Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea offshore a fost depusa in Parlament. Virgil Popescu: "Romanii vor avea gaz romanesc in case"

Legea offshore a fost depusa in Parlament. Virgil Popescu: "Romanii vor avea gaz romanesc in case"
Companiile care exploateaza gaze naturale din Marea Neagra isi vor imparti veniturile cu statul roman in proportie de 40-60%.

Liderii coalitiei de guvernare au depus la Parlament proiectul de modificare a Legii Offshore, care ar urma sa acorde Romaniei drept de preemptiune in achizitia gazelor ce vor fi extrase din Marea Neagra si sa asigure independenta energetica a tarii noastre.

Legea offshore stabileste "un regim fiscal competitiv in asa fel incat impartirea veniturilor sa se faca intr-un procent aproximativ de 60 % (statul roman) – 40% (investitorul)", scrie ministrul Energiei, Virgil Popescu, intr-o postare pe pagina de Facebook.

Totodata, "legea asigura stabilitatea si predictibilitate legislativa pentru investitori in offshore in Marea Neagra, precum si in onshore de mare adancime (exploatari pe uscat, de mare adancime)", a mai precizat ministrul.

In cele ce urmeaza va prezentam textul Legii offshore, depusa spre dezbatere in Parlament

Legea offshore - Legea nr. 256/2018 privind unele masuri necesare pentru implementarea operatiunilor petroliere de catre titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 984 din 14.11.2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 1 se modifica si se completeaza si va avea urmatorul continut:

Art.1.(1)Prezenta lege stabileste unele masuri necesare pentru implementarea operatiunilor petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si de abandonare, precum si a lucrarilor/lucrarilor la sonde aferente operatiunilor petroliere, desfasurate de titularii de acorduri petroliere cu privire la perimetrele petroliere offshore si onshore de adancime, in conformitate cu prevederile acordurilor petroliere incheiate intre titulari si Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, denumita in continuare ANRM.

(2)In situatia in care un titular este parte la un acord petrolier care se refera atat la perimetre petroliere localizate pe uscat, cat si la perimetre petroliere offshore sau are calitatea de titular atat al unui/unor acord/acorduri petrolier/petroliere care se refera la perimetre petroliere localizate pe uscat, cat si la perimetre petroliere offshore, prevederile prezentei legi se aplica numai referitor la operatiunile petroliere desfasurate cu privire la perimetrele petroliere offshore si onshore de adancime.

2. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera l) se introduc cinci noi litere, literele m), n), o) p) si r), cu urmatorul
cuprins:


„m) regimul fiscal specific aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare include:
 (i) impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinut din perimetrele reglementate de prezenta lege prevazut la art. 19;

n) regimul de redevente include baza de calcul si metoda de calcul a redeventei petroliere, cotele procentuale de redeventa petroliera si pragurile de productie bruta aferente acestor cote, reglementate de Legea petrolului nr. 238/2004 cu modificarile si completarile ulterioare, aplicabile la data de 1 ianuarie 2022;

o) modificare a regimului de redevente si a regimului fiscal specific aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare – prevazuta la art. 21 cuprinde:
 (i) introducerea de noi redevente, contributii, taxe si impozite, tarife, aplicabile specific sau in mod disproportionat sectorului petrolier. In acest sens, impozitele, taxele s contributiile, tarifele aplicabile specific sau in mod disproportionat sectorului petrolier, cuprind: impozitele, taxele si contributiile, tarifele aplicabile unui numar limitat de sectoare de activitate, cum ar fi sectorul energetic sau sectorul extractiv sau cele aplicabile unui numar limitat de agenti economici, definiti pe baza unor criterii limitative, cum ar fi cifra de afaceri sau nivelul profitului.
 (ii) majorarea cotelor procentuale de redeventa petroliera sau modificarea pragurilor de productie bruta aferente acestor cote, stipulate in fiecare acord petrolier la data de 1 ianuarie 2023 sau modificarea
bazelor de impozitare ori a metodei de calcul a redeventelor petroliere datorate la data de 1 ianuarie 2023 pentru operatiuni petroliere de exploatare a petrolului din zacamintele petroliere, reglementate de Legea petrolului nr. 238/2004 cu modificarile si completarile ulterioare;
 (iii) majorarea cotelor, modificarea bazelor de impozitare sau a metodei de calcul al oricaruia dintre impozitele, taxele si contributiile aplicabile la data de 1 ianuarie 2023, exclusiv sectorului petrolier; 
 (iv) introducerea de noi impozite, taxe, contributii sau tarife aplicabile asupra activelor specifice operatiunilor petroliere desfasurate de titularii de acorduri petroliere, cum ar fi: sonde, platforme marine, conducte, statii de tratare, masurare, preluare, predare a petrolului.

p) investitii in segmentul upstream – cuprind toate investitiile de dezvoltare si extindere a zacamintelor existente, explorarea si dezvoltarea de noi zone de productie, inregistrate conform prevederilor contabile, executate atat offshore cat si pe uscat, referitoare la toate tipurile de resurse de petrol si de zacaminte offshore si/sau onshore de adancime, respectiv: zacaminte de gaze naturale libere, zacaminte de gaze naturale si condensat, zacaminte de titei si gaze asociate sau zacaminte de titei. Notiunea „investitie inregistrata conform reglementarilor contabile” include costurile aferente investitiei, indiferent daca acestea se inregistreaza in contul de profit si pierdere sau in imobilizari corporale sau necorporale sau imobilizari in curs.”

r) perimetru petrolier onshore de adancime – perimetru petrolier localizat pe uscat, a carui ariei corespunzatoare proiectiei la suprafata a conturului partii din scoarta terestra in interiorul careia, pe un interval de adancime mai mai mare de 3000 m, se realizeaza lucrari de explorare, dezvoltare, exploatare sau inmagazinare, precum si suprafetele necesare desfasurarii activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare, inmagazinare si transport al petrolului.

3. Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 18 - Titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore si/sau onshore de adancime aflate in curs de executare la data de 1 ianuarie 2022 li se aplica, pe toata perioada derularii acestora, regimul de redevente si regimul fiscal specific aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare, existente la data de 1 ianuarie 2023.”

4. La articolul 19, alineatul (12) se abroga.

5. Articolul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 19 - (1) Titularii de acorduri petroliere offshore si/sau onshore de adancime, inclusiv filialele acestora si/sau titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre offshore si/sau onshore de adancime, apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara efectiv atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase din aceste perimetre sunt obligati la calcularea, declararea si plata impozitului asupra veniturilor suplimentare.

(2) Prin venit suplimentar se intelege diferenta dintre pretul mediu ponderat al gazelor naturale vandute din productia interna proprie din perimetrele offshore si/sau onshore de adancime, din care se deduc costurile de transport, distributie, inmagazinare si alte costuri logistice in masura in care sunt suportate de catre titularul acordului petrolier, si pretul de 85 de lei/MWh, inmultita cu volumele de gaze vandute din productia interna proprie din perimetrele offshore.

(3) Impozitul asupra veniturilor suplimentare prevazut la alin. (1) se calculeaza prin aplicarea unuia sau unor procente de calcul, dupa caz, asupra veniturilor suplimentare obtinute din vanzarea gazelor naturale din productia interna proprie extrase din perimetrele offshore si/sau onshore de adancime, asa cum acestea sunt determinate potrivit anexei nr. 2, impozit din care se deduce valoarea investitiilor in segmentul upstream. Procentele de calcul al impozitului se calculeaza pe baza preturilor de vanzare a gazelor naturale pentru care se aplica impozitul asupra veniturilor suplimentare practicate de catre titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore si/sau onshore de adancime, pe baza grilei de preturi de mai jos, ajustate anual incepand cu 1 ianuarie 2019 cu indicele anual al preturilor de consum, dupa cum urmeaza:
a) 15% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 85 lei/MWh si mai mici sau egale cu 100 lei/MWh;
b) 30% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 100 lei/MWh si mai mici sau egale cu 115 lei/MWh;
c) 35% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 115 lei/MWh si mai mici sau egale cu 130 lei/MWh;
d) 40% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 130 lei/MWh si mai mici sau egale cu 145 lei/MWh;
e) 50% din veniturile suplimentare  obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 145 lei/MWh si mai mici sau egale cu 160 lei/MWh;
f) 55% din veniturile suplimentare  obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 160 lei/MWh si mai mici sau egale cu 175 lei/MWh;
g) 60% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 175 lei/MWh si mai mici sau egale cu 190 lei/MWh;
h) 70% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 190 lei/MWh.

(4) Limita maxima a deducerii investitiilor in segmentul upstream nu poate depasi 40% din totalul impozitului pe veniturile suplimentare .

(5) Operatorii economici prevazuti la alin. (1) calculeaza, declara si platesc lunar impozitul suplimentar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care datoreaza impozitul.

(6) Modelul si continutul declaratiei privind impozitul asupra veniturilor suplimentare se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

(7) In masura in care aplicarea prezentelor prevederi impune emiterea de instructiuni cu privire la impozitul asupra veniturilor suplimentare, acestea vor fi emise prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului energiei, cu avizul autoritatii competente.

(8) Sumele datorate de titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele offshore si onshore de adancime ca impozit asupra veniturilor suplimentare, se colecteaza intr-un cont special utilizat pentru finantarea infiintarii si extinderii retelelor de distributie a gazelor naturale si a racordurilor la sistemul national de transport gaze naturale, precum si alte investitii stabilite prin hotarare a Guvernului. Repartizarea sumelor colectate se face prin hotarare a Guvernului. Colectarea impozitului asupra veniturilor suplimentare  se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(9) Valoarea cumulata a investitiilor in segmentul upstream, inregistrate in evidenta contabila potrivit reglementarilor legale in vigoare, de la intrarea in vigoare a prezentei legi pana in luna pentru care se calculeaza impozitul asupra veniturilor suplimentare, precum si valoarea investitiilor, care au fost inregistrate in evidenta contabila pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se diminueaza lunar cu valoarea investitiilor in segmentul upstream deduse din impozitul pe veniturile suplimentare.  Deducerile se aplica pana la atingerea valorii cumulate a investitiilor in segmentul upstream, inregistrate in evidenta contabila conform legilor in vigoare.

ANRM si Agentia Nationala de Administrare Fiscala verifica, conform competentelor,  realizarea investitiilor in segmentul upstream deduse din impozitul pe veniturile suplimentare.

(10) In cazul instrainarii investitiilor pentru care s-a beneficiat de deducerea prevazuta la alin. (3) si (4), deducerea acordata se scade din valoarea cumulata a investitiilor in segmentul upstream proportional cu raportul dintre valoarea investitiilor cedate si valoarea investitiilor inregistrate in segmentul upstream in perioada de referinta in care a fost acordata.

(11) Impozitul asupra veniturilor suplimentare, calculat in conditiile prezentei legi, reprezinta, pentru operatorii economici cheltuiala deductibila la stabilirea rezultatului fiscal, in conditiile prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare”


6. Articolul 20 se modifica si se completeaza si va avea urmatorul continut:

„Art. 20 - (1) Pe toata durata derularii acordurilor petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore si onshore de adancime, titularii acordurilor, inclusiv operatorii economici afiliati acestora:

a) au dreptul de a comercializa in mod liber hidrocarburile produse din perimetrele petroliere respective, la preturile si in cantitatile determinate de catre acestia, in acord cu legislatia nationala precum si cu principiile Uniunii Europene de piata libera;

b) nu pot face obiectul unor restrictii referitoare la pret, comercializare, ofertare si/sau vanzare a hidrocarburilor dupa data de 31 decembrie 2022, cu exceptia prevederilor legale obligatorii din Romania precum si ale Uniunii Europene;

(3) Prin derogare de la aliniatul (1) si/sau (2), Guvernul, prin Hotarare de Guvern, la propunerea Ministerului Energiei, in situatie de criza energetica si/sau de distorsiune a aprovizionarii cu gaze naturale a Romaniei, poate lua masuri de vanzare cu prioritate in Romania, a cantitatilor de gaze naturale extrase din perimetrele respective.
4) In vederea protejarii sigurantei energetice a Romaniei, contractele bilaterale de tranzactionare a cantitatilor de gaze exploatate din perimetrele reglementate de prezenta lege, vor fi notificate spre avizare Autoritatii Nationale de Reglementare a Energiei

(5) Pentru contractele mentionate la alin (4) Statul Roman prin  Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale - A.N.R.S.P.S va avea drept de preemtiune pentru achizitionarea cantitatilor de gaze ce urmeaza a fi tranzactionate, in conditiile contractuale negociate de catre cei doi operatori economici.

7. Articolul 21 se modifica si se completeaza si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 21 - (1) Regimul de redevente si regimul fiscal specific aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare, prevazute la art. 18 si art. 19, odata ce au fost introduse in acordurile  petroliere, nu se vor modifica, indiferent sub ce forma, in favoarea sau in defavoarea titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore si onshore de adancime, pe toata durata acestora.

(2) Prevederile art. 20 vor ramane nemodificate pe toata durata acordurilor.”

8. Articolul 25 litera n) se abroga.
 
9. Articolul 31 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art.33 - Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, in cazul acordurilor petroliere offshore si onshore de adancime, nu se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 73/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 261/2013, cu modificarile ulterioare„

10. Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 34 -  Agentia Nationala pentru Resurse Minerale si titularii de acorduri petroliere pot incheia acte aditionale la acordurile petroliere referitoare la perimetre petroliere reglementate de prezentata lege, aflate in curs de executare la data de 1 ianuarie 2022, pentru a reflecta la nivel contractual prevederile art. 18, 19, 20 si 21.

Ana Ghiarasim
de Ana Ghiarasim

Cu o experienta de aproape 12 ani in presa scrisa, Ana Maria Ghiarasim aduce in fata cititorilor E-juridic cele mai importante noutati legate de legislatia in domeniu, explicate si comentate in detaliu. Stiri, legi si informatii la zi.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Legea offshore a fost depusa in Parlament. Virgil Popescu: "Romanii vor avea gaz romanesc in case"":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016