CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul Notarial Roman, denumit in continuare INR, infiintat in temeiul art. 61 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare Lege, este organizat si functioneaza in limitele competentelor stabilite de prezentul statut si de regulamentul de organizare si functionare.
(2) INR este persoana juridica romana de drept privat, nonprofit si de interes public.
(3) INR are stampila care cuprinde denumirea sa, stema Romaniei si sigla proprie. Forma si continutul acestora sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul statut.
(4) INR are personalitate juridica si buget propriu, care se aproba anual de catre Biroul executiv al Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, denumita in continuare Uniunea.
(5) INR nu face parte din sistemul national de invatamant si nu este supus dispozitiilor legale referitoare la acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea diplomelor.
Art. 2
Sediul Institutului Notarial Roman este in municipiul Bucuresti.
Art. 3
Institutul Notarial Roman se infiinteaza pe durata nedeterminata.
CAPITOLUL II
Obiectivele INR si formele de activitate prin care acestea se realizeaza
Art. 4
(1) INR asigura perfectionarea activitatii notariale, pregatirea profesionala initiala a notarilor stagiari, pregatirea profesionala continua a notarilor publici, a personalului de specialitate al birourilor notariale, al Camerelor Notarilor Publici, denumite in continuare Camere, si al Uniunii, precum si a altor specialisti, in conditiile hotarate de Consiliul Uniunii, la propunerea Consiliului director.
(2) INR poate organiza si desfasura activitati de pregatire, in domeniul juridic sau domenii conexe, pentru absolventii licentiati.
(3) INR poate elibera diplome si certificate de absolvire, in conditiile legii, care vor fi recunoscute de institutiile publice si private si care vor fi semnate de presedinte si de directorul INR.
Art. 5
Structura pregatirii initiale teoretice si practice si procedura desfasurarii stagiului se stabilesc prin Regulamentul de desfasurare a stagiului.
Art. 6
(1) Notarii publici au obligatia legala sa isi perfectioneze continuu pregatirea profesionala, participand la programele de pregatire profesionala organizate de INR, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
(2) Pregatirea profesionala continua se realizeaza in conformitate cu Metodologia de desfasurare a pregatirii initiale si continue a notarilor publici si este evaluata prin credite de pregatire profesionala, denumite in continuare CPP.
(3) Pregatirea profesionala continua a notarilor publici este organizata pe cicluri de pregatire a caror durata este de trei ani. Un ciclu complet de pregatire profesionala este evaluat prin 300 CPP.
(4) Notarii publici in functie au obligatia sa participe, cel putin o data la 3 ani, la un ciclu complet de pregatire profesionala si sa obtina anual minim 100 CPP, conform Metodologiei de desfasurare a pregatirii initiale si continue a notarilor publici.
(5) Personalul de specialitate al birourilor notariale, al Camerelor si al Uniunii are obligatia sa participe, cel putin o data la 3 ani, la cursurile de pregatire profesionala continua organizate de INR.
(6) Taxele de participare la programele de pregatire profesionala organizate in conformitate cu dispozitiile legale, taxele de inscriere la examenele si concursurile organizate de INR, precum si taxele pentru orice alte cursuri sau forme de pregatire organizate de INR se stabilesc prin hotarare a Consiliului director.
(7) Cheltuielile cu participarea notarilor publici si a personalului de specialitate al birourilor notariale la cursurile organizate de INR se suporta de catre birourile notariale si sunt deductibile, in conditiile legii.
(8) Pentru personalul de specialitate al Uniunii si al Camerelor, costul cursurilor organizate de INR se suporta de catre Uniune, respectiv de catre fiecare Camera, din bugetul acestora.
(9) Notarii publici, personalul de specialitate de la birourile notariale, de la Camere si de la Uniune, suspendati din diverse motive, pot urma cursurile de pregatire profesionala continua organizate de INR pentru notarii publici si personalul de specialitate de la birourile notariale, de la Camere si de la Uniune.
(10) In situatia suspendarii, numarul de CPP obligatorii pentru un an, respectiv pentru un ciclu complet de pregatire profesionala se calculeaza proportional cu perioada de activitate.
(11) Dispozitiile alin. (10) nu se aplica in situatia in care suspendarea a intervenit cu titlu de sanctiune.
(12) INR poate organiza cursurile de pregatire profesionala sau alte cursuri si in alte localitati decat aceea in care isi are sediul.
(13) Cursurile de formare profesionala prevazute la alin. (12) si alte activitati profesionale se vor organiza in alte localitati decat aceea in care INR isi are sediul, care vor fi considerate centre teritoriale de pregatire, numai daca la acestea participa un numar minim de cursanti, care se va stabili prin hotarare a Consiliului director al INR. Graficul de desfasurare a cursurilor de formare profesionala continua se aproba de Consiliul director, dupa consultarea colegiilor directoare ale Camerelor, in baza programului de formare profesionala elaborat de Consiliul stiintific.
(14) INR poate desfasura activitati de formare profesionala initiala si continua, precum si alte cursuri si in sistem on-line, cu obligatia asigurarii mijloacelor tehnice si resurselor umane necesare desfasurarii acestor activitati.
(15) In situatia prevazuta la alin. (14), Consiliul director al INR poate redimensiona sau, dupa caz, grupa activitatile de formare profesionala in raport cu exigentele impuse de desfasurarea acestora in sistem on-line.
(16) La inceputul anului calendaristic, prin hotarare a Consiliului Uniunii se vor aproba programul de formare profesionala si modalitatea de sustinere a cursurilor.
Art. 7
(1) Dupa numirea in functia de notar public si in vederea obtinerii licentei de functionare, notarii publici care au obtinut aceasta calitate in conditiile art. 28 si 33 din Lege au obligatia sa urmeze cursurile organizate de INR privind pregatirea practica pentru desfasurarea profesiei de notar public, precum si pentru organizarea activitatii unui birou notarial, cu plata taxelor aferente. Durata cursurilor de pregatire va fi stabilita de Consiliul Uniunii, la propunerea Consiliului director, iar la sfarsitul cursurilor se va elibera un certificat de absolvire, care se va comunica Registrului national de evidenta a notarilor publici.
(2) Efectuarea cursurilor prevazute la alin. (1) nu exonereaza notarul public de obligativitatea de a urma cursurile de formare profesionala continua organizate in conditiile Legii.
Art. 8
INR asigura, potrivit art. 77 alin. (2) din Lege, pregatirea profesionala a notarilor publici sanctionati de Consiliul de disciplina.
Art. 9
(1) INR poate organiza, la cerere, contra cost, pentru notarii publici suspendati pe o perioada mai mare de 2 ani, inainte de reluarea activitatii de catre acestia, cursuri de pregatire intensiva, daca numarul de solicitanti acopera cheltuielile ocazionate cu organizarea si desfasurarea cursurilor. La aceste cursuri pot participa, la cerere si contra cost, si alti notari publici.
(2) Efectuarea cursurilor prevazute la alin. (1) nu exonereaza notarul public de obligativitatea de a urma cursurile de formare profesionala continua organizate in conditiile Legii.
Art. 10
INR asigura pregatirea si a altor specialisti in domenii care necesita cunoasterea legislatiei specifice activitatii notariale, la cererea acestora si cu plata taxelor aferente.
Art. 11
Cursurile organizate de INR pentru toate formele de pregatire profesionala prevazute de prezentul statut si de Regulamentul de organizare si functionare al INR se asigura de formatorii aprobati de Consiliul director.
Art. 12
Formatorii vor fi selectati dintre notarii publici si alti specialisti cu experienta, reputatie si prestigiu, precum si dintre cadrele didactice universitare si vor incheia contracte de colaborare cu INR. Modelul contractului de colaborare va fi aprobat de Consiliul director.
Art. 13
(1) Pentru activitatea didactica desfasurata, formatorii vor primi o remuneratie, prevazuta in contractul de colaborare, in limitele stabilite de Consiliul director.
(2) Prin contractul de colaborare se vor mentiona obligatiile ce revin formatorului, in care se includ atat sustinerea cursurilor, cat si formularea unor opinii si puncte de vedere, la solicitarea directorului INR.
(3) Pentru formularea unor opinii si puncte de vedere care prezinta o complexitate deosebita, formatorul are dreptul la o remuneratie suplimentara, care se va stabili prin negociere cu directorul INR. Limitele remuneratiei suplimentare se stabilesc de catre Consiliul director.
Art. 14
INR organizeaza, la solicitarea Consiliului Uniunii, examenul sau concursul pentru dobandirea calitatii de notar stagiar, examenul de definitivat pentru notarii stagiari si concursul de admitere in functia de notar public pentru persoanele care au cel putin 6 ani vechime intr-o functie de specialitate juridica, in conditiile legii si ale regulamentelor de organizare si desfasurare a acestora, aprobate de ministrul justitiei la propunerea Consiliului Uniunii.
Art. 15
INR organizeaza, la solicitarea Consiliului Uniunii, concursul de schimbare de sedii, in conditiile legii si ale regulamentului de organizare si desfasurare a concursului, aprobat de Consiliul Uniunii.
Art. 16
INR isi poate valorifica experienta acumulata din activitatea desfasurata, prin realizarea de studii, documentare, breviare, lucrari de specialitate pe care sa le puna la dispozitia notarilor publici si a altor institutii nationale sau internationale. In acest scop, INR, prin departamentul de specialitate, va asigura o baza de date comuna cu Directia juridica, legislatie, studii notariale si relatii internationale din cadrul Uniunii, care sa contribuie la unificarea practicii notariale si la elaborarea unor culegeri de uzante.
Art. 17
(1) INR si/sau Directia juridica, legislatie, studii notariale si relatii internationale din cadrul Uniunii, dupa caz, pot/poate formula, la cererea notarilor publici si a unor institutii publice, puncte de vedere si opinii in materie notariala.
(2) Opiniile si punctele de vedere formulate de INR au un caracter stiintific si nu pot angaja raspunderea, sub niciuna dintre formele sale, a specialistilor care le-au formulat si/sau a INR.
Art. 18
(1) INR poate organiza, din initiativa proprie sau in colaborare cu alte organisme profesionale, universitati sau autoritati publice, precum si orice alte entitati, cursuri de pregatire profesionala, colocvii, simpozioane, conferinte si alte sesiuni stiintifice la nivel zonal, national si international.
(2) INR poate edita publicatii proprii pe probleme de doctrina si practica notariala si poate organiza un centru de documentare juridica.
CAPITOLUL III
Structura organizatorica a INR
Art. 19
(1) Organele de conducere ale INR sunt:
a) Consiliul director;
b) presedintele INR, care este si presedintele Consiliului director;
c) presedintele executiv al INR, desemnat de Biroul executiv dintre vicepresedintii Uniunii, la propunerea presedintelui Uniunii;
d) directorul INR.
(2) In cadrul INR functioneaza un Consiliu stiintific. La propunerea presedintelui INR, Consiliul Uniunii desemneaza unul dintre membrii sai, cu experienta si prestigiu profesional deosebit, care sa indeplineasca functia de presedinte al Consiliului stiintific.
(3) In cadrul INR functioneaza urmatoarele departamente:
a) Departamentul pentru formarea initiala a notarilor stagiari, coordonat de un sef de departament;
b) Departamentul pentru examene si concursuri si pentru pregatirea profesionala continua a notarilor publici, a altor specialisti, precum si a personalului de specialitate din cadrul birourilor notarilor publici, al Camerelor si al Uniunii, coordonat de un sef de departament;
c) Departamentul de documentare, studii, cercetare stiintifica, cooperare internationala si biblioteca, coordonat de un sef de departament;
d) Departamentul secretariat, tehnico-administrativ, financiar- contabil si resurse umane, coordonat de un sef de departament.
(4) Modul de organizare si functionare a departamentelor va fi stabilit prin Regulamentul de organizare si functionare al INR, aprobat de Consiliul Uniunii, la propunerea Consiliului director al INR.
Art. 20
Membrii Consiliului director si ai Consiliului stiintific care absenteaza nemotivat de la doua sedinte vor fi inlocuiti.
Art. 21
(1) Consiliul director este format din 9 membri. Fac parte de drept din Consiliul director presedintele, prim- vicepresedintele si cei 2 vicepresedinti ai Uniunii. Ceilalti 5 membri sunt desemnati de catre Consiliul Uniunii dintre notarii publici cu experienta, reputatie si prestigiu in cadrul profesiei care nu sunt membri ai Biroului executiv.
(2) Durata mandatului membrilor Consiliului director este de 4 ani.
(3) Membrii Consiliului director au dreptul la o indemnizatie de sedinta, stabilita de Consiliul Uniunii.
(4) Presedintele INR va desemna, dupa consultarea Biroului executiv al Uniunii, un secretar al acestuia. Secretarul Consiliului director participa, fara drept de vot, la sedintele Consiliului director si ale Consiliului stiintific. Pentru activitatea desfasurata, acesta va primi o indemnizatie lunara stabilita de Biroul executiv.
Art. 22
(1) Consiliul director se intruneste, de regula, trimestrial si ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau.
(2) Consiliul director isi desfasoara activitatea in prezenta a jumatate plus unu din numarul membrilor care il compun si adopta hotarari cu majoritatea membrilor prezenti. In caz de paritate a voturilor, votul presedintelui este decisiv. In situatii urgente, Consiliul director poate adopta hotarari prin intrunirea in sedinta prin intermediul sistemului de videoconferinta sau, fara a fi intrunit in sedinta, prin vot exprimat prin corespondenta. In acest din urma caz, fiecare membru isi va exprima votul in scris pe baza materialelor si proiectelor de hotarari transmise de catre presedintele INR. Transmiterea materialelor si, ulterior, a votului exprimat se face prin unul dintre mijloacele conventionale de comunicare, care face dovada transmiterii si, respectiv, primirii acestora.
(3) La lucrarile Consiliului director participa, fara drept de vot, directorul INR, care asigura masurile organizatorice necesare desfasurarii lucrarilor, precum si personalul de specialitate al INR, desemnat in acest sens, si, ori de cate ori este necesar, si alti notari publici sau specialisti, convocati de catre presedinte.
(4) Consiliul director emite hotarari, care se semneaza de presedintele Consiliului director.
(5) Procesele-verbale de sedinta se semneaza de catre membrii Consiliului director si de catre persoana care le stenografiaza sau tehnoredacteaza, dupa caz, si se comunica directorului INR.
Art. 23
Consiliul director are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza propuneri de modificare si completare a Statutului INR si le supune spre aprobare Consiliului Uniunii;
b) elaboreaza Regulamentul de organizare si functionare al INR si il supune spre aprobare Consiliului Uniunii;
c) elaboreaza Regulamentul de desfasurare a stagiului si il supune spre aprobare Consiliului Uniunii;
d) elaboreaza strategia, proiectele, programul de activitate ale INR si graficul de desfasurare a cursurilor de formare profesionala continua, pe care le supune aprobarii Consiliului Uniunii;
e) aproba lista formatorilor, numarul de ore alocat pentru fiecare disciplina si desemneaza coordonatorii de discipline, dupa obtinerea avizului Consiliului stiintific;
f) aproba programele pentru cursurile de pregatire initiala a notarilor stagiari, de pregatire profesionala continua a notarilor publici si a personalului de specialitate din cadrul birourilor notariale, al Camerelor si al Uniunii, precum si programul cursurilor de pregatire pentru notarii care au dobandit aceasta calitate in conditiile art. 28 si 33 din Lege;
g) aproba graficul anual de desfasurare a simpozioanelor/cursurilor de pregatire, la propunerea directorului INR si dupa consultarea colegiilor directoare ale Camerelor;
h) propune Consiliului Uniunii durata cursurilor de pregatire pentru notarii publici care au dobandit aceasta calitate in conditiile art. 28 si 33 din Lege;
i) stabileste modalitatile si criteriile de evaluare a notarilor stagiari, pe parcursul desfasurarii pregatirii si la finalul acesteia, in vederea obtinerii certificatului de absolvire. Certificatul de absolvire eliberat notarilor stagiari atesta formarea profesionala initiala pentru profesia de notar public si confera notarului stagiar dreptul de a se prezenta la examenul de definitivat;
j) propune Biroului executiv aprobarea organigramei si a statului de functii, cu limitele de salarizare a personalului INR;
k) reprezinta INR in raporturile cu tertii, pe plan intern si international, prin presedintele sau;
l) aproba incheierea de protocoale cu institutii similare, cu institutii de invatamant, universitati, persoane fizice sau juridice, in vederea realizarii obiectivelor sale;
m) numeste directorul si directorul adjunct ai INR, la propunerea presedintelui Consiliului director;
n) desemneaza membrii Consiliului stiintific, la propunerea presedintelui;
o) aproba absentele inregistrate de notarii stagiari pe perioada derularii stagiului, in baza cererii acestora si a documentelor justificative;
p) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, regulamentul de aplicare a legii, statutul si regulamentul de organizare si functionare sau stabilite prin hotarari ale Consiliului Uniunii ori, dupa caz, prin decizii ale Biroului executiv al Consiliului Uniunii.
Art. 24
(1) Presedintele Consiliului director este, de drept, presedintele Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania. Presedintele Consiliului director este si presedintele INR.
(2) Pentru activitatea lor, presedintele si presedintele executiv ai INR primesc o indemnizatie lunara, stabilita de Consiliul Uniunii.
(3) In absenta presedintelui, atributiile acestuia sunt indeplinite de presedintele executiv al INR.
Art. 25
(1) Presedintele Consiliului director are urmatoarele atributii:
a) reprezinta INR in raporturile cu autoritatile publice din Romania, cu organizatiile guvernamentale si neguvernamentale, iar in plan extern, cu institutiile similare;
b) convoaca si conduce sedintele Consiliului director. Convocarea sedintelor se face prin presedintele executiv al INR sau, in lipsa acestuia, prin directorul INR;
c) propune Consiliului director desemnarea membrilor Consiliului stiintific;
d) propune Consiliului director numirea directorului si a directorului adjunct ai INR;
e) semneaza, impreuna cu directorul INR, diplomele si certificatele de absolvire eliberate notarilor stagiari, notarilor publici, altor specialisti si personalului de specialitate al birourilor notarilor publici, al Camerelor si al Uniunii care au absolvit cursurile INR;
f) numeste secretarul Consiliului director;
g) aproba propunerile directorului INR de premiere sau de acordare a altor drepturi personalului din aparatul propriu si/sau colaboratorilor INR.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin, presedintele INR emite dispozitii.
(3) Presedintele INR poate delega unele dintre atributiile ce ii revin directorului INR.
Art. 26
Presedintele executiv al INR are urmatoarele atributii:
a) convoaca si participa la sedintele Consiliului director;
b) participa, in lipsa presedintelui INR, la sedintele Consiliului stiintific;
c) asigura coordonarea perfectionarii activitatii notariale, pregatirea profesionala initiala a notarilor stagiari, pregatirea profesionala continua a notarilor publici, a personalului de specialitate al birourilor notariale, al Camerelor Notarilor Publici si al Uniunii, precum si a altor specialisti, in conditiile stabilite de Consiliul Uniunii, la propunerea Consiliului director;
d) stabileste legaturi de colaborare cu specialisti din alte institutii, in scopul imbunatatirii activitatii de formare profesionala initiala si continua a notarilor stagiari si a notarilor publici;
e) formuleaza, impreuna cu presedintele Consiliului stiintific si cu directorul INR, propuneri de imbunatatire a activitatii INR;
f) formuleaza, impreuna cu presedintele Consiliului stiintific si cu directorul INR, propuneri de modificare a Statutului INR, a Regulamentului de organizare si functionare a INR si a Regulamentului de desfasurare a stagiului, pe care le inainteaza Consiliului director;
g) propune Consiliului director modalitatile si criteriile de evaluare a notarilor stagiari, pe parcursul desfasurarii pregatirii si la finalul acesteia;
h) propune Consiliului stiintific strategia anuala de formare si perfectionare a notarilor publici;
i) raspunde de modul de organizare si desfasurare a concursurilor si examenelor organizate de INR;
j) prezinta Biroului executiv al Consiliului Uniunii situatia notarilor publici care nu si-au indeplinit obligatia de formare profesionala si propune masurile legale ce se impun;
k) indeplineste, in lipsa presedintelui INR, atributiile acestuia;
l) indeplineste orice alte atributii stabilite de presedintele INR.
Art. 27
(1) Directorul INR este numit de Consiliul director, la propunerea presedintelui.
(2) Directorul INR asigura conducerea executiva a INR.
(3) Pentru activitatea sa, directorul INR primeste un salariu lunar stabilit de Consiliul director, la propunerea presedintelui.
(4) Directorul INR participa, fara drept de vot, la sedintele Consiliului director si la sedintele Consiliului stiintific.
(5) In absenta directorului INR, atributiile acestuia sunt preluate de directorul adjunct, iar, in lipsa acestuia, de catre unul dintre sefii de departamente.
Art. 28
(1) Directorul INR indeplineste urmatoarele atributii:
a) asigura conducerea curenta a activitatii INR;
b) propune Consiliului director lista formatorilor, numarul de ore alocat pentru fiecare disciplina si coordonatorii de discipline, cu avizul Consiliului stiintific;
c) coordoneaza si controleaza activitatea centrului de formare initiala a notarilor stagiari si a centrelor teritoriale de pregatire profesionala continua a notarilor publici si a personalului de specialitate din cadrul birourilor notarilor publici, al Camerelor si al Uniunii;
d) elaboreaza programele pentru cursurile de formare initiala a notarilor stagiari, de pregatire profesionala continua a notarilor publici si a personalului de specialitate din cadrul birourilor notarilor publici, al Camerelor si al Uniunii, dupa consultarea colegiilor directoare ale Camerelor, precum si programul cursurilor de pregatire pentru notarii care au dobandit aceasta calitate in conditiile art. 28 si 33 din Lege, iar dupa avizarea de catre Consiliul stiintific le prezinta spre aprobare Consiliului director;
e) intocmeste si prezinta, la solicitarea Consiliului director sau a presedintelui, dari de seama asupra activitatii desfasurate de INR in ansamblul sau si a fiecarui departament in parte si propune masuri pentru imbunatatirea activitatii acestora;
f) stabileste legaturi de colaborare cu specialisti din alte institutii, in scopul imbunatatirii activitatii INR si a fiecarui departament;
g) la solicitarea Consiliului Uniunii dispune, asigura si urmareste realizarea masurilor necesare organizarii si desfasurarii:
- examenului sau concursului pentru dobandirea calitatii de notar stagiar, in conditiile Regulamentului pentru organizarea si desfasurarea examenului sau a concursului pentru dobandirea calitatii de notar stagiar;
- examenului de definitivat pentru notarii stagiari sau, dupa caz, concursului pentru ocuparea locurilor vacante de notar public pentru persoanele care au cel putin 6 ani vechime in functii juridice, in conditiile Regulamentului de organizare si desfasurare a examenului de definitivat si a concursului pentru dobandirea calitatii de notar public, aprobat prin ordin al ministrului justitiei, la propunerea Consiliului Uniunii;
- concursului pentru ocuparea locurilor vacante destinate schimbarii sediilor birourilor notariale, in conditiile Regulamentului de organizare si desfasurare a concursului de schimbare a sediilor birourilor notariale, aprobat prin hotarare a Consiliului Uniunii;
h) elaboreaza proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli, pe care il supune aprobarii Biroului executiv al Consiliului Uniunii, formuleaza propuneri de rectificare a bugetului si urmareste ca executia bugetara sa se incadreze in limitele stabilite prin buget;
i) prezinta Biroului executiv al Consiliului Uniunii, in vederea aprobarii, bilantul contabil si executia bugetului de venituri si cheltuieli pentru exercitiul financiar anual;
j) elaboreaza si obtine avizul Consiliului director pentru proiectul organigramei si al statului de functii cu limitele de salarizare, in vederea aprobarii acestora de catre Biroul executiv;
k) angajeaza personalul de specialitate al INR in limita si cu respectarea statului de functii;
l) asigura controlul indeplinirii sarcinilor de catre personalul din subordine si avizeaza fisa postului pentru personalul angajat, intocmita de sefii de departamente;
m) dispune masurile necesare in vederea asigurarii conditiilor corespunzatoare de lucru pentru angajatii si colaboratorii INR;
n) aplica sanctiuni disciplinare personalului angajat si urmareste punerea lor in executare, precum si realizarea masurilor pentru recuperarea prejudiciilor cauzate;
o) comunica Consiliului director si Consiliului stiintific rapoartele de evaluare intocmite in baza fiselor de evaluare completate de catre cursanti;
p) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale INR, in limitele bugetului aprobat de Biroul executiv;
q) urmareste modul de administrare si gestionare a patrimoniului INR si transmite Consiliului director constatarile facute;
r) propune presedintelui INR premierea sau acordarea altor drepturi personalului din aparatul propriu si/sau colaboratorilor INR;
s) semneaza, impreuna cu presedintele INR, diplomele si certificatele de absolvire eliberate notarilor stagiari, notarilor publici, altor specialisti si personalului de specialitate al birourilor notarilor publici, al Camerelor si al Uniunii care au absolvit cursurile INR;
s) raspunde pentru exactitatea datelor din cuprinsul diplomelor si al certificatelor de absolvire eliberate;
t) indeplineste orice alte atributii stabilite de Consiliul director sau de presedintele INR;
t) motiveaza absentele notarilor stagiari pe perioada derularii stagiului.
(2) Directorul poate delega temporar, cu aprobarea presedintelui Consiliului director, o parte din atributiile sale directorului adjunct sau unui sef de departament.
Art. 29
(1) In subordinea presedintelui INR se organizeaza si functioneaza Consiliul stiintific, care are un rol consultativ, pentru activitatile de formare profesionala initiala si continua si pentru activitatile stiintifice.
(2) Consiliul stiintific se compune din 7 membri, din care fac parte de drept presedintele INR si presedintele Consiliului stiintific, precum si 5 membri desemnati de Consiliul director, la propunerea presedintelui INR, dintre notarii publici cu experienta si prestigiu profesional deosebit si dintre personalitati marcante din domeniul juridic. Presedintele Consiliului stiintific este desemnat de Consiliul Uniunii, la propunerea presedintelui INR, dintre membrii acestuia. In lipsa presedintelui INR, la sedintele Consiliului stiintific participa presedintele executiv al INR. In cazul in care presedintele INR desemneaza un alt membru al Consiliului director in calitate de presedinte al Consiliului stiintific, acesta devine si membru al Consiliului stiintific in locul presedintelui INR.
(3) Presedintele Consiliului stiintific are dreptul la o indemnizatie lunara, stabilita de Biroul executiv al Consiliului Uniunii.
(4) Membrii Consiliului stiintific au dreptul la o indemnizatie de sedinta, stabilita de Biroul executiv al Consiliului Uniunii.
(5) Consiliul stiintific se intruneste, de regula, trimestrial si ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau. In situatii urgente, Consiliul stiintific poate adopta hotarari prin intrunirea in sedinta prin intermediul sistemului de videoconferinta sau, fara a fi intrunit in sedinta, prin vot exprimat prin corespondenta. In acest din urma caz, fiecare membru isi va exprima votul in scris pe baza materialelor si proiectelor de hotarari transmise de catre presedintele INR. Transmiterea materialelor si, ulterior, a votului exprimat se face prin unul dintre mijloacele conventionale de comunicare, care face dovada transmiterii si, respectiv, primirii acestora.
(6) Consiliul stiintific isi desfasoara activitatea in prezenta a jumatate plus unu din numarul membrilor care il compun si hotaraste cu majoritatea membrilor prezenti. In caz de paritate a voturilor, votul presedintelui este decisiv.
(7) La sedintele Consiliului stiintific participa, fara drept de vot, si directorul INR, precum si personalul de specialitate al INR, desemnat in acest sens, si, ori de cate ori este necesar, si alti notari publici sau specialisti, convocati de catre presedinte.
Art. 30
Consiliul stiintific are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza, la propunerea Consiliului director, Regulamentul de desfasurare a stagiului;
b) la solicitarea directorului INR propune criteriile de selectie a formatorilor si avizeaza numarul de ore alocat pentru fiecare disciplina, avizeaza lista formatorilor si a coordonatorilor de discipline;
c) avizeaza strategia, proiectele si programul de activitate ale INR;
d) elaboreaza programele pentru cursurile de pregatire initiala a notarilor stagiari, de pregatire profesionala continua a notarilor publici si a personalului de specialitate din cadrul birourilor notariale, al Camerelor si al Uniunii, precum si programul cursurilor de pregatire pentru notarii care au dobandit aceasta calitate in conditiile art. 28 si 33 din Lege;
e) coordoneaza publicatiile si manifestarile stiintifice ale INR;
f) prezinta anual Consiliului director raportul asupra calitatii activitatilor de pregatire profesionala organizate de INR si formuleaza propuneri pentru imbunatatirea acestora;
g) membrii Consiliului stiintific au obligatia de a participa periodic la simpozioanele anuale organizate de INR, constatarile facute cu aceasta ocazie fiind cuprinse intr-un raport.
Art. 31
Presedintele Consiliului stiintific convoaca si conduce sedintele Consiliului stiintific al INR.
CAPITOLUL IV
Patrimoniul INR
Art. 32
(1) Patrimoniul INR se constituie din:
a) venituri realizate din activitati directe;
b) donatii, sponsorizari sau legate, care vor fi acceptate de directorul INR, cu aprobarea Consiliului director;
c) alte venituri realizate in conditiile legii.
(2) Fondurile INR vor fi utilizate in vederea realizarii obiectivelor, cu aprobarea Biroului executiv al Consiliului Uniunii.
(3) Pentru activitatile desfasurate de INR se percep taxe, care vor fi stabilite de Consiliul director.
Art. 33
Verificarea activitatii economico-financiare a INR se realizeaza de cenzorii experti contabili ai Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.
CAPITOLUL V
Incetarea activitatii si dizolvarea INR
Art. 34
INR se dizolva:
a) atunci cand scopul pentru care a fost infiintat nu mai poate fi realizat;
b) pentru orice alte cauze prevazute de lege.
Art. 35
Ca urmare a incetarii activitatii si a dizolvarii INR, activul net ramas dupa realizarea pasivului se atribuie, in conditiile legii, Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.
Statutul Institutului Notarial Roman