Inalta Curte de Casatie si Justitie a publicat motivarea deciziei prin care PUZ-urile nu mai pot fi secretizate. Instanta le considera Hotarari ale Consiliului Local, asadar acestea trebuie votate la vedere si in mod public.
Curtea de Apel Iasi a sesizat ICCJ cu aceasta chestiune, iar Curtea Suprema a publicat judecarea acestui recurs in interesul legii (RIL) aratand ca PUZ-urile nu pot fi niciodata secrete, in ciuda practicilor alesilor locali desfasurate de-a lungul anilor la nivel national. Decizia nr. 12/2021 a ICCJ a fost deja publicata in
Monitorul Oficial nr. 933/2021, asadar actul este general valabil pentru intreaga tara.
Intr-o prima orientare jurisprudentiala s-a considerat ca hotararea consiliului local de aprobare a unui plan urbanistic zonal este act administrativ individual, pentru urmatoarele argumente:
- distinctia dintre actele administrative normative si actele administrative individuale se face in functie de obiectul acestora si de criteriul sferei persoanelor carora li se aplica, prima categorie cuprinzand reglementari cu caracter general, impersonal si care produc efecte erga omnes, fiind supuse publicarii, iar cea de-a doua categorie cuprinde reguli specifice, precise si care produc efecte pentru un numar determinat/determinabil de subiecte de drept, fiind supuse comunicarii catre destinatari;
- atat timp cat, prin planul urbanistic zonal, se stabileste o situatie juridica precisa in raport cu un numar determinat de subiecte de drept, respectiv reguli de functiune, juridice, economice, specifice pentru o zona determinata, la cererea si in favoarea unui destinatar determinat (proprietarul imobilului vizat de planul urbanistic zonal), actul de aprobare emis de autoritatea publica locala este individual. Desi planurile urbanistice zonale modifica prevederile din Planul urbanistic general, hotararile de aprobare a acestora nu preiau caracterul de act normativ al Planului urbanistic general. Aceasta opinie este reflectata in jurisprudenta urmatoarelor instante: curtile de apel Bucuresti, Craiova, Oradea, Pitesti, Ploiesti, Timisoara si Targu Mures si tribunalele Bihor si Satu Mare.
Intr-o a doua orientare jurisprudentiala s-a apreciat ca hotararea consiliului local de aprobare a planului urbanistic zonal este act administrativ cu caracter normativ.
Intr-o a treia orientare jurisprudentiala izolata, identificata la nivelul Curtii de Apel Craiova, s-a apreciat ca hotararile consiliului local de aprobare a Planului urbanistic general si planului urbanistic zonal sunt acte administrative cu caracter normativ, in sensul ca dispozitiile lor au putere de lege, dar sunt acte administrative individuale sub aspectul identificarii subiectilor de drept carora li se adreseaza.
Mai exact, in Romania nu exista o aplicare unitara la acest capitol. Acest lucru se schimba acum prin Decizia nr. 12/2021!
Decizia nr. 12 ICCJ privind PUZ-urile
Inalta Curte de Casatie si Justitie retine ca a doua orientare jurisprudentiala, potrivit careia hotararea consiliului local de aprobare a planului urbanistic zonal este un act administrativ cu caracter normativ, este in acord cu litera si spiritul legii, deoarece:
- actul administrativ normativ este emis in scopul organizarii executarii legii si cuprinde reglementari formulate abstract, de principiu cu caracter obligatoriu pentru un numar nedeterminat de persoane sau situatii care se incadreaza in ipoteza normei pe care o instituie, determinate fiind numai criteriile pentru stabilirea sferei destinatarilor, iar nu fiecare beneficiar in parte;
- prin documentatiile de urbanism se stabilesc reguli erga omnes de ocupare si utilizare a terenurilor si comporta conditii de forma si sfere de aplicare diferite; conform art. 45 din Legea nr. 350/2001, exista trei tipuri de planuri urbanistice, fiecare avand scop, forma si camp de aplicare diferit, la nivel superior aflandu-se planul urbanistic general (PUG), apoi planul urbanistic zonal (PUZ) si planul urbanistic de detaliu (PUD), fiind absolut necesara existenta primelor doua pentru a putea fi elaborat si aprobat cel de-al treilea;
- planul urbanistic zonal este un instrument de planificare urbana de reglementare specifica, cuprinzand reglementari asupra unei zone, referitoare la aspecte diverse;
- reglementarea constituie expresia normativitatii, implicand stabilirea de reguli cu caracter general ce se aplica, in principiu, unui numar nedeterminat de persoane destinatare, iar, cand emana de la o autoritate a administratiei publice, urmareste organizarea executarii legii;
- se impune a se preciza ca planul urbanistic zonal nu ar trebui sa individualizeze, in cuprinsul sau, vreun beneficiar expres al efectelor sale; regulile sunt insa generale si privesc un teritoriu, iar circulatia juridica a terenurilor nu afecteaza aplicabilitatea acestora;
- nu exista niciun text legal care sa indice faptul ca planul urbanistic zonal ar avea sau ar trebui sa aiba un beneficiar individualizat;
- in situatia unui plan urbanistic zonal aprobat prin hotarare a consiliului local, nu prezinta importanta intinderea suprafetei de teren vizate, nici apartenenta acestuia unui anumit proprietar determinat, dar nici initiatorul emiterii planului urbanistic zonal; esentiala este aptitudinea hotararii consiliului local de a produce efecte atat in prezent, cat si in viitor, fata de orice persoana care s-ar angaja, potential sau teoretic, in orice raport juridic bazat pe reglementarile planului urbanistic zonal in cauza;
- chiar daca un astfel de plan va fi aprobat in contextul unei solicitari adresate de o persoana care vrea sa obtina un certificat de urbanism, planul urbanistic zonal va produce efecte, indiferent de natura dreptului de proprietate, fata de orice persoana fizica sau juridica ce intentioneaza sa construiasca in limitele zonei reglementate;
- din punctul de vedere al destinatarilor normei de reglementare urbanistica, planul zonal nu stabileste drepturi si obligatii in sarcina unor persoane de dinainte determinate intrucat, asa cum s-a precizat anterior, se adreseaza nu numai persoanelor care sunt in prezent suspuse dispozitiilor cuprinse in planul urbanistic zonal, dar si celor care, in viitor, pot fi afectate de aceasta reglementare;
- dispozitiile art. 57 alin. (1) si (2) din Legea nr. 350/2001 care instituie posibilitatea publicului de a participa la activitatile de amenajare a teritoriului si de urbanism si de a se implica in toate etapele procesului decizional referitor la activitatile de amenajare a teritoriului si urbanism confera dreptul acestuia la "informare, consultare si acces la justitie, referitor la activitatile de amenajare a teritoriului si de urbanism, potrivit legii, pe tot parcursul elaborarii strategiilor si documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului, conform metodologiei stabilite de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si in corelare cu procedurile specifice ce decurg din legislatia de mediu";
- publicarea documentatiilor de urbanism se face si in considerarea imprejurarii ca orice persoana interesata sa poata cunoaste reglementarile unei anumite zone sau ale unei parcele, iar informarea si consultarea publicului se fac in toate etapele procesului decizional, de la etapa de anunt de intentie pana la sedinta publica in care este supusa aprobarii documentatia de urbanism, astfel ca publicarea acesteia nu este doar o modalitate de intrare in vigoare a actului administrativ, dar si o confirmare a faptului ca procesul de informare si consultare s-a facut si ca au fost respectate prevederile legale.
"In concluzie, intrucat hotararile de aprobare a documentatiilor de urbanism se publica, acestea indeplinesc, si din aceasta perspectiva, specificul actelor administrative normative", arata ICCJ in Decizia nr. 12/2021.
Recursul in interesul legii a fost admis si acum este obligatoriu pentru toate spetele similare si pentru aplicarea corespunzatoare de catre actorii locali a normelor in vigoare clarificate.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avand in vedere ca HG 295 din 31.03.2025, cu privire la Registrul General de Evidenta a salatiatilor, aduce modificari la HG 905/2017, cea din urma fiind valabila pana la 30.09.2025, pot fi aplicate in continuare prevederile din Hotararea 905? Fac referire in mod special la transmiterea suspendarilor in caz de incapacitate de munca, conf art. 5 lit. e din HG 295. As aprecia sa ne dati o lamurire cu privire la tipul de certificate medicale la care face referire legiuitorul un numar minim de zile...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O salariata a obtinut venituri in urmatoarea perioada: - Contract de munca: martie 2023 - iunie 2023 - venituri din salarii - Contract de mandat pentru administrator: iunie - iulie 2024 - Contract de munca: august 2024 - prezent Copilul s-a nascut in luna martie 2025. Indeplineste conditiile pentru a primi indemnizatie pentru cresterea copilului?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Angajatul lucreaza de noapte, in ture de 12 ore, inclusiv in zile de sarbatori legale. In luna aprilie, angajatul va incepe tura in data de 17.04 la ora 19 si va iesi din tura pe data de 18.04 la ora 07 dimineata. In acest caz, pe langa sporul de ore de noapte, angajatul primeste sporul de sarbatoare legala doar pentru cele 7 ore lucrate in ziua de 18.04 sau primeste sporul de sarbatoare legala pe intreaga tura de 12 ore?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<