S-a apreciat de catre CSM ca bursa auditorilor de justitie are natura si regimul juridic al unui drept salarial, iar auditorul de justitie exercita o functie publica.
La solicitarea adresata Consiliului Superior al Magistraturii de a formula un punct de vedere cu privire la imprejurarea daca auditorii de justitie exercita o functie publica, respectiv daca bursa acestora are sau nu caracter de drept salarial, Comisia nr. 2 „Consolidarea si eficientizarea institutionala a CSM si a institutiilor coordonate” a apreciat ca bursa auditorilor de justitie are natura si regimul juridic al unui drept salarial, iar auditorul de justitie exercita o functie publica.
Astfel, s-a retinut ca functia publica in sens larg cuprinde totalitatea functiilor statului prin care se realizeaza suveranitatea acestuia, fara deosebire de faptul ca aceste functii infaptuiesc sarcinile puterii legislative, executive sau judecatoresti.
Pentru realizarea functiilor statului se infiinteaza servicii publice corespunzatoare, care, la randul lor, sunt dotate cu functii publice – atributii, puteri, competente si raspunderi – specifice sarcinilor pe care acestea le realizeaza, in scopul satisfacerii intereselor generale ale societatii – scopul si finalitatea statului si ale entitatilor sale administrativ-teritoriale.
In ceea ce priveste autoritatea judecatoreasca, notiunea de functie este folosita atat in Constitutie (art.124 a.2, art.131 al.2, art.133 al.1), cat si in legi speciale.
De exemplu, art.5 al.1 din Legea nr.303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit cu care „functiile de judecator, procuror, magistrat-asistent si asistent judiciar sunt incompatibile cu orice alte functii publice sau private, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior, precum si a celor de instruire din cadrul Institutului National al Magistraturii si al Scolii Nationale de Grefieri, in conditiile legii.”
Din interpretarea literala a textului rezulta nu numai ca judecatorii si procurorii ocupa o functie publica, dar si faptul ca, avand in vedere incompatibilitatea absoluta a acestora, cu exceptiile expres si limitativ prevazute de lege, orice activitate, in genere, se circumscrie conceptului de functie publica sau privata.
Cu referire la situatia auditorilor de justitie, s-a opinat ca acestia ocupa o functie publica, in sensul anterior mentionat. In sprijinul acestei opinii poate fi adus in primul rand un argument de text, respectiv acela ca art.20 al.3 din Legea nr.303/2004 foloseste sintagma „indemnizatia lunara corespunzatoare functiei de auditor de justitie.”
Totodata, s-a retinut ca admiterea la INM si, pe cale de consecinta, dobandirea calitatii de auditor de justitie reprezinta premisa in baza careia, dupa promovarea examenului de absolvire, se dobandeste, in conditiile legii, calitatea de judecator sau procuror. Aceasta concluzie trebuie corelata cu dispozitiile art.103 al.2 din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora INM nu face parte din sistemul national de invatamant si educatie.
In consecinta, cursurile urmate de auditorii de justitie nu au specificul si natura unei forme de invatamant, ci reprezinta o etapa premergatoare numirii in functia de judecator sau procuror. In perioada formarii, cursantii beneficiaza de o bursa platita din bugetul de stat, avand natura si regimul juridic al unui drept salarial, in aceste conditii functia de auditor avand caracterul unei functii publice.
In acelasi sens pot fi retinute si dispozitiile Legii-cadru nr.284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice. Din analiza acestui act normativ, rezulta ca functia de auditor de justitie a fost inclusa in Anexa nr.VI – Familia ocupationala de functii bugetare „Justitie”.
In ceea ce priveste bursa auditorilor de justitie, potrivit art.17 al.1 din Legea nr.303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta are caracterul unei indemnizatii lunare corespunzatoare functiei de judecator stagiar si procuror stagiar, in raport cu vechimea pe care o au ca auditori. Alineatul 2 al aceluiasi articol reglementeaza modul de stabilire a bursei si prevede explicit ca aceasta „are natura si regimul juridic al unui drept salarial”.
Prezentul punct de vedere a fost formulat in cadrul Directiei Legislatie, Documentare si Contencios din cadrul CSM si insusit de Comisia nr.2 „Consolidarea si eficientizarea institutionala a CSM si a institutiilor coordonate”