Guvernul Dancila a adoptat luni o OUG prin care reintroduce votul uninominal pentru alegerile locale, aduca vom alege din nou presedintii Consiliilor Judetene separat de membrii Consiliului Judetean.
Cadrul normativ care reglementeaza modalitatea de alegere a autoritatilor administratiei publice locale este reprezentat de Legea nr. 115/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Regimul autonomiei locale, organizarea si functionare autoritatilor administratiei publice locale, precum si principalele atributii si responsabilitati ale autoritatilor executive si deliberative de la nivelul administratiei publice locale sunt reglementate de Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si de Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, cu modificarile si completarile ulterioare.
Legea administratiei publice locale a consacrat rolul primarului - autoritate executiva de la nivelul comunei, orasului si municipiului, respectiv de reprezentare a unitatii administrativ-teritoriale in relatii cu alte autoritati publice, de indeplinire a unor atributii specifice in calitate de reprezentat al statului, in relatia cu autoritatea deliberativa, in ceea ce priveste asigurarea serviciilor publice locale catre cetateni. Rol si atributii similare sunt indeplinite si de catre autoritatea executiva de la nivelul judetului, respectiv de presedintele consiliului judetean.
"Evolutiile societatii din ultima perioada a determinat ca atributiile presedintelui consiliului judetean sa se coreleze din ce in ce mai mult cu cele ale autoritatii executive de la nivelul comunelor, oraselor si municipiilor. De-a lungul timpului modalitatea de alegere a presedintelui consiliului judetean a suferit modificari de la alegerea sa in mod indirect de catre consiliile judetene in perioada 1991-2008, la alegerea sa prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat in perioada 2008-2016 si revenirea la alegere in mod indirect incepand cu anul 2016.
In pofida rolului si atributiilor similare ale autoritatilor executive ale administratiei publice, la momentul de fata modalitatea de alegere difera, ceea ce determina un tratament diferit aplicabil unor functii similare, pe de o parte din perspectiva legitimitatii si reprezentativitatii si, pe de alta parte din perspectiva stabilitatii in functie, precum si o serie de disfunctionalitati in practica.
Avand in vedere efectele pozitive ale alegerii presedintelui consiliului judetean in mod direct de catre colectivitatea locala de la nivelul judetului se impune revenirea la scrutin uninominal in ceea ce priveste alegerea presedintelui consiliului judetean", se arata in nota de fundamentare a OUG adoptate.
La inceputul sedintei de guvern din 3 iunie 2019 Dancila a spus ca: „Avem in sedinta de astazi un act normativ prin care modificam modul de alegere a presedintelui consiliului judetean. Am inteles mesajul cetatenilor, respectiv dorinta de a avea un rol mai important in ceea ce priveste alegerea factorilor de decizie si de a-si exprima in mod direct optiunea de vot cu privire la cei care iau masuri pentru comunitate. Vom modifica legislatia astfel incat presedintele consiliului judetean sa fie ales din nou prin vot direct de comunitatea locala. Revenirea la votul uninominal va creste legitimitatea, reprezentativitatea si stabilitatea presedintilor consiliilor judetene, cei care impreuna cu primarii si consilierii pun in aplicare proiectele pentru dezvoltarea comunitatilor locale”.
ORDONANTA DE URGENTA pentru modificarea si completarea Legii nr.115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr.215/2001 si a Legii nr.393/2004 privind Statutul alesilor locali
Art. I - Legea nr.115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr.215/2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul alesilor locali, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.349 din 20 mai 2015, se modifica dupa cum urmeaza:
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Cartea verde a contabilitatii
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
1. La articolul 1, alineatele (2), (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - (2) Consiliile locale si consiliile judetene, primarii si presedintii consiliilor judetene se aleg prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat.
...........................................................
(4) Primarii comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti si primarul general al municipiului Bucuresti, precum si presedintii consiliilor judetene se aleg pe circumscriptii electorale, prin scrutin uninominal.
(5) Viceprimarii, precum si vicepresedintii consiliilor judetene se aleg prin vot indirect de catre consiliile locale, respectivconsiliile judetene."
2. La articolul 3, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru alegerea consiliului local, a consiliului judetean, a primarului, precum si a presedintelui consiliului judetean fiecare alegator are dreptul la cate un singur vot."
3. La articolul 4, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Au dreptul de a fi alesi consilieri, primari sau presedinti ai consiliilor judetene cetatenii cu drept de vot care au implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel putin 23 de ani, daca nu le este interzisa asocierea in partide politice, potrivit art. 40 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata."
4. La articolul 5 alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(2) Cetatenii Uniunii Europene au dreptul de a fi alesi in functia deconsilier local si consilier judetean,primar sau presedinte al consiliului judetean.”
5. La articolul 7, alineatele (1), (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Candidaturile pentru consiliile locale si consiliile judetene, precum si cele pentru primari si presedinti ai consiliilor judetene se propun de partidele politice sau aliantele politice constituite potrivit Legii partidelor politice nr. 14/2003, republicata. Se pot depune candidaturi si de catre aliantele electorale constituite in conditiile prezentei legi, de catre organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale prevazute la art. 8, precum si candidaturi independente. Listele de candidati pentru alegerea consiliilor locale si a consiliilor judetene trebuie intocmite astfel incat sa asigure reprezentarea ambelor sexe, cu exceptia acelora care contin un singur candidat.
................................................................
(4) O persoana poate candida pentru un singur consiliu local si un singur consiliu judetean si numai pentru o singura functie de primar sau de presedinte al consiliului judetean.
(5) O persoana poate candida in acelasi timp pentru functia de consilier local, de consilier judetean, de primar sau de presedinte al consiliului judetean. O persoana poate candida in acelasi timp pentru functia de consilier local si de consilier judetean."
6. La articolul 11, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru alegerea consiliilor judetene, a presedintelui consiliului judetean si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, fiecare judet, respectiv municipiul Bucuresti, constituie o circumscriptie electorala. Numerotarea circumscriptiilor electorale judetene si a municipiului Bucuresti se face prin hotarare a Guvernului."
7. La articolul 15, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15. - (1) La aceeasi sectie de votare alegatorii voteaza pentru consiliul local, consiliul judetean, pentru primar si pentru presedintele consiliului judetean."
8. La articolul 25, alineatul (15) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(15) Completarea birourilor electorale de circumscriptie cu reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale ori ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au un grup parlamentar propriu in cel putin una din camerele parlamentului se face, in termen de 48 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. (14), in prima etapa cu reprezentantii partidelor politice ori ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au un grup parlamentar propriu in cel putin una din camerele parlamentului, iar, in cea de-a doua etapa, cu reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care participa la alegeri in circumscriptia respectiva, in termen de 24 de ore de la ramanerea definitiva a candidaturilor, de catre presedintele biroului electoral, in prezenta persoanelor delegate de partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale ori organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au comunicat reprezentanti, in ordinea descrescatoare a numarului de candidati propusi de fiecare partid politic, alianta politica sau alianta electorala ori organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale pentru consiliul local in cauza, la care se adauga, daca este cazul, candidatul la functia de primar, precum si candidatul pentru functia de presedinte al consiliului judetean. In cazul biroului electoral de circumscriptie judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, se are in vedere numarul tuturor candidaturilor depuse de fiecare partid politic, alianta politica sau alianta electorala ori organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale pentru consiliul judetean sau pentru presedintele acestuia, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si pentru consiliile locale si primari, inregistrate in judet, respectiv in municipiul Bucuresti. Daca numarul total de reprezentanti comunicat potrivit alin. (14) este mai mic decat cel al membrilor biroului electoral, operatiunea de desemnare a reprezentantilor se repeta pana la ocuparea tuturor locurilor. La aceasta faza participa numai partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale ori organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au propus mai multi reprezentanti pentru acelasi birou electoral. Un partid politic, o alianta politica sau o alianta electorala nu poate avea mai mult de 3 reprezentanti in biroul electoral al aceleiasi circumscriptii."
9. La articolul 27 alineatul (1), literele d), i) si j) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"d) fac publicatiile si afisarile necesare cu privire la listele de candidati si candidaturile independente pentru consilieri si la candidaturile pentru functia de primar si presedinte al consiliului judetean;
i) biroul electoral de circumscriptie judeteana, respectiv biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti totalizeaza voturile exprimate pentru consiliul judetean, pentru presedintele consiliului judetean, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti si pentru primarul general al municipiului Bucuresti si stabileste rezultatul alegerilor; elibereaza consilierilor, respectiv presedintelui consiliului judetean si primarului general al municipiului Bucuresti, certificatul doveditor al alegerii, dupa care transmite consiliului judetean, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti procesele-verbale si celelalte documente privind rezultatul alegerilor pentru consilieri, prevazute la art. 103 alin. (5), in vederea validarii mandatelor;
j) organizeaza, daca este cazul, desfasurarea celui deal doilea tur de scrutin pentru primari sau pentru presedintii consiliului judetean;".
10. La articolul 30, alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(11) Daca partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale sau organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au propus candidati la functia de primar si/sau presedinte al consiliului judetean care participa la al doilea tur de scrutin nu au reprezentanti in birourile electorale ale sectiilor de votare sau in biroul electoral al circumscriptiei respective, birourile se completeaza cu cate un reprezentant al acestora. Cererile se depun in scris in termen de 48 de ore de la stabilirea rezultatelor primului tur de scrutin. Prevederile alin. (5) se aplica in mod corespunzator.".
11. La articolul 31, litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"d) numara voturile si consemneaza rezultatul votarii pentru circumscriptiile electorale pentru care s-a votat la sectia respectiva, in mod distinct pentru consiliul local, pentru primar, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti, pentru consiliul judetean si pentru presedintele consiliului judetean, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti;".
12. La articolul 34, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prevederile art. 26 se aplica si in cazul in care se organizeaza alegeri pentru consiliul judetean si/sau pentru presedintele consiliului judetean, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti si/sau pentru primarul general al municipiului Bucuresti."
13. La articolul 39 alineatul (1), litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"g) primeste procesele-verbale intocmite de birourile electorale de circumscriptie judeteana si a municipiului Bucuresti, impreuna cu procesele-verbale continand rezultatul alegerilor, intocmite de birourile electorale de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala si de sector al municipiului Bucuresti; totalizeaza rezultatele la nivel national, pe partide politice, aliante politice, aliante electorale sau organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri si pe candidati independenti, separat pentru consiliile locale, consiliile judetene, primari, precum si pentru presedintii consiliilor judetene si asigura publicarea lor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si in presa;".
14. Articolul 46 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46. - Propunerile de candidati pentru consilierii locali, consilierii judeteni, pentru primari si pentru presedintii consiliilor judetene se fac pe circumscriptii electorale si se depun la birourile electorale de circumscriptie cel mai tarziu cu 40 de zile inainte de data alegerilor."
15. La articolul 49 alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale sau organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri pot propune cate o lista de candidati in fiecare circumscriptie electorala pentru consiliul local, pentru consiliul judetean si cate un candidat pentru functia de primar si pentru functia de presedinte al consiliului judetean.
(2) Pentru fiecare candidat la functia de primar si de presedinte al consiliului judetean si lista de candidati pentru consiliul local si pentru consiliul judetean, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale trebuie sa prezinte o lista de sustinatori, care trebuie sa cuprinda minimum 1% din numarul total al alegatorilor inscrisi in Registrul electoral si in listele electorale complementare din circumscriptia pentru care candideaza, dar nu mai putin de 100 in cazul comunelor, de 500 in cazul localitatilor urbane de rangul II si III si de 1.000 in cazul judetelor, municipiului Bucuresti, sectoarelor municipiului Bucuresti si localitatilor urbane de rangul I."
16. La articolul 50, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru functia de primar, candidatii independenti trebuie sa prezinte o lista de sustinatori, care trebuie sa cuprinda minimum 1% din numarul total al alegatorilor inscrisi in Registrul electoral si in listele electorale complementare din circumscriptia pentru care candideaza, dar nu mai putin de 100 in cazul comunelor, 500 in cazul oraselor, 1.000 in cazul municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si in cazul municipiului Bucuresti. Candidatii independenti pentru functia de presedinte al consiliului judetean trebuie sa prezinte o lista de sustinatori, care sa cuprinda minimum 1% din numarul total al alegatorilor inscrisi in Registrul electoral si in listele electorale complementare din circumscriptia pentru care candideaza, dar nu mai putin de 2.000."
17. Articolul 57 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54. - Modelele buletinelor de vot se stabilesc prin hotarare a Guvernului si sunt diferite pentru consiliile locale, pentru consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, si pentru primari, respectiv pentru primarul general al municipiului Bucuresti, precum si pentru presedintii consiliilor judetene."
18. La articolul 58, alineatele (5), (8), (9) si (10) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(5) Pentru alegerea primarului si a presedintelui consiliului judetean se imprima in patrulaterele buletinului de vot, in afara elementelor prevazute la alin. (3), numele si prenumele candidatului.
...................................................
(8) Pentru stabilirea numarului de ordine de pe buletinele de vot care cuprind liste de candidati sau candidati independenti pentru consilieri, pentru primari, precum si pentru presedintii consiliilor judetene se procedeaza astfel:
a) in prima etapa, listele depuse de partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au grup parlamentar propriu in cel putin una din Camerele Parlamentului, respectiv aliantele politice si aliantele electorale care contin cel putin un partid politic ori o organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale parlamentare se inscriu in patrulaterele buletinului de vot in ordinea rezultata din tragerea la sorti efectuata de presedintele biroului electoral de circumscriptie judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, in prezenta majoritatii membrilor acestuia;
b) in etapa a doua, listele depuse de partidele politice ori organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale neparlamentare, aliantele politice si aliantele electorale ale acestora se imprima in urmatoarele patrulatere ale buletinului de vot, in ordinea rezultata din tragerea la sorti efectuata de presedintele biroului electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala si de sector al municipiului Bucuresti, respectiv de presedintele biroului electoral de circumscriptie judeteana si a municipiului Bucuresti.
(9) Ordinea stabilita potrivit alin. (8) lit. a) este valabila pentru toate circumscriptiile electorale din judet, respectiv din municipiul Bucuresti, inclusiv pentru circumscriptia electorala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti. Ordinea stabilita potrivit alin. (8) lit. a) si b) este valabila si in cazul buletinului de vot pentru alegerea primarului si a presedintelui consiliului judetean.
(10) Pentru fiecare candidat independent, inclusiv pentru candidatii independenti la functia de primar si cea de presedinte al consiliului judetean, se imprima un patrulater distinct in partea finala a buletinului de vot, in care acestia sunt inscrisi in ordinea inregistrarii candidaturilor."
19. La art. 79 alin. (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“ Art. 79 - (1) Primarii sunt obligati ca pana la inceperea campaniei electorale sa stabileasca, prin dispozitie, locuri speciale pentru afisaj electoral si sa asigure amplasarea de panouri electorale in cadrul acestora, tinand seama de numarul partidelor politice, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantelor politice si aliantelor electorale care declara ca depun liste de candidati, candidaturi pentru functia de primar si de presedinte al consiliului judetean, precum si de candidatii independenti. Aceste locuri trebuie sa fie situate in zone frecventate de cetateni, fara stanjenirea circulatiei pe drumurile publice si a celorlalte activitati din localitatile respective.”
20. La articolul 93, la alineatul (1) literele e)-h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"e) dupa desigilarea urnei se numara voturile gasite in urna, evidentiindu-se separat voturile valabil exprimate, respectiv voturile nule pentru consiliul local, consiliul judetean sau, dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, respectiv pentru primar, presedintele consiliului judetean sau, dupa caz, primarul general al municipiului Bucuresti;
f) citeste cu voce tare, la deschiderea fiecarui buletin de vot, lista de candidati care a fost votata sau, dupa caz, numele si prenumele candidatului independent ori numele si prenumele candidatului pentru functia de primar sau numele si prenumele candidatului pentru functia de presedinte al consiliului judetean care a fost votat si arata buletinul de vot celor prezenti; buletinele de vot deschise sunt selectate in functie de consiliul local, consiliul judetean, sau, dupa caz, in functie de Consiliul General al Municipiului Bucuresti si in functie de primar, presedinte al consiliului judetean, ori, dupa caz, de primar general al municipiului Bucuresti, sunt asezate in functie de partide politice, aliante politice, aliante electorale sau organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale si de candidati independenti si sunt numarate si legate separat;
g) se consemneaza rezultatul votului in tabele separate pentru consiliul local, pentru consiliul judetean, pentru primar, respectiv pentru presedintele consiliului judetean, de catre un membru al biroului electoral al sectiei de votare, desemnat de presedinte; daca la consemnarea rezultatelor sunt prezenti si candidati, acestia au dreptul sa intocmeasca si ei un tabel; in cazul municipiului Bucuresti, se intocmeste si un tabel distinct pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si unul pentru primarul general al municipiului Bucuresti;
h) in tabelele prevazute la lit. g) se inscriu si numarul total al votantilor, numarul total al voturilor nule, listele de candidati sau, dupa caz, numele si prenumele candidatilor independenti si numele si prenumele candidatilor pentru functia de primar si ale candidatilor pentru functia de presedinte al consiliului judetean, precum si numarul voturilor valabil exprimate pentru fiecare; tabelele astfel intocmite sunt instrumente de lucru pentru completarea proceselor-verbale;"
21. La articolul 94, alineatul (1) si litera g) a alineatului (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 94. - (1) Dupa numararea voturilor, presedintele biroului electoral al sectiei de votare incheie, separat pentru consiliul local, pentru consiliul judetean, pentru primar, precum si pentru presedintele consiliului judetean cate un proces-verbal, in doua exemplare.
....................................................
(3) Procesul-verbal cuprinde:
g) numarul voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare lista de candidati sau de fiecare candidat independent pentru functia de consilier, ori, dupa caz, numarul voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare candidat pentru functia de primar, respectiv pentru functia de presedinte al consiliului judetean;".
22. La articolul 96, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 96. - (1) Pentru consiliul local, pentru consiliul judetean, pentru primar, respectiv pentru presedintele consiliului judetean, se intocmeste cate un dosar care cuprinde: procesul-verbal si contestatiile formulate, precum si buletinele de vot nule si cele contestate. Dosarele se sigileaza, se stampileaza, se transporta sub paza personalului structurilor Ministerului Afacerilor Interne si se predau biroului electoral de circumscriptie de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare, in cel mult 24 de ore de la incheierea votarii. Presedintele biroului electoral al sectiei de votare trebuie insotit de cel putin 2 membri ai biroului, stabiliti prin tragere la sorti de catre presedinte."
23.La articolul 98 alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(3) Biroul electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala, de sector al municipiului Bucuresti, respectiv biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti insumeaza numarul de voturi obtinute de fiecare candidat la functia de primar, la functia de primar general al municipiului Bucuresti, respectiv la functia de presedinte al consiliului judetean.”
24. Articolul 99 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 99. - Alegerile pentru consilieri, pentru primari si pentru presedintii consiliilor judetene sunt valabile, indiferent de numarul alegatorilor care au participat la vot."
25. Dupa articolul 101 se introduce un nou articol, articolul 101^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 101^1 - (1) Pentru functia de presedinte al consiliului judetean, centralizarea voturilor se face de biroul electoral de circumscriptie judeteana.
(2) Este declarat ales presedinte al consiliului judetean candidatul care a intrunit cel mai mare numarul de voturi valabil exprimate.
(3) In caz de balotaj se va organiza un nou tur de scrutin la doua saptamani de la primul tur, la care vor participa numai candidatii care se afla in aceasta situatie."
26. Articolul 102 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art. 102 - In cazul in care situatia de balotaj intervine intre 2 candidati la functia de primar sau de presedinte al consiliului judetean, intre care urmeaza sa se desfasoare turul al doilea de scrutin, iar unul dintre acestia decedeaza, renunta sau nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a fi ales, nu vor mai avea loc alegeri, biroul electoral de circumscriptie declarandu-l primar sau, dupa caz, presedinte al consiliului judetean, pe celalalt candidat.”
27. La articolul 103, alineatul (1), literele g) si i) ale alineatului (2) si alineatul (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 103. - (1) Biroul electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala, de sector al municipiului Bucuresti si de circumscriptie judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti incheie separat cate un proces-verbal pentru consiliul local, pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti ori pentru consiliul judetean, dupa caz, respectiv pentru primar, pentru primarul general al municipiului Bucuresti ori pentru presedintele consiliului judetean, dupa caz, privind toate operatiunile electorale, centralizarea voturilor, constatarea rezultatului alegerilor si atribuirea mandatelor.
......................................................
g) numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare lista de candidati sau de fiecare candidat independent pentru functia de consilier, dupa caz, numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare candidat pentru functia de primar, de primar general al municipiului Bucuresti,respectiv de presedinte al consiliului judetean;
....................................................
i) numele si prenumele primarului, ale primarului general al municipiului Bucuresti, respectiv ale presedintelui consiliului judetean ales si partidul politic, alianta politica sau alianta electorala care l-a propus ori mentiunea de candidat independent;
...................................................
(5) Un exemplar al procesului-verbal pentru consiliul local, pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti, respectiv pentru consiliul judetean, dupa caz, impreuna cu intampinarile, contestatiile si procesele-verbale primite de la birourile electorale ale sectiilor de votare, formand cate un dosar, sigilat si semnat de presedinte si de membrii biroului electoral de circumscriptie, se inainteaza consiliului local, Consiliului General al Municipiului Bucuresti, respectiv consiliului judetean, dupa caz, in vederea validarii mandatelor, potrivit prevederilor Legii nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru primar si pentru presedintele consiliului judetean, dosarul format potrivit prezentului alineat se inainteaza, sub paza personalului structurilor Ministerului Afacerilor Interne, in cel mult 48 de ore, la judecatoria in a carei raza teritoriala se afla circumscriptia electorala pentru care au avut loc alegeri, iar, in cazul primarului general al municipiului Bucuresti, la Tribunalul Bucuresti, in vederea validarii mandatelor, potrivit prevederilor Legii nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
28. La articolul 104, alineatul (1) si literele g) si i) ale alineatului (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 104. - (1) Pe baza proceselor-verbale prevazute la art. 103 alin. (5) si (6) si a propriului proces-verbal, biroul electoral de circumscriptie judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti centralizeaza voturile si rezultatul alegerilor pe judet, pe partide politice, aliante politice, aliante electorale si candidati independenti si incheie cate un proces-verbal pentru consilierii locali, pentru consilierii municipiului Bucurestisi pentru consilierii judeteni, respectiv pentru primar, pentru primarul general al municipiului Bucuresti si pentru presedintele consiliului judetean.
.........................................................
g) numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de listele de candidati la functia de consilier, grupate in functie de partide politice, aliante politice sau aliante electorale, precum si in functie de candidatii independenti sau, dupa caz, numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute candidatii pentru functia de primar si de cei pentru functia de presedinte al consiliului judetean, grupate in functie de partide politice, aliante politice, aliante electorale si in functie de candidatii independenti;
i) numarul total al mandatelor pentru functia de primar sau pentru functia de presedinte al consiliului judetean, dupa caz, grupate in functie de partide politice, aliante politice, aliante electorale si in functie de candidatii independenti".
29. Dupa articolul 107 se introduce un nou articol, articolul 107^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 107^1. - Candidatul care a fost ales in functia de presedinte al consiliului judetean face parte din acesta, are drept de vot si conduce sedintele consiliului judetean, conform prevederilor legale."
30. La articolul 126, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(2) Modelul listei electorale permanente, modelul copiei de pe listele electorale complementare, modelul listei electorale suplimentare, modelul extrasului de pe lista electorala permanenta, complementara si suplimentara, modelul listei sustinatorilor, precum si al stampilelor birourilor electorale de circumscriptie si ale Biroului Electoral Central, modelul buletinului de vot, modelul stampilei de control si al stampilei cu mentiunea "VOTAT", modelul timbrului autocolant, modelul proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votarii si modelul certificatului doveditor al alegerii consilierilor, a primarului si a presedintelui consiliului judetean sunt stabilite prin hotarare a Autoritatii Electorale Permanente, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”
31. Articolul 132 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”Art. 132 - (1) Prevederile prezentei legi se aplica in mod corespunzator alegerilor organizate pe durata unui mandat, ca urmare a dizolvarii unor consilii locale ori judetene sau a consiliilor ale unor sectoare ale municipiului Bucuresti ori a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si ca urmare a invalidarii sau declararii vacante a functiei de primar ori a functiei de presedinte al consiliului judetean.
(2) Cu un an inainte de expirarea duratei normale a mandatului nu se mai organizeaza alegeri pentru consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti,consiliile judetene, primari, primarul general al municipiului Bucuresti si pentru presedinti ai consiliilor judetene.”
Art. II - Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Acest drept se exercita de consiliile locale si primari, precum si de consiliile judetene si presedintii acestora, autoritati ale administratiei publice locale alese prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat."
2. Articolul 88 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 88. - (1) Numarul membrilor fiecarui consiliu judetean se stabileste prin ordin al prefectului, in functie de numarul locuitorilor judetului, conform populatiei dupa domiciliu raportate de Institutul National de Statistica la data de 1 ianuarie a anului in curs, dupa cum urmeaza:
───────────────────────────────────────────────
Numarul Numarul
locuitorilor judetului consilierilor
───────────────────────────────────────────────
- pana la 350.000 30
- intre 350.001-500.000 32
- intre 500.001-650.000 34
- peste 650.000 36
───────────────────────────────────────────────
(2) Consiliul judetean ales in conformitate cu prevederile legii se completeaza cu presedintele consiliului judetean, care are drept de vot si conduce sedintele acestuia."
3. Articolul 89 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art. 89 - (1) Validarea alegerii presedintelui consiliului judetean se face in termen de 20 de zile de la data desfasurarii alegerilor, in camera de consiliu a tribunalului, de catre presedintele tribunalului sau inlocuitorul acestuia, dupa indeplinirea prevederilor art. 38 alin. (1) si (1^1) din Legea nr. 334/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Invalidarea alegerii presedintelui consiliului judetean se poate pronunta in cazurile prevazute la art. 31 alin. (4).
(3) Rezultatul validarii sau invalidarii alegerii presedintelui consiliului judetean se aduce la cunostinta publica.
(4) Hotararea de validare sau invalidare a presedintelui consiliului judetean poate fi atacata de cei interesati la curtea de apel in termen de doua zile de la aducerea la cunostinta publica.
(5) Curtea de apel se pronunta in termen de doua zile de la sesizare, hotararea fiind definitiva si irevocabila.
(6) In termen de doua zile de la ramanerea definitiva si irevocabila a hotararii de validare, presedintele consiliului judetean care a fost validat depune in fata presedintelui tribunalului si a prefectului, in sedinta publica, urmatorul juramant in limba romana: «Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa fac, cu buna-credinta, tot ceea ce sta in puterile si priceperea mea pentru binele locuitorilor judetului .... . Asa sa-mi ajute Dumnezeu!»
(7) Presedintele consiliului judetean care refuza sa depuna juramantul este considerat demisionat de drept.
(8) Juramantul poate fi depus si fara formula religioasa.
(9) In caz de invalidare a alegerii presedintelui consiliului judetean sau demisie, se aplica in mod corespunzator prevederile art. 59 alin. (2).”
4. Dupa articolul 89, se introduc trei noi articole: art. 89^1- 89^3, care vor avea urmatorul cuprins:
“Art. 89^1 - (1) Constituirea consiliilor judetene se face in termen de 3 zile de la data depunerii juramantului de catre presedintele consiliului judetean. Convocarea consilierilor declarati alesi pentru sedinta de constituire se face de catre presedintele consiliului judetean. La sedinta de constituire pot participa prefectul sau un reprezentat al acestuia.
(2) Sedinta este legal constituita daca participa cel putin doua treimi din numarul consilierilor judeteni alesi. In cazul in care nu se poate asigura aceasta majoritate, sedinta se va organiza, in aceleasi conditii, peste doua zile, la convocarea presedintelui consiliului judetean. Daca nici la a doua convocare reuniunea nu este legal constituita, se va proceda la o noua convocare de catre presedintele consiliului judetean, peste alte doua zile, in aceleasi conditii.
(3) In situatia in care consiliul judetean nu se poate reuni nici la aceasta ultima convocare, din cauza absentei fara motive temeinice a consilierilor, presedintele consiliului judetean va declara vacante, prin dispozitie, locurile consilierilor alesi care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocari anterioare, urmand sa fie completate cu supleanti conform procedurilor prevazute la alin. (2).
(4) Daca locurile vacante nu pot fi completate cu supleanti inscrisi pe listele de candidati respective, se va proceda la organizarea alegerilor pentru completarea locurilor vacante in termen de 30 de zile, in conditiile Legii pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.
(5) Dispozitia presedintelui consiliului judetean prin care se declara vacante locurile consilierilor care au lipsit nemotivat poate fi atacata de cei in cauza la instanta de contencios administrativ, in termen de 5 zile de la comunicare. Hotararea instantei este definitiva si irevocabila.
(6) Absenta consilierilor de la sedinta de constituire este considerata motivata daca se face dovada ca aceasta a intervenit din cauza unei boli care a necesitat spitalizarea sau a facut imposibila prezenta acestora, a unei deplasari in strainatate in interes de serviciu sau a unor evenimente de forta majora.
Art. 89^2 - (1) Lucrarile sedintei de constituire sunt conduse de presedintele consiliului judetean.
(2) Pentru validarea mandatelor, consiliile judetene aleg prin vot deschis, dintre membrii lor, pe intreaga durata a mandatului, o comisie de validare alcatuita din 3-5 consilieri alesi.
(3) Comisia de validare examineaza legalitatea alegerii fiecarui consilier judetean si propune consiliului validarea sau invalidarea mandatelor.
(4) Comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier judetean numai in cazul in care se constata incalcarea conditiilor de eligibilitate sau daca alegerea consilierului judetean s-a facut prin frauda electorala, constatata in conditiile Legii pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.
(5) Validarea sau invalidarea mandatelor se face in ordine alfabetica, cu votul deschis al majoritatii consilierilor judeteni prezenti la sedinta. Persoana al carei mandat este supus validarii sau invalidarii nu participa la vot.
Art. 89^3 - (1) Hotararea de validare sau invalidare a mandatelor poate fi atacata de cei interesati la instanta de contencios administrativ in termen de 5 zile de la adoptare sau, in cazul celor absenti de la sedinta, de la comunicare.
(2) Instanta de contencios administrativ se pronunta in cel mult 15 de zile. In acest caz, procedura prealabila nu se mai efectueaza, iar hotararea primei instante este definitiva si irevocabila.”
5. Articolul 90 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art. 90 - Dispozitiile art. 32-34 se aplica in mod corespunzator si consilierilor judeteni.”
6. La articolul 101, alineatele (1), (2), (3) si (3^1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 101. - (1) Consiliul judetean alege dintre membrii sai 2 vicepresedinti.
(2) Vicepresedintii se aleg cu votul secret al majoritatii consilierilor judeteni in functie.
(3) Eliberarea din functie a vicepresedintilor consiliului judetean se face cu votul secret a doua treimi din numarul consilierilor in functie, la propunerea motivata a cel putin unei treimi din numarul acestora. Eliberarea din functie a vicepresedintilor consiliului judetean nu se poate face in ultimele 6 luni ale mandatului consiliului judetean.
(3^1) La deliberarea si adoptarea hotararilor care privesc alegerea sau eliberarea din functie vicepresedintelui consiliului judetean participa si voteaza consilierul judetean care candideaza la functia de vicepresedinte al consiliului judetean, respectiv vicepresedintele consiliului judetean a carui eliberare din functie se propune."
7. La articolul 102, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Presedintele consiliului judetean raspunde in fata alegatorilor de buna functionare a administratiei publice judetene."
8. Dupa articolul 102 se introduce un nou articol, articolul 102^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 102^1. - Presedintelui consiliului judetean i se aplica in mod corespunzator prevederile art. 69- 72."
9. Articolul 108 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 108. - Vicepresedintii consiliului judetean isi pastreaza calitatea de consilier judetean."
Art. III- Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Consilierii locali si consilierii judeteni, primarii, precum si presedintii consiliilor judetene se aleg prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat de catre cetatenii cu drept de vot din unitatea administrativ-teritoriala in care urmeaza sa-si exercite mandatul, potrivit legii.
(3) Viceprimarii si vicepresedintii consiliilor judetene sunt alesi prin vot secret indirect, potrivit prevederilor Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
2. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13. - Primarul si presedintele consiliului judetean isi indeplinesc indatoririle ce le revin pe intreaga durata a mandatului pentru care au fost alesi."
3. La articolul 18, alineatele (1), (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Vicepresedintii consiliului judetean, precum si viceprimarii intra in exercitarea mandatului dupa declararea lor ca legal alesi, potrivit Legii nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
.......................................................
(3) Incetarea mandatului de consilier local sau judetean, dupa caz, in conditiile art. 9 alin. (2), are ca efect incetarea de drept, pe aceeasi data, si a mandatului de viceprimar, respectiv de vicepresedinte al consiliului judetean, dupa caz.
(4) Mandatul de vicepresedinte al consiliului judetean, respectiv de viceprimar, poate inceta inainte de termen in urma eliberarii sau revocarii acestuia din functie, in conditiile Legii nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
4. Articolul 68 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art. 68 - Sanctiunile prevazute la art. 57 alin. (1) se pot aplica in mod corespunzator si viceprimarilor si vicepresedintilor consiliilor judetene, pentru abaterile savarsite in calitatea lor de consilier.”
5. La articolul 69 partea introductiva a alineatului (1), alineatul (2) si alineatul (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“Art. 69 - (1) Pentru abateri grave si repetate, savarsite in exercitarea mandatului de viceprimar sau de vicepresedinte al consiliului judetean, persoanelor in cauza li se pot aplica urmatoarele sanctiuni: (…)
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se aplica, prin hotarare a consiliului, la propunerea motivata a primarului, respectiv a presedintelui consiliului judetean. Motivele care justifica propunerea de sanctionare vor fi aduse la cunostinta consilierilor cu cel putin 5 zile inaintea sedintei.
(4) Aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. c) si d) poate fi facuta numai daca se face dovada ca viceprimarul sau vicepresedintele consiliului judetean a incalcat Constitutia, celelalte legi ale tarii sau a prejudiciat interesele tarii, ale unitatii administrativ-teritoriale sau ale locuitorilor din unitatea administrativ-teritoriala respectiva.“
6. Articolul 71 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art. 71 - Aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 57 alin. (1), in cazul viceprimarilor si vicepresedintilor consiliului judetean, in calitatea acestora de consilier, nu are nici un efect asupra exercitarii de catre cei in cauza a mandatului incredintat de consiliu.”
7. Articolul 72 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art. 72 - Aplicarea sanctiunii prevazute la art. 69 alin. (1) lit. d) nu are nici un efect asupra mandatului de consilier al viceprimarului, respectiv al vicepresedintelui consiliului judetean.”
8. La articolul 79 literele b) si c) ale alineatului (1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“Art. 79 - (1) Declaratia privind interesele personale se depune dupa cum urmeaza:
b) in termen de 15 zile de la depunerea juramantului, in cazul primarilor si presedintilor consiliilor judetene;
c) in termen de 15 zile de la alegere, in cazul vicepresedintilor consiliilor judetene si al viceprimarilor.”
Art. IV – Articolele I, II si III din prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data initierii masurilor prevazute de lege pentruorganizarea alegerilor autoritatilor administratiei publice locale din anul 2020.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri