Asociatia olandeza de transport si logistica TLN incearca sa clarifice ce se intampla daca o firma utilizeaza mijloace tehnice care genereaza date pentru altcineva si daca are acces la ele. Aceasta situatie este in contextul accelerarii schimbului de date din logistica, asociatia discutand cu juristii pentru noi reglementari.
Spre exemplu, un camion genereaza o cantitate mare de date, din care multe ajung la o terta parte, precum producatorul. In aceasta masura, este justa intrebarea: ce date sunt colectate? Cine le primeste si cine mai are control asupra datelor nu sunt cunoscute in totalitate. Asadar, drepturile de proprietate sunt cunoscute drept "cele mai cuprinzatoare drepturi" pe care le poate avea o persoana. Proprietarul exclusiv al unui camion are puterea de a-l vinde, inchiria, pune drept garantie sau oferi cadou fara sa-l opreasca cineva. Proprietarul datelor pe care autovehiculul in cauza le genereaza poate vinde si folosi sau poate sa partajeze cu asiguratorul datele. De asemenea, printre persoanele cu care poate face acest proces de date se numara si autoritatile rutiere si furnizorii de combustibil.
In ceea ce privesc datele, legea nu este foarte clara. Prin lege se intelege ca putem detine bunuri fizice, tangibile, iar datele nu sunt incluse aici. Exista sanse mari ca unele parti sa pretinda controlul asupra datelor, insa in situatia datelor cu caracter personal, persoana in cauza poate pretinde exercitarea controlului asupra lor.
Partile pot incheia acorduri contractuale cu privire la utilizarea si controlul datelor. Insa, TLN arata ca sansele ca o companie de logistica sa poata incheia acorduri in acest sens cu un producator de vehicule sunt practic nule. Pe lista dezavantajelor acordurilor contractuale se inscrie si aplicabilitatea intre partile contractuale cu conditia executarii contractului.
"In aceste conditii, Comisia Europeana (CE) si-a dat seama ca datele reprezinta o valoare, dar din punct de vedere juridic nu a facut pana acum prea multe in ceea ce le priveste. Si tocmai de aceea a prezentat pe 23 februarie 2022 o propunere de lege privind datele, care ar trebui sa ofere noi norme cu privire la persoanele care le pot utiliza si care au acces la ele, cu scopul de a crea conditii de concurenta mai echitabile, de a promova o piata competitiva a datelor, de a permite aplicatii inovatoare bazate pe date si de a face datele accesibile mai multor parti.
Propunerea contine si o lista de acorduri pe care producatorii de echipamente care genereaza date nu le pot incheia cu utilizatorii echipamentului respectiv, deci pare sa se apropie sfarsitul perioadei in care producatorul prevede prin contract ca toate datele pot fi utilizate exclusiv de el.
In plus, CE lucreaza la asa-numitele acorduri standard pe care partile (producator si utilizator) ar trebui sa le incheie si care supravegheaza schimbul de date. Utilizatorii vor castiga o pozitie de negociere mai puternica. Totusi, ar fi indicat ca grupurile de utilizatori sa se uneasca.
Atunci cand aceasta lege privind datele va intra in vigoare, utilizatorul unui dispozitiv de date trebuie sa fie informat cu privire la ce date sunt colectate, cum le poate accesa utilizatorul si daca cel care le colecteaza o face pentru el insusi sau si pentru terti.
De asemenea, ar trebui sa fie posibila trecerea fara probleme de la un furnizor de cloud la altul. Si posesorii vehiculelor nu vor mai fi obligati sa le intretina la un dealer de marca, deoarece si alte service-uri vor avea acces la toate datele din vehicul. Deocamdata este doar o propunere, pe care Parlamentul European si Consiliul de Ministri o pot aproba sau modifica, si chiar exista sanse mari sa apara ajustari", conform traficmedia.ro.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societate cu profil IT doreste sa angajeze student cu contract de internship. Cate ore poate lucra maxim fiind student care nu poate veni zilnic fiind examene si cursuri. Forma de contract este CIM ? sau nu? Care este salariul brut minim si ce impozite suporta firma. Care este perioada maxima de contract.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul salariatilor detasati transnational, cheltuielile generate de detasare sunt dispuse astfel: 1. Transportul - este achitat direct de angajator prin achizitia biletelor de calatorie prin plata directa din contul angajatorului; 2. Cazarea - este asigurata prin inchirierea directa de catre angajator a unor locuinte, si plata directa din contul angajatorului a costului cu chiria; 3. Masa - este asigurata de beneficiarul serviciilor prin acordarea la cantina acestuia. In acest caz, cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma de IT din Romania doreste sa trimita doi salariati pentru cate 3 zile, o data la 3 luni, unul in UK si unul in Germania pentru o intalnire de afaceri cu colegi dintr-o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi la nivel global. Salariatii nu vor desfasura activitate pentru compania in care se deplaseaza, nu va exista un raport de munca intre salariati si compania in care se deplaseaza, iar rezultatele si informatiile acumulate in urma intalnirii vor fi aplicate ulterior pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<