O veste buna vine din Senat pentru cei interesati de bunastarea padurilor din Romania, avand in vedere ca se pregateste modificarea Codului silvic.
"Problema taierilor ilegale de paduri din Romania este una uriasa, ajungand sa fie cunoscuta la nivel international (fiind comparata chiar cu distrugerile de paduri din Amazonia). Datele facute publice (intr-un final) de Inventarul Forestier National (IFN) pentru ciclul doi, arata ca din paduri dispare un volum de lemn mai mult decat dublul celui valorificat oficial (legal sau macar pastrand o aparenta de legalitate). Mai mult, la inceputul acestui an (2020), Comisia Europeana a transmis un avertisment dur Romaniei, premergator intrarii in procedura de infringement, solicitand masuri urgente pentru a stopa acest fenomen", arata initiatorii proiectului legislativ.
Propunerea de modificare a Codului silvic modifica punctul 21 din Anexa nr. 1 din actul normativ mentionat pentru a stopa fenomenul prin care lemnul este "albit".
Prin "albirea" lemnului se intelege ca la o cantitate de 100 mc de lemn pentru care exista APV legal, se taie pana catre 150-200 mc; dupa o gaterare rapida, in gatere/depozite aflate foarte aproape de exploatare - fapt care permite mai multe transporturi pe un singur aviz - 100 mc de lemn pleaca mai departe cu avize de insotire a materialului lemnos, iar restul cu avize de insotire a marfii; in primul caz, provenienta si trasabilitatea se pot urmari prin sistemul SUMAL, in cel de-al doilea caz, nu; aparent, totul e legal, desi e evident ca din 100 mc de lemn "pe picior" nu are cum sa rezulte 100 mc de lemn fasonat, cherestea, bustean.
Conform parlamentarilor, varianta din prezent a dispozitiei mentionate anterior a dus la urmatoarele situatii care au pus ani de-a randul fondul forestier al tarii in pericol:
Alesii mentioneaza si scrisoarea de punere in intarziere a Romaniei cu privire la masurile care n-au aparut la timp pentru a stopa exportul de lemn recoltat si transportat ilegal. Acestia arata ca legislatia europeana in vigoare nu poate fi aplicata corespunzator pentru produsele care rezulta din valorificarea lemnului. Definitia "materialelor lemnoase" din Codul Silvic a dus la imposibilitatea aplicarii concrete a normelor europene in vigoare, intrucat legislatia din Romania este imposibil de categorisit corect pentru ca Regulamentul 2010/995 sa poata fi pus in practica.
"Comparand definitiile din Nomenclatorul combinat, carora li se aplica EUTR si definitia din Codul Silvic, rezulta, dincolo de orice dubiu, ca ceea ce este denumit, in conformitate cu legea romana, ca fiind <<material lemnos>> nu este acoperitoare pentru toate produsele din lemn carora li se aplica EUTR", sustin parlamentarii.
Modificarea pe care senatorii si deputatii USR o propun pentru Codul silvic este la punctul 21 din Anexa nr. 1 a Codului silvic.
In momentul de fata, varianta in vigoare a pct. 21 din Anexa nr. 1 precizeaza urmatoarelele:
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Fise distractive pentru gradinita
Parlamentarii USR propun ca punctul 21 sa se modifice, dupa cum urmeaza:
Proiectul de lege a fost inregistrat pentru dezbatere la Senat, asadar deputatii vor avea votul final.
Procedura de urgenta nu a fost solicitata.
Guvernul nu a oferit un punct de vedere.
Vom urmari evolutia B72/2020 si vom reveni cu actualizari.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri