In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 843 din data de 16 decembrie 2010 a fost publicat Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere.
Ordinul stabileste o noua procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere, abrogand totodata Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 1497/2006 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere.
Organele abilitate sa efectueze examinarea
Examinarea se efectueaza de catre serviciile publice comunitare pe a caror raza de competenta teritoriala candidatii isi au, dupa caz, domiciliul, resedinta sau rezidenta normala, iar in cazul cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European care se afla la studii in Romania pentru o perioada de cel putin 6 luni, de catre serviciile publice comunitare pe a caror raza de competenta teritoriala se afla institutia de invatamant.
Proba practica se sustine numai cu examinatori atestati de catre Directia Regim Permise de Conducere si inmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
250 Modele Fise de Post
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Evaluarea Nationala - Teste rezolvate de matematica pentru clasa a VIII-a
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Proba teoretica
Pentru sustinerea probei teoretice se utilizeaza aplicatia informatica realizata si gestionata de catre D.R.P.C.I.V.
Accesul candidatilor la aplicatia informatica se realizeaza pe baza unui bon de ordine care contine un cod de bare, inmanat de lucratorii serviciilor publice comunitare la intrarea in sala de examinare. Codul de bare identifica testul de examen la care a raspuns un anumit candidat si are valabilitate doar in ziua emiterii.
Proba teoretica se sustine, de regula, in limba romana, insa cetatenii romani apartinand minoritatilor nationale pot sustine, la cerere, proba teoretica in limba materna. In cazul strainilor si al cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European, proba teoretica se poate sustine, la cerere, intr-o limba de circulatie internationala.
La data programarii, respectiv la data sustinerii probelor de examen, candidatii trebuie sa indeplineasca, potrivit legii, conditiile de varsta, sa fie apti din punct de vedere medical, sa faca dovada pregatirii teoretice si practice prin cursuri organizate in conditiile legii si sa nu fi fi savarsit vreuna din infractiunile mentionate in Ordonanta de urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.
Intrebarile pe baza carora se sustine proba teoretica si raspunsurile aferente acestora, din care sunt generate testele de examen, se elaboreaza si se administreaza de catre D.R.P.C.I.V. in mod unitar la nivelul intregii tari, prin intermediul unei aplicatii informatice. Candidatii isi pot verifica cunostintele teoretice printr-o aplicatie pusa la dispozitia publicului de catre D.R.P.C.I.V, in mod gratuit, printr-un serviciu on-line, pe pagina proprie de internet.
Proba teoretica cuprinde un numar diferentiat de intrebari particularizate pentru fiecare categorie/subcategorie, criteriile de promovabilitate fiind urmatoarele:
- pentru categoriile A si A1, testul cuprinde 20 de intrebari, timpul de solutionare fiind de 20 de minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 17 intrebari;
- pentru categoriile B, B1, C, C1, Tr, D, D1, Tb si Tv, testul cuprinde 26 de intrebari, timpul de solutionare fiind de 30 de minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 22 de intrebari;
- pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E si DE, testul cuprinde 11 intrebari, timpul de solutionare fiind de 15 minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 9 intrebari.
In timpul desfasurarii probei teoretice sistemul informatic preia 3 imagini faciale ale candidatului, care se tiparesc pe anexa la testul de examen.
Proba practica
Spre deosebire de reglementarea anterioara, noua procedura prevede ca proba teoretica si proba practica se sustin in zile diferite. Proba teoretica se poate sustine pana in ziua anterioara sustinerii probei practice.
Atunci cand se solicita permise de conducere pentru mai multe categorii si/sau subcategorii, probele se pot sustine in zile diferite, pentru fiecare categorie si/sau subcategorie de permis de conducere solicitata.
Traseele folosite la proba practica se stabilesc de catre politia rutiera si sunt, de regula, altele decat cele folosite in procesul de instruire practica a cursantilor.
Proba practica de conducere a autovehiculelor din categoria A si subcategoria A1 se sustine in poligoane. Proba practica de conducere a motocicletei in poligon este promovata de candidatii care intr-un interval de 4 minute nu au cumulat mai mult de 15 puncte de penalizare.
Candidatii minori cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani sunt examinati in prezenta unui martor, care poate fi unul dintre parinti, tutore, curator sau persoana in ingrijirea ori supravegherea caruia/careia acesta se afla.
Timpul afectat probei practice trebuie sa fie de minimum 25 de minute pentru categoriile B, BE si subcategoria B1 si de minimum 45 de minute pentru celelalte categorii si subcategorii, cu exceptia categoriei A si subcategoriei A1, iar distanta parcursa trebuie sa fie suficienta pentru ca examinatorul sa poata aprecia aptitudinile si comportamentul candidatilor.
Candidatul care cumuleaza cel mult 20 de puncte de penalizare in timpii prevazuti anterior este declarat admis la proba practica.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE