigurarilor, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.129/2005, denumite in continuare reglementari contabile, cu modificarile si completarile ulterioare, care se aplica impreuna cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si vor fi avute in vedere si urmatoarele precizari:
a) elementele monetare exprimate in valuta (disponibilitati si alte elemente asimilate, cum sunt acreditivele si depozitele bancare, creante si datorii in valuta) trebuie evaluate si raportate utilizand cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei in data de 31 decembrie 2010, respectiv 4,2848 lei/euro, 3,2045 lei/dolar USD. Diferentele de curs valutar, favorabile sau nefavorabile, intre cursul de la data inregistrarii creantelor ori a datoriilor in valuta sau cursul de la data ultimei evaluari, se inregistreaza la venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz;
b) pentru creantele si datoriile exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute, eventualele diferente favorabile ori nefavorabile care rezulta din evaluarea acestora se inregistreaza la venituri sau cheltuieli financiare. Determinarea diferentelor de valoare se efectueaza similar prevederilor lit. a);
c) pentru evidentierea in contabilitate a tranzactiilor in valuta se utilizeaza cursul de schimb de la data efectuarii operatiunii respective. Prin curs de schimb de la data efectuarii operatiunii se intelege cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ultima zi bancara anterioara operatiunii, disponibil ca informatie la momentul efectuarii operatiunii (incasare, plata, emitere de documente).
Asiguratorii si reasiguratorii vor intocmi si vor depune situatii financiare anuale individuale care cuprind urmatoarele formulare:
a) Bilant (cod 01);
b) Contul de profit si pierdere compus din:
- Contul tehnic al asigurarii generale (cod 02)
- Contul tehnic al asigurarii de viata (cod 03)
- Contul netehnic (cod 04).
c) Situatia modificarilor capitalului propriu, conform formatului de la cap. V sectiunea 4 din reglementarile contabile mentionate la art. 2;
d) Situatia fluxurilor de trezorerie, conform formatului de la cap. V sectiunea 3 din reglementarile contabile mentionate la art. 2;
e) Note explicative la situatiile financiare anuale, conform prevederilor capitolului II sectiunea 8 pct. 269-307 din reglementarile contabile mentionate la art. 2. Situatiile financiare anuale vor fi insotite si de formularele:
f) Date informative (cod 05);
g) Situatia activelor imobilizate (cod 06).
Asiguratorii care administreaza fonduri de pensii facultative vor intocmi si prezenta si situatiile prevazute la cap. V pct. 2 "Situatii prezentate de asiguratorii care administreaza fonduri de pensii facultative" din reglementarile contabile mentionate la art. 2, astfel:
A). Situatia activelor, pasivelor si capitalurilor proprii;
B). Situatia veniturilor si cheltuielilor.
Asiguratorii autorizati sa practice numai asigurari de viata, dar care in conformitate cu prevederile art. 12 alin. (11) din Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, au autorizatie si pentru clasele 1 si 2 din categoria asigurarilor generale, trebuie sa evidentieze activitatea desfasurata (inclusiv pentru clasele 1 si 2 din categoria asigurarilor generale) in contul tehnic al asigurarilor de viata.
Modelul formularelor referitoare la situatiile financiare, instructiunile de completare, precum si corelatiile aferente, pentru asiguratorii si brokerii de asigurare si/sau reasigurare sunt prezentate in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentele norme.
Brokerii de asigurare si/sau reasigurare vor intocmi si vor depune situatii financiare individuale care cuprind urmatoarele formulare:
a) Bilant (cod 01);
b) Contul de profit si pierdere (cod 02);
c) Situatia modificarilor capitalului propriu, conform formatului de la cap. VI sectiunea 4 din reglementarile contabile mentionate la art. 2;
d) Situatia fluxurilor de trezorerie, conform formatului de la cap. VI sectiunea 3 din reglementarile contabile mentionate la art. 2;
e) Note explicative la situatiile financiare anuale, conform prevederilor cap. II sectiunea 8 pct. 269-307 din reglementarile contabile mentionate la art. 2 din prezentele norme.
Brokerii de asigurare si/sau reasigurare vor intocmi si urmatoarele situatii:
f) Date informative (cod 03);
g) Situatia activelor imobilizate (cod 04).
Notele explicative cuprinse in cap. II sectiunea 8 din reglementarile contabile mentionate la art. 3 alin. (1) lit. e) si art. 4 lit. e) nu sunt limitative, acestea urmand sa contina informatiile cerute de aceasta sectiune.
Brokerii de asigurare si/sau reasigurare care intermediaza, in conformitate cu legislatia specifica in vigoare, si produse ale fondurilor de pensii facultative vor prezenta in notele explicative o situatie a comisioanelor obtinute din aceasta activitate.
In "Situatia activelor imobilizate" (cod 06, respectiv cod 04) informatiile sunt inscrise la costul istoric sau la valoarea reevaluata a imobilizarilor, dupa caz.
Situatiile financiare anuale sunt semnate de persoanele in drept prevazute la art. 10 din Legea nr. 82/1991, republicata, cuprinzand si numele in clar al acestora.
Randul corespunzator calitatii persoanei care a intocmit situatiile financiare se completeaza astfel:
- directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, potrivit legii;
- persoane fizice sau juridice, cu care s-au incheiat contracte de prestari servicii, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Asiguratorii si reasiguratorii, precum si brokerii de asigurare si/sau reasigurare vor completa datele de identificare (denumirea societatii, adresa, telefonul si numarul de inmatriculare la registrul comertului), precum si pe cele referitoare la incadrarea corecta in forma de proprietate si codul unic de inregistrare, citet, fara a se folosi prescurtari sau initiale. In casute se vor trece codurile care delimiteaza incadrarea asiguratorilor si a brokerilor de asigurare.
Asiguratorii si reasiguratorii, precum si brokerii de asigurare si/sau reasigurare vor completa codul privind activitatea desfasurata, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu actualizarile ulterioare.
Necompletarea corecta pe prima pagina a formularului "Bilant" a datelor prevazute mai sus conduce la imposibilitatea identificarii societatii si, in consecinta, se considera ca lucrarea nu a fost depusa, asiguratorii sau brokerii de asigurare fiind sanctionati potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, si prevederilor art. 42 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata.
Asiguratorii si brokerii de asigurare si/sau reasigurare completeaza codul privind activitatea, cod format din 4 cifre (clase de activitati), din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu actualizarile ulterioare.
Forma de proprietate se va inscrie conform nomenclatorului prevazut in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentele norme.
Asiguratorii si brokerii de asigurare si/sau reasigurare care au in subordine sucursale sau alte subunitati fara personalitate juridica, care desfasoara activitate si au sediul in strainatate, vor evalua in lei rulajele si soldurile exprimate in valuta, din balantele de verificare a conturilor sintetice transmise de acestea, la cursul valutar din ultima zi a exercitiului financiar 2010, si le vor centraliza cu balanta de verificare intocmita pentru operatiunile economico-financiare desfasurate in tara.
Potrivit art. 30 din Legea nr. 82/1991, republicata, situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a persoanelor prevazute la art. 10 alin. (1) din aceeasi lege, prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Potrivit art. 29 din Legea nr. 82/1991, republicata, situatiile financiare anuale vor fi insotite si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Situatiile financiare anuale la 31 decembrie 2010 se intocmesc in lei. Aceasta unitate de masura se va trece pe fiecare formular in parte.
Potrivit prevederilor art. 20 alin. (3) lit. g) din Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, si, respectiv, ale cap. II sectiunea 10 din reglementarile contabile prevazute la art. 2, situatiile financiare anuale ale asiguratorilor si reasiguratorilor vor fi auditate de auditori statutari, persoane juridice autorizate, potrivit legii si aprobate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor in conformitate cu prevederile Ordinului presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 22/2008 pentru aprobarea Normelor privind cerintele de informare si de raportare referitoare la auditul statutar al situatiilor financiare ale societatilor de asigurare/reasigurare.
In aplicarea prevederilor art. 21 din Normele privind cerintele de informare si de raportare referitoare la auditul statutar al situatiilor financiare ale societatilor de asigurare/ reasigurare, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 22/2008, vor transmite odata cu situatiile financiare anuale declaratia cu privire la datele si informatiile referitoare la firma de audit completata si semnata de una dintre persoanele semnificative ale societatii de asigurare/reasigurare, in forma prezentata in anexa nr. 3 la normele mentionate.
Verificarea situatiilor financiare ale brokerilor de asigurare si/sau reasigurare care nu indeplinesc criteriile de marime prevazute de art. 4 alin. (1) din Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.129/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene specifice domeniului asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, se va efectua astfel:
a) de catre cenzori, pentru brokerii de asigurare si/sau reasigurare care au in actul constitutiv obligatia numirii comisiei de cenzori;
b) de catre un expert contabil independent [pentru brokerii de asigurare si/sau reasigurare la care nu se aplica prevederile lit. a)], conform prevederilor art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, republicata. Expertul contabil independent este o alta persoana decat cea care intocmeste/ semneaza situatiile financiare.
Pentru intocmirea situatiilor financiare ale exercitiului financiar 2010, incadrarea in criteriile de marime prevazute la art. 4 alin. (1) din Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.129/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare ale anului 2009 si a indicatorilor determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate la 31 decembrie 2010.
Asiguratorii, reasiguratorii si brokerii de asigurare si/sau reasigurare vor depune pana la data de 15 aprilie 2011 la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor situatiile financiare anuale listate, semnate si stampilate, impreuna cu:
a) o copie a codului unic de inregistrare;
b) raportul administratorului;
c) declaratia scrisa a persoanelor raspunzatoare pentru organizarea si conducerea contabilitatii;
d) raportul de audit statutar (pentru situatiile financiare pentru care auditarea este obligatorie);
e) raportul cenzorilor sau al expertului contabil, dupa caz;
f) o copie a procesului-verbal al adunarii generale a actionarilor sau asociatilor;
g) propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile;
h) o copie a balantei de verificare a conturilor sintetice si analitice;
i) asiguratorii care practica cele doua categorii de asigurari (asigurari de viata si asigurari generale) vor depune la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor atat balantele analitice si sintetice aferente fiecarei categorii de asigurari, cat si pe cele centralizate;
j) asiguratorii care administreaza fonduri de pensii facultative vor depune si balantele analitice specifice activitatii de administrare de fonduri de pensii facultative;
k) declaratia in forma prezentata in anexa nr. 3 la Normele privind cerintele de informare si de raportare referitoare la auditul statutar al situatiilor financiare ale societatilor de asigurare/reasigurare, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor 22/2008.
Intocmirea situatiilor financiare consolidate:
Entitatile care indeplinesc conditiile specificate in Reglementarile contabile conforme cu directivele europene privind situatiile financiare consolidate ale societatilor din domeniul asigurarilor, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.129/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a intocmi situatii financiare anuale consolidate si raportul consolidat al administratorilor.
Situatiile financiare anuale consolidate, aprobate de consiliul de administratie al societatii-mama si semnate in numele consiliului de presedintele acestuia, se depun la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor pana la data de 30 septembrie 2011, documentatia cuprinzand:
a) bilantul consolidat;
b) contul de profit si pierdere consolidat;
c) note la situatiile financiare consolidate;
d) raportul consolidat al administratorilor;
e) raportul de audit al situatiilor financiare consolidate, intocmit in conformitate cu prevederile Ordinului presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 22/2008;
f) declaratia scrisa a administratorului societatii-mama prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate si confirma ca:
- politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
- situatiile financiare anuale consolidate ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, a performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea grupului.
Conform prevederilor art. 185 alin. (2) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare: "Consiliul de administratie, respectiv directoratul societatii-mama, definita astfel de reglementarile contabile aplicabile, este obligat sa depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice copii ale situatiilor financiare anuale consolidate, prevederile alin. (1) urmand a fi aplicate in mod corespunzator".
Nedepunerea situatiilor financiare consolidate se sanctioneaza conform prevederilor Legii nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 141/24.02.2011
=================================================

*** ORDINUL  ANAF Nr. 1.752/2011 pentru completarea Metodologiei de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale inregistrate de catre acestia, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.314/2007

Firme interesate
Act de interes general

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Economic, consilier juridic, contribuabili, persoane fizice ori juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica care sunt obligati la plata impozitului pe venitul din salarii datorat, salariati

Index
In intelesul dispozitiilor prezentului capitol, prin contribuabil se intelege orice persoana fizica ori juridica sau orice alta entitate fara personalitate juridica obligata la plata impozitului pe venitul din salarii datorat de salariatii care isi desfasoara activitatea la sediul principal si la sediile sale secundare.
In conformitate cu dispozitiile legale in materie, contribuabilii au obligatia de a depune «Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate», cod 112, prin care se individualizeaza obligatiile fiscale reprezentand impozit pe venitul din salarii datorat de salariatii care isi desfasoara activitatea la sediul principal si la sediile secundare ale acestora.
Distribuirea sumelor platite in contul unic 20.47.01.01 «Venituri ale bugetului de stat - sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic, in curs de distribuire» si stingerea obligatiilor fiscale datorate de contribuabili se vor efectua in mod corespunzator, potrivit dispozitiilor prezentei metodologii.
In scopul aplicarii prevederilor art. 32 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, impozitul pe venit stins potrivit prevederilor pct. 30^3 se distribuie si se inregistreaza de catre organul fiscal competent, pe sediul principal, respectiv pe sediile secundare ale platitorului, proportional cu impozitul datorat pentru fiecare dintre acestea din totalul impozitului individualizat in titlul de creanta pentru care s-a efectuat stingerea.
Modul de distribuire a impozitului pe venitul din salarii stins, atat pe sediul principal, cat si pe fiecare dintre sediile secundare, se comunica, in sistem informatic, de catre organul fiscal competent unitatii de trezorerie a statului la care este arondat acesta.

*** ORDIN Nr. 351/130/2011 al presedintelui CNAS si al ministrului Sanatatii privind modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 60/32/2006

Firme interesate
Act de interes general

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Economic, consilier juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala, inspector din domeniul ocuparii fortei de munca, salariati, beneficiarii indemnizatiilor de somaj

Index
Evidenta obligatiilor de plata catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, reprezentand contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, se realizeaza pe baza Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate prevazuta la art. 296^19 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a declaratiei prevazute la alin. (1) sunt prevazute in Hotararea Guvernului nr. 1.397/2010 privind modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".
Persoanele prevazute la art. 5 lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligate sa depuna la casele de asigurari de sanatate in a caror raza administrativ-teritoriala isi au sediul social, respectiv domiciliul, exemplarul 2 al certificatelor de concediu medical insotit de un centralizator al carui model este prevazut in anexa nr. 18, numai in conditiile in care se solicita restituirea sumelor reprezentand indemnizatii platite asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate. Exemplarul 2 al certificatelor de concediu medical se depune la casele de asigurari de sanatate si in situatia in care indemnizatiile aferente se suporta integral de catre angajator, conform art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in situatia in care asiguratul nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a beneficia de indemnizatii.
Casele de asigurari de sanatate au obligatia de a verifica si de a valida datele cuprinse in declaratia prevazuta la art. 1 alin. (1).
In cazul in care dupa validarea datelor se constata neconcordante care implica rectificarea datelor si/sau a sumelor cuprinse in declaratia initiala, casele de asigurari de sanatate vor transmite angajatorilor sau asimilatilor acestora o notificare.
In termen de maximum 5 zile lucratoare de la data confirmarii de primire a notificarii, angajatorii sau asimilatii acestora au obligatia de a transmite declaratia rectificativa, in conditiile prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.397/2010.
Declaratia prevazuta la alin. (3) poate fi depusa si din initiativa angajatorilor sau a asimilatilor acestora, pentru situatiile care implica rectificarea datelor si/sau a sumelor cuprinse in declaratia initiala."
Persoanele juridice sau fizice prevazute la art. 5 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia platii contributiei pentru concedii si indemnizatii, aplicata la fondul de salarii brute realizat. Fondul de salarii brute realizat reprezinta suma veniturilor brute realizate de persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. In fondul de salarii brute realizat sunt incluse si sumele reprezentand indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, numai pentru primele 5 zile de incapacitate temporara de munca suportate de angajator, precum si sumele reprezentand indemnizatii de incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, acordate in baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cu modificarile ulterioare, numai pentru primele 3 zile de incapacitate suportate de angajator.
Baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru persoanele prevazute la art. 5 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, o reprezinta fondul de salarii brute realizat prevazut la alin. (2) si nu poate fi mai mare decat produsul dintre numarul asiguratilor din luna pentru care se calculeaza contributia si valoarea corespunzatoare a 12 salarii minime brute pe tara. Prin sintagma "numarul asiguratilor din luna" se intelege numarul de persoane cu venituri care fac parte din fondul de salarii brute asupra caruia s-a aplicat contributia pentru concedii si indemnizatii."
Pentru persoanele prevazute la art. 5 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate o reprezinta totalitatea drepturilor reprezentand indemnizatii de somaj si nu poate fi mai mare decat produsul dintre numarul asiguratilor din luna pentru care se calculeaza contributia si valoarea corespunzatoare a 12 salarii minime brute pe tara."
Prevederile art. 62 se aplica si in situatia in care a expirat termenul pentru care a fost incheiat contractul individual de munca, contractul de administrare ori de management, a expirat termenul pentru care a fost exercitata functia publica ori a expirat mandatul in baza caruia a desfasurat activitate in functii elective sau in functii numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti.
Pentru concediile medicale prevazute la alin. (1), platitorii de indemnizatii au obligatia sa elibereze adeverinte din care sa rezulte numarul de zile de concediu medical aferent fiecarei afectiuni in parte.
Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie.
Pentru recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, angajatorul depune la registratura casei de asigurari de sanatate solicitarea scrisa conform modelului prevazut in anexa nr. 12, la care se ataseaza Centralizatorul privind certificatele de concediu medical prevazut in anexa nr. 18, precum si, dupa caz, dovada achitarii contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru perioada anterioara pentru care se solicita restituirea.
Drepturile la concedii si indemnizatii care s-au nascut anterior situatiei de incetare a activitatii angajatorului sau inainte de expirarea termenului pentru care a fost incheiat contractul individual de munca, contractul de administrare ori de management, a expirat termenul pentru care a fost exercitata functia publica ori a expirat mandatul in baza caruia a desfasurat activitate in functii elective sau in functii numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti se achita din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Data aparitiei: 28 Februarie 2011
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Contractul de inchiriere, donatii, beneficiarii rentei viagere, exercitiu financiar, obligatii fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016