In luna Ianuarie 2011, am platit un impozit pe profit aferent anului 2010, in suma egala cu impozitul aferent TRIM III al aceluiasi an. Dupa calculul final, am constatat ca aceasta suma era mai mare decat am calculat si am reflectat in Declaratia 101. Insa banii au fost deja virati si se regasesc in contul 441 pe debit.
Am tot sperat ca vom reusi sa inregistram profit si sa recuperez astfel aceasta suma achitata in plus, insa din pacate societatea a inregistrat pierdere fiscala mare atat in anul 2011 cat si in anul 2012.
Exista cumva posibilitatea de a incerca recuperarea sau compensarea acestei sume achitate in plus? Daca da, care ar fi procedura si conditiile de realizare: cereri? documente? control fiscal? Mentionez ca suntem mari contribuabili.
Raspuns: Va sfatuim sa solicitati, in primul rand, o fisa analitica pe platitor in baza art. 1101 alin. 2 din Codul de procedura fiscala , pentru a verifica daca suma inregistrata in contabilitate ca impozit pe profit virat in plus (soldul debitor al contului 441) coincide cu cea din fisa analitica pe platitor.
Daca suma coincide, se poate depune o cerere prin care se solicita organului fiscal fie compensarea cu alte obligatii fiscale (se specifica tipul obligatiei si suma aferenta), fie restituirea sumei, fie o combinatie din cele doua conform art. 116 alin. 6 si art. 117 alin. 1 din Codul de procedura fiscala . Pentru solutionarea favorabila a cererii nu este necesara efectuarea unui control fiscal, este suficient ca situatia din evidenta analitica pe platitor sa fie clara (toate declaratiile sa fie depuse, sa nu existe obligatii restante neachitate, inclusiv accesorii etc.). De asemenea, ar fi utila si depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit 101 pentru anul 2012, pentru ca organul fiscal sa se convinga ca societatea nu inregistreaza profit impozabil cu impozitul pe profit aferent la definitivarea anului 2012.
Daca suma nu coincide, este indicat ca, in prealabil, sa identificati neregularitatile si cauzele ce le-au determinat si sa procedati la regularizarea fisei impreuna cu organul fiscal. Dupa clarificarea si regularizarea situatiei, se depune cererea de compensare/restituire, asa cum s-a aratat anterior.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Conform prevederilor art. 78 alin. 22-24 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, companiile cu peste 50 de angajati au obligatia de a prezenta catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca o cerere scrisa, precum si dovada transmiterii acesteia catre organizatiile nonguvernamentale de la alin. 22, pentru a comunica posturile vacante adecvate ocuparii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem o salariata nascuta in februarie 1959, pentru care am inchis contractul de munca la data de 21.06.2023, conform art. 56 alin. 1 lit. c. I-am facut un nou contract pe durata determinata de un an, pe care l-am prelungit pentru inca un an, pana la data de 31.08.2025. Putem sa mai prelungim contractul acestei salariate si, daca da, pentru cat timp?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Referitor la fondul de handicap, am primit raspunsul anterior de la dvs, in care ne-ati transmis ca incepand cu acest an, angajtorii care au posturi vacante adecvate ocuparii de catre persoanele cu dizabilitati trebuie sa solicit printr-o cerere sprijinul ONG urilor care presteaza asfel de servicii. Intrebarea este, daca nu avem posturi vacante potrivite pentru angajarea persoanelor cu dizabilitati, trebuie sa facem dovada ca nu avem? Pentru angajatii cu handicap de anul trecut, inteleg ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<