Stationarea cu motorul pornit ar putea fi interzisa prin lege, iar amenzile pot ajunge la 200 de lei, potrivit unui proiect de lege adoptat de Senat. Propunerea legislativa va fi dezbatuta de Camera Deputatilor, for decizional in acest caz.
Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice are ca scop reducerea poluarii din mediul urban si din zonele cu trafic ridicat, precum si promovarea unor comportamente mai responsabile ale cetatenilor.
Initiatorul proiectului de lege sustine ca masura interzicerii stationarii cu motorul pornit pentru o perioada mai mare de 5 minute este "o masura concreta anti-poluare, extrem de necesara in Romania, avand un cost redus si un impact enorm pentru cetatenii care locuiesc in mediul urban".
"Devine extrem de necesar a se diminua nivelul emisiilor generate de vehiculele cu motoare termice (benzina, dar mai ales Diesel) aflate in circulatie in orasele mari si extrem de poluate, iar una din aceste masuri, implementabila fara cost, dar deosebit de eficienta inclusiv prin aspectul educational al acesteia, consta in a determina soferii vehiculelor cu motor termic de a nu mentine motorul pornit al vehiculelor pe care le conduc, atunci cand nu sunt angajati in trafic si imobilizeaza voluntar vehiculul", se arata in expunerea de motive a proiectului de lege pentru modificarea si completarea Codului rutier.
Masuri similare au fost adoptate deja in alte tari din Europa, precum Belgia, Olanda, Franta, Marea Britanie, Italia, Austria, etc.
"In Romania, poluarea aerului este responsabila pentru 29.000 de morti premature in fiecare an, arata rapoartele anuale ale Agentiei Europene a Mediului. Iar situatia este cea mai ingrijoratoare in capitala: un bucurestean pierde in medie aproape 2 ani din viata din cauza ca limitele de poluare stabilite de Organizatia Mondiala a Sanatatii nu sunt respectate. Bolile asociate poluarii omoara de 15 ori mai multi romani decat accidentele rutiere", se mai arata in motivarea proiectului de act normativ.