Contractul de achizitii publice – contract administrativ
Pentru corelarea prevederilor legislative referitoare la contractul de achizitie publica din O.U.G. nr. 34/2006, cu cele ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2006, se va proceda la modificarea definirii contractului de achizitie publica prevazuta la art. 3 litera f) din O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, in sensul ca in actuala legislatie contractul de achizitii publice este definit ca fiind contract comercial, iar in modificarea ce urmeaza sa apara va fi definit ca fiind contract administrativ.
Astfel, contractul de achizitie publica va reprezenta contractul administrativ care include si categoria contractului sectorial, care se atribuie in scopul efectuarii unei activitati relevante in sectoarele de utilitate publica, respectiv apa, energie, transport, posta, cu titlu oneros, incheiat in scris intre una sau mai multe autoritati contractante, pe de o parte, si unul sau mai multi operatori economici, pe de alta parte, avand ca obiect executia de lucrari, furnizarea de produse sau prestarea de servicii.
Fisa de date a achizitiei publice – definire si informatiile care trebuie sa le cuprinda
O alta modificare importanta consta in introducerea literei k1) la art. 3 din O.U.G. nr. 34/2006, pentru a defini in mod expres fisa de date si totodata pentru a stabili informatiile care trebuie sa le cuprinda.
Astfel, fisa de date a achizitiei este documentul integrant al documentatiei de atribuire a contractului care cuprinde cel putin urmatoarele informatii:
- informatii generale privind autoritatea contractanta, in mod special cu privire la adresa - inclusiv telefon, fax, e-mail , persoane de contact, mijloace de comunicare etc.;
- formalitati care trebuie indeplinite in legatura cu participarea la procedura de atribuire;
- daca sunt solicitate, cerintele minime de calificare, precum si documentele care urmeaza sa fie prezentate de ofertanti/candidati pentru dovedirea indeplinirii criteriilor de calificare si selectie;
- instructiuni privind modul de elaborare si de prezentare a propunerii tehnice si financiare;
- informatii detaliate si complete privind criteriul de atribuire aplicat pentru stabilirea ofertei castigatoare, corespunzator prevederilor cap. V - sectiunea a 3-a din O.U.G. nr. 34/2006;
- instructiuni privind modul de utilizare a cailor de atac.
Modificarea termenului maxim de acceptare a initierii procedurii de 14 zile la 12 zile
Pentru fluidizarea procesului de evaluare a documentatiei de atribuire de catre Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, s-a redus acest termen de evaluare de la 14 zile la 12 zile prevazut in art. 331 alin. (2) din O.U.G. nr. 34/2006 .
Astfel, in termen de maximum 12 zile de la data primirii documentatiei in Sistemul Electronic de Achizitii Publice, A.N.R.M.A.P. are obligatia de a emite autoritatii contractante acceptul in vederea initierii procedurii de atribuire sau de a informa autoritatea contractanta asupra neconformitatilor constatate la nivelul documentatiei de atribuire si a motivului pentru care acestea nu sunt in concordanta cu prevederile legale privind achizitiile publice.
Stabilirea termenului de 5 zile pentru reincarcarea documentatiei ca urmare a formularii observatiilor de catre A.N.R.M.A.P.
Deoarece in legislatia actuala nu exista stabilit un termen pentru evaluarea documentatiei de atribuire reincarcate ca urmare a formularii de observatii de catre evaluatorul A.N.R.M.A.P., s-a introdus alin. (4) la art. 331 , prin care se introduce termenul de 5 zile.
Corelarea terminologiei legislatiei achizitiilor publice cu cea privind semnatura electronica
Tot in cadrul art. 331 din O.U.G. nr. 34/2006, se introduce un nou alineat, respectiv alin. 5, pentru corelarea terminologiei legislatiei achizitiilor publice cu cea privind semnatura electronica.
Astfel, documentele care vor fi transmise in S.E.A.P. de catre autoritatile contractante vor fi semnate cu semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
A.N.R.M.A.P. nu mai elaboreaza puncte de vedere la solicitarile de clarificare ale autoritatilor contractante
H.G. nr.525/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice a fost modificata, prin H.G. nr. 760/2012 publicata in Monitorul Oficial nr. 538 din 2 august 2012.
Cea mai importanta modificare a H.G. nr. 525/2007 vizeaza abrogarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. k), referitoare la elaborarea de catre A.N.R.M.A.P. a unui punct de vedere la solicitarile de clarificare pe care autoritatile contractante/potentiali ofertanti/autoritatile de management le transmit cu privire la modul de interpretare a prevederilor legislatiei in domeniul achizitiilor publice.
auditor intern Angela Rancu
Ministerul Justitiei