Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2020 

Codul silvic se modifica! Lemnul nu va mai putea fi "albit"

O veste buna vine din Senat pentru cei interesati de bunastarea padurilor din Romania, avand in vedere ca se pregateste modificarea Codului silvic

"Problema taierilor ilegale de paduri din Romania este una uriasa, ajungand sa fie cunoscuta la nivel international (fiind comparata chiar cu distrugerile de paduri din Amazonia). Datele facute publice (intr-un final) de Inventarul Forestier National (IFN) pentru ciclul doi, arata ca din paduri dispare un volum de lemn mai mult decat dublul celui valorificat oficial (legal sau macar pastrand o aparenta de legalitate). Mai mult, la inceputul acestui an (2020), Comisia Europeana a transmis un avertisment dur Romaniei, premergator intrarii in procedura de infringement, solicitand masuri urgente pentru a stopa acest fenomen", arata initiatorii proiectului legislativ.

Propunerea de modificare a Codului silvic modifica punctul 21 din Anexa nr. 1 din actul normativ mentionat pentru a stopa fenomenul prin care lemnul este "albit".

Prin "albirea" lemnului se intelege ca la o cantitate de 100 mc de lemn pentru care exista APV legal, se taie pana catre 150-200 mc; dupa o gaterare rapida, in gatere/depozite aflate foarte aproape de exploatare - fapt care permite mai multe transporturi pe un singur aviz - 100 mc de lemn pleaca mai departe cu avize de insotire a materialului lemnos, iar restul cu avize de insotire a marfii; in primul caz, provenienta si trasabilitatea se pot urmari prin sistemul SUMAL, in cel de-al doilea caz, nu; aparent, totul e legal, desi e evident ca din 100 mc de lemn "pe picior" nu are cum sa rezulte 100 mc de lemn fasonat, cherestea, bustean.

Conform parlamentarilor, varianta din prezent a dispozitiei mentionate anterior a dus la urmatoarele situatii care au pus ani de-a randul fondul forestier al tarii in pericol:

  • nesolicitarea avizului de insotirea a materialelor lemnoase, ci doar a unui aviz de insotire a marfii a dus la imposibilitatea monitorizarii si controlarii lemnului transportat cu aviz de insotire a marfii conform regulilor speciale din domeniu;
  • fenomenul prin care lemnul este "albit" a fost si este in continuare unul extins in Romania, lucru care a dus la taieri uriase de padure care n-au fost raportate concret in IFN;
  • incalcarea Regulamentului UE 2010/995, in special a art. 4, 6 si 10;
  • Garda Forestiera nu a putut urmari si sanctiona toate transporturile ilegale de lemn.

 

Alesii mentioneaza si scrisoarea de punere in intarziere a Romaniei cu privire la masurile care n-au aparut la timp pentru a stopa exportul de lemn recoltat si transportat ilegal. Acestia arata ca legislatia europeana in vigoare nu poate fi aplicata corespunzator pentru produsele care rezulta din valorificarea lemnului. Definitia "materialelor lemnoase" din Codul Silvic a dus la imposibilitatea aplicarii concrete a normelor europene in vigoare, intrucat legislatia din Romania este imposibil de categorisit corect pentru ca Regulamentul 2010/995 sa poata fi pus in practica.

"Comparand definitiile din Nomenclatorul combinat, carora li se aplica EUTR si definitia din Codul Silvic, rezulta, dincolo de orice dubiu, ca ceea ce este denumit, in conformitate cu legea romana, ca fiind <<material lemnos>> nu este acoperitoare pentru toate produsele din lemn carora li se aplica EUTR", sustin parlamentarii.

Modificarea pe care senatorii si deputatii USR o propun pentru Codul silvic este la punctul 21 din Anexa nr. 1 a Codului silvic.

In momentul de fata, varianta in vigoare a pct. 21 din Anexa nr. 1 precizeaza urmatoarelele:

  • "21. Materiale lemnoase - lemnul rotund sau despicat de lucru si lemnul de foc, cheresteaua, flancurile, traversele, lemnul ecarisat - cu sectiune dreptunghiulara sau patrata, precum si lemnul cioplit. Aceasta categorie cuprinde si arbori si arbusti ornamentali, pomi de Craciun, rachita si puieti; materialele lemnoase nu sunt bunuri divizibile".

 

Parlamentarii USR propun ca punctul 21 sa se modifice, dupa cum urmeaza:

  • "21. Materiale lemnoase - lemnul brut rotund sau despicat, chiar cojit sau impregnat si lemnul de foc sub forma de trunchiuri, butuci, craci, vreascuri sau forme similare; cherestelele tivite netivite indiferent de lungimea acestora, capetele si flancurile bustenilor indiferent de lungimea acestora; traversele din lemn pentru cai ferate, mangalul, lemnul ecarisat si lemnul cioplit; lemnul sub forma de aschii sau particule, cetina, rumegusul, biomasa, coaja arborilor si resturile de lemn. Materialele lemnoase nu sunt bunuri divizibile. Aceasta categorie cuprinde si arbori si arbusti ornamentali, pomi de Craciun, rachita si puieti".

 

Proiectul de lege a fost inregistrat pentru dezbatere la Senat, asadar deputatii vor avea votul final.

Procedura de urgenta nu a fost solicitata.

Guvernul nu a oferit un punct de vedere.

Vom urmari evolutia B72/2020 si vom reveni cu actualizari.

de Florin Amariei

Data aparitiei: 20 Februarie 2020
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Codul silvic se modifica! Lemnul nu va mai putea fi "albit"":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2020 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016