Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legile justitiei 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiectul legii offshore va intra in dezbaterea comisiilor de buget si industrii

Proiectul legii offshore va intra in dezbaterea comisiilor de buget si industrii
Pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor din aceasta saptamana se afla proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii 256/2018. Aceasta vorbeste de unele masuri necesare implementarii operatiunilor petroliere de catre titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore. Proiectul va intra marti in dezbaterea comisiilor de buget, finante si pentru industrii ale Camerei Deputatilor.
 
Proiectul de lege a fost adoptat de Senat pe data de 11 mai, ca prima camera sesizata. In acest caz, forul decizional se afla de partea Camerei Deputatilor. Proiectul legii offshore a fost depus la Parlament pe data de 15 aprilie. Acesta reglementeaza operatiunile petroliere de explorare, dezvoltare si exploatare a zacamintelor de petrol. Totodata, reglementarile mentionate tin atat de perimetrele petroliere offshore, cat si onshore de adancime. Prin acest proiect se stabileste ca statul roman va avea drept de preemptiune la achizitia gazelor naturale. 
 
"Productia de gaze naturale din Romania, onshore si offshore acopera aproximativ 30% din productia de energie primara a tarii. Zonele de productie onshore de gaze naturale ale Romaniei au fost intens exploatate in ultimul secol, productia fiind in prezent intr-o continua descrestere. Productia interna de gaze naturale in scadere a fost compensata prin importuri, ceea ce a dus la venituri mai mici precum si costuri mai mari pentru populatie si industrie. In vederea dezvoltarii resurselor interne de gaze naturale, un aport semnificativ il pot avea resursele din Marea Neagra, care necesita insa investitii substantiale in activitatile de explorare si dezvoltare", conform expunerii de motive a Camerei Deputatilor.
 
Actul normativ este semnat de liderii celor trei partide din coalitia de guvernare - presedintele PNL, premierul Nicolae Ciuca, presedintele PSD, Marcel Ciolacu, liderul UDMR, Kelemen Hunor, precum si de ministrul Energiei, Virgil Popescu, si de liderul grupului minoritatilor reprezentate in Parlament, Varujan Vosganian.
 
Mai jos puteti citi articolele care se modifica si completeaza in cadrul Legii 256/2018.
 
LEGE - pentru modificarea si completarea Legii nr.256/2018 privind unele masuri necesare pentru implementarea operatiunilor petroliere de catre titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore
 
Legea nr. 256/2018 privind unele masuri necesare pentru implementarea operatiunilor petroliere de catre titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 964 din 14 noiembrie 2018, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
Art.1.- (1) Prezenta lege stabileste unele masuri necesare pentru implementarea operatiunilor petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si de abandonare, precum si a lucrarilor/lucrarilor la sonde aferente operatiunilor petroliere, desfasurate de titularii de acorduri petroliere cu privire la perimetrele petroliere offshore si onshore de adancime, in conformitate cu prevederile acordurilor petroliere incheiate intre titulari si Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, denumita in continuare ANRM.
 
(2) In situatia in care un titular este parte la un acord petrolier care se refera atat la perimetre petroliere localizate pe uscat, cat si la perimetre petroliere offshore sau are calitatea de titular atat al unui/unor acord/acorduri petrolier/petroliere care se refera la perimetre petroliere localizate pe uscat, cat si la perimetre petroliere offshore, prevederile prezentei legi se aplica numai referitor la operatiunile petroliere desfasurate cu privire la perimetrele petroliere offshore si onshore de adancime.
 
2. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera 1) se introduc cinci noi litere, lit.m) q), cu urmatorul cuprins:
 
m) investitii in segmentul upstream - cuprind toate cheltuielile corespunzatoare investitiilor de dezvoltare si extindere a zacamintelor existente, explorarea si dezvoltarea de noi zone de productie, Inregistrate in evidenta contabila conform reglementarilor contabile aplicabile, executate atat offshore, cat si pe uscat, referitoare la toate tipurile de resurse de petrol si de zacaminte offshore si/sau onshore de adancime, respectiv: zacaminte de gaze naturale libere, zacaminte de gaze naturale si condensat, zacaminte de titei gaze asociate sau zacaminte de titei. Notiunea „cheltuielile corespunzatoare investitiilor inregistrate in evidenta contabila conform reglementarilor contabile aplicabile" include costurile aferente investitiei, indiferent daca acestea se Inregistreaza in contul de profit si pierdere sau'in imobilizari corporale sau necorporale sau imobilizari in curs;
 
n) perimetru petrolier onshore de adancime perimetru petrolier localizat pe uscat, a carui arie corespunzatoare proiectiei la suprafata a conturului partii din scoarta terestra in interiorul careia, pe un interval de adancime mai mare sau egal cu 3000 m izobatic se realizeaza lucrari de explorare, dezvoltare, exploatare sau inmagazinare, precum si suprafetele necesare desfasurarii activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare, inmagazinare si transport al petrolului, situate inclusiv in afara acestei arii;
 
o) zacamant onshore de adancime - zacamantul aflat in interiorul unui perimetru petrolier onshore de adancime;
 
p) acord petrolier referitor Ia perimetre petroliere onshore de adancime - actul juridic incheiat intre ANRM si una sau mai multe persoane juridice romane sau straine, in vederea acordarii concesiunii petroliere 'intr-un perimetru petrolier localizat pe uscat, potrivit prevederilor Legii petrolului nr.238/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
q) lucrari onshore de adancime reprezinta:
 
- saparea, testarea, echiparea pentru productie, punerea in siguranta,
conservarea, abandonarea, demontarea, dezafectarea sondelor si orice alte operatiuni, interventii, reparatii si modificari executate la acestea, forajele geotehnice aferente sondelor, executate cu privire 1a perimetre onshore de adancime,
si
- forajele geotehnice, precum si construirea, desfiintarea si consolidarea urmatoarelor obiective aferente operatiunilor petroliere prevazute la art. I :
 
    (i) tehnologice necesare pentru explorarea, dezvoltarea, productia, tratarea, preluarea si predarea petrolului:
    (ii) conductele;
    (iii) alte constructii aferente infrastructurii de productie, transport si tratare a hidrocarburilor, echipamente sau instalatii;
    (iv) drumurile de acces;
    (v) infrastructura de comunicatii.
 
3. Dupa articolul 2, se introduce un nou articol, art.2^1, cu urmatorul cuprins:
 
Art.2^1.- (1) Regimul fiscal specific aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare include si impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinut din perimetrele reglementate de prezenta lege prevazut la art.19.
 
(2) Regimul de redevente include baza de calcul Si metoda de calcul a redeventei petroliere, cotele procentuale de redeventa petroliera si pragurile de productie bruta aferente acestor cote, reglementate de Legea nr. 238/2004, cu modificarile sl completarile ulterloare, aplicabile la data de 1 ianuarie 2022.
 
(3) Modificarea regimului de redevente si a regimului fiscal specific aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare, in conditiile prezentei legi, cuprinde:
 
a) introducerea de noi redevente, contributii, taxe si impozite, tarife, aplicabile specific sau in mod disproportionat sectorului petrolier. in acest sens, impozitele, taxele si contributille, tarifele aplicabile specific sau in mod disproportionat sectorului petrolier, cuprind: impozitele, taxele si contributille, tarifele aplicabile unui numar limitat de sectoare de activitate, cum ar fi sectorul energetic sau sectorul extractiv sau cele aplicabile unui numar Iimitat de agenti economici, definiti pe baza unor criterii limitative, cum ar fi cifra de afaceri sau nivelul pmfitului;
 
b) majorarea cotelor procentuale de redeventa petroliera sau modificarea pragurilor de productie bruta aferente acestor cote, stipulate 1n fiecare acord petrolier la data de 1 ianuarie 2023 sau modificarea bazelor de impozitare ori a metodei de calcul a redeventelor petroliere datorate la data de 1 ianuarie 2023 pentru operatiuni petroliere de exploatare a petrolului din zacamintele petroliere, reglementate de Legea nr. 238/2004, cu modificarile si completarile ulterloare;
 
c) majorarea cotelor, modificarea bazelor de impozitare sau a metodei de calcul al oricaruia dintre impozitele, taxele si contributille aplicabile la data de 1 ianuarie 2023, exclusiv sectorului petrolier;
 
d) introducerea de noi impozite, taxe, contributii sau tarife aplicabile asupra activelor specifice operatiunilor petroliere desfasurate de titularii de acorduri petroliere, cum ar fi: sonde, platforme marine, conducte, statil de tratare, masurare, preluare, predare a petrolului.
 
4. Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
Art.18.- Titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore si/sau onshore de adancime aflate in curs de executare Ii se aplica, pe toata perioada derularii acestora, regimul de redevente si regimul fiscal specific aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare existente la data de 1 ianuarie 2023.
 
5. Articolul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
Art.19.- (1) Titularii de acorduri petroliere offshore si/sau onshore de adancime, inclusiv filialele acestora si/sau titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre offshore si/sau onshore de adancime, apartinand aceluiasi grup de interes economic care desra.soara efectiv atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase din aceste perimetre sunt obligati la calcularea, declararea si plata impozitului asupra veniturilor suplimentare.
 
(2) Prin venit suplimentar se intelege diferenta dintre pretul mediu ponderat al gazelor naturale vandute din productia interna proprie din perimetrele offshore si/sau onshore de adancime, din care se deduc costurile de transport, distributie, inmagazinare si alte costuri logistice in masura in care sunt suportate de catre titularul acordului petrolier, si pretul de 85 de lei/MWh, inmultita cu volumele de gaze vandute din productia interna proprie din perimetrele offshore.
 
(3) Impozitul asupra veniturilor suplimentare prevazut la alin. (1) se calculeaza prin aplicarea unuia sau unor procente de calcul, dupa caz, asupra veniturilor suplimentare obtinute din vanzarea gazelor naturale din productia interna proprie extrase din perimetrele offshore si/sau onshore de adancime, asa cum acestea sunt determinate potrivit anexei nr. 2, impozit din care se deduce valoarea investitiilor in segmentul upstream. Procentele de calcul al impozitului se calculeaza pe baza preturilor de vanzare a gazelor naturale pentru care se aplica impozitul asupra veniturilor suplimentare practicate de catre titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore si/sau onshore de adancime, pe baza grilei de preturi de mai jos, ajustate anual incepand cu 1 ianuarie 2019 cu indicele anual al preturilor de consum, dupa cum urmeaza:
 
    a) 15% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 85 lei/MWh si mai mici sau egale cu 100 lei/MWh;
    b) 30% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 100 lei/MWh si mai mici sau egale cu 115 lei/MWh;
    c) 35% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 115 lei/MWh si mai mici sau egale cu 130 lei/MWh;
    d) 40% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 130 lei/MWh si mai mici sau egale cu 145 lei/MWh;
    e) 50% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 145 lei/MWh si mai mici sau egale cu 160 lei/MWh;
    f) 55% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 160 lei/MWh Si mai mici sau egale cu 175 lei/MWh;
    g) 60% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 175 lei/MWh si mai mici sau egale cu 190 lei/MWh;
    h) 70% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 190 lei/MWh.
 
(4) Limita maxima a deducerii investitiilor in segmentul upstream nu poate depasi 40% din totalul impozitului pe veniturile suplimentare.
 
(5) Operatorii economici prevazuti la alin.(1) calculeaza, declara si platesc lunar impozitul suplimentar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care datoreaza impozitul.
 
(6) Modelul si continutul declaxatiei privind impozitul asupra veniturilor suplimentare se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile de la data intrarii In vigoare a prezentei legi.
    
(7) in masura in care aplicarea prezentelor prevederi impune emiterea de instructiuni cu privire 1a impozitul asupra veniturilor suplimentare, acestea vor fi emise prin ordin comun al ministrului finantelor si a1 ministrului energiei, cu avizul autoritatii competente.
    
(8) Sumele datorate de titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele offshore si onshore de adancime ca impozit asupra veniturilor suplimentare, se colecteaza intr-un cont special utilizat pentru finantarea Infiintarii si extinderii retelelor de distributie a gazelor naturale si a racordurilor la sistemul national de transport gaze naturale, precum si alte investitii stabilite prin hotarare a Guvernului. Repartizarea sumelor colectate se face prin hotarare a Guvernului. Colectarea impozitului asupra veniturilor suplimentare se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
    
(9) Valoarea cumulata a investitiilor in segmentul upstream, inregistrate in evidenta contabila potrivit reglementarilor legale in vigoare, de la intrarea in vigoare a prezentei legi pana in luna pentru care se calculeaza impozitul asupra veniturilor suplimentare, precum si valoarea investitiilor, care au fost inregistrate in evidenta contabila pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se dimin.ueaza lunar cu valoarea investitiilor In segmentul upstream deduse din impozitul pe veniturile suplimentare. Deducerile se aplica pana la atingerea valorii cumulate a investitiilor in segmentul upstream, inregistrate in evidenta contabila conform legislatiei in vigoare. ANRM si Agentia Nationala de Administrare Fiscala verifica, conform competentelor, realizarea investitiilor in segmentul upstream deduse din impozitul pe veniturile suplimentare.
    
(10) In cazul Instrainarii investitiilor pentru care s-a beneficiat de deducerea prevazuta la alin.(3) si (4), deducerea acordata se scade din valoarea cumulata a investitiilorin segmentul upstream proportional cu raportul dintre valoarea investitiilor cedate si valoarea investitiilor inregistrate in segmentul upstream In perioada de referintaIn care a fost acordata.
    
(11) Impozitul asupra veniturilor suplimentare, calculat In conditiile prezentei legi, reprezinta, pentru operatorii economiei cheltuiala deductibila la stabilirea rezultatului fiscal, in conditiile prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
6. Articolul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
Art.20.- (1) Pe toata durata derularii acordurilor petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore si onshore de adancime, titularii acordurilor, inclusiv operatorii economici afiliati acestora:
 
    a) au dreptul de a comercializa in mod liber hidrocarburile produse din perimetrele petroliere respective, la preturile si 1n cantitatile determinate de catre acestia, in conditiile nationale si europene in vigoare;
    b) nu pot face obiectul unor restrictii referitoare la pret, comercializare, ofertare si/sau vanzare a hidrocarburilor, 1n afara celor impuse prin prevederile legale nationale si europene la data de 31 decembrie 2022.
    
(2) Prin exceptie de Ia dispozitiile alin.(1), Guvernul, prin hotarare, la propunerea Ministerului Energiei,In situatie de criza energetica si/sau de distorsiune a aprovizionarii cu gaze naturale a Romaniei, poate lua masuri de vanzare cu prioritate in Romania, a cantitatilor de gaze naturale extrase din perimetrele respective.
    
(3) in vederea protejarii sigurantei energetice a Romaniei, contractele bilaterale de tranzactionare a cantitatilor de gaze exploatate din perimetrele reglementate de prezenta lege, vor fi notificate, spre avizare, Autoritatii Nationale de Reglementare a Energiei.
    
(4) Pentru contractele mentionate la alin.(3) statul roman, prin Administratia Nationala. a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale - A.N.R.S.P.S va avea drept de preemtiune pentru achizitionarea cantitatilor de gaze ce urmeaza a fi tranzactionate, in conditiile contractuale negociate de catre cei doi operatori economici.
 
7. Dupa articolul 20, se introduce un nou articol, art.20^1, cu urmatorul cuprins:
 
Art.20^1.- (1) Regimul de redevente si regimul fiscal specific aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare, prevazute la art.18 si 19, odata ce au fost introduse In acordurile petroliere, nu se vor modifica, indiferent sub ce forma, in favoarea sau 1n defavoarea titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore si onshore de adancime, pe toata durata acestora.
 
(2) Prevederile art.20 vor ramane nemodificate pe toata durata acordurilor.
 
8. Articolul 25 alineatul (1), Iitera n) se abroga.
    
9. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
Art.33.- Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, in cazul acordurilor petroliere offshore si onshore de adancime, nu se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr.7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale, aprobata cu modificari prin Legea nr.73/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr.6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.261/2013, cu modificarile ulterioare.
 
    10. Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.34.- Agentia Nationala pentru Resurse Minerale si titularii de acorduri petroliere pot incheia acte aditionale la acordurile petroliere referitoare la perimetre petroliere reglementate de prezentata lege, aflate 1n curs de executare la data de 1 ianuarie 2022, pentru a reflecta la nivel contractual prevederile art. 18,19,20 si 201.

Bianca Tila
de Bianca Tila

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Proiectul legii offshore va intra in dezbaterea comisiilor de buget si industrii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016